JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Ny tid

Ino-kantaten syner oldingen Telemann på sitt mest progressive.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den tyske sopranen Christina Landshamer.

Den tyske sopranen Christina Landshamer.

Foto: Marco Borggreve

Den tyske sopranen Christina Landshamer.

Den tyske sopranen Christina Landshamer.

Foto: Marco Borggreve

2742
20240510
2742
20240510

CD

Georg Philipp Telemann:

Ino & Late Works

Christina Landshamer, sopran; Akademie für Alte Musik Berlin; fiolin og leiing: Bernhard Forck.
Pentatone 2024

Georg Philipp Telemann (1681–1767) må vera ein av historias mest fleksible tonekunstnarar. Når det gjeld den stilistiske utviklinga hans, er kontrasten til den mest jamaldrande kollegaen J.S. Bach slåande. Medan Bach mot slutten av livet på mest esoterisk vis vigde seg til arkaisk-kontrapunktiske former, synte Telemann seg til siste stund open for nye musikalske og litterære impulsar. Eit av dei mest innovative meisterverka hans blei til så seint som i 1766, året før han døydde 86 år gamal: Den verdslege kantaten Ino, med libretto av den 44 år yngre poeten Karl Wilhelm Ramler.

Tonespråket er ikkje lenger barokt, men nesten wienerklassisk, for det har den harmonisk lette og drivande melodiøse dramatikken me kjenner frå dei tidlege verka til J. Haydn og W.A. Mozart. Mest nyskapande er den virtuose sluttarien «Tönt in meinem Lobgesang» (Bli med i lovsongen min, spor 18). Er det berre eg som her får assosiasjonar til Nattas dronning-arien «Der Hölle Rache» frå Mozarts Tryllefløyta?

Desperate Ino

Akademie für Alte Musik Berlin gjev oss no ei suveren innspeling av denne solokantaten, der den tyske operasopranen Christina Landshamer er solist. Samspelet mellom songar og orkester er lytelaust, og den aggressive nervøsiteten Landshamer uttrykkjer i dei orkesterakkompagnerte resitativa, kunne ikkje vore betre.

Ramlers libretto er ikkje dramatisk i tydinga at her er så mykje handling. Teksten er ein monolog som framstiller Inos desperasjon idet ho er i ferd med å kasta seg frå ei klippe. I gresk mytologi er ho gift med kong Athamas og fostermor til den unge guden Dionysos, sonen til Zevs og Inos syster Semele. Kongen blir galen på kona si. Han jagar Ino, som hoppar i havet med den vesle sonen Melikertes på armen.

Dei mange motstridande kjenslene hennar gav Telemann høve til å skapa eit uvanleg uttrykksfullt partitur, der instrumenteringa – med oppkava valthorn og såre, klagande tverrfløyter – er rik på avvekslingar.

Instrumentalverk

Avvekslingsrik instrumentering med staselege hornparti har også dei reint instrumentale stykka på plata. Ouverturen i D-dur blei til i same året som Ino-kantaten. Sjølv om forma her er gamaldags – det er tale om ein orkestersuite i fransk stil, med ein ouverture fylgd av seks dansesatsar – er det harmoniske og melodiske overraskande moderne. Særleg vakker er den hymneaktige «Plainte» (spor 2), som kling som ein klagande arie frå G.F. Händels oratorium.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Georg Philipp Telemann:

Ino & Late Works

Christina Landshamer, sopran; Akademie für Alte Musik Berlin; fiolin og leiing: Bernhard Forck.
Pentatone 2024

Georg Philipp Telemann (1681–1767) må vera ein av historias mest fleksible tonekunstnarar. Når det gjeld den stilistiske utviklinga hans, er kontrasten til den mest jamaldrande kollegaen J.S. Bach slåande. Medan Bach mot slutten av livet på mest esoterisk vis vigde seg til arkaisk-kontrapunktiske former, synte Telemann seg til siste stund open for nye musikalske og litterære impulsar. Eit av dei mest innovative meisterverka hans blei til så seint som i 1766, året før han døydde 86 år gamal: Den verdslege kantaten Ino, med libretto av den 44 år yngre poeten Karl Wilhelm Ramler.

Tonespråket er ikkje lenger barokt, men nesten wienerklassisk, for det har den harmonisk lette og drivande melodiøse dramatikken me kjenner frå dei tidlege verka til J. Haydn og W.A. Mozart. Mest nyskapande er den virtuose sluttarien «Tönt in meinem Lobgesang» (Bli med i lovsongen min, spor 18). Er det berre eg som her får assosiasjonar til Nattas dronning-arien «Der Hölle Rache» frå Mozarts Tryllefløyta?

Desperate Ino

Akademie für Alte Musik Berlin gjev oss no ei suveren innspeling av denne solokantaten, der den tyske operasopranen Christina Landshamer er solist. Samspelet mellom songar og orkester er lytelaust, og den aggressive nervøsiteten Landshamer uttrykkjer i dei orkesterakkompagnerte resitativa, kunne ikkje vore betre.

Ramlers libretto er ikkje dramatisk i tydinga at her er så mykje handling. Teksten er ein monolog som framstiller Inos desperasjon idet ho er i ferd med å kasta seg frå ei klippe. I gresk mytologi er ho gift med kong Athamas og fostermor til den unge guden Dionysos, sonen til Zevs og Inos syster Semele. Kongen blir galen på kona si. Han jagar Ino, som hoppar i havet med den vesle sonen Melikertes på armen.

Dei mange motstridande kjenslene hennar gav Telemann høve til å skapa eit uvanleg uttrykksfullt partitur, der instrumenteringa – med oppkava valthorn og såre, klagande tverrfløyter – er rik på avvekslingar.

Instrumentalverk

Avvekslingsrik instrumentering med staselege hornparti har også dei reint instrumentale stykka på plata. Ouverturen i D-dur blei til i same året som Ino-kantaten. Sjølv om forma her er gamaldags – det er tale om ein orkestersuite i fransk stil, med ein ouverture fylgd av seks dansesatsar – er det harmoniske og melodiske overraskande moderne. Særleg vakker er den hymneaktige «Plainte» (spor 2), som kling som ein klagande arie frå G.F. Händels oratorium.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Foto: Poetry Foundation

Meldingar

Ung amerikansk dikting på norsk

Felles for fleire i antologien er viljen til å trekkja moderne teknologi og media djupt inn i diktinga.

Kjetil Berthelsen
Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Foto: Poetry Foundation

Meldingar

Ung amerikansk dikting på norsk

Felles for fleire i antologien er viljen til å trekkja moderne teknologi og media djupt inn i diktinga.

Kjetil Berthelsen
Abid Raja er advokat og Venstre- politikar.

Abid Raja er advokat og Venstre- politikar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
EinarHaakaas

Det trugande utanforskapet

På sitt beste er Vår ære og vår frykt historia om ei integrering på retur og ei kraftig åtvaring om kva som kan skje som følgje av det.

MusikkMeldingar
Lars Mossefinn

Fargerikt om tolsemd

Me får garantert høyra meir til komponisten Eilertsen.

Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.

Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.

Foto: Christopher Helberg

BokMeldingar
Odd W. Surén

Endringar til godt og vondt

Birger Emanuelsen skriv om folk slik at ein trur på det.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal
Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis