Sju siste ord
Frieder Bernius får fram djupe affektar i Haydns krossmeditasjon.
Tredelt altarbilete (triptykon) av ukjend kunstnar frå 1400-talet i Rijksmuseum Amsterdam.
CD
Jospeh Haydn:
Die Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Kammerchor Stuttgart; Hofkapelle Stuttgart; dir.: Frieder Bernius. Carus 2022
Jamføring: Das Neue Orchester/Christoph Spering (NaIve 2000)
Den austerrikske komponisten Joseph Haydn (1732–1809) fekk oppdraget til Die Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze frå ein kannik i hamnebyen Cádiz sørvest i Spania. Tittelen på verket kan omsetjast med «Dei sju siste orda til Frelsaren vår på krossen». Med «ord» er her meint «utsegner» – sju utsegner som Kristus ifylgje evangelia ytra på krossen. Der finst ein lang kyrkjeleg tradisjon for å nytta desse meditativt.
Fyrsteversjonen av verket blei urframført i Cádiz langfredag i 1785. Han var berre for orkester, altså instrumentalmusikk som skulle gje langfredagsmeditasjonen i kyrkja i Cádiz ein dramatisk dåm. Oratoriumversjonen for orkester, kor og solistar, som Kammerchor og Hofkapelle Stuttgart no har spelt inn under leiing av Frieder Bernius, kom derimot ikkje før i 1796. Den har dikta tekst som kommenterer evangelieorda.
Meir romantisk
For drygt tjue år sidan kom ei flott innspeling av oratoriumversjonen med Das Neue Orchester i Köln, som Christoph Spering dirigerte. Lat oss her samanlikna det nye albumet med det gamle.
I den instrumentale opningssatsen «Introduzione» komponerer Haydn retorisk, med verdige rytmiske og melodiske figurar. Dei fyrste taktane kunne vore forspelet til ein tragisk arie i ein italiensk helteopera. Spering var meir barokk i tilnærmingsmåten, både når det gjeld tempo og frasering, som om det var partituret til eit Händel-oratorium han hadde på dirigentpulten.
Han hentar ut dynamiske kontrastar, men held eit jamt tempo og lèt liksom musikken tala for seg sjølv. Bernius skrid derimot meir romantisk til verks. Greitt nok er der barokk gestikk i forte-partia, men i delane der dynamikken er svakare, sakkar han i tillegg på tempoet, og affektane er djupare.
Arkaisk
Verket har fargerik og stundom dristig harmonikk. Men like effektfulle er dei alderdommeleg enkle a capella-partia, som minner om korsongen i den ortodokse kyrkja. Eg tenkjer her til dømes på satsopninga med tonesetjinga av orda «Far, tilgjev dei, for dei veit ikkje kva dei gjer». Spering gjorde han med enkel solistkvartett. Bernius nyttar derimot heile koret. Her gjer den gamle innspelinga sterkast inntrykk på meg.
Arkaisk er òg den andre «introduzione»-satsen, der den tette kontrapunktiske strukturen og besetninga med berre blåsarar kunne vore frå 1600-talet. Haydns bruk av kontrafagott utvidar toneomfanget med veldig og verdig bassklang. I denne – og dei fleste andre satsane – er innspelingane fine på kvar sitt vis, og eg ville ikkje vore nokon av dei forutan.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Jospeh Haydn:
Die Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Kammerchor Stuttgart; Hofkapelle Stuttgart; dir.: Frieder Bernius. Carus 2022
Jamføring: Das Neue Orchester/Christoph Spering (NaIve 2000)
Den austerrikske komponisten Joseph Haydn (1732–1809) fekk oppdraget til Die Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze frå ein kannik i hamnebyen Cádiz sørvest i Spania. Tittelen på verket kan omsetjast med «Dei sju siste orda til Frelsaren vår på krossen». Med «ord» er her meint «utsegner» – sju utsegner som Kristus ifylgje evangelia ytra på krossen. Der finst ein lang kyrkjeleg tradisjon for å nytta desse meditativt.
Fyrsteversjonen av verket blei urframført i Cádiz langfredag i 1785. Han var berre for orkester, altså instrumentalmusikk som skulle gje langfredagsmeditasjonen i kyrkja i Cádiz ein dramatisk dåm. Oratoriumversjonen for orkester, kor og solistar, som Kammerchor og Hofkapelle Stuttgart no har spelt inn under leiing av Frieder Bernius, kom derimot ikkje før i 1796. Den har dikta tekst som kommenterer evangelieorda.
Meir romantisk
For drygt tjue år sidan kom ei flott innspeling av oratoriumversjonen med Das Neue Orchester i Köln, som Christoph Spering dirigerte. Lat oss her samanlikna det nye albumet med det gamle.
I den instrumentale opningssatsen «Introduzione» komponerer Haydn retorisk, med verdige rytmiske og melodiske figurar. Dei fyrste taktane kunne vore forspelet til ein tragisk arie i ein italiensk helteopera. Spering var meir barokk i tilnærmingsmåten, både når det gjeld tempo og frasering, som om det var partituret til eit Händel-oratorium han hadde på dirigentpulten.
Han hentar ut dynamiske kontrastar, men held eit jamt tempo og lèt liksom musikken tala for seg sjølv. Bernius skrid derimot meir romantisk til verks. Greitt nok er der barokk gestikk i forte-partia, men i delane der dynamikken er svakare, sakkar han i tillegg på tempoet, og affektane er djupare.
Arkaisk
Verket har fargerik og stundom dristig harmonikk. Men like effektfulle er dei alderdommeleg enkle a capella-partia, som minner om korsongen i den ortodokse kyrkja. Eg tenkjer her til dømes på satsopninga med tonesetjinga av orda «Far, tilgjev dei, for dei veit ikkje kva dei gjer». Spering gjorde han med enkel solistkvartett. Bernius nyttar derimot heile koret. Her gjer den gamle innspelinga sterkast inntrykk på meg.
Arkaisk er òg den andre «introduzione»-satsen, der den tette kontrapunktiske strukturen og besetninga med berre blåsarar kunne vore frå 1600-talet. Haydns bruk av kontrafagott utvidar toneomfanget med veldig og verdig bassklang. I denne – og dei fleste andre satsane – er innspelingane fine på kvar sitt vis, og eg ville ikkje vore nokon av dei forutan.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Fargerikt om tolsemd
Me får garantert høyra meir til komponisten Eilertsen.
Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.
Foto: Christopher Helberg
Endringar til godt og vondt
Birger Emanuelsen skriv om folk slik at ein trur på det.
Me drog til månen av di det var teknologisk mogleg. Eit strålande døme på det teknologiske imperativet. Her vandrar astronaut Buzz Aldrin frå Apollo 11 rundt og les sjekklista si på venstre arm på ekte ingeniørvis.
Kjelde: Nasa
Teknologisk imperativ!
«Birkebeinerne på ski over fjellet med kongsbarnet».
Foto: Morten Henden Aamot
Eit ikonisk stykke kunst er kome heim
Medan gode krefter arbeider for å etablere eit museum for kunstnarbrørne Bergslien på Voss, har den lokale sparebanken sikra seg ein originalversjon av eit hovudverk av målaren Knud Bergslien.
Frå rettsoppgjeret i Trondheim etter krigen. Henry Rinnan på veg inn i tinghuset i Trondheim 30. april 1946.
Foto: NTB
Rett i fella
Nikolaj Frobenius tar seg altfor godt til rette i kjeldematerialet. Rinnan-romanen hans er både problematisk og uinteressant.