Musikken som veg i verda
Pianist og komponist «Blue» Gene Tyranny var ein særs kjenslevar og formidabel utøvar med ein omfattande produksjon.
«Blue» Gene Tyranny.
Pressefoto
«Blue» Gene Tyranny (1945–2019)
Tilrådd lytting:
Country Boy Country Dog
(How To Discover Music in the Sounds of Your Daily Life)
Out Of The Blue
Detours
Degrees Of Freedom Found
Film:
Just For The Record (dokumentar)
«Blue» Gene Tyranny (1945–2019)
Tilrådd lytting:
Country Boy Country Dog
(How To Discover Music in the Sounds of Your Daily Life)
Out Of The Blue
Detours
Degrees Of Freedom Found
Film:
Just For The Record (dokumentar)
Tyranny, eller Robert Nathan Sheff, som var det eigentlege namnet hans, spela med særs ulike musikalske personlegdomar, som til dømes multikunstnar Laurie Anderson, operafornyar Robert Ashley, jazzpianist Carla Bley og punkrockar Iggy Pop. I tillegg var han ein innovativ innspelingsteknikar for mellom andre komponisten John Cage.
Men det er ikkje fyrst og fremst ord som imponerande eller allsidig som festar seg i møte med Tyranny sitt kunstnarskap. Det er heller ei djupn, og ein heilskapeleg dedikasjon til eit liv vigd kunsten og musikken sine haldepunkt.
Eg oppdaga musikken til Tyranny gjennom eit langt intervju i den storarta samtaleboka Talking Music av William Duckworth for mange år sidan, og vart etter kvart nyfiken på musikken. Han er ikkje bunden til konvensjonelle tankar om sjanger og stil og inneheld alt frå musique concréte og frijazzimprovisasjonar til nydelege poplåtar og noterte verk for større ensemble. Komposisjonane har heile vegen ein tydeleg signatur frå Tyrannys uttrykk, arrangement og ulike måtar å gjere ting på.
Enormt spekter
«Blue» Gene Tyranny voks opp i San Antonio i Texas, ein stad kanskje meir kjend for tex-mex og countrymusikk enn avantgardistisk kunstmusikk, men også her fanst all slags ulike miljø, og dei gav også næring til Tyrannys enorme musikalske spekter. Han spelte i rockeband, danseband og bluesband, og han studerte klassisk piano og eksperimentell komposisjon ved sida av alt frå tidleg i tenåra.
Han vart ein del av miljøet kring Once-gruppa og -festivalen i Ann Arbor i åra 1961–1967, eit levande, framtidsretta kunst- og musikkmiljø, der han fekk presentera mykje av musikken sin, mellom anna for komponistar som Morton Feldman og John Cage. Frå 1971–1982 underviste han i musikkteori og komposisjon på Mills College i Oakland. Her utvikla han i tillegg studiofasilitetar med store høve til elektroniske eksperiment som gjorde at musikarar og komponistar kom tilreisande for å jobbe med han.
I denne perioden gjorde han også heilt andre ting, som å turnera med Iggy & the Stooges, og det var på denne tida han tok artistnamnet sitt. I Tyranny ligg ein krass kritikk av autoritære tankesett, og Blue refererer både til uttrykket blue collar worker og til at han ofte lét seg rive med og verte overrumpla av sterke kjensler, noko som vert spegla i musikken, utan at han noko gong tyr til sentimentale verkemiddel.
I 1983 flytta han til New York og baserte si musikalske verksemd der frå då av, både som produktiv komponist og som gjestemusikar med mellom andre Laurie Anderson.
Tog- og naturlydar
Ein finn gode døme på korleis «Blue» Gene Tyranny miksar saman komplekse arrangement frå eit mylder av stilar til noko som kjennest heilskapleg, på plata Out of the Blue frå 1978. Her har han skrive musikk og særs gode, eksistensialistiske tekstar som får ein til å reflektera, og han har miksa, arrangert og elegant produsert alt sjølv.
B-sida, «Letter From Home/Out of the Blue», er ei reise på over 25 minutt der feltopptak av tog- og naturlydar vert fletta saman med komplekse akkordprogresjonar for analoge synthar og kor, og ei forteljarrøyst tar ein med gjennom eit langt brev frå heimbyen til Tyranny – filosofiske betraktningar fortalde i eit inkluderande kvardagsspråk.
Når eg lytta til dette albumet fyrste gongen, var det nokre plassar som å kome heim, som eg hadde vore i lydbiletet tidlegare, som om eg på eit vis hadde høyrt det før, samstundes som det kjendest friskt og nytt.
Tyranny utstrålar gjennom musikken og livet ein open måte å stille spørsmål på, og eit forbiletleg, usjølvisk fokus, inspirerande i vår ekstremt individualistiske tidsalder.
Stein Urheim
Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Tyranny, eller Robert Nathan Sheff, som var det eigentlege namnet hans, spela med særs ulike musikalske personlegdomar, som til dømes multikunstnar Laurie Anderson, operafornyar Robert Ashley, jazzpianist Carla Bley og punkrockar Iggy Pop. I tillegg var han ein innovativ innspelingsteknikar for mellom andre komponisten John Cage.
Men det er ikkje fyrst og fremst ord som imponerande eller allsidig som festar seg i møte med Tyranny sitt kunstnarskap. Det er heller ei djupn, og ein heilskapeleg dedikasjon til eit liv vigd kunsten og musikken sine haldepunkt.
Eg oppdaga musikken til Tyranny gjennom eit langt intervju i den storarta samtaleboka Talking Music av William Duckworth for mange år sidan, og vart etter kvart nyfiken på musikken. Han er ikkje bunden til konvensjonelle tankar om sjanger og stil og inneheld alt frå musique concréte og frijazzimprovisasjonar til nydelege poplåtar og noterte verk for større ensemble. Komposisjonane har heile vegen ein tydeleg signatur frå Tyrannys uttrykk, arrangement og ulike måtar å gjere ting på.
Enormt spekter
«Blue» Gene Tyranny voks opp i San Antonio i Texas, ein stad kanskje meir kjend for tex-mex og countrymusikk enn avantgardistisk kunstmusikk, men også her fanst all slags ulike miljø, og dei gav også næring til Tyrannys enorme musikalske spekter. Han spelte i rockeband, danseband og bluesband, og han studerte klassisk piano og eksperimentell komposisjon ved sida av alt frå tidleg i tenåra.
Han vart ein del av miljøet kring Once-gruppa og -festivalen i Ann Arbor i åra 1961–1967, eit levande, framtidsretta kunst- og musikkmiljø, der han fekk presentera mykje av musikken sin, mellom anna for komponistar som Morton Feldman og John Cage. Frå 1971–1982 underviste han i musikkteori og komposisjon på Mills College i Oakland. Her utvikla han i tillegg studiofasilitetar med store høve til elektroniske eksperiment som gjorde at musikarar og komponistar kom tilreisande for å jobbe med han.
I denne perioden gjorde han også heilt andre ting, som å turnera med Iggy & the Stooges, og det var på denne tida han tok artistnamnet sitt. I Tyranny ligg ein krass kritikk av autoritære tankesett, og Blue refererer både til uttrykket blue collar worker og til at han ofte lét seg rive med og verte overrumpla av sterke kjensler, noko som vert spegla i musikken, utan at han noko gong tyr til sentimentale verkemiddel.
I 1983 flytta han til New York og baserte si musikalske verksemd der frå då av, både som produktiv komponist og som gjestemusikar med mellom andre Laurie Anderson.
Tog- og naturlydar
Ein finn gode døme på korleis «Blue» Gene Tyranny miksar saman komplekse arrangement frå eit mylder av stilar til noko som kjennest heilskapleg, på plata Out of the Blue frå 1978. Her har han skrive musikk og særs gode, eksistensialistiske tekstar som får ein til å reflektera, og han har miksa, arrangert og elegant produsert alt sjølv.
B-sida, «Letter From Home/Out of the Blue», er ei reise på over 25 minutt der feltopptak av tog- og naturlydar vert fletta saman med komplekse akkordprogresjonar for analoge synthar og kor, og ei forteljarrøyst tar ein med gjennom eit langt brev frå heimbyen til Tyranny – filosofiske betraktningar fortalde i eit inkluderande kvardagsspråk.
Når eg lytta til dette albumet fyrste gongen, var det nokre plassar som å kome heim, som eg hadde vore i lydbiletet tidlegare, som om eg på eit vis hadde høyrt det før, samstundes som det kjendest friskt og nytt.
Tyranny utstrålar gjennom musikken og livet ein open måte å stille spørsmål på, og eit forbiletleg, usjølvisk fokus, inspirerande i vår ekstremt individualistiske tidsalder.
Stein Urheim
Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.
«Somme seier dei skriv poesi for å kome gjennom livet. Eg lagar musikk for å kome gjennom livet.»
«Blue» Gene Tyranny
Fleire artiklar
Cecilie Grundt med Vigleik Storaas, David Andersson og Fredrik Villmow.
Foto: Sigbjørn Berven
Solide røter
Cecilie Grundt har sett saman eit lojalt lyttande band.
Eivind Trædal har sete i Oslo bystyre for MDG sidan 2015. I vår kom det fram at han stiller seg til disposisjon for stortingslista til MDG.
Foto: Cappelen Damm
Den tunge kampen mot bileufori
Eivind Trædal viser fram politikkens fallitt på transportfeltet i boka På ville veier.
Donald Trump talar til tilhengarane i Traverse i Michigan 25. oktober.
Foto: Jim Watson / AFP / NTB
Trump ord for ord
Kva seier Trump på folkemøta? For å få eit inntrykk av kva han vil formidla til møtelyden, trykkjer vi den første delen av talen han heldt i vippestaten Michigan førre helg.
Una og Diddi er to storforelska studentar som må halde forholdet skjult, fordi Diddi alt har ein kjærast.
Foto: Arthaus
Gjennombrotet
Elín Hall herjar i dette vakre, velskrivne dramaet av Rúnar Rúnarsson.
Stian Jenssen (t.v.) var alt på plass i Nato då Jens Stoltenberg tok til i jobben som generalsekretær i 2014. Dei neste ti åra skulle dei arbeide tett i lag. Her er dei fotograferte i Kongressen i Washington i januar i år.
Foto: Mandel Ngan / AFP / NTB
Nato-toppen som sa det han tenkte
Stian Jenssen fekk kritikk då han som stabssjef i Nato skisserte ei fredsløysing der Ukraina gjev opp territorium i byte mot Nato-medlemskap. – På eit tidspunkt må ein ta innover seg situasjonen på bakken, seier han.