Opp- og nedturar
Dvorák Piano Quartet spelar Robert Schumanns klaverkvartettar.
Den tyske romantikaren Robert Schumann (1810–1856) som 29-åring.
CD
Robert Schumann:
Piano Quartets
Dvorák Piano Quartet. Supraphon 2022
«Guddommeleg galskap» – dette omgrepet blei alt nytta av greske filosofar i antikken om kunstnarar som skapte meisterverka sine i ein tilstand av åndeleg ubalanse. Få komponistar høver denne førestillinga betre for enn Robert Schumann, les me i omslagsheftet til det tsjekkiske ensemblet Dvorák Piano Quartets nye album, ein tekst som uvanleg nok er ført i pennen av ein professor i psykiatri, Paul Grof.
Schumanns opp- og nedturar er grundig skildra i biografiane. I det lukkelege året 1840, då han gifte seg med pianisten Clara Wieck i Leipzig, laga han kring hundre komposisjonar. Fire dagar var nok til å skissera ein heil symfoni. Andre år stod det stille. Gjennom heile 1844, til dømes, klarte han ikkje å krota ned ein einaste takt. Det blei stadig tettare mellom depresjonane, og i februar 1854 freista han å gjera sjølvmord ved å kasta seg i Rhinen. To år seinare døydde han på ein psykiatrisk anstalt, 46 år gamal.
Grunnane til Schumanns sinnslidingar er omdiskuterte. Syfilis har vore på tale, men denne sjukdomen nemner ikkje psykiateren Grof i teksten sin. Han trur det var ei bipolar liding som låg til grunn for den guddommelege galskapen.
C-mollkvartetten
Schumanns talent synte seg tidleg, og opningsverket på plata provar kva han som tenåring var i stand til. Klaverkvartett i c-moll har ikkje opusnummer, for etter urframføringa i 1829 la han partituret bort. Den fyrste framføringa av verket i moderne tid kom ikkje før i 1978.
Det er absolutt eit ungdomsverk, skrive i ånda til koryfeane Beethoven og Schubert. Fyrstesatsen «Allegro molto affettuoso» byrjar med tunge mollakkordar, men glir etter få taktar over i det elegante og livsglade. Ein ekte romantisk stil merkar me fyrst i andresatsen «Minuetto, presto», nærare bestemt i den midtre delen av satsen, der celloen får syngja ut ein lengtande melodi. Dvorák Piano Quartet understrekar dette fint i framføringa si.
Ess-durkvartetten
Ikkje før i 1842 laga han eit tilsvarande verk, Klaverkvartett i Ess-dur, op. 47. Dette året (i Schumann-biografiane kalla hans «kammermusikkår») var eit av dei mest produktive: Berre éi veke nytta han på å skissera kvartetten, som er eit av yndlingsverka mine i heile produksjonen hans. Dvorák Piano Quartet byr på ei grunnsolid tolking.
Også her spelar celloen ei viktig rolle. På same måten som i ungdomsverket får dette instrumentet, som blir sagt å liggja mannsrøysta nærast, bera fram ein melankolsk-vakker melodi i tredjesatsen «Andante cantabile». Men ulikt c-mollkvartetten er cellomelodien nær knytt til dei andre stemmene.
Og det er her Schumanns mogne meisterskap syner seg, ved at kvart instrument spelar si heilt spesielle rolle: Ingen ting er uturvande, kvar detalj inngår i den kompositoriske einskapen. Celloen leier an, men han «syr» satsen saman og blir til hovudsaumen i ensemblet.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Robert Schumann:
Piano Quartets
Dvorák Piano Quartet. Supraphon 2022
«Guddommeleg galskap» – dette omgrepet blei alt nytta av greske filosofar i antikken om kunstnarar som skapte meisterverka sine i ein tilstand av åndeleg ubalanse. Få komponistar høver denne førestillinga betre for enn Robert Schumann, les me i omslagsheftet til det tsjekkiske ensemblet Dvorák Piano Quartets nye album, ein tekst som uvanleg nok er ført i pennen av ein professor i psykiatri, Paul Grof.
Schumanns opp- og nedturar er grundig skildra i biografiane. I det lukkelege året 1840, då han gifte seg med pianisten Clara Wieck i Leipzig, laga han kring hundre komposisjonar. Fire dagar var nok til å skissera ein heil symfoni. Andre år stod det stille. Gjennom heile 1844, til dømes, klarte han ikkje å krota ned ein einaste takt. Det blei stadig tettare mellom depresjonane, og i februar 1854 freista han å gjera sjølvmord ved å kasta seg i Rhinen. To år seinare døydde han på ein psykiatrisk anstalt, 46 år gamal.
Grunnane til Schumanns sinnslidingar er omdiskuterte. Syfilis har vore på tale, men denne sjukdomen nemner ikkje psykiateren Grof i teksten sin. Han trur det var ei bipolar liding som låg til grunn for den guddommelege galskapen.
C-mollkvartetten
Schumanns talent synte seg tidleg, og opningsverket på plata provar kva han som tenåring var i stand til. Klaverkvartett i c-moll har ikkje opusnummer, for etter urframføringa i 1829 la han partituret bort. Den fyrste framføringa av verket i moderne tid kom ikkje før i 1978.
Det er absolutt eit ungdomsverk, skrive i ånda til koryfeane Beethoven og Schubert. Fyrstesatsen «Allegro molto affettuoso» byrjar med tunge mollakkordar, men glir etter få taktar over i det elegante og livsglade. Ein ekte romantisk stil merkar me fyrst i andresatsen «Minuetto, presto», nærare bestemt i den midtre delen av satsen, der celloen får syngja ut ein lengtande melodi. Dvorák Piano Quartet understrekar dette fint i framføringa si.
Ess-durkvartetten
Ikkje før i 1842 laga han eit tilsvarande verk, Klaverkvartett i Ess-dur, op. 47. Dette året (i Schumann-biografiane kalla hans «kammermusikkår») var eit av dei mest produktive: Berre éi veke nytta han på å skissera kvartetten, som er eit av yndlingsverka mine i heile produksjonen hans. Dvorák Piano Quartet byr på ei grunnsolid tolking.
Også her spelar celloen ei viktig rolle. På same måten som i ungdomsverket får dette instrumentet, som blir sagt å liggja mannsrøysta nærast, bera fram ein melankolsk-vakker melodi i tredjesatsen «Andante cantabile». Men ulikt c-mollkvartetten er cellomelodien nær knytt til dei andre stemmene.
Og det er her Schumanns mogne meisterskap syner seg, ved at kvart instrument spelar si heilt spesielle rolle: Ingen ting er uturvande, kvar detalj inngår i den kompositoriske einskapen. Celloen leier an, men han «syr» satsen saman og blir til hovudsaumen i ensemblet.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.
Foto: Trond A. Isaksen
Singel og sanatorium
Lars Elling skriv sprudlande, intelligent overskotsprosa
frå sinnets undergrunn.
Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.
Foto: Stord vgs
Kampen om kunstfaga
Om kunstfaglege linjer ved vidaregåande skolar har livets rett, er ein årleg debatt når elevplassar og kroner skal fordelast.
Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.
Foto: Per Anders Todal
Fiskar er fiskar verst
Striden om kvotemeldinga kan få Fiskarlaget til å rivne.
Mannsutvalet saman med kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery under overrekkinga av rapporten.
Foto: Ole Berg-Rusten
Vil avlive likestillingsmytar
Forskar Mari Teigen ønskjer seg ein kjønnsdebatt bygd på kunnskap.
Statsministeren i Storbritannia, Rishi Sunak, har varsla at dei fyrste flya mot Rwanda skal vere i lufta løpet av ti til tolv veker.
Foto: Toby Melville / Reuters / NTB
Vil nytte Rwanda
som asylskremsel
Den som prøver å ta seg til Storbritannia med båt over Den engelske kanalen for å søkje asyl, risikerer i framtida å verte sett på eit fly til Rwanda utan høve til å returnere.