JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Stuttmesser

Bachs «lutherske messer» er utypiske.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
The Sixteen framfører Johann Sebastian Bachs (1685–1750) fire «lutherske messer».

The Sixteen framfører Johann Sebastian Bachs (1685–1750) fire «lutherske messer».

Foto: Firedog

The Sixteen framfører Johann Sebastian Bachs (1685–1750) fire «lutherske messer».

The Sixteen framfører Johann Sebastian Bachs (1685–1750) fire «lutherske messer».

Foto: Firedog

3033
20221028
3033
20221028

CD

Johann Sebastian Bach:

Masses

The Sixteen; dir.: Harry Christophers. Coro 2022

Av dei mange Bach-albuma eg har høyrt til no i år, må dette vera det finaste: Det britiske barokkensemblet The Sixteen, som Harry Christophers dirigerer, har samla to tidlegare innspelingar til eit nytt dobbeltalbum som gjev oss alle Bachs fire såkalla lutherske messer (BWV 233 til 236).

Komposisjonane er fantastiske. Komponisten meistrar den kompliserte korpolyfonien makelaust, og soloariane har så iøyrefallande vakre melodiar at lyttaren risikerer å gå og nynna på dei resten av dagen. The Sixteens framføring er òg utanom det vanlege. Christophers har redusert kormannskapet til berre å omfatta to songarar per stemme (til saman åtte songarar), noko som gjev ein klangleg transparens og eit høve til artikulatoriske og fraseringsmessige nyansar som tradisjonelle storkor ikkje får til. Når det gjeld soliststaben, finst der heller ikkje eitt rote egg i korga.

Latinsk

«Lutherske messer», kva er så det? Bachs bidrag til sjangeren høyrer til dei sjeldnast framførte vokalverka hans, noko som nok har å gjera med at dei er latinske og slik sett utypiske – det er den tyske kyrkjemusikken som dominerer.

Ei «messe» er i musikksamanheng eit vokalverk der dei fem latinske messeledda Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus og Agnus Dei dannar tekstgrunnlaget. Messene som her er innspelte, kallar me «lutherske» av di berre dei to fyrste ledda, altså Kyrie og Gloria, er med. Grunnen til dette er at det i den lutherske liturgien (i motsetnad til den katolske) ikkje var tradisjon for tonesetjing av dei tre siste messeledda, som i gudstenesta gjerne blei erstatta av salmar på morsmålet eller heilt utelatne. (Bachs store Messe i h-moll var elles opphavleg òg ei luthersk messe, som han sidan utvida.)

Kort og godt

Lutherske messer blir stundom òg kalla «kyrie-gloria-messer», «kortmesser» eller missae breves på latin. Hjå Bach er dei sette saman av éin tredelt korsats for Kyrie-delen, medan Gloria-delen er femdelt (med éin korsats i byrjinga og slutten og soloariar imellom).

Opningssatsane har gjerne den strengaste polyfonien. «Kyrie» (fyrstesatsen) til messa i F-dur, BWV 233, kling ved fyrste «øyrekast» som katolsk renessansemusikk av gamalt merke. Men høyrer ein nøyare etter, merkar ein at Bach har lagt til melodi nummer to, som blir spelt av horn og oboar, nemleg den lutherske langfredagssalmen «Christe, du Lamm Gottes» («Du Guds Lam uskyldig» i Elias Blix’ norske omsetjing).

Gloriaa er meir moderne i stilen. Min favoritt er «Gloria» (andresatsen) frå messa i G-dur, BWV 336. I byrjinga høyrest han ut som ein roleg og godsleg voggande sats. Men det er før fiolinane og oboane tek over med kaskadar av lynsnare sekstendelsnotar, vel å merka utan at den rolege grunnpulsen forsvinn. At ein sats kan vera både roleg og rask samstundes – slikt er det eit kunststykke å få skikkeleg til.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Johann Sebastian Bach:

Masses

The Sixteen; dir.: Harry Christophers. Coro 2022

Av dei mange Bach-albuma eg har høyrt til no i år, må dette vera det finaste: Det britiske barokkensemblet The Sixteen, som Harry Christophers dirigerer, har samla to tidlegare innspelingar til eit nytt dobbeltalbum som gjev oss alle Bachs fire såkalla lutherske messer (BWV 233 til 236).

Komposisjonane er fantastiske. Komponisten meistrar den kompliserte korpolyfonien makelaust, og soloariane har så iøyrefallande vakre melodiar at lyttaren risikerer å gå og nynna på dei resten av dagen. The Sixteens framføring er òg utanom det vanlege. Christophers har redusert kormannskapet til berre å omfatta to songarar per stemme (til saman åtte songarar), noko som gjev ein klangleg transparens og eit høve til artikulatoriske og fraseringsmessige nyansar som tradisjonelle storkor ikkje får til. Når det gjeld soliststaben, finst der heller ikkje eitt rote egg i korga.

Latinsk

«Lutherske messer», kva er så det? Bachs bidrag til sjangeren høyrer til dei sjeldnast framførte vokalverka hans, noko som nok har å gjera med at dei er latinske og slik sett utypiske – det er den tyske kyrkjemusikken som dominerer.

Ei «messe» er i musikksamanheng eit vokalverk der dei fem latinske messeledda Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus og Agnus Dei dannar tekstgrunnlaget. Messene som her er innspelte, kallar me «lutherske» av di berre dei to fyrste ledda, altså Kyrie og Gloria, er med. Grunnen til dette er at det i den lutherske liturgien (i motsetnad til den katolske) ikkje var tradisjon for tonesetjing av dei tre siste messeledda, som i gudstenesta gjerne blei erstatta av salmar på morsmålet eller heilt utelatne. (Bachs store Messe i h-moll var elles opphavleg òg ei luthersk messe, som han sidan utvida.)

Kort og godt

Lutherske messer blir stundom òg kalla «kyrie-gloria-messer», «kortmesser» eller missae breves på latin. Hjå Bach er dei sette saman av éin tredelt korsats for Kyrie-delen, medan Gloria-delen er femdelt (med éin korsats i byrjinga og slutten og soloariar imellom).

Opningssatsane har gjerne den strengaste polyfonien. «Kyrie» (fyrstesatsen) til messa i F-dur, BWV 233, kling ved fyrste «øyrekast» som katolsk renessansemusikk av gamalt merke. Men høyrer ein nøyare etter, merkar ein at Bach har lagt til melodi nummer to, som blir spelt av horn og oboar, nemleg den lutherske langfredagssalmen «Christe, du Lamm Gottes» («Du Guds Lam uskyldig» i Elias Blix’ norske omsetjing).

Gloriaa er meir moderne i stilen. Min favoritt er «Gloria» (andresatsen) frå messa i G-dur, BWV 336. I byrjinga høyrest han ut som ein roleg og godsleg voggande sats. Men det er før fiolinane og oboane tek over med kaskadar av lynsnare sekstendelsnotar, vel å merka utan at den rolege grunnpulsen forsvinn. At ein sats kan vera både roleg og rask samstundes – slikt er det eit kunststykke å få skikkeleg til.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Samfunn

Kapitulasjon i klimapolitikken

Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.

Per Anders Todal
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Samfunn

Kapitulasjon i klimapolitikken

Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.

Per Anders Todal
Eit større forsvar treng fleire folk. Neste år vil regjeringa tilføre Forsvaret 300 nye årsverk, i overkant av 400 fleire vernepliktige i førstegongsteneste og i overkant av 600 fleire reservistar. Biletet viser unge som tok del i ei opptaksprøve til bachelorutdanning i Forsvaret på Sessvollmoen i fjor.

Eit større forsvar treng fleire folk. Neste år vil regjeringa tilføre Forsvaret 300 nye årsverk, i overkant av 400 fleire vernepliktige i førstegongsteneste og i overkant av 600 fleire reservistar. Biletet viser unge som tok del i ei opptaksprøve til bachelorutdanning i Forsvaret på Sessvollmoen i fjor.

Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Mangel på personell kan bremse Forsvaret

Forsvaret er budsjettvinnar i år, men manglar fagfolk. – Vi er på grensa til ei krise, seier forbundsleiar Torbjørn Bongo.

Firda på Sandane i Nordfjord er ein av få vidaregåande skular som tilbyr både drama-, dans- og musikkfag. Elevar frå 21 kommunar søker seg hit. Likevel heng trusselen om nedlegging av linjer over han.

Firda på Sandane i Nordfjord er ein av få vidaregåande skular som tilbyr både drama-, dans- og musikkfag. Elevar frå 21 kommunar søker seg hit. Likevel heng trusselen om nedlegging av linjer over han.

Foto: Firda vgs / Vestland fylkeskommune

ØkonomiSamfunn
Marita Liabø

Slaktar skular med sparekniv

Når fylkeskommunane må kutte, går det hardt ut over den vidaregåande skulen. Fag, linjer og heile skular forsvinn.

Moses i bokhandelen ved San Antonio University der han arbeider når han ikkje studerer psykologi.

Moses i bokhandelen ved San Antonio University der han arbeider når han ikkje studerer psykologi.

Alle foto: Håvard Rem

ReportasjeFeature
Håvard Rem

Sekstiåttarkryptonitten

SAN ANTONIO: Unge ikkje-vestlege vert lett konservative.
Dei kjem frå tradisjonstru kulturar som ikkje dreg på vestleg skuld.

Foto: Agnete Brun

LitteraturKultur

Ei ekstremt brutal historie

Med den monumentale boka Sjøfareren. En reise gjennom Portugals tapte imperium har Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.

Jan H. Landro

Foto: Agnete Brun

LitteraturKultur

Ei ekstremt brutal historie

Med den monumentale boka Sjøfareren. En reise gjennom Portugals tapte imperium har Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis