Motellet til drøymaren
Joachim Cooder opnar dørene til sju musikalske rom.
Joachim Cooder er kjend som perkusjonist frå fleire utgivingar saman med opphavet, Ry Cooder.
Foto: Amanda Charchian
Americana
Joachim Cooder:
Dreamer’s Motel
Temple of Leaves
Så snart du står på terskelen til Dreamer’s Motel og dei første tonane på det opnande tittelsporet inviterer deg inn, er det vanskeleg å seie nei: Joachim Cooder har sett seg ned ved mbiraen sin, far Ry klimprar umiskjenneleg på gitaren, og dei varme vokalharmoniane skyl over deg – alt er mjuk vellyd.
46-åringen Cooder har alt eit lite knippe utgivingar bak seg, og han er kjend som perkusjonist frå fleire utgivingar saman med opphavet. Faktisk følgde han Ry Cooder (77) på turnéar alt som liten gut, og figurerte i tenåra på ulike plater frå den kanten. Dei siste åra har han hatt ein markant plass på utgivingar av ei rekkje andre større artistar, men held fram samarbeidet med faren, med viktige roller på album som The Prodigal Son (2018) og Get On Board (med Taj Mahal, 2022).
Klangbotnar
Dreamer’s Motel høyrer heime i det same musikalske landskapet som desse platene. Ry er med på både gitarar, banjoar og mandolin, i låtar som ber i seg ekko frå ulike delar av americana-tradisjonen i vid forstand. Ein høyrer gospelen i mektige «Let Me See My Brother Walk», og Dr. Johns gumbo putrar i «Down to the Blood», for å nemne noko. Eit brassensemble dukkar opp, ein bratsj, eit pumpeorgel og ein pedal steel-gitar, og gjennomgåande trakterer Joachim sin mbira, eit instrument med afrikanske røter, i kalimbafamilien. Den forsonande lyden kan minne litt om eit piano eller klokkespel (ta ein lytt sjølv, eg kjem til kort når eg prøver å skildre det). Det vesle albumet med sju spor er over på mindre enn ein halvtime, men meir skal ikkje til for å få ein skikkeleg smak på Joachims motell.
Av ein eller annan grunn vender eg tilbake til tittelsporet på denne plata igjen og igjen. Det er som om det rommar så mange klangbotnar, langt meir enn det vi faktisk høyrer. «Eg trudde eg var på gjennomreise», heiter det, «men eg vert buande her nokre dagar, med draumane mine». I dette motellet er det sjølvsagt ein radio i kvart rom, og staden er typisk utryddingstruga: «One of these days it will all be gone/ when the money man comes along.»
Rastløyse
Motella oppstod i USA i åra etter andre verdskrigen, då massebilismen for alvor skaut fart, og var tenkt som overnattingsstader for bilkøyrande, plasserte langs dei store vegane. Sjølv om mange i vår tid nok vil få assosiasjonar til kjeder som Super 8 og Motel 6, med tristessen og forfallet det fører med seg, kunne ein i sommar lese i New York Times at overnattingsmåten har fått eit oppsving etter pandemien, med oppussing av fleire gamle perler.
Det er ikkje overraskande at motella figurerer tungt i den amerikanske populærkulturens myriade av forteljingar – i litteraturen, filmen og songen. Bygningane manglar gjerne korridorar og gangar, og dei har over to etasjar direkte tilgang til romma – noko som ikkje berre kan vere praktisk, men også rommar ein heilt eigen dramaturgi. Motellet er også ein kulturell trope.
Då eg lytta til Joachim Cooders album, kom eg til å tenkje på det (altfor) kortliva litterære tidsskriftet Motell, redigert av Terje Thorsen og Kyrre Andreassen, heilt tidleg på 2000-talet. Det ligg ei rastløyse i motellet som stad – det rommar forteljingar om flukt, von og vonbrot, om det å vere på veg til noko nytt. Som ein samlande metafor er det perfekt for eit album som Dreamer’s Motel – ein musikalsk stad der det er høgt under taket, der ein ikkje har det travelt med å utradere fortida eller stenge dørene for dei som vil inn.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Americana
Joachim Cooder:
Dreamer’s Motel
Temple of Leaves
Så snart du står på terskelen til Dreamer’s Motel og dei første tonane på det opnande tittelsporet inviterer deg inn, er det vanskeleg å seie nei: Joachim Cooder har sett seg ned ved mbiraen sin, far Ry klimprar umiskjenneleg på gitaren, og dei varme vokalharmoniane skyl over deg – alt er mjuk vellyd.
46-åringen Cooder har alt eit lite knippe utgivingar bak seg, og han er kjend som perkusjonist frå fleire utgivingar saman med opphavet. Faktisk følgde han Ry Cooder (77) på turnéar alt som liten gut, og figurerte i tenåra på ulike plater frå den kanten. Dei siste åra har han hatt ein markant plass på utgivingar av ei rekkje andre større artistar, men held fram samarbeidet med faren, med viktige roller på album som The Prodigal Son (2018) og Get On Board (med Taj Mahal, 2022).
Klangbotnar
Dreamer’s Motel høyrer heime i det same musikalske landskapet som desse platene. Ry er med på både gitarar, banjoar og mandolin, i låtar som ber i seg ekko frå ulike delar av americana-tradisjonen i vid forstand. Ein høyrer gospelen i mektige «Let Me See My Brother Walk», og Dr. Johns gumbo putrar i «Down to the Blood», for å nemne noko. Eit brassensemble dukkar opp, ein bratsj, eit pumpeorgel og ein pedal steel-gitar, og gjennomgåande trakterer Joachim sin mbira, eit instrument med afrikanske røter, i kalimbafamilien. Den forsonande lyden kan minne litt om eit piano eller klokkespel (ta ein lytt sjølv, eg kjem til kort når eg prøver å skildre det). Det vesle albumet med sju spor er over på mindre enn ein halvtime, men meir skal ikkje til for å få ein skikkeleg smak på Joachims motell.
Av ein eller annan grunn vender eg tilbake til tittelsporet på denne plata igjen og igjen. Det er som om det rommar så mange klangbotnar, langt meir enn det vi faktisk høyrer. «Eg trudde eg var på gjennomreise», heiter det, «men eg vert buande her nokre dagar, med draumane mine». I dette motellet er det sjølvsagt ein radio i kvart rom, og staden er typisk utryddingstruga: «One of these days it will all be gone/ when the money man comes along.»
Rastløyse
Motella oppstod i USA i åra etter andre verdskrigen, då massebilismen for alvor skaut fart, og var tenkt som overnattingsstader for bilkøyrande, plasserte langs dei store vegane. Sjølv om mange i vår tid nok vil få assosiasjonar til kjeder som Super 8 og Motel 6, med tristessen og forfallet det fører med seg, kunne ein i sommar lese i New York Times at overnattingsmåten har fått eit oppsving etter pandemien, med oppussing av fleire gamle perler.
Det er ikkje overraskande at motella figurerer tungt i den amerikanske populærkulturens myriade av forteljingar – i litteraturen, filmen og songen. Bygningane manglar gjerne korridorar og gangar, og dei har over to etasjar direkte tilgang til romma – noko som ikkje berre kan vere praktisk, men også rommar ein heilt eigen dramaturgi. Motellet er også ein kulturell trope.
Då eg lytta til Joachim Cooders album, kom eg til å tenkje på det (altfor) kortliva litterære tidsskriftet Motell, redigert av Terje Thorsen og Kyrre Andreassen, heilt tidleg på 2000-talet. Det ligg ei rastløyse i motellet som stad – det rommar forteljingar om flukt, von og vonbrot, om det å vere på veg til noko nytt. Som ein samlande metafor er det perfekt for eit album som Dreamer’s Motel – ein musikalsk stad der det er høgt under taket, der ein ikkje har det travelt med å utradere fortida eller stenge dørene for dei som vil inn.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Mmm, nam-nam? Tja, om scobyen ser litt rar ut, så vert den fermenterte tedrikken sett pris på av menneske verda over.
Foto via Wikimedia Commons
Fermentert te breier seg i butikkhyllene – til solide prisar.
Foto via Wikimedia Commons
«Hulda Garborg er ein av dei store, gløymde forfattarskapane i Noreg.»
Fuktmålaren syner at veggen er knuskturr. Er det truverdig?
Foto: Per Thorvaldsen
«Frykta er ein god læremeister. Eg sit no og les Byggforsk-artiklar om fukt for harde livet.»
Wako er Kjetil Mulelid, Simon Olderskog Albertsen, Bárdur Reinert Poulsen og Martin Myhre Olsen.
Foto: Eirik Havnes
Sprudlande samspel
Wako serverer ei heilakustisk jazzplate.
Sitrusmarinert kamskjel med estragon, lime og olivenolje.
Alle foto: Dagfinn Nordbø