JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Melankoli

Jonas Nordberg tryllar fram velklang frå sauetarm.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Luttspelande englar frå Giovanni Bellinis (ca. 1443–1516) «Tronande madonna» (utsnitt) i Gallerie dell’Accademia i Venezia.

Luttspelande englar frå Giovanni Bellinis (ca. 1443–1516) «Tronande madonna» (utsnitt) i Gallerie dell’Accademia i Venezia.

Foto: Sjur Haga Bringeland

Luttspelande englar frå Giovanni Bellinis (ca. 1443–1516) «Tronande madonna» (utsnitt) i Gallerie dell’Accademia i Venezia.

Luttspelande englar frå Giovanni Bellinis (ca. 1443–1516) «Tronande madonna» (utsnitt) i Gallerie dell’Accademia i Venezia.

Foto: Sjur Haga Bringeland

3100
20220708
3100
20220708

CD

John Dowland:

Lessons

Jonas Nordberg, renessanselutt. BIS 2022

«Now divine aire! Now is his soul ravished. Is it not strange that sheep’s guts should hale souls out of men’s bodies?» – «Så, guddommelege musikk! No er sjela hans gripen! Er det ikkje merkeleg at sauetarmar kan hala sjela ut or lekamen til eit menneske?» Dette sitatet frå Shakespeare-komedien Stor ståhei for ingenting krev kontekstualisering. Det får me i omslagsteksten til Jonas Nordbergs album Lessons, der den svenske luttspelaren framfører musikk frå Shakespeares tid, av Englands største luttkomponist, John Dowland (1563–1626).

Med sauetarm er det strengane på renessanselutten som er meint. Desse var den gongen ikkje laga av metall eller nylon, men av tvinna tarm frå sau eller storfe, noko som òg gjeld strykeinstrument. Tarmstrengar har ein eigen varm og duld klang, men dei er kjenslege for mekanisk slitasje og endringar i temperatur og humiditet – har du ikkje opplevd ein barokkonsert der fiolinisten ryk ein streng og må skifta han, har du ikkje vore på nok barokkonsertar.

Kling godt

Nordberg er kompromisslaus i sin tarmentusiasme. Mange luttspelarar grip til strengar som er omspunne med metall eller laga av syntetiske materiale for slik å sikra fysisk stabilitet og klangleg briljans. Nordberg, derimot, insisterer på den reine, historiske klangen. Dette inneber ekstraarbeid som polering av tarmstrengane med børstar av siv og behandling av bass-strengane med trutning i mineralsaltlake.

Å peika konkret på kva som skil Nordbergs luttklang frå den til dei meir kompromissvillige kollegaane hans, er eg ikkje i stand til. Men lutten hans kling i alle høve godt.

Kristian Kvart

Det Bach var for orgelmusikken, var Dowland for luttmusikken. Verknaden hans som luttkomponist og -virtuos gjekk langt ut over Englands grenser: Etter opphald i Frankrike, Tyskland og Italia tente han mellom anna i åtte år som kammermusikar ved Kristian IVs hoff i København. I dag er vel luttsongane mest populære, men fingeravtrykka etter virtuositeten hans merkar me best i solostykka.

Dei ber ofte namnet til den dei blei dediserte til, til dømes «The Most High and Mighty Christianus the Fourth, King of Denmark, His Galliard.» Dette er ein stolt og kraftfull dansesats, passande til Kristian Kvart slik me kjenner han frå portrettmåleria. Nordberg spelar galliarden med fulltonande akkordar og tydeleg differensiering mellom melodi og bassline. Eg likar godt den gylne og metta klangen i bassregisteret, som spelar ei spesiell rolle i «A Fantasie». Stykket har ein artig liten bass-solo mot slutten.

Det mest kjende verket på plata er «Lachrimae» (òg kalla «Flow my Tears»), som er eit typisk uttrykk for Dowlands melankoli, den han (og mange av dei samtidige poetane hans) dyrka som kunstnarleg livsinnstilling. Nordberg spelar stykket i ganske høgt tempo. Slik gjev han inntrykk av å teikna eit bilete av melankolien meir enn å kjenna på melankolien sjølv.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

John Dowland:

Lessons

Jonas Nordberg, renessanselutt. BIS 2022

«Now divine aire! Now is his soul ravished. Is it not strange that sheep’s guts should hale souls out of men’s bodies?» – «Så, guddommelege musikk! No er sjela hans gripen! Er det ikkje merkeleg at sauetarmar kan hala sjela ut or lekamen til eit menneske?» Dette sitatet frå Shakespeare-komedien Stor ståhei for ingenting krev kontekstualisering. Det får me i omslagsteksten til Jonas Nordbergs album Lessons, der den svenske luttspelaren framfører musikk frå Shakespeares tid, av Englands største luttkomponist, John Dowland (1563–1626).

Med sauetarm er det strengane på renessanselutten som er meint. Desse var den gongen ikkje laga av metall eller nylon, men av tvinna tarm frå sau eller storfe, noko som òg gjeld strykeinstrument. Tarmstrengar har ein eigen varm og duld klang, men dei er kjenslege for mekanisk slitasje og endringar i temperatur og humiditet – har du ikkje opplevd ein barokkonsert der fiolinisten ryk ein streng og må skifta han, har du ikkje vore på nok barokkonsertar.

Kling godt

Nordberg er kompromisslaus i sin tarmentusiasme. Mange luttspelarar grip til strengar som er omspunne med metall eller laga av syntetiske materiale for slik å sikra fysisk stabilitet og klangleg briljans. Nordberg, derimot, insisterer på den reine, historiske klangen. Dette inneber ekstraarbeid som polering av tarmstrengane med børstar av siv og behandling av bass-strengane med trutning i mineralsaltlake.

Å peika konkret på kva som skil Nordbergs luttklang frå den til dei meir kompromissvillige kollegaane hans, er eg ikkje i stand til. Men lutten hans kling i alle høve godt.

Kristian Kvart

Det Bach var for orgelmusikken, var Dowland for luttmusikken. Verknaden hans som luttkomponist og -virtuos gjekk langt ut over Englands grenser: Etter opphald i Frankrike, Tyskland og Italia tente han mellom anna i åtte år som kammermusikar ved Kristian IVs hoff i København. I dag er vel luttsongane mest populære, men fingeravtrykka etter virtuositeten hans merkar me best i solostykka.

Dei ber ofte namnet til den dei blei dediserte til, til dømes «The Most High and Mighty Christianus the Fourth, King of Denmark, His Galliard.» Dette er ein stolt og kraftfull dansesats, passande til Kristian Kvart slik me kjenner han frå portrettmåleria. Nordberg spelar galliarden med fulltonande akkordar og tydeleg differensiering mellom melodi og bassline. Eg likar godt den gylne og metta klangen i bassregisteret, som spelar ei spesiell rolle i «A Fantasie». Stykket har ein artig liten bass-solo mot slutten.

Det mest kjende verket på plata er «Lachrimae» (òg kalla «Flow my Tears»), som er eit typisk uttrykk for Dowlands melankoli, den han (og mange av dei samtidige poetane hans) dyrka som kunstnarleg livsinnstilling. Nordberg spelar stykket i ganske høgt tempo. Slik gjev han inntrykk av å teikna eit bilete av melankolien meir enn å kjenna på melankolien sjølv.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Foto: Poetry Foundation

Meldingar

Ung amerikansk dikting på norsk

Felles for fleire i antologien er viljen til å trekkja moderne teknologi og media djupt inn i diktinga.

Kjetil Berthelsen
Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Foto: Poetry Foundation

Meldingar

Ung amerikansk dikting på norsk

Felles for fleire i antologien er viljen til å trekkja moderne teknologi og media djupt inn i diktinga.

Kjetil Berthelsen
Abid Raja er advokat og Venstre- politikar.

Abid Raja er advokat og Venstre- politikar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
EinarHaakaas

Det trugande utanforskapet

På sitt beste er Vår ære og vår frykt historia om ei integrering på retur og ei kraftig åtvaring om kva som kan skje som følgje av det.

MusikkMeldingar
Lars Mossefinn

Fargerikt om tolsemd

Me får garantert høyra meir til komponisten Eilertsen.

Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.

Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.

Foto: Christopher Helberg

BokMeldingar
Odd W. Surén

Endringar til godt og vondt

Birger Emanuelsen skriv om folk slik at ein trur på det.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal
Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis