Ny saklegdom
Bridge Quartet spelar alle Arnold Cookes strykekvartettar, for fyrste gong på plate.
Bridge Quartet spesialiserer seg på engelsk musikk.
Foto frå ensemblets Facebook-side
CD
Arnold Cooke:
Complete String Quartets, Volume One
The Bridge Quartet. Toccata Classics 2023
Komponisten Arnold Cooke frå Yorkshire i Nord-England har ei imponerande opusliste med musikk innan dei fleste klassiske sjangrar. Dei fem strykekvartettane hans blei til i løpet av 45 år, frå byrjinga av 1930-åra til slutten av 1970-åra. No er dei spelte inn på plate av Bridge Quartet, med Colin Twigg og Catherine Schofield på fiolin, Michael Schofield på bratsj og Lucy Wilding på cello. Innstuderinga har vore grundig, for tolkingane læt gjennomtenkte, med velvalde tempo og fraseringar. Likevel er ikkje alt teknisk lytefritt. Særleg intonasjonen i toppregisteret til fiolinane kunne stundom vore betre.
Førebels er berre volum 1 lansert, med kvartett nummer 1, 3 og 5. Den fyrste kvartetten, som var ferdig i 1933, er tysk i forma, samstundes som klangen aldri fjernar seg heilt frå det lyriske me kjenner frå britisk repertoar. Cooke hadde på denne tida nett eit treårig studium i Berlin bak seg, som elev hjå Paul Hindemith (1895–1963), ein neoklassisist som forfekta Neue Sachlichkeit i musikken. Denne «nye saklegdomen» gjekk ut på å sjå attende i musikkhistoria, til tida før romantikken, særleg barokken.
B, A, C og H
At Cooke byrjar kvartetten sin med ein fuge, den mest «objektive» av alle komposisjonsformer, er difor typisk. Han ville nok hylla Hindemith, men også fugemeisteren J.S. Bach. Det siste er uttrykt konkret på fylgjande måte: Det tonale sentrumet i dei fire satsane er høvesvis dei fire tonane B, A, C og H.
Opningssatsen «Fuga, lento non troppo» er vakker, med fri, dissonerande kontrapunktikk og tydelege melodiske liner. Men han er i overkant lang (åtte minuttar) i høve til innhaldet som blir presentert. Andresatsen, den livfulle «Scherzo, vivace», kjem difor som noko av ein lette. Også der – ja, i grunnen i heile kvartetten – dominerer det kontrapunktiske og lærde. Grunnhåtten skil seg slik frå den tredje kvartetten frå 1967, der lydbiletet er luftigare og rytmane meir homogene, spesielt i andresatsen «Andante».
Lun humor
Eg kjenner ikkje til Cookes utvikling som komponist i andre verk. Men innanfor kvartettforma er det tydeleg at tonespråket mildna etter kvart som han blei eldre. Den stutte kvartett nummer 5 frå 1978, altså den siste, er søkjande og leikande. Forma dikterer ikkje innhaldet på same måten som i dei tidlegare stykka, og lun humor skin gjennom fleire stader. Bridge Quartet spelar her på sitt beste, med overskot og engasjement og heilt fritt for dei intonasjonsproblema me frå tid til anna høyrer i dei hine kvartettane.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Arnold Cooke:
Complete String Quartets, Volume One
The Bridge Quartet. Toccata Classics 2023
Komponisten Arnold Cooke frå Yorkshire i Nord-England har ei imponerande opusliste med musikk innan dei fleste klassiske sjangrar. Dei fem strykekvartettane hans blei til i løpet av 45 år, frå byrjinga av 1930-åra til slutten av 1970-åra. No er dei spelte inn på plate av Bridge Quartet, med Colin Twigg og Catherine Schofield på fiolin, Michael Schofield på bratsj og Lucy Wilding på cello. Innstuderinga har vore grundig, for tolkingane læt gjennomtenkte, med velvalde tempo og fraseringar. Likevel er ikkje alt teknisk lytefritt. Særleg intonasjonen i toppregisteret til fiolinane kunne stundom vore betre.
Førebels er berre volum 1 lansert, med kvartett nummer 1, 3 og 5. Den fyrste kvartetten, som var ferdig i 1933, er tysk i forma, samstundes som klangen aldri fjernar seg heilt frå det lyriske me kjenner frå britisk repertoar. Cooke hadde på denne tida nett eit treårig studium i Berlin bak seg, som elev hjå Paul Hindemith (1895–1963), ein neoklassisist som forfekta Neue Sachlichkeit i musikken. Denne «nye saklegdomen» gjekk ut på å sjå attende i musikkhistoria, til tida før romantikken, særleg barokken.
B, A, C og H
At Cooke byrjar kvartetten sin med ein fuge, den mest «objektive» av alle komposisjonsformer, er difor typisk. Han ville nok hylla Hindemith, men også fugemeisteren J.S. Bach. Det siste er uttrykt konkret på fylgjande måte: Det tonale sentrumet i dei fire satsane er høvesvis dei fire tonane B, A, C og H.
Opningssatsen «Fuga, lento non troppo» er vakker, med fri, dissonerande kontrapunktikk og tydelege melodiske liner. Men han er i overkant lang (åtte minuttar) i høve til innhaldet som blir presentert. Andresatsen, den livfulle «Scherzo, vivace», kjem difor som noko av ein lette. Også der – ja, i grunnen i heile kvartetten – dominerer det kontrapunktiske og lærde. Grunnhåtten skil seg slik frå den tredje kvartetten frå 1967, der lydbiletet er luftigare og rytmane meir homogene, spesielt i andresatsen «Andante».
Lun humor
Eg kjenner ikkje til Cookes utvikling som komponist i andre verk. Men innanfor kvartettforma er det tydeleg at tonespråket mildna etter kvart som han blei eldre. Den stutte kvartett nummer 5 frå 1978, altså den siste, er søkjande og leikande. Forma dikterer ikkje innhaldet på same måten som i dei tidlegare stykka, og lun humor skin gjennom fleire stader. Bridge Quartet spelar her på sitt beste, med overskot og engasjement og heilt fritt for dei intonasjonsproblema me frå tid til anna høyrer i dei hine kvartettane.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.
The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkfilmen Strange Darling tuklar med tida for å trekke i gang tankane.
President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.
Foto: Javad Parsa / NTB
Å fjerne Støre no vil vere ei panikkhandling som skaper fleire problem enn det løyser for Arbeidarpartiet.
Ein demonstrant med gassmaske protesterer i Tblisi 2. desember mot at den nye regjeringa vil leggja vekk EU-søknaden.
Foto: Irakli Gedenidze / Reuters / NTB
«Med unntak av presidenten har ikkje demonstrantane i Georgia stor tiltru til politikarane.»
Sveinung Rotevatn (V), som ser opp, talte ikkje under behandlinga av den nye abortlova 3. desember. Den som gjekk fram til talarstolen flest gonger, var Marian Hussein (SV).
Foto: Thomas Fure / AP / NTB
Mors liv i salen
Debatten vi fekk høyre då den nye abortlova blei behandla tysdag, strekte seg frå 10.00 til 14.30, frå 1915 til framtida og frå fosteret til den store verda.