JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Sorgmuntert

Münchner Rundfunkorchester trekkjer fram ein gløymd 1800-talssymfonikar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den tysk-nederlandske komponisten Johann Wilhelm Wilms (1772–1847).

Den tysk-nederlandske komponisten Johann Wilhelm Wilms (1772–1847).

Den tysk-nederlandske komponisten Johann Wilhelm Wilms (1772–1847).

Den tysk-nederlandske komponisten Johann Wilhelm Wilms (1772–1847).

2981
20240927
2981
20240927

CD

Johann Wilhelm Wilms:

Symfoni og ouverturar

Münchner Rundfunkorchester; dir.: Ivan Repušić. CPO 2024

Æraen med Haydn, Mozart og Beethoven i tiåra kring 1800 har ein dominerande posisjon i dagens klassiske musikkliv. Men der er lite plass til andre komponistar enn dei kanoniserte. Difor er det alltid interessant når det kjem innspelingar av gløymde meistrar frå perioden. Slike oppdagingar har plateselskapet CPO spesialisert seg på, og her presenterer dei éin symfoni og fire orkesterouverturar av Johann Wilhelm Wilms.

Han kom til verda i 1772 i det som i dag er den tyske delstaten Nordrhein-Westfalen, men flytte alt i slutten av tenåra til Amsterdam, der han blei buande til han døydde i 1847. Nærare 200 verk – mellom dei sju symfoniar, fem ouverturar og fem klaverkonsertar – hadde han då på samvitet.

Mange av Wilms’ orkesterverk blei trykte i den kresne musikkmetropolen Leipzig, noko som vitnar om populariteten hans. Symfoni nr. 6 i d-moll, op. 58 (1819), skulle likevel bli ein av dei siste suksessane hans.

I 1821 råka lagnaden hardt. Kona døydde etter å ha sett eit daudt barn til verda, og brått sat han igjen som åleineforsørgjar for fire små. Året etter bar han også den to år gamle yngstedottera til grava. Svartsyn gjorde at han trekte seg stadig meir attende frå ålmenta og tente til livsopphaldet som – etter kvart blind – organist.

Solid messing

Den dystre d-mollsymfonien syner ein komponist på høgd med tida si. Dei musikalske temaa i opningssatsens eksposisjon (spor 1) er samvitsfullt forma og fantasifullt varierte, og kontrapunktikken mot slutten, i det som på fagspråket heiter gjennomføringsdelen, vitnar om ein skolert musikar.

Spesielt likar eg dei optimistiske lysglimta som stundom trengjer gjennom molltristessen, sorgmuntre parti som kringkastingsorkesteret i München under den kroatiske dirigenten Ivan Repušić veit å framheva. Orkesteret presterer jamt godt, med god intonasjon i strykarane og ein prektig og presis messingseksjon. Særleg i den beethovensk-heroiske tredjesatsen «Scherzo» (spor 3) får messingblåsarane briljera.

Beethovensk

Dei fire opusnummerlause orkesterouverturane på plata blei aldri prenta, og me veit heller ikkje når eller til kva høve Wilms skreiv dei. Grunnhåtten er her meir underhaldande og virtuos, og påverknaden frå Beethoven påtakeleg. Slik minner den idylliske ouverturen i E-dur (spor 5) med sine fine soloparti for horn og fløyte om «pastoralsymfonien», medan den djerve tonen i Ess-dur-ouverturen (spor 6) verkar inspirert av «Eroica-symfonien».

I ouverturane når Wilms likevel ikkje det uttrykksmessige og komposisjonstekniske nivået som i symfonien. Originaliteten syner seg særleg i dei fantasifulle instrumentkombinasjonane. Kor ofte høyrer me til dømes ein hornsolo med fjørlett pizzicato-akkompagnement?

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Johann Wilhelm Wilms:

Symfoni og ouverturar

Münchner Rundfunkorchester; dir.: Ivan Repušić. CPO 2024

Æraen med Haydn, Mozart og Beethoven i tiåra kring 1800 har ein dominerande posisjon i dagens klassiske musikkliv. Men der er lite plass til andre komponistar enn dei kanoniserte. Difor er det alltid interessant når det kjem innspelingar av gløymde meistrar frå perioden. Slike oppdagingar har plateselskapet CPO spesialisert seg på, og her presenterer dei éin symfoni og fire orkesterouverturar av Johann Wilhelm Wilms.

Han kom til verda i 1772 i det som i dag er den tyske delstaten Nordrhein-Westfalen, men flytte alt i slutten av tenåra til Amsterdam, der han blei buande til han døydde i 1847. Nærare 200 verk – mellom dei sju symfoniar, fem ouverturar og fem klaverkonsertar – hadde han då på samvitet.

Mange av Wilms’ orkesterverk blei trykte i den kresne musikkmetropolen Leipzig, noko som vitnar om populariteten hans. Symfoni nr. 6 i d-moll, op. 58 (1819), skulle likevel bli ein av dei siste suksessane hans.

I 1821 råka lagnaden hardt. Kona døydde etter å ha sett eit daudt barn til verda, og brått sat han igjen som åleineforsørgjar for fire små. Året etter bar han også den to år gamle yngstedottera til grava. Svartsyn gjorde at han trekte seg stadig meir attende frå ålmenta og tente til livsopphaldet som – etter kvart blind – organist.

Solid messing

Den dystre d-mollsymfonien syner ein komponist på høgd med tida si. Dei musikalske temaa i opningssatsens eksposisjon (spor 1) er samvitsfullt forma og fantasifullt varierte, og kontrapunktikken mot slutten, i det som på fagspråket heiter gjennomføringsdelen, vitnar om ein skolert musikar.

Spesielt likar eg dei optimistiske lysglimta som stundom trengjer gjennom molltristessen, sorgmuntre parti som kringkastingsorkesteret i München under den kroatiske dirigenten Ivan Repušić veit å framheva. Orkesteret presterer jamt godt, med god intonasjon i strykarane og ein prektig og presis messingseksjon. Særleg i den beethovensk-heroiske tredjesatsen «Scherzo» (spor 3) får messingblåsarane briljera.

Beethovensk

Dei fire opusnummerlause orkesterouverturane på plata blei aldri prenta, og me veit heller ikkje når eller til kva høve Wilms skreiv dei. Grunnhåtten er her meir underhaldande og virtuos, og påverknaden frå Beethoven påtakeleg. Slik minner den idylliske ouverturen i E-dur (spor 5) med sine fine soloparti for horn og fløyte om «pastoralsymfonien», medan den djerve tonen i Ess-dur-ouverturen (spor 6) verkar inspirert av «Eroica-symfonien».

I ouverturane når Wilms likevel ikkje det uttrykksmessige og komposisjonstekniske nivået som i symfonien. Originaliteten syner seg særleg i dei fantasifulle instrumentkombinasjonane. Kor ofte høyrer me til dømes ein hornsolo med fjørlett pizzicato-akkompagnement?

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I starten av krigen sa Benjamin  Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

I starten av krigen sa Benjamin Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

Foto: Amir Cohen / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ettersøkt, men på offensiven

I førre veke blei Benjamin Netanyahu etterlyst av Den internasjonale straffedomstolen i Haag. Det er kanskje det største diplomatiske nederlaget i staten Israels historie.

Morten A. Strøksnes
I starten av krigen sa Benjamin  Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

I starten av krigen sa Benjamin Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

Foto: Amir Cohen / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ettersøkt, men på offensiven

I førre veke blei Benjamin Netanyahu etterlyst av Den internasjonale straffedomstolen i Haag. Det er kanskje det største diplomatiske nederlaget i staten Israels historie.

Morten A. Strøksnes
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.

Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Propaganda på agendaen

Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.

Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.

Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.

Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Fredsavtale med biverknader

Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.

President Donald Trump og budsjettdirektøren hans, Russel Vought, held pressekonferanse i Det kvite huset i Washington i 2019. No får Vought på ny denne jobben. I mellomtida har han vore sentral i Project 2025.

President Donald Trump og budsjettdirektøren hans, Russel Vought, held pressekonferanse i Det kvite huset i Washington i 2019. No får Vought på ny denne jobben. I mellomtida har han vore sentral i Project 2025.

Foto: Evan Vucci / AP / NTB

Samfunn

Project 2025 – ein plan for omforming av USA

Les eit utval av politikkframlegga her.

Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Foto: Dag og Tid

KommentarSamfunn

Venstre­­populisme på norsk

Ap bør skale av nokre marknadsteknokratar for å gje rom for ein populistisk storkoalisjon til venstre.

Rune Slagstad
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Foto: Dag og Tid

KommentarSamfunn

Venstre­­populisme på norsk

Ap bør skale av nokre marknadsteknokratar for å gje rom for ein populistisk storkoalisjon til venstre.

Rune Slagstad

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis