JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Nytt or gamalt

Den danske strykekvartett set Beethovens seine verk i samanheng.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den danske strykekvartett spelar Beethoven, Bach og Mendelssohn.

Den danske strykekvartett spelar Beethoven, Bach og Mendelssohn.

Foto: Caroline Bittencourt

Den danske strykekvartett spelar Beethoven, Bach og Mendelssohn.

Den danske strykekvartett spelar Beethoven, Bach og Mendelssohn.

Foto: Caroline Bittencourt

3152
20220701
3152
20220701

CD

Beethoven, Mendelssohn, J.S. Bach:

Prism IV

Den danske strykekvartett
ECM 2022

Heilt frå eg høyrde Den danske strykekvartett for fyrste gong live under Festspillene i Bergen i 2015, har eg vore fascinert. Dei framleis relativt unge musikarane, som liknar meir på ein gjeng hipsterar enn på klassiske musikarar, spelar med ein uvanleg lettskap og sikker intuisjon. Sjølv det erkeromantiske repertoaret framfører dei med rikeleg luft mellom frasane, utan den tett bundne legatoteknikken meir tradisjonelle ensemble kultiverer.

Skriva kan dei forresten òg. Omslagsheftet til albumet Prism IV inneheld ein personleg tekst der dei skildrar sitt fyrste møte med Ludwig van Beethovens (1770–1827) såkalla seine strykekvartettar, dei fem (eller seks, alt etter korleis ein reknar) siste verka i sjangeren som den døve og sjuklege komponisten skreiv i 1825 og 1826. For samtida var det nyskapande, ja, futuristiske tonespråket, ganske så uskjøneleg.

Skrapa i yta

Uskjøneleg var det også for dei danske musikarane då dei som studentar måtte øva inn ein av kvartettane til ein konkurranse: «Det var ein komplisert prosess, og sjølv om me til slutt kunne spela alle notane, hadde me kjensla av berre å skrapa i yta til musikken.» På overflata såg det ut som ein vanleg, wienerklassisk kvartett, den typen stykke dei som studentar var vande med å kunne bladspela. Men slik fungerte det ikkje: «Det klang avskyeleg og stridde mot heile vår intuisjon.»

Plata med Beethovens Styrkekvartett nr. 15 i a-moll, op. 132, syner at dei no verkeleg har greidd å koma under yta på musikken – sjølv om nokre lyttarar sikkert vil meina at tolkinga somme stader saknar den transcenderande tyngda og det metafysiske alvoret desse verka treng. Eg høyrer ikkje til dei sistnemnde. Tredjesatsen er særleg overtydande. Han ber tittelen «ein heilag takksong til guddomen frå ein som har blitt frisk», som skal lesast sjølvbiografisk. I den salmeaktige opninga kjennest den lågmælte, vibratolause ensembleklangen ektefølt, utan å bli patetisk.

Tolkingsnøkkel

Beethoven utvikla i sine siste år altså eit avantgardistisk tonespråk. Likevel var det på mange måtar fortidas musikk som motiverte han. Avgjerande blei studiane av Johann Sebastian Bach (1685–1750). Denne retrospektive tilnærminga til den seine Beethoven har openbert vore ein tolkingsnøkkel for danskane. Dei set Beethoven-kvartetten i samanheng med Bachs fuge i g-moll, BWV 861. Satsen frå klaversyklusen Wohltemperiertes Klavier (arrangert for strykekvartett av W.A. Förster) spelar dei med ein schwung og artikulatorisk finesse ein elles berre høyrer hjå barokkekspertar.

Å hevda at alle seinare store komponistar har måtta ta stilling til Beethovens seine verk, er berre å overdriva litt. Ein av dei var Felix Mendelssohn (1809–1847). Plata rundar av med ei frisk framføring av hans Strykekvartett nr. 2 i a-moll frå Beethovens dødsår 1827. Den unge komponisten tek her opp meisterens arv, med kontrapunktisk og harmonisk djervskap.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Beethoven, Mendelssohn, J.S. Bach:

Prism IV

Den danske strykekvartett
ECM 2022

Heilt frå eg høyrde Den danske strykekvartett for fyrste gong live under Festspillene i Bergen i 2015, har eg vore fascinert. Dei framleis relativt unge musikarane, som liknar meir på ein gjeng hipsterar enn på klassiske musikarar, spelar med ein uvanleg lettskap og sikker intuisjon. Sjølv det erkeromantiske repertoaret framfører dei med rikeleg luft mellom frasane, utan den tett bundne legatoteknikken meir tradisjonelle ensemble kultiverer.

Skriva kan dei forresten òg. Omslagsheftet til albumet Prism IV inneheld ein personleg tekst der dei skildrar sitt fyrste møte med Ludwig van Beethovens (1770–1827) såkalla seine strykekvartettar, dei fem (eller seks, alt etter korleis ein reknar) siste verka i sjangeren som den døve og sjuklege komponisten skreiv i 1825 og 1826. For samtida var det nyskapande, ja, futuristiske tonespråket, ganske så uskjøneleg.

Skrapa i yta

Uskjøneleg var det også for dei danske musikarane då dei som studentar måtte øva inn ein av kvartettane til ein konkurranse: «Det var ein komplisert prosess, og sjølv om me til slutt kunne spela alle notane, hadde me kjensla av berre å skrapa i yta til musikken.» På overflata såg det ut som ein vanleg, wienerklassisk kvartett, den typen stykke dei som studentar var vande med å kunne bladspela. Men slik fungerte det ikkje: «Det klang avskyeleg og stridde mot heile vår intuisjon.»

Plata med Beethovens Styrkekvartett nr. 15 i a-moll, op. 132, syner at dei no verkeleg har greidd å koma under yta på musikken – sjølv om nokre lyttarar sikkert vil meina at tolkinga somme stader saknar den transcenderande tyngda og det metafysiske alvoret desse verka treng. Eg høyrer ikkje til dei sistnemnde. Tredjesatsen er særleg overtydande. Han ber tittelen «ein heilag takksong til guddomen frå ein som har blitt frisk», som skal lesast sjølvbiografisk. I den salmeaktige opninga kjennest den lågmælte, vibratolause ensembleklangen ektefølt, utan å bli patetisk.

Tolkingsnøkkel

Beethoven utvikla i sine siste år altså eit avantgardistisk tonespråk. Likevel var det på mange måtar fortidas musikk som motiverte han. Avgjerande blei studiane av Johann Sebastian Bach (1685–1750). Denne retrospektive tilnærminga til den seine Beethoven har openbert vore ein tolkingsnøkkel for danskane. Dei set Beethoven-kvartetten i samanheng med Bachs fuge i g-moll, BWV 861. Satsen frå klaversyklusen Wohltemperiertes Klavier (arrangert for strykekvartett av W.A. Förster) spelar dei med ein schwung og artikulatorisk finesse ein elles berre høyrer hjå barokkekspertar.

Å hevda at alle seinare store komponistar har måtta ta stilling til Beethovens seine verk, er berre å overdriva litt. Ein av dei var Felix Mendelssohn (1809–1847). Plata rundar av med ei frisk framføring av hans Strykekvartett nr. 2 i a-moll frå Beethovens dødsår 1827. Den unge komponisten tek her opp meisterens arv, med kontrapunktisk og harmonisk djervskap.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch
Else Hagen: «Familie» (1950), olje på lerret. Rolf E. Stenersens samling / Munchmuseet.

Else Hagen: «Familie» (1950), olje på lerret. Rolf E. Stenersens samling / Munchmuseet.

KunstMeldingar
Mona Louise Dysvik Mørk

Etterlysing og turné

Else Hagen er i dag eit ukjent namn for mange, men det er i endring.

Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik meiner det er nødvendig å styrke den vidaregåande skulen si studieførebuande rolle.

Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik meiner det er nødvendig å styrke den vidaregåande skulen si studieførebuande rolle.

Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte
Ordskifte

Studieopptak og skulifisering

Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.

Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.

Foto: Magnus Skrede / Den Nationale Scene

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Krigen mellom kjønna

Dødsdansen er eit ekteskapsdrama der komikken får for stor plass, men spelestilane utfordrar kvarandre på interessant vis.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis