JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Sju siste ord

Frieder Bernius får fram djupe affektar i Haydns krossmeditasjon.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Tredelt altarbilete (triptykon) av ukjend kunstnar frå 1400-talet i Rijksmuseum Amsterdam.

Tredelt altarbilete (triptykon) av ukjend kunstnar frå 1400-talet i Rijksmuseum Amsterdam.

Tredelt altarbilete (triptykon) av ukjend kunstnar frå 1400-talet i Rijksmuseum Amsterdam.

Tredelt altarbilete (triptykon) av ukjend kunstnar frå 1400-talet i Rijksmuseum Amsterdam.

2894
20220304
2894
20220304

CD

Jospeh Haydn:

Die Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze

Kammerchor Stuttgart; Hofkapelle Stuttgart; dir.: Frieder Bernius. Carus 2022
Jamføring: Das Neue Orchester/Christoph Spering (NaIve 2000)

Den austerrikske komponisten Joseph Haydn (1732–1809) fekk oppdraget til Die Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze frå ein kannik i hamnebyen Cádiz sørvest i Spania. Tittelen på verket kan omsetjast med «Dei sju siste orda til Frelsaren vår på krossen». Med «ord» er her meint «utsegner» – sju utsegner som Kristus ifylgje evangelia ytra på krossen. Der finst ein lang kyrkjeleg tradisjon for å nytta desse meditativt.

Fyrsteversjonen av verket blei urframført i Cádiz langfredag i 1785. Han var berre for orkester, altså instrumentalmusikk som skulle gje langfredagsmeditasjonen i kyrkja i Cádiz ein dramatisk dåm. Oratoriumversjonen for orkester, kor og solistar, som Kammerchor og Hofkapelle Stuttgart no har spelt inn under leiing av Frieder Bernius, kom derimot ikkje før i 1796. Den har dikta tekst som kommenterer evangelieorda.

Meir romantisk

For drygt tjue år sidan kom ei flott innspeling av oratoriumversjonen med Das Neue Orchester i Köln, som Christoph Spering dirigerte. Lat oss her samanlikna det nye albumet med det gamle.

I den instrumentale opningssatsen «Introduzione» komponerer Haydn retorisk, med verdige rytmiske og melodiske figurar. Dei fyrste taktane kunne vore forspelet til ein tragisk arie i ein italiensk helteopera. Spering var meir barokk i tilnærmingsmåten, både når det gjeld tempo og frasering, som om det var partituret til eit Händel-oratorium han hadde på dirigentpulten.

Han hentar ut dynamiske kontrastar, men held eit jamt tempo og lèt liksom musikken tala for seg sjølv. Bernius skrid derimot meir romantisk til verks. Greitt nok er der barokk gestikk i forte-partia, men i delane der dynamikken er svakare, sakkar han i tillegg på tempoet, og affektane er djupare.

Arkaisk

Verket har fargerik og stundom dristig harmonikk. Men like effektfulle er dei alderdommeleg enkle a capella-partia, som minner om korsongen i den ortodokse kyrkja. Eg tenkjer her til dømes på satsopninga med tonesetjinga av orda «Far, tilgjev dei, for dei veit ikkje kva dei gjer». Spering gjorde han med enkel solistkvartett. Bernius nyttar derimot heile koret. Her gjer den gamle innspelinga sterkast inntrykk på meg.

Arkaisk er òg den andre «introduzione»-satsen, der den tette kontrapunktiske strukturen og besetninga med berre blåsarar kunne vore frå 1600-talet. Haydns bruk av kontrafagott utvidar toneomfanget med veldig og verdig bassklang. I denne – og dei fleste andre satsane – er innspelingane fine på kvar sitt vis, og eg ville ikkje vore nokon av dei forutan.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Jospeh Haydn:

Die Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze

Kammerchor Stuttgart; Hofkapelle Stuttgart; dir.: Frieder Bernius. Carus 2022
Jamføring: Das Neue Orchester/Christoph Spering (NaIve 2000)

Den austerrikske komponisten Joseph Haydn (1732–1809) fekk oppdraget til Die Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze frå ein kannik i hamnebyen Cádiz sørvest i Spania. Tittelen på verket kan omsetjast med «Dei sju siste orda til Frelsaren vår på krossen». Med «ord» er her meint «utsegner» – sju utsegner som Kristus ifylgje evangelia ytra på krossen. Der finst ein lang kyrkjeleg tradisjon for å nytta desse meditativt.

Fyrsteversjonen av verket blei urframført i Cádiz langfredag i 1785. Han var berre for orkester, altså instrumentalmusikk som skulle gje langfredagsmeditasjonen i kyrkja i Cádiz ein dramatisk dåm. Oratoriumversjonen for orkester, kor og solistar, som Kammerchor og Hofkapelle Stuttgart no har spelt inn under leiing av Frieder Bernius, kom derimot ikkje før i 1796. Den har dikta tekst som kommenterer evangelieorda.

Meir romantisk

For drygt tjue år sidan kom ei flott innspeling av oratoriumversjonen med Das Neue Orchester i Köln, som Christoph Spering dirigerte. Lat oss her samanlikna det nye albumet med det gamle.

I den instrumentale opningssatsen «Introduzione» komponerer Haydn retorisk, med verdige rytmiske og melodiske figurar. Dei fyrste taktane kunne vore forspelet til ein tragisk arie i ein italiensk helteopera. Spering var meir barokk i tilnærmingsmåten, både når det gjeld tempo og frasering, som om det var partituret til eit Händel-oratorium han hadde på dirigentpulten.

Han hentar ut dynamiske kontrastar, men held eit jamt tempo og lèt liksom musikken tala for seg sjølv. Bernius skrid derimot meir romantisk til verks. Greitt nok er der barokk gestikk i forte-partia, men i delane der dynamikken er svakare, sakkar han i tillegg på tempoet, og affektane er djupare.

Arkaisk

Verket har fargerik og stundom dristig harmonikk. Men like effektfulle er dei alderdommeleg enkle a capella-partia, som minner om korsongen i den ortodokse kyrkja. Eg tenkjer her til dømes på satsopninga med tonesetjinga av orda «Far, tilgjev dei, for dei veit ikkje kva dei gjer». Spering gjorde han med enkel solistkvartett. Bernius nyttar derimot heile koret. Her gjer den gamle innspelinga sterkast inntrykk på meg.

Arkaisk er òg den andre «introduzione»-satsen, der den tette kontrapunktiske strukturen og besetninga med berre blåsarar kunne vore frå 1600-talet. Haydns bruk av kontrafagott utvidar toneomfanget med veldig og verdig bassklang. I denne – og dei fleste andre satsane – er innspelingane fine på kvar sitt vis, og eg ville ikkje vore nokon av dei forutan.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Foto: Cornelius Poppe / NTB

HelseSamfunn

Framtidsrapport frå bakteriefronten

At antibiotika skal slutte å verke, er den store skrekken for helsevesenet verda over. Vi dykkar ned i den grundigaste prognosen som nokon gong er utført for dødsfall som følgje av motstandsdyktige bakteriar.

Christiane Jordheim Larsen
Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Foto: Cornelius Poppe / NTB

HelseSamfunn

Framtidsrapport frå bakteriefronten

At antibiotika skal slutte å verke, er den store skrekken for helsevesenet verda over. Vi dykkar ned i den grundigaste prognosen som nokon gong er utført for dødsfall som følgje av motstandsdyktige bakteriar.

Christiane Jordheim Larsen
Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Om sau og sjølvstende

Amerika har Kennedy-klanen, Færøyane har Patursson-klanen – og 70.000 sauer.

Hallgeir Opedal
Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Om sau og sjølvstende

Amerika har Kennedy-klanen, Færøyane har Patursson-klanen – og 70.000 sauer.

Hallgeir Opedal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis