Musikk
Oppløftande euroklarsyn
Eurovision 2022 var ein siger for demokratiet og den gode smaken: Folket veit betre enn profesjonelle synsarar.
Kalush Orchestra frå Ukraina på scena etter å ha vunne finalen i Eurovision Song Contest i Torino i Italia førre laurdag.
Foto: Yara Nardi / Reuters / NTB
Eurovision-finalen førre laurdag blei ein skikkelig thriller, men enda godt. Resultatet synte at publikum har betre vurderingsevne enn profesjonelle synsarar, og når ukrainske Kalush Orchestra spelte sin sigersdakapo, hadde Eurovision blåst nytt liv i trua mi på demokratiet.
Kalush er ein blytung ukrainsk raptrio, og i sideprosjektet Kalush Orchestra blandar trioen hiphop med ukrainsk folkemusikk. Eurovision-bidraget deira, «Stefania», inneheld tradisjonsrike korklangar og tradisjonelle fløyter kalla sopilka og telenka, og bandet opptredde i folkedrakter frå forskjellige delar av Ukraina. Teksten blei skriven som ei hyllest til rapparen Oleg Psyuks mor, men har fått nye lag av meining etter Putins Russlands overgrep mot Ukrainas folk: «Hovudmeldinga handlar om morskjærleiken som oppfriskar universet og gir liv», har Psyuk sagt.
Etter innslaget som sikra sigeren, bad rapparen ei innstendig bønn om å hjelpe Ukraina og dei som er fanga ved Azovstal-stålverket i Mariupol «right now». Det er ikkje tillate å kome med «politiske utsegner» frå Eurovision-scena, og kommentaren frå ansvarleg arrangør EBU var nesten sjokkerande klok: Dei sa at støtteerklæringane til det ukrainske folket frå Kalush Orchestra og andre artistar er av humanitær snarare enn politisk karakter.
Digital tilgang – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.