Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Råskap og raffinement

Pianisten Håvard Gimse briljerte på Harald Sæveruds draumestøl i Fana.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Med hemnlyst og råskap skal «Kjempeviseslåtten» spelast. Glasvindauga dirra av Gimses harde anslag.

Med hemnlyst og råskap skal «Kjempeviseslåtten» spelast. Glasvindauga dirra av Gimses harde anslag.

Foto: Thor Brødreskift

Med hemnlyst og råskap skal «Kjempeviseslåtten» spelast. Glasvindauga dirra av Gimses harde anslag.

Med hemnlyst og råskap skal «Kjempeviseslåtten» spelast. Glasvindauga dirra av Gimses harde anslag.

Foto: Thor Brødreskift

4361
20210604
4361
20210604

Festspelkonsert

Sæverud, Ciurlionis, Järnefelt, Grieg,
Hurum, Tveitt:

Klaververk

Håvard Gimse, klaver
Siljustøl, fredag 28. mai

Å kalla staden ein støl må vera den største underdrivinga i norsk musikkhistorie. Det rurale palasset Siljustøl er på 900 kvadratmeter, fordelt på 63 rom med spesialdesigna interiør, mellom anna 83 unikt dekorerte dører. Då anlegget stod ferdig i 1939, var det Noregs største privatbustad. Komponisten gifte seg godt – både huset og den nærare 200 mål store eigedomen var ei bryllaupsgåve frå svigermor hans.

Siljustøl er i dag museum. Det vil seia: Huset er delt i to, med ein privatdel, der Sæveruds son Sveinung bur, og ein museumsdel, der konsertar av den typen me opplevde førre fredag, finn stad. Desse intimkonsertane i komponistheimane i Bergen (Edvard Griegs Troldhaugen og Ole Bulls Lysøen er dei to andre) plar vera høgdepunkt under Festspillene i Bergen.

I år blei Siljustøl-konserten ekstra intim: Berre ti gjester fekk vera til stades då Håvard Gimse presenterte eit utsøkt utval nordiske klaverkomposisjonar, mellom dei somme som sjeldan blir framførte. Huskonserten var minneverdig både med tanke på det reint musikalske og for den sympatiske tonen som solisten introduserte verka sine i. Ja, for stykka verka som Gimses eigne – han har internalisert dei på ein måte som gjorde kvar tone ektefølt. Ei framføring med så god balanse mellom det grundig gjennomtenkte og det spontane opplever eg sjeldan.

Sæverudsk

Programmet blei opna og avslutta med husherrens verk. Småfugl-vals, op. 18 nr. 2, er typisk for Sæverud: For det fyrste er det den insisterande melodien, som liksom strittar imot akkompagnementet og ynskjer å fri seg frå det. For det andre er det den spede klaversatsen, altså det at akkordane har få tonar. Det tredje typiske er registerbruken i klaveret, for hjå Sæverud føregår det meste i mellom- og toppregisteret, utan særskilt bruk av bassklangar. Desse momenta gjer det samla klanguttrykket smalt og fornemt – ikkje ulikt Sæveruds eiga fysiske og åndelege framtoning. Som Gimse sjølv påpeika: «Det var alltid noko aristokratisk over den mannen.»

Etter ei kraftfull framføring av Sæveruds Hamar-Tor slåtten, op. 24 nr. 5, tok Gimse oss til Litauen. Mikalojus Ciurlionis (1875–1911) var både målar og komponist; i fyrstnemnde kunstart går han for å vera symbolist, medan komposisjonane høyrer seinromantikken til. Det gjeld særleg Preludium i H-dur, VL 186, som lét ganske griegsk – og litt ordinært.

Betre likte eg Preludium i Fiss-dur, VL 184, med tilnamnet «Angelus Domini». Den stadige tonegjentakinga i toppregisteret (tonen ciss), som skimrar som ein strålekrans gjennom heile det rolege stykket, skaper ein forunderleg dåm. Gimse imponerte her teknisk, for tonegjentakingane i pianissimo var heilt jamne og mjuke. Det var som om han strauk klaverstrengene heller enn å slå dei an.

Høgdepunktet

Den finsk-svenske komponisten Armas Järnefelts (1869–1958) Tema og variasjonar er også laga i Griegs romantiske ånd (Griegs store g-moll-ballade sviv i bakgrunnen). Men ekte Grieg fekk me òg denne kvelden, med songar han sjølv arrangerte for soloklaver. Det var ungdommeleg eld over «Du fatter ei Bølgernes evige Gang», op. 52 nr. 3, ein romanse opphavleg skriven til ein H.C. Andersen-tekst. Klaverversjonen fungerte ypparleg.

Den sjeldnast framførte komponisten på programmet var nok norske Alf Hurum (1882–1972), som til liks med Ciurlionis var både komponist og kunstmålar. Samlinga Gimse spelte, heiter då òg Akvareller, op. 5, og har klåre impresjonistiske trekk.

Høgdepunkta under konserten kom til sist. Sæverud fekk avslutta med tre stykke, mellom dei to obligatoriske verk på Siljustøl: Rondo Amoroso, op. 14 nr. 7, og Kjempeviseslåtten, op. 22 nr. 5. I det sistnemnde verket gjorde Gimse bruk av sitt nærast brutale klaveranslag, så glasvindauga i det vesle rommet dirra. Slik skal det vera, for med hemnlyst og råskap bør «Kjempeviseslåtten» spelast. Slåtten gjorde inntrykk, men den største opplevinga var Geirr Tveitts (1908–1981) tre klaverstykke rett føreåt. Gimse er den beste Tveitt-tolkaren me har – i «Brudlaups-klokkor» fekk han fram eit klangmåleri av mest orkestral karakter.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Festspelkonsert

Sæverud, Ciurlionis, Järnefelt, Grieg,
Hurum, Tveitt:

Klaververk

Håvard Gimse, klaver
Siljustøl, fredag 28. mai

Å kalla staden ein støl må vera den største underdrivinga i norsk musikkhistorie. Det rurale palasset Siljustøl er på 900 kvadratmeter, fordelt på 63 rom med spesialdesigna interiør, mellom anna 83 unikt dekorerte dører. Då anlegget stod ferdig i 1939, var det Noregs største privatbustad. Komponisten gifte seg godt – både huset og den nærare 200 mål store eigedomen var ei bryllaupsgåve frå svigermor hans.

Siljustøl er i dag museum. Det vil seia: Huset er delt i to, med ein privatdel, der Sæveruds son Sveinung bur, og ein museumsdel, der konsertar av den typen me opplevde førre fredag, finn stad. Desse intimkonsertane i komponistheimane i Bergen (Edvard Griegs Troldhaugen og Ole Bulls Lysøen er dei to andre) plar vera høgdepunkt under Festspillene i Bergen.

I år blei Siljustøl-konserten ekstra intim: Berre ti gjester fekk vera til stades då Håvard Gimse presenterte eit utsøkt utval nordiske klaverkomposisjonar, mellom dei somme som sjeldan blir framførte. Huskonserten var minneverdig både med tanke på det reint musikalske og for den sympatiske tonen som solisten introduserte verka sine i. Ja, for stykka verka som Gimses eigne – han har internalisert dei på ein måte som gjorde kvar tone ektefølt. Ei framføring med så god balanse mellom det grundig gjennomtenkte og det spontane opplever eg sjeldan.

Sæverudsk

Programmet blei opna og avslutta med husherrens verk. Småfugl-vals, op. 18 nr. 2, er typisk for Sæverud: For det fyrste er det den insisterande melodien, som liksom strittar imot akkompagnementet og ynskjer å fri seg frå det. For det andre er det den spede klaversatsen, altså det at akkordane har få tonar. Det tredje typiske er registerbruken i klaveret, for hjå Sæverud føregår det meste i mellom- og toppregisteret, utan særskilt bruk av bassklangar. Desse momenta gjer det samla klanguttrykket smalt og fornemt – ikkje ulikt Sæveruds eiga fysiske og åndelege framtoning. Som Gimse sjølv påpeika: «Det var alltid noko aristokratisk over den mannen.»

Etter ei kraftfull framføring av Sæveruds Hamar-Tor slåtten, op. 24 nr. 5, tok Gimse oss til Litauen. Mikalojus Ciurlionis (1875–1911) var både målar og komponist; i fyrstnemnde kunstart går han for å vera symbolist, medan komposisjonane høyrer seinromantikken til. Det gjeld særleg Preludium i H-dur, VL 186, som lét ganske griegsk – og litt ordinært.

Betre likte eg Preludium i Fiss-dur, VL 184, med tilnamnet «Angelus Domini». Den stadige tonegjentakinga i toppregisteret (tonen ciss), som skimrar som ein strålekrans gjennom heile det rolege stykket, skaper ein forunderleg dåm. Gimse imponerte her teknisk, for tonegjentakingane i pianissimo var heilt jamne og mjuke. Det var som om han strauk klaverstrengene heller enn å slå dei an.

Høgdepunktet

Den finsk-svenske komponisten Armas Järnefelts (1869–1958) Tema og variasjonar er også laga i Griegs romantiske ånd (Griegs store g-moll-ballade sviv i bakgrunnen). Men ekte Grieg fekk me òg denne kvelden, med songar han sjølv arrangerte for soloklaver. Det var ungdommeleg eld over «Du fatter ei Bølgernes evige Gang», op. 52 nr. 3, ein romanse opphavleg skriven til ein H.C. Andersen-tekst. Klaverversjonen fungerte ypparleg.

Den sjeldnast framførte komponisten på programmet var nok norske Alf Hurum (1882–1972), som til liks med Ciurlionis var både komponist og kunstmålar. Samlinga Gimse spelte, heiter då òg Akvareller, op. 5, og har klåre impresjonistiske trekk.

Høgdepunkta under konserten kom til sist. Sæverud fekk avslutta med tre stykke, mellom dei to obligatoriske verk på Siljustøl: Rondo Amoroso, op. 14 nr. 7, og Kjempeviseslåtten, op. 22 nr. 5. I det sistnemnde verket gjorde Gimse bruk av sitt nærast brutale klaveranslag, så glasvindauga i det vesle rommet dirra. Slik skal det vera, for med hemnlyst og råskap bør «Kjempeviseslåtten» spelast. Slåtten gjorde inntrykk, men den største opplevinga var Geirr Tveitts (1908–1981) tre klaverstykke rett føreåt. Gimse er den beste Tveitt-tolkaren me har – i «Brudlaups-klokkor» fekk han fram eit klangmåleri av mest orkestral karakter.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal
Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal
Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.

Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

– Populisme er ikkje noko å vere redd for

Trass i dårlege meiningsmålingar har statssekretær Skjalg Fjellheim trua på at Senterpartiet har den beste politikken for Noreg.

Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.

Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.

Foto: Amr Abdallah Dalsh / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Uviss lagnad for Syria

Det store spørsmålet no er kva som vil skje framover i Syria, etter at opposisjonen overraskande fort tok over heile det regimekontrollerte Syria nesten utan militær motstand.

Andrea Bræin Hovig og Tayo Cittadella Jacobsen i rollene som Marianne og Tor, som møtest på Nesoddferja.

Andrea Bræin Hovig og Tayo Cittadella Jacobsen i rollene som Marianne og Tor, som møtest på Nesoddferja.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Leiken kjærleik

Alle gode ting er faktisk tre, om du lurte på om trilogien til Dag Johan Haugerud held heilt til mål.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember,  fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember, fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Foto: Sarah Meyssonnier / Reuters / NTB

Feature

Frå oskehav til lysfest

PARIS: Notre-Dame kan atter bevege, forkynne og forføre.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen
Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember,  fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember, fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Foto: Sarah Meyssonnier / Reuters / NTB

Feature

Frå oskehav til lysfest

PARIS: Notre-Dame kan atter bevege, forkynne og forføre.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis