JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Prøvesteinen

Beethovens tidlege strykekvartettar innvarsla viljen til å tøya sjangergrenser.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Festivalensemblet Quatuor van Kuijk i Riddarsalen i Rosendal.

Festivalensemblet Quatuor van Kuijk i Riddarsalen i Rosendal.

Foto: Liv Øvland

Festivalensemblet Quatuor van Kuijk i Riddarsalen i Rosendal.

Festivalensemblet Quatuor van Kuijk i Riddarsalen i Rosendal.

Foto: Liv Øvland

4332
20220715
4332
20220715

Konsert

Ludwig van
Beethoven:

Kvartett og septett

Quatuor van Kuijk; Antje Weithaas, fiolin; Björn Nyman, klarinett; mfl.
Riddersalen, Baroniet i
Rosendal, laurdag 9. juli

«Det er som om ein høyrer fire fornuftige folk samtala», sa Goethe om strykekvartetten, ein sjanger som blei grunnlagd av wienerklassikaren Joseph Haydn og innan utgangen av 1700-talet var opphøgd til den edlaste og mest intellektuelle forma for kammermusikk. Den strengt firstemmige komposisjonsmåten med rein strykarklang (to fiolinar, bratsj og cello) er transparent og avslører straks eventuell komposisjonsteknisk veikskap. Dessutan skal (som skikken er i ein god diskusjon) alle dei fire fornuftige samtalepartnarane få koma om lag like mykje til orde – ei likeverdig handsaming av dei fire instrumentalstemmene krevst.

Wolfgang Amadeus Mozart tok seg førebilete i Haydns meisterverk då han komponerte sine kvartettar. Då Beethoven så kring 1800 fekk i oppdrag av den bøhmiske fyrsten Lobkowitz å levera eit halvt dusin av slaget, visste han om fallhøgda. Kvartettkomposisjon var ein prøvestein for dugleiken til unge komponistar. Etter tre år med hardt arbeid publiserte han i 1801 endeleg sitt opus 18 med dei seks fyrste kvartettane. Dette var hans kammermusikalske sveinestykke: Ikkje berre syner Beethoven her at han meistrar Haydns og Mozarts handverk fullstendig. Han tilfører òg musikken noko spesifikt beethovensk, noko søkjande og heilhuga som innvarsla viljen til å tøya sjangergrenser.

Allegro med eldhug

Me fekk høyra mange av Beethovens strykekvartettar i Rosendal i år, framførte av franske Quatuor van Kuijk. Det var dei store, kompositorisk og emosjonelt kompliserte verka som dominerte. Difor var konserten i Riddersalen førre laurdag eit kjenslemessig pustehol, med to relativt tidlege stykke som begge blei til då komponisten var i slutten av 20-åra, der det elegante og skjemtande formar grunnkarakteren.

Det fyrste stykket var Strykekvartett nr. 6 i B-dur, den siste kvartetten i opus 18. Quatuor van Kuijk spelte fyrstesatsen «Allegro con brio» i friskt tempo og med store dynamiske kontrastar. Formalt er dette er ein av dei klåraste, mest klassiske satsane frå Beethovens hand. Eksposisjonen (der dei to musikalske temaa blir presenterte) er pertentleg som hjå Haydn, melodikken er briljant som hjå Mozart og det tematiske arbeidet i gjennomføringsdelen (der dei to temaa blir varierte og kombinerte) er samvitsfullt utført.

Allegro med skjemt

Av Haydn lærte Beethoven bruken av musikalsk humor. Men medan Haydns skjemt er tørrvittig, tek Beethoven det heilt ut. Me høyrer det i den eksentriske tredjesatsen «Scherzo. Allegro», der ingen av dei tunge slaga i takten er der dei skal vera – dei kjem enten for tidleg eller for seint, i tillegg til at lengda på frasane ofte er akkurat litt for lange. (Prøver du å dansa til han, vil du snubla.) Quatuor van Kuijk spelte satsen i overkant snøgt – i rolegare tempo hadde Beethovens poeng kome tydelegare fram, og artikulasjonen i spelet ville blitt meir nyansert.

Ekte beethovensk er siste­-
satsen. Den særs rolege innleiinga med tittelen «La Malinconia» byrjar med linn harmonikk som brått slår over i smertefulle dissonansar, før han går over i sorglaus elegant dansemusikk. Kvifor? Forskarar har tolka det biografisk. Då kvartetten blei komponert, byrja Beethovens høyrsel for fyrste gong å svikta. (Han skulle, som kjent, seinare bli så godt som dauv.)

Orkestral

Frå same tida stammar det lystigaste stykket eg opplevde i Rosendal i år, som òg var mellom dei mest populære i samtida hans: Beethovens Septett i Ess-dur, op. 20, for fiolin, bratsj, cello, kontrabass, klarinett, fagott og horn. Det lét storfelt, for bruken av kontrabass og horn gjer ensemblelyden nærast orkestral.

Den finske klarinettisten Björn Nyman imponerte med varm og lys klang, men mest inntrykk gjorde tyske Antje Weithaas på fiolin. Den kraftige tonen hennar og dei litt rå ansatsane skulle eg gjerne høyrt meir av hjå Quatuor van Kuijks to fiolinistar. (Dei sleppte seg liksom aldri heilt laus). Med Weithaas’ vesle solo i sistesatsen, som verkeleg hadde nerve, slutta denne finaste festivalkonserten.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Konsert

Ludwig van
Beethoven:

Kvartett og septett

Quatuor van Kuijk; Antje Weithaas, fiolin; Björn Nyman, klarinett; mfl.
Riddersalen, Baroniet i
Rosendal, laurdag 9. juli

«Det er som om ein høyrer fire fornuftige folk samtala», sa Goethe om strykekvartetten, ein sjanger som blei grunnlagd av wienerklassikaren Joseph Haydn og innan utgangen av 1700-talet var opphøgd til den edlaste og mest intellektuelle forma for kammermusikk. Den strengt firstemmige komposisjonsmåten med rein strykarklang (to fiolinar, bratsj og cello) er transparent og avslører straks eventuell komposisjonsteknisk veikskap. Dessutan skal (som skikken er i ein god diskusjon) alle dei fire fornuftige samtalepartnarane få koma om lag like mykje til orde – ei likeverdig handsaming av dei fire instrumentalstemmene krevst.

Wolfgang Amadeus Mozart tok seg førebilete i Haydns meisterverk då han komponerte sine kvartettar. Då Beethoven så kring 1800 fekk i oppdrag av den bøhmiske fyrsten Lobkowitz å levera eit halvt dusin av slaget, visste han om fallhøgda. Kvartettkomposisjon var ein prøvestein for dugleiken til unge komponistar. Etter tre år med hardt arbeid publiserte han i 1801 endeleg sitt opus 18 med dei seks fyrste kvartettane. Dette var hans kammermusikalske sveinestykke: Ikkje berre syner Beethoven her at han meistrar Haydns og Mozarts handverk fullstendig. Han tilfører òg musikken noko spesifikt beethovensk, noko søkjande og heilhuga som innvarsla viljen til å tøya sjangergrenser.

Allegro med eldhug

Me fekk høyra mange av Beethovens strykekvartettar i Rosendal i år, framførte av franske Quatuor van Kuijk. Det var dei store, kompositorisk og emosjonelt kompliserte verka som dominerte. Difor var konserten i Riddersalen førre laurdag eit kjenslemessig pustehol, med to relativt tidlege stykke som begge blei til då komponisten var i slutten av 20-åra, der det elegante og skjemtande formar grunnkarakteren.

Det fyrste stykket var Strykekvartett nr. 6 i B-dur, den siste kvartetten i opus 18. Quatuor van Kuijk spelte fyrstesatsen «Allegro con brio» i friskt tempo og med store dynamiske kontrastar. Formalt er dette er ein av dei klåraste, mest klassiske satsane frå Beethovens hand. Eksposisjonen (der dei to musikalske temaa blir presenterte) er pertentleg som hjå Haydn, melodikken er briljant som hjå Mozart og det tematiske arbeidet i gjennomføringsdelen (der dei to temaa blir varierte og kombinerte) er samvitsfullt utført.

Allegro med skjemt

Av Haydn lærte Beethoven bruken av musikalsk humor. Men medan Haydns skjemt er tørrvittig, tek Beethoven det heilt ut. Me høyrer det i den eksentriske tredjesatsen «Scherzo. Allegro», der ingen av dei tunge slaga i takten er der dei skal vera – dei kjem enten for tidleg eller for seint, i tillegg til at lengda på frasane ofte er akkurat litt for lange. (Prøver du å dansa til han, vil du snubla.) Quatuor van Kuijk spelte satsen i overkant snøgt – i rolegare tempo hadde Beethovens poeng kome tydelegare fram, og artikulasjonen i spelet ville blitt meir nyansert.

Ekte beethovensk er siste­-
satsen. Den særs rolege innleiinga med tittelen «La Malinconia» byrjar med linn harmonikk som brått slår over i smertefulle dissonansar, før han går over i sorglaus elegant dansemusikk. Kvifor? Forskarar har tolka det biografisk. Då kvartetten blei komponert, byrja Beethovens høyrsel for fyrste gong å svikta. (Han skulle, som kjent, seinare bli så godt som dauv.)

Orkestral

Frå same tida stammar det lystigaste stykket eg opplevde i Rosendal i år, som òg var mellom dei mest populære i samtida hans: Beethovens Septett i Ess-dur, op. 20, for fiolin, bratsj, cello, kontrabass, klarinett, fagott og horn. Det lét storfelt, for bruken av kontrabass og horn gjer ensemblelyden nærast orkestral.

Den finske klarinettisten Björn Nyman imponerte med varm og lys klang, men mest inntrykk gjorde tyske Antje Weithaas på fiolin. Den kraftige tonen hennar og dei litt rå ansatsane skulle eg gjerne høyrt meir av hjå Quatuor van Kuijks to fiolinistar. (Dei sleppte seg liksom aldri heilt laus). Med Weithaas’ vesle solo i sistesatsen, som verkeleg hadde nerve, slutta denne finaste festivalkonserten.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.

Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.

Foto: Magnus Skrede / Den Nationale Scene

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Krigen mellom kjønna

Dødsdansen er eit ekteskapsdrama der komikken får for stor plass, men spelestilane utfordrar kvarandre på interessant vis.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.

Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.

Foto: Per Anders Todal

Kultur
Hilde Vesaas

Å gi barn det dei ikkje veit at dei vil ha

Norsk Barneblad vart skipa i 1887 og har kome ut kvart år sidan. Sist helg fekk Nana Rise-Lynum Målprisen frå Noregs Mållag for innsatsen som redaktør.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Cecilie Hellestveit
Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Cecilie Hellestveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis