JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Suveren sekstett

The Nash Ensemble lyftar Ferdinand Ries ut or Beethovens skugge.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Komponisten og pianisten Ferdinand Ries (1784–1838). Stålstikk frå kring 1830.

Komponisten og pianisten Ferdinand Ries (1784–1838). Stålstikk frå kring 1830.

Komponisten og pianisten Ferdinand Ries (1784–1838). Stålstikk frå kring 1830.

Komponisten og pianisten Ferdinand Ries (1784–1838). Stålstikk frå kring 1830.

3099
20221216
3099
20221216

CD

Ferdinand Ries:

Piano Trio & Sextets

The Nash
Ensemble. Hyperion 2022

Det var lett å hamna i skuggen til Beethoven – særleg for dei som stod nær han. Dette blei lagnaden til Ferdinand Ries, den tyske komponisten og klavervirtuosen som lenge berre blei hugsa som Beethovens elev, ven, sekretær og agent. Eit døme: Då London Philharmonic Society tinga Beethovens 9. symfoni, den me kallar «korsymfonien», var det Ries som formidla oppdraget.

Men Ries makta òg å stå på eigne bein som komponist. Symfoniane og klaverkonsertane hans blei spelte inn på plate for nokre tiår sidan, og dei siste åra er det kammermusikken hans som har blitt gjenoppdaga. Dei fire kammerverka som engelske The Nash Ensemble no gjev ut på CD, er ei gullgruve for klassiskinteresserte som ynskjer å utvida lyttehorisonten sin.

Begge frå Bonn

Ries blei, til liks med Beethoven, fødd i Bonn. Då Napoleon hærtok byen ved Rhinen, drog han til Wien. Håpet var å få bli Beethovens elev. Denne var kjend for å vera svært kresen når det galt elevar, men nett Ries tok han under vengene sine – kan hende av di far hans i si tid hadde vore Beethovens lærar i Bonn.

Dette var medan Napoleonskrigane herja Europa. Ries måtte fleire gonger flykta for ikkje å bli tvangsrekruttert til fronten. I 1813 hamna han i London. Dei elleve åra der blei ein suksess, for publikum tok entusiastisk imot den gåverike Beethoven-eleven. Komposisjonsoppdraga strøymde på, han gifte seg til pengar og blei æra med direktørstilling i Philharmonic Society.

Eldfull «Allegro»

Det er frå den lukkelege London-perioden komposi­sjonane på The Nash Ensembles album stammar. Engelskmennene sette utøvaren Ries like høgt som komponisten. Det skjønar me når me høyrer kammermusikken med klaver. (Under framføringane den gongen sat Ries sjølvsagt ved flygelet.) Klaverstemma er nemleg i ein klasse for seg, både speleteknisk og med tanke på kompositorisk kompleksitet.

Som døme kan me ta Grand Sextuor i C-dur, op. 100, ein sekstett for klaver, to fiolinar, bratsj, cello og kontrabass frå 1817. I «Allegro con brio»-satsen er klaverstemma virtuos frå fyrste takt av, medan strykarane fungerer meir som støtte, som i eit orkester. Me får difor tidvis kjensla av at det er ein klaverkonsert me lyttar til. I lange parti synest klaverstemma improvisert, men aldri verkar dei snøgge tonetiradane og akkordbrytingane som staffasje. (Ries var ein utmerkt improvisator, «godkjend» av Beethoven, for den sistnemnde lét han improvisera frie kadensar til klaverkonsertane sine.)

Andresatsen «Andante» er av eit heilt anna slag. Den inderlege og ukunstla irske folketonen «The Last Rose of Summer» tener som utgangspunkt for ei variasjonsrekkje der dei ulike instrumenta får syna seg etter tur. Med finalen «Adagio–Allegro» intensiverer uttrykket seg. Satsen er ein «rondo», ein instrumental runddans som med sin energisk-eksentriske rytmikk syner det beste ved Ries som Beethoven-elev.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Ferdinand Ries:

Piano Trio & Sextets

The Nash
Ensemble. Hyperion 2022

Det var lett å hamna i skuggen til Beethoven – særleg for dei som stod nær han. Dette blei lagnaden til Ferdinand Ries, den tyske komponisten og klavervirtuosen som lenge berre blei hugsa som Beethovens elev, ven, sekretær og agent. Eit døme: Då London Philharmonic Society tinga Beethovens 9. symfoni, den me kallar «korsymfonien», var det Ries som formidla oppdraget.

Men Ries makta òg å stå på eigne bein som komponist. Symfoniane og klaverkonsertane hans blei spelte inn på plate for nokre tiår sidan, og dei siste åra er det kammermusikken hans som har blitt gjenoppdaga. Dei fire kammerverka som engelske The Nash Ensemble no gjev ut på CD, er ei gullgruve for klassiskinteresserte som ynskjer å utvida lyttehorisonten sin.

Begge frå Bonn

Ries blei, til liks med Beethoven, fødd i Bonn. Då Napoleon hærtok byen ved Rhinen, drog han til Wien. Håpet var å få bli Beethovens elev. Denne var kjend for å vera svært kresen når det galt elevar, men nett Ries tok han under vengene sine – kan hende av di far hans i si tid hadde vore Beethovens lærar i Bonn.

Dette var medan Napoleonskrigane herja Europa. Ries måtte fleire gonger flykta for ikkje å bli tvangsrekruttert til fronten. I 1813 hamna han i London. Dei elleve åra der blei ein suksess, for publikum tok entusiastisk imot den gåverike Beethoven-eleven. Komposisjonsoppdraga strøymde på, han gifte seg til pengar og blei æra med direktørstilling i Philharmonic Society.

Eldfull «Allegro»

Det er frå den lukkelege London-perioden komposi­sjonane på The Nash Ensembles album stammar. Engelskmennene sette utøvaren Ries like høgt som komponisten. Det skjønar me når me høyrer kammermusikken med klaver. (Under framføringane den gongen sat Ries sjølvsagt ved flygelet.) Klaverstemma er nemleg i ein klasse for seg, både speleteknisk og med tanke på kompositorisk kompleksitet.

Som døme kan me ta Grand Sextuor i C-dur, op. 100, ein sekstett for klaver, to fiolinar, bratsj, cello og kontrabass frå 1817. I «Allegro con brio»-satsen er klaverstemma virtuos frå fyrste takt av, medan strykarane fungerer meir som støtte, som i eit orkester. Me får difor tidvis kjensla av at det er ein klaverkonsert me lyttar til. I lange parti synest klaverstemma improvisert, men aldri verkar dei snøgge tonetiradane og akkordbrytingane som staffasje. (Ries var ein utmerkt improvisator, «godkjend» av Beethoven, for den sistnemnde lét han improvisera frie kadensar til klaverkonsertane sine.)

Andresatsen «Andante» er av eit heilt anna slag. Den inderlege og ukunstla irske folketonen «The Last Rose of Summer» tener som utgangspunkt for ei variasjonsrekkje der dei ulike instrumenta får syna seg etter tur. Med finalen «Adagio–Allegro» intensiverer uttrykket seg. Satsen er ein «rondo», ein instrumental runddans som med sin energisk-eksentriske rytmikk syner det beste ved Ries som Beethoven-elev.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Kjelde: Per Thorvaldsen og DALL-E 3

TeknologiFeature

Musikkteori for tonedauve 

Musikk er matematikk, og kanskje den einaste forma for brøkrekning som kan vekkja andre kjensler enn berre frustrasjon.

Per Thorvaldsen
Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Kjelde: Per Thorvaldsen og DALL-E 3

TeknologiFeature

Musikkteori for tonedauve 

Musikk er matematikk, og kanskje den einaste forma for brøkrekning som kan vekkja andre kjensler enn berre frustrasjon.

Per Thorvaldsen
Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Foto: Elliott Verdier / The New York Times / NTB

Ordskifte
Anne GunnPettersen

Ein endrar ikkje naturen med talemåtar

Dombås Hotell brenn 19. mai 2007.

Dombås Hotell brenn 19. mai 2007.

Foto: Kari Anette Austvik / NTB

Frå bridgeverdaKunnskap
Erlend Skjetne

Frå bridgeverda: Svidd utgang

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis