JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Messer en masse

På 1700-talet var hoffet i Dresden ei katolsk øy i eit hav av protestantar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
«Dresden i måneskinn», måla av bergensaren Johan Christian Dahl (1788–1857).

«Dresden i måneskinn», måla av bergensaren Johan Christian Dahl (1788–1857).

«Dresden i måneskinn», måla av bergensaren Johan Christian Dahl (1788–1857).

«Dresden i måneskinn», måla av bergensaren Johan Christian Dahl (1788–1857).

3130
20230303
3130
20230303

Standard­innspelinga

Schütz, Heini­chen, Zelenka, Bach, Ristori, Hasse,
Homilius, Paër:

Meister der Dresdner Kirchenmusik

Ymse kor, solistar, orkester og dirigentar. Carus 2018.

Dresden som kulturby står i særstilling i Tyskland på grunn av den unike kunstsamlinga og barokkarkitekturen. Like imponerande må musikklivet ha arta seg i barokken. Men musikken som beinveges klingande kunstform, må jo – ulikt den bildande kunsten og bygningane – «gjenopplivast» for å opplevast.

Det var dette ei rekkje ensemble og dirigentar gjorde på plateselskapet Carus for fem år sidan, då dei med mammutalbumet Meister der Dresdner Kirchenmusik reiste eit musikalsk monument over den gamle saksiske residensbyen. Boksen med ti CD-ar gjev oss musikk frå tre hundreår. Mange av verka blir sjeldan blir framførte.

Italienskprega

Mesteparten av den innspelte kyrkjemusikken er katolsk og komponert i italiensk stil. Historisk står også Dresdens kyrkjemusikktradisjon i særstilling i Tyskland – av konfesjonelle grunnar. På 1500-talet, i tida då Heinrich Schütz (1585–1672), den eldste komponisten på albumet, blei fødd, var Sachsen det einaste protestantiske kurfyrstedømmet i Tyskland.

Men då kurfyrst August den sterke av Sachsen i 1697 konverterte til katolisismen (for å bli polsk konge), fekk dette som gjerne blir kalla «reformasjonens moderland», brått eit katolsk statsoverhovud og katolsk hoff. Ved hoffet i Dresden styrkte ein utover på 1700-talet dei musikalske banda til Italia og tilsette italienske komponistar og tyskarar som var utdanna der. Ein markant kontrast til nabobyen Leipzig, altså, som var luthersk-ortodoks.

Virtuose blåsarar

Hoffkapellet i Dresden hadde i fyrste halvdel av 1700-talet ry på seg for å vera Tysklands beste, med eineståande homogenitet i strykarklangen og ein messingblåsarseksjon samansett av virtuosar. Hoffkapellmeister Johann David Heinichen (1683–1729) trong ikkje leggja band på seg då han komponerte sine store, teknisk krevjande messer, som albumet har tre av. Messe nr. 9 i D-dur er vel den finaste, med krevjande horn- og trompetparti som minner om G.F. Händels orkestermusikk.

Også svært italiensk, men meir kontrapunktisk prega, kling musikken til den bøhmiskfødde Jan Dismas Zelenka (1679–1745). Denne lite kjende, men særmerkte og spennande komponisten er representert med Te Deum i D-dur. Komposisjonen har store kontrastar, med kraftfulle korsatsar som «Judex crederis» og intime ariar som «Tu ad liberandum», der to fløyter utan bass akkompagner altsolisten.

Musikk av den lutherske kantoren Johann Sebastian Bach (1685–1750) er forresten også med, nærare bestemt byrjinga («Kyrie»- og «Gloria»-delen) av det som seinare blei Messe i h-moll. Med desse komposisjonane, som kunne brukast i både protestantisk og katolsk gudsteneste, søkte Bach i 1733 om ein ærestittel ved hoffet i Dresden, som han tre år seinare fekk innvilga: Compositeur bei der Hof Capelle – «Komponist ved hoffkapellet».

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Standard­innspelinga

Schütz, Heini­chen, Zelenka, Bach, Ristori, Hasse,
Homilius, Paër:

Meister der Dresdner Kirchenmusik

Ymse kor, solistar, orkester og dirigentar. Carus 2018.

Dresden som kulturby står i særstilling i Tyskland på grunn av den unike kunstsamlinga og barokkarkitekturen. Like imponerande må musikklivet ha arta seg i barokken. Men musikken som beinveges klingande kunstform, må jo – ulikt den bildande kunsten og bygningane – «gjenopplivast» for å opplevast.

Det var dette ei rekkje ensemble og dirigentar gjorde på plateselskapet Carus for fem år sidan, då dei med mammutalbumet Meister der Dresdner Kirchenmusik reiste eit musikalsk monument over den gamle saksiske residensbyen. Boksen med ti CD-ar gjev oss musikk frå tre hundreår. Mange av verka blir sjeldan blir framførte.

Italienskprega

Mesteparten av den innspelte kyrkjemusikken er katolsk og komponert i italiensk stil. Historisk står også Dresdens kyrkjemusikktradisjon i særstilling i Tyskland – av konfesjonelle grunnar. På 1500-talet, i tida då Heinrich Schütz (1585–1672), den eldste komponisten på albumet, blei fødd, var Sachsen det einaste protestantiske kurfyrstedømmet i Tyskland.

Men då kurfyrst August den sterke av Sachsen i 1697 konverterte til katolisismen (for å bli polsk konge), fekk dette som gjerne blir kalla «reformasjonens moderland», brått eit katolsk statsoverhovud og katolsk hoff. Ved hoffet i Dresden styrkte ein utover på 1700-talet dei musikalske banda til Italia og tilsette italienske komponistar og tyskarar som var utdanna der. Ein markant kontrast til nabobyen Leipzig, altså, som var luthersk-ortodoks.

Virtuose blåsarar

Hoffkapellet i Dresden hadde i fyrste halvdel av 1700-talet ry på seg for å vera Tysklands beste, med eineståande homogenitet i strykarklangen og ein messingblåsarseksjon samansett av virtuosar. Hoffkapellmeister Johann David Heinichen (1683–1729) trong ikkje leggja band på seg då han komponerte sine store, teknisk krevjande messer, som albumet har tre av. Messe nr. 9 i D-dur er vel den finaste, med krevjande horn- og trompetparti som minner om G.F. Händels orkestermusikk.

Også svært italiensk, men meir kontrapunktisk prega, kling musikken til den bøhmiskfødde Jan Dismas Zelenka (1679–1745). Denne lite kjende, men særmerkte og spennande komponisten er representert med Te Deum i D-dur. Komposisjonen har store kontrastar, med kraftfulle korsatsar som «Judex crederis» og intime ariar som «Tu ad liberandum», der to fløyter utan bass akkompagner altsolisten.

Musikk av den lutherske kantoren Johann Sebastian Bach (1685–1750) er forresten også med, nærare bestemt byrjinga («Kyrie»- og «Gloria»-delen) av det som seinare blei Messe i h-moll. Med desse komposisjonane, som kunne brukast i både protestantisk og katolsk gudsteneste, søkte Bach i 1733 om ein ærestittel ved hoffet i Dresden, som han tre år seinare fekk innvilga: Compositeur bei der Hof Capelle – «Komponist ved hoffkapellet».

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Foto: Cornelius Poppe / NTB

HelseSamfunn

Framtidsrapport frå bakteriefronten

At antibiotika skal slutte å verke, er den store skrekken for helsevesenet verda over. Vi dykkar ned i den grundigaste prognosen som nokon gong er utført for dødsfall som følgje av motstandsdyktige bakteriar.

Christiane Jordheim Larsen
Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Foto: Cornelius Poppe / NTB

HelseSamfunn

Framtidsrapport frå bakteriefronten

At antibiotika skal slutte å verke, er den store skrekken for helsevesenet verda over. Vi dykkar ned i den grundigaste prognosen som nokon gong er utført for dødsfall som følgje av motstandsdyktige bakteriar.

Christiane Jordheim Larsen
Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Om sau og sjølvstende

Amerika har Kennedy-klanen, Færøyane har Patursson-klanen – og 70.000 sauer.

Hallgeir Opedal
Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Om sau og sjølvstende

Amerika har Kennedy-klanen, Færøyane har Patursson-klanen – og 70.000 sauer.

Hallgeir Opedal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis