Sanselege tonemåleri
«Ariadnes krone» er Johann Joseph Fux’ mest sommarlege opera.
Frå La corona d’Arianna-oppsetjinga under festivalen Styriarte i Austerrike i 2022.
Foto: Nikola Milatovic / Styriarte
CD
Johann Joseph Fux:
La corona d’Arianna
Zefiro; dir.: Alfredo Bernardini.
Arcana 2023
Johann Joseph Fux (1660–1741) er i dag mest kjend som forfattar av Gradus ad Parnassum (1725), eit teoretisk standardverk i kontrapunkt som mellom anna J.S. Bach nytta i undervisninga si. Namnet blir vanlegvis omsett til «steg(a) til Parnassos», altså oppstiginga til fjellet Parnassos i Hellas, der Apollon og musene heldt til.
Fux’ eiga ferd mot parnasset var også lang og temmeleg fenomenal, for som fattig bondeson frå den austerrikske landsbygda steig han opp til Habsburg-hoffets høgste krinsar i Wien. Toppen av Parnassos nådde han som keisarleg hoffkapellmeister i 1715. Høgare kunne ikkje ein 1700-talsmusikar koma.
Ariadnes krone
Fux var grunnlærd og skreiv teoriverket sitt på finslipt latin. Likevel var han alt anna enn ein tørr kontrapunktikar (kontrapunkt er teknikken der to eller fleire melodiske stemmer dannar ein musikalsk heilskap, men utan at kjensla av sjølvstendige stemmer forsvinn). Han kunne òg komponera i pompøs fransk og elegant italiensk stil. Døme på det italienske får me i La corona d’Arianna, «Ariadnes krone», som handlar om dotter til kong Minos på Kreta.
Denne sommarlege operaen, mynta på åremålsdagen til keisarinna i august 1726, blei for halvtanna år sidan spelt inn på plate for fyrste gong (i forkorta versjon, slik at han passar på éin CD), med det framifrå barokkorkesteret Zefiro under leiing av Alfredo Bernardini. Høvet var ein scenisk produksjon under Styriarte, sommarfestivalen i Graz, som spesialiserer seg på ukjend austerriksk barokkmusikk.
Norsk mezzo
Særleg suverene er blåsarane i Bernardinis orkester. Denne keisarlege operaen har mange praktfulle trompetparti; trompeten var jo fyrstens instrument par excellence i barokken. Trompetistane sparkar godt frå seg alt i ouverturen, ein «sinfonia» med heile fire trompetar. Songsolistane er òg jamt over gode, og det er sjølvsagt kjekt å høyra at «vår» mezzosopran Marianne Beate Kielland, i rolla som Akilles’ mor Thetis, er mellom dei beste. Eit døme er dobbeltarien «Questi, o Teti, è il chiaro Nume» («Dette, o Thetis, er den lysande guden», spor 16). Her er også orkesterparten interessant, for han syner korleis Fux greidde å kombinera kontrapunktisk stil med lett italiensk lynne.
Det som skil La corona d’Arianna frå ein «reint» italiensk opera, er elles dei mange korpartia, som har enkelt, ruralt uttrykk, såkalla pastoral stil. Herleg er også Fux’ evne til sanselege tonemåleri – strykarane får fram bylgjene i havet, og oboane framstiller vinden over slettene.
Eit tips til slutt: Videoproduksjonen av operaframsyninga frå 2022 kan sjåast gratis på Styriarte si nettside: https://styriarte.com/en/media-library/fux-arianna
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Johann Joseph Fux:
La corona d’Arianna
Zefiro; dir.: Alfredo Bernardini.
Arcana 2023
Johann Joseph Fux (1660–1741) er i dag mest kjend som forfattar av Gradus ad Parnassum (1725), eit teoretisk standardverk i kontrapunkt som mellom anna J.S. Bach nytta i undervisninga si. Namnet blir vanlegvis omsett til «steg(a) til Parnassos», altså oppstiginga til fjellet Parnassos i Hellas, der Apollon og musene heldt til.
Fux’ eiga ferd mot parnasset var også lang og temmeleg fenomenal, for som fattig bondeson frå den austerrikske landsbygda steig han opp til Habsburg-hoffets høgste krinsar i Wien. Toppen av Parnassos nådde han som keisarleg hoffkapellmeister i 1715. Høgare kunne ikkje ein 1700-talsmusikar koma.
Ariadnes krone
Fux var grunnlærd og skreiv teoriverket sitt på finslipt latin. Likevel var han alt anna enn ein tørr kontrapunktikar (kontrapunkt er teknikken der to eller fleire melodiske stemmer dannar ein musikalsk heilskap, men utan at kjensla av sjølvstendige stemmer forsvinn). Han kunne òg komponera i pompøs fransk og elegant italiensk stil. Døme på det italienske får me i La corona d’Arianna, «Ariadnes krone», som handlar om dotter til kong Minos på Kreta.
Denne sommarlege operaen, mynta på åremålsdagen til keisarinna i august 1726, blei for halvtanna år sidan spelt inn på plate for fyrste gong (i forkorta versjon, slik at han passar på éin CD), med det framifrå barokkorkesteret Zefiro under leiing av Alfredo Bernardini. Høvet var ein scenisk produksjon under Styriarte, sommarfestivalen i Graz, som spesialiserer seg på ukjend austerriksk barokkmusikk.
Norsk mezzo
Særleg suverene er blåsarane i Bernardinis orkester. Denne keisarlege operaen har mange praktfulle trompetparti; trompeten var jo fyrstens instrument par excellence i barokken. Trompetistane sparkar godt frå seg alt i ouverturen, ein «sinfonia» med heile fire trompetar. Songsolistane er òg jamt over gode, og det er sjølvsagt kjekt å høyra at «vår» mezzosopran Marianne Beate Kielland, i rolla som Akilles’ mor Thetis, er mellom dei beste. Eit døme er dobbeltarien «Questi, o Teti, è il chiaro Nume» («Dette, o Thetis, er den lysande guden», spor 16). Her er også orkesterparten interessant, for han syner korleis Fux greidde å kombinera kontrapunktisk stil med lett italiensk lynne.
Det som skil La corona d’Arianna frå ein «reint» italiensk opera, er elles dei mange korpartia, som har enkelt, ruralt uttrykk, såkalla pastoral stil. Herleg er også Fux’ evne til sanselege tonemåleri – strykarane får fram bylgjene i havet, og oboane framstiller vinden over slettene.
Eit tips til slutt: Videoproduksjonen av operaframsyninga frå 2022 kan sjåast gratis på Styriarte si nettside: https://styriarte.com/en/media-library/fux-arianna
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Foto: Seth Wenig / AP / NTB
Eit teikn på frustrasjon
Korkje Trump eller Biden har i røynda full kontroll på auke og fall i inflasjon eller kriminalitet.
Else Hagen: «Familie» (1950), olje på lerret. Rolf E. Stenersens samling / Munchmuseet.
Etterlysing og turné
Else Hagen er i dag eit ukjent namn for mange, men det er i endring.
Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik meiner det er nødvendig å styrke den vidaregåande skulen si studieførebuande rolle.
Gorm Kallestad / NTB
Studieopptak og skulifisering
Statsråden gjer rett i å avvise opptaksprøver som hovudveg til høgare utdanning.
Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.
Foto: Magnus Skrede / Den Nationale Scene
Krigen mellom kjønna
Dødsdansen er eit ekteskapsdrama der komikken får for stor plass, men spelestilane utfordrar kvarandre på interessant vis.
Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.
Foto: Per Anders Todal
Å gi barn det dei ikkje veit at dei vil ha
Norsk Barneblad vart skipa i 1887 og har kome ut kvart år sidan. Sist helg fekk Nana Rise-Lynum Målprisen frå Noregs Mållag for innsatsen som redaktør.