Musikk og arkitektur
Når musikken vert ein stad der det er godt å vera.
Martin Taxt.
Foto: Leikny Havik Skjærseth
Samtidsmusikk
Martin Taxt:
Second Room
Martin Taxt og Peder Simonsen, mikrotonal tuba; Rolf Erik Nystrøm, altsaksofon; Laura Marie Rueslåtten, orgel og klokker; Inga Margrethe Aas, kontrabass. Sofa
Tubaisten Martin Taxt har tidlegare både laga plater der han spelar solo tuba, og der han er i samspel med andre tubaistar. På denne plata er instrumentariet utvida med saksofon, orgel/klokker og kontrabass. Av og til spelar tubaist Simonsen dessutan synthesizer. Kven som spelar kva, er ikkje alltid lett å høyra, for det er oftast tale om lange tonar og klangflater i langsam endring. For det meste mjukt og stille, men det førekjem òg lange crescendoar som kling meir kraftfullt.
Det er to grunnidear i det musikalske universet til Taxt: utforskinga av mikrotonalitet og sambandet mellom musikk og arkitektur. Dette er òg temaet for mastergradsprosjektet hans ved Noregs musikkhøgskule. Sjølv om musikken er resultat av eit teoritungt arbeid, er ikkje dette vanskeleg tilgjengeleg musikk. På same måten som det ligg komplisert arkitektonisk og byggfagleg arbeid bak bygningane me lever i, og me kan leva og trivast der utan å tenka på desse sidene ved bygningen, er musikken til Taxt meir å likna med ein tilstand enn dei ekspressive ytringane mykje annan musikk er prega av.
Plata er sett saman av fire deler som varer rundt ti minutt kvar. Det heile er stramt oppbygd og krev sjølvdisiplin av utøvarane. Likevel er det ei stemning av ro og kvild som dominerer. Som annan velkonstruert minimalistisk musikk er han gjevande anten ein lyder passivt på heilskapen eller fokusert på detaljane.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Samtidsmusikk
Martin Taxt:
Second Room
Martin Taxt og Peder Simonsen, mikrotonal tuba; Rolf Erik Nystrøm, altsaksofon; Laura Marie Rueslåtten, orgel og klokker; Inga Margrethe Aas, kontrabass. Sofa
Tubaisten Martin Taxt har tidlegare både laga plater der han spelar solo tuba, og der han er i samspel med andre tubaistar. På denne plata er instrumentariet utvida med saksofon, orgel/klokker og kontrabass. Av og til spelar tubaist Simonsen dessutan synthesizer. Kven som spelar kva, er ikkje alltid lett å høyra, for det er oftast tale om lange tonar og klangflater i langsam endring. For det meste mjukt og stille, men det førekjem òg lange crescendoar som kling meir kraftfullt.
Det er to grunnidear i det musikalske universet til Taxt: utforskinga av mikrotonalitet og sambandet mellom musikk og arkitektur. Dette er òg temaet for mastergradsprosjektet hans ved Noregs musikkhøgskule. Sjølv om musikken er resultat av eit teoritungt arbeid, er ikkje dette vanskeleg tilgjengeleg musikk. På same måten som det ligg komplisert arkitektonisk og byggfagleg arbeid bak bygningane me lever i, og me kan leva og trivast der utan å tenka på desse sidene ved bygningen, er musikken til Taxt meir å likna med ein tilstand enn dei ekspressive ytringane mykje annan musikk er prega av.
Plata er sett saman av fire deler som varer rundt ti minutt kvar. Det heile er stramt oppbygd og krev sjølvdisiplin av utøvarane. Likevel er det ei stemning av ro og kvild som dominerer. Som annan velkonstruert minimalistisk musikk er han gjevande anten ein lyder passivt på heilskapen eller fokusert på detaljane.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.
Foto via Wikimedia Commons
Monumental pedal
Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.
Trålar utanfor Måløy sentrum.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Barents blues, også et flytende samfunn
Min tiårige til-og-fra-periode i den tøffe trålbobla har preget meg nokså sterkt.
Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.
Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB
Overgrep som skakar folkeretten
Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.
Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.
Foto: Erik Johansen / NTB
Meir om seinfølgjer
Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.
Salman Rushdie har skrive 15 romanar. Den siste boka handlar om knivåtaket på han i 2022.
Foto: Rachel Eliza Griffiths
Ein takk til livet
Salman Rushdie nyttar språket som terapi.