JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Symfonisk trias

Så ulikt kan dei tre siste symfoniane til Mozart låta.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Koparstikk av Wien frå 1780-åra, då Mozart komponerte dei tre siste symfoniane sine der.

Koparstikk av Wien frå 1780-åra, då Mozart komponerte dei tre siste symfoniane sine der.

Koparstikk av Wien frå 1780-åra, då Mozart komponerte dei tre siste symfoniane sine der.

Koparstikk av Wien frå 1780-åra, då Mozart komponerte dei tre siste symfoniane sine der.

2863
20230929
2863
20230929

CD

Wolfgang Amadeus Mozart:

Symphonies Nos. 39 & 40

Kringkastingsorkestret; dir.: Petr Popelka. LAWO 2023.

CD

Wolfgang Amadeus Mozart:

Dr. Lichtenthals Mozart

Pandolfis Consort. Gramola 2023.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) skreiv dei tre siste symfoniane sine, nr. 39, 40 og 41, i løpet av berre seks veker i Wien sommaren 1788, i ein tilstand av pengesorger og depresjon. Me veit ikkje om han såg på dei som ein slags trilogi, heller ikkje kva som var den konkrete grunnen til komponeringa. Ein romantisk idé om at dei blei «komponerte for æva» og ikkje med tanke på ei spesiell framføring med sårt trungne billettinntekter, er framleis populær. Uansett: Wienerklassikaren Mozart utvidar her symfoniens formale og emosjonelle potensial på ein måte som peikar fram mot romantikken på 1800-talet.

Framtidsretta

Eg tenkjer stundom på det: Hadde han ikkje døydd i 1791, men levd til han var – lat oss seia – 75 år, då kunne han komponert til 1831, og kor annleis hadde ikkje musikksoga sett ut ? Men ingen skal skulda Mozart for å ha gjort for lite ut av talentet sitt før han døydde 35 år gamal.

Det er Symfoni nr. 40 i g-moll, KV 550, som tydelegast peikar mot framtida: Han går i moll, som romantikarane elska, men som var uvanleg på Mozarts tid. Han opnar ikkje med eit orkestralt smell for å vinna merksemd, men in medias res, med lågmælt og uroleg bivring i bratsjane før det melodiske temaet kjem i fiolinane. At både Beethoven og Schubert lét seg inspirera av slikt, undrar meg ikkje.

Klåre klangar

Mozarts siste symfoniske triade får me på to album med høvesvis Kringkastingsorkestret og kvintetten Pandolfis Consort. Orkesteret spelar nr. 39 og 40, medan kvintetten tek føre seg nr. 40 og 41. G-mollsymfonien nr. 40 er altså med på dei begge, men med særs ulik besetning.

Kringkastingsorkestret spelar han slik Mozart skreiv han, med fullt orkester, og den nyss avgåtte sjefdirigenten Petr Popelka treffer straks tonen i opningssatsen «Molto allegro». Tempoet er velvalt, med fine detaljar i artikulasjon og frasering. Den dystre tredjesatsen «Minuetto» med sine stampande rytmar er kanskje den mest karakteristiske for Popelkas tilnærming.

Pandolfis Consort, derimot, spelar symfonien i ein kammerversjon av Peter Lichtenthal (1779–1853), ein Mozart-begeistra austerriksk lege og komponist som levde i Milano. Kvintettversjonen blir spelt med heftige bogestrok og meir markante rytmar enn det me høyrer i originalen, og sidan det berre er eitt instrument per stemme, blir polyfonien i Mozarts partitur særleg merkbar. Den føremonen orkesteroriginalen har når det gjeld dynamiske kontrastar, kompenserer Lichtenthals arrangement for gjennom eit uvanleg klårt klangbilete.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Wolfgang Amadeus Mozart:

Symphonies Nos. 39 & 40

Kringkastingsorkestret; dir.: Petr Popelka. LAWO 2023.

CD

Wolfgang Amadeus Mozart:

Dr. Lichtenthals Mozart

Pandolfis Consort. Gramola 2023.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) skreiv dei tre siste symfoniane sine, nr. 39, 40 og 41, i løpet av berre seks veker i Wien sommaren 1788, i ein tilstand av pengesorger og depresjon. Me veit ikkje om han såg på dei som ein slags trilogi, heller ikkje kva som var den konkrete grunnen til komponeringa. Ein romantisk idé om at dei blei «komponerte for æva» og ikkje med tanke på ei spesiell framføring med sårt trungne billettinntekter, er framleis populær. Uansett: Wienerklassikaren Mozart utvidar her symfoniens formale og emosjonelle potensial på ein måte som peikar fram mot romantikken på 1800-talet.

Framtidsretta

Eg tenkjer stundom på det: Hadde han ikkje døydd i 1791, men levd til han var – lat oss seia – 75 år, då kunne han komponert til 1831, og kor annleis hadde ikkje musikksoga sett ut ? Men ingen skal skulda Mozart for å ha gjort for lite ut av talentet sitt før han døydde 35 år gamal.

Det er Symfoni nr. 40 i g-moll, KV 550, som tydelegast peikar mot framtida: Han går i moll, som romantikarane elska, men som var uvanleg på Mozarts tid. Han opnar ikkje med eit orkestralt smell for å vinna merksemd, men in medias res, med lågmælt og uroleg bivring i bratsjane før det melodiske temaet kjem i fiolinane. At både Beethoven og Schubert lét seg inspirera av slikt, undrar meg ikkje.

Klåre klangar

Mozarts siste symfoniske triade får me på to album med høvesvis Kringkastingsorkestret og kvintetten Pandolfis Consort. Orkesteret spelar nr. 39 og 40, medan kvintetten tek føre seg nr. 40 og 41. G-mollsymfonien nr. 40 er altså med på dei begge, men med særs ulik besetning.

Kringkastingsorkestret spelar han slik Mozart skreiv han, med fullt orkester, og den nyss avgåtte sjefdirigenten Petr Popelka treffer straks tonen i opningssatsen «Molto allegro». Tempoet er velvalt, med fine detaljar i artikulasjon og frasering. Den dystre tredjesatsen «Minuetto» med sine stampande rytmar er kanskje den mest karakteristiske for Popelkas tilnærming.

Pandolfis Consort, derimot, spelar symfonien i ein kammerversjon av Peter Lichtenthal (1779–1853), ein Mozart-begeistra austerriksk lege og komponist som levde i Milano. Kvintettversjonen blir spelt med heftige bogestrok og meir markante rytmar enn det me høyrer i originalen, og sidan det berre er eitt instrument per stemme, blir polyfonien i Mozarts partitur særleg merkbar. Den føremonen orkesteroriginalen har når det gjeld dynamiske kontrastar, kompenserer Lichtenthals arrangement for gjennom eit uvanleg klårt klangbilete.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Foto: Taiwan Military News Agency / Taiwan's Defense Ministry / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Starten på ein storkrig?

For tida bur eg i eit fredeleg, demokratisk og velståande land, som risikerer å utløysa den neste storkrigen i verda.

HalvorEifring
Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Foto: Taiwan Military News Agency / Taiwan's Defense Ministry / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Starten på ein storkrig?

For tida bur eg i eit fredeleg, demokratisk og velståande land, som risikerer å utløysa den neste storkrigen i verda.

HalvorEifring
Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen
Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis