JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Til ettertanke

Telemanns moralske kantatar manar til måtehald – også i kjærleiken.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Mezzosopranen Susanne Langner syng songar og kantatar av Telemann.

Mezzosopranen Susanne Langner syng songar og kantatar av Telemann.

Foto frå heimesida til artisten

Mezzosopranen Susanne Langner syng songar og kantatar av Telemann.

Mezzosopranen Susanne Langner syng songar og kantatar av Telemann.

Foto frå heimesida til artisten

3091
20220520
3091
20220520

CD

Georg Philipp Telemann:

Zuversicht

Susanne Langner, mezzosopran, mfl.
Genuin 2022

6 Moralische Kantaten (1736) for fiolin eller fløyte, song og basso continuo (besifra bass) er ei av dei mange samlingane Georg Philipp Telemann (1681–1767) fann tid til å komponera og publisera på eige forlag – dette trass i at han som musikkdirektør i Hamburg måtte komponera kantatar til kvar sundag og helgedag i kyrkjeåret (i tillegg til pasjonar, oratorium og ymse verdsleg festmusikk).

Meir enn kollegaen hans i Leipzig, J.S. Bach, må han ha vore oppteken av straumar i åndslivet i samtida, særleg i poesien. Ofte samarbeidde han med pur unge diktarar, mellom dei den mest 30 år yngre Joachim Johann Daniel Zimmermann (1710–1767), som skreiv librettoen til kantatane mezzosopranen Susanne Langner syng på det nye albumet sitt.

Med seg har ho fem kompetente instrumentalistar på høvesvis tverrfløyte, fiolin, cello, cembalo og lutt (det delikate luttakkompagnementet til svensken Magnus Andersson merkjer seg ut). Langner sjølv syng godt, med presis og passe dramatisk deklamasjon. Klangen hennar er best i det midtre og låge registeret (topptonane blir somme stader litt diffuse).

Utøymeleg udyr

Tittelen «Moralske kantatar» kling jo litt underleg i dag. Men kantatetekstane er ikkje moraliserande. Dei er verdslege og humørfulle. I eg-form blir det reflektert over korleis me kan oppnå indre jamvekt og ro – korleis me kan leva eit enkelt og ukunstla liv og pleia ekte venskap. Slik sett uttrykkjer verka den optimistiske ånda til den nye, opplyste borgarklassen som både komponist og diktar sokna til i Hamburg.

Det opplyste mennesket bør unngå ekstreme kjensler som set rasjonaliteten ut av spel. Dette gjeld også i kjærleikslivet, noko kantaten Die Liebe tek føre seg. «Tru ikkje på diktarane når dei skriv om kjærleiken», heiter det i resitativet, for «om diktarane har skildra han rett, er han rasande galen».

Dette galne opplever me i fyrstesatsen, som handlar om kjærleiken som fenomen og byrjar med orda «du er eit utøymeleg udyr, ei pil, eit nett, ei gift, ein eld, og likevel, kjærleik, ler eg andynes deg». Villskapen blir målboren av fiolinen, spelt med konsentrert og kvass tone av Cristian Voß.

Trufaste vener

I førromantisk kunst skal ein vakta seg for å sjå musikken som uttrykk for kunstnarens personlege røynsler. Men kjenner ein Telemanns biografi, blir det vanskeleg å la vera. Når det galt kjærleik og samliv, var han nemleg eit brent barn.

Etter at den fyrste kona hans, som han elska høgt, døydde i 1711, gifte han seg på nytt med ei kvinne som synte seg å vera både trulaus og spelegalen. Då ekteparet skilde seg – nokre år før dei moralske kantatane kom ut – sat Telemann att med den enorme spelegjelda hennar. For å berga komponisten frå konkurs gjekk trufaste vener i Hamburgs borgarskap saman om ein innsamlingsaksjon. Slik blei han redda økonomisk. Men han gifte seg aldri igjen.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Georg Philipp Telemann:

Zuversicht

Susanne Langner, mezzosopran, mfl.
Genuin 2022

6 Moralische Kantaten (1736) for fiolin eller fløyte, song og basso continuo (besifra bass) er ei av dei mange samlingane Georg Philipp Telemann (1681–1767) fann tid til å komponera og publisera på eige forlag – dette trass i at han som musikkdirektør i Hamburg måtte komponera kantatar til kvar sundag og helgedag i kyrkjeåret (i tillegg til pasjonar, oratorium og ymse verdsleg festmusikk).

Meir enn kollegaen hans i Leipzig, J.S. Bach, må han ha vore oppteken av straumar i åndslivet i samtida, særleg i poesien. Ofte samarbeidde han med pur unge diktarar, mellom dei den mest 30 år yngre Joachim Johann Daniel Zimmermann (1710–1767), som skreiv librettoen til kantatane mezzosopranen Susanne Langner syng på det nye albumet sitt.

Med seg har ho fem kompetente instrumentalistar på høvesvis tverrfløyte, fiolin, cello, cembalo og lutt (det delikate luttakkompagnementet til svensken Magnus Andersson merkjer seg ut). Langner sjølv syng godt, med presis og passe dramatisk deklamasjon. Klangen hennar er best i det midtre og låge registeret (topptonane blir somme stader litt diffuse).

Utøymeleg udyr

Tittelen «Moralske kantatar» kling jo litt underleg i dag. Men kantatetekstane er ikkje moraliserande. Dei er verdslege og humørfulle. I eg-form blir det reflektert over korleis me kan oppnå indre jamvekt og ro – korleis me kan leva eit enkelt og ukunstla liv og pleia ekte venskap. Slik sett uttrykkjer verka den optimistiske ånda til den nye, opplyste borgarklassen som både komponist og diktar sokna til i Hamburg.

Det opplyste mennesket bør unngå ekstreme kjensler som set rasjonaliteten ut av spel. Dette gjeld også i kjærleikslivet, noko kantaten Die Liebe tek føre seg. «Tru ikkje på diktarane når dei skriv om kjærleiken», heiter det i resitativet, for «om diktarane har skildra han rett, er han rasande galen».

Dette galne opplever me i fyrstesatsen, som handlar om kjærleiken som fenomen og byrjar med orda «du er eit utøymeleg udyr, ei pil, eit nett, ei gift, ein eld, og likevel, kjærleik, ler eg andynes deg». Villskapen blir målboren av fiolinen, spelt med konsentrert og kvass tone av Cristian Voß.

Trufaste vener

I førromantisk kunst skal ein vakta seg for å sjå musikken som uttrykk for kunstnarens personlege røynsler. Men kjenner ein Telemanns biografi, blir det vanskeleg å la vera. Når det galt kjærleik og samliv, var han nemleg eit brent barn.

Etter at den fyrste kona hans, som han elska høgt, døydde i 1711, gifte han seg på nytt med ei kvinne som synte seg å vera både trulaus og spelegalen. Då ekteparet skilde seg – nokre år før dei moralske kantatane kom ut – sat Telemann att med den enorme spelegjelda hennar. For å berga komponisten frå konkurs gjekk trufaste vener i Hamburgs borgarskap saman om ein innsamlingsaksjon. Slik blei han redda økonomisk. Men han gifte seg aldri igjen.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte
RagnarSandbæk

Barents blues, også et flytende samfunn

Min tiårige til-og-fra-periode i den tøffe trålbobla har preget meg nokså sterkt.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis