Meisterens metode
For Kirnberger var J.S. Bach på alle måtar den største musikaren.
Det tyske ensemblet NeoBarock held eit jamt høgt nivå.
Foto: Patrick Essex
Standardinnspelinga
Johann Philipp Kirnberger:
6 Trios
NeoBarock. Ambitus 2009
Det tyske ensemblet NeoBarock har gjennom fleire album utforska dei kompositoriske omgjevnadane til Johann Sebastian Bach (1685–1750). Ros til dei for det; dei fleste spelar jo berre inn nye versjonar av dei same, gamle Bach-verka.
Denne CD-en frå 2009 er vigd Johann Philipp Kirnberger, nærare bestemt dei seks triosonatane hans som er overleverte i manuskript ved Staatsbibliothek Berlin. NeoBarock stod for den aller fyrste innspelinga av desse verka for to fiolinar og basso continuo (besifra bass, spelt av cello og cembalo eller orgel). Eg har opplevd ensemblet live ved fleire festivalar i Tyskland og hugsar at profesjonaliteten til dei relativt unge musikarane imponerte. Også på albumet held spelet eit jamt høgt nivå. Det same kan ikkje alltid seiast om komposisjonane.
Kven var så Johann Philipp Kirnberger, og kva hadde han med Bach å gjera?
Prinsesselærar
Kirnberger er meir kjend som teoretikar enn som komponist. Han var fødd i Thüringen i 1721 og drog kring 1740 til Leipzig for å studera hjå Bach. Møtet prega han livet ut. Etter mange år som musikar hjå ymse polske adelsmenn enda han opp i Berlin, der han blei lærar og musikkbibliotekar for prinsesse Anna Amalia av Preussen. Her samla og publiserte han mange Bach-verk og bevarte dei slik for ettertida.
For Kirnberger var Bach både den beste komponisten, utøvaren og læraren. Men han etterlét seg inga lærebok eller noko teoretisk traktat. Dette ville Kirnberger bøta på gjennom undervisning og teoretiske publikasjonar etter «Bachs metode». Intensjonen var nok oppriktig, men han møtte kritikk i samtida.
Godt handverk
Kirnbergers historiske interesse kjem til uttrykk i triosonatane. Den fyrste opnar passande nok med ein fransk ouverture. Med sparsame middel får Kirnberger her til ein orkestral verknad i den fyrste (rolege) delen og god snert i den fugeaktige (snøgge) andre delen. Både i form og uttrykk er slike ouverturar erketypisk høgbarokke, ein stil som openbert låg Kirnberger i blodet. Verre er det med den moderne, «kjenslevare» rokokkostilen han prøver seg på i den andre sonaten. Toppstemmene dominerer her over bassen, og dei har ein bleik og stilleståande melodikk. Det kling monotont.
Den tredje sonaten er skriven i gamal stil frå renessansen, der idealet var mest mogleg likeverdige stemmer. På 1700-talet kalla ein dette stile antico, noko Bach var kjend for å briljera med. Sjølv om triosonaten kling stivare og er harmonisk bleikare enn hjå førebiletet Bach, syner Kirnberger godt handverk.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Standardinnspelinga
Johann Philipp Kirnberger:
6 Trios
NeoBarock. Ambitus 2009
Det tyske ensemblet NeoBarock har gjennom fleire album utforska dei kompositoriske omgjevnadane til Johann Sebastian Bach (1685–1750). Ros til dei for det; dei fleste spelar jo berre inn nye versjonar av dei same, gamle Bach-verka.
Denne CD-en frå 2009 er vigd Johann Philipp Kirnberger, nærare bestemt dei seks triosonatane hans som er overleverte i manuskript ved Staatsbibliothek Berlin. NeoBarock stod for den aller fyrste innspelinga av desse verka for to fiolinar og basso continuo (besifra bass, spelt av cello og cembalo eller orgel). Eg har opplevd ensemblet live ved fleire festivalar i Tyskland og hugsar at profesjonaliteten til dei relativt unge musikarane imponerte. Også på albumet held spelet eit jamt høgt nivå. Det same kan ikkje alltid seiast om komposisjonane.
Kven var så Johann Philipp Kirnberger, og kva hadde han med Bach å gjera?
Prinsesselærar
Kirnberger er meir kjend som teoretikar enn som komponist. Han var fødd i Thüringen i 1721 og drog kring 1740 til Leipzig for å studera hjå Bach. Møtet prega han livet ut. Etter mange år som musikar hjå ymse polske adelsmenn enda han opp i Berlin, der han blei lærar og musikkbibliotekar for prinsesse Anna Amalia av Preussen. Her samla og publiserte han mange Bach-verk og bevarte dei slik for ettertida.
For Kirnberger var Bach både den beste komponisten, utøvaren og læraren. Men han etterlét seg inga lærebok eller noko teoretisk traktat. Dette ville Kirnberger bøta på gjennom undervisning og teoretiske publikasjonar etter «Bachs metode». Intensjonen var nok oppriktig, men han møtte kritikk i samtida.
Godt handverk
Kirnbergers historiske interesse kjem til uttrykk i triosonatane. Den fyrste opnar passande nok med ein fransk ouverture. Med sparsame middel får Kirnberger her til ein orkestral verknad i den fyrste (rolege) delen og god snert i den fugeaktige (snøgge) andre delen. Både i form og uttrykk er slike ouverturar erketypisk høgbarokke, ein stil som openbert låg Kirnberger i blodet. Verre er det med den moderne, «kjenslevare» rokokkostilen han prøver seg på i den andre sonaten. Toppstemmene dominerer her over bassen, og dei har ein bleik og stilleståande melodikk. Det kling monotont.
Den tredje sonaten er skriven i gamal stil frå renessansen, der idealet var mest mogleg likeverdige stemmer. På 1700-talet kalla ein dette stile antico, noko Bach var kjend for å briljera med. Sjølv om triosonaten kling stivare og er harmonisk bleikare enn hjå førebiletet Bach, syner Kirnberger godt handverk.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.
Foto: Eng Chin An / FIDE
Sjakken lever vidare som eit kuriosum og freak-show, noko som passar meg ganske bra i denne spalta, skriv Atle Grønn.
Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.
Foto: Ymer Media
At eg tek til tårene, betyr ikkje at eg elskar We Live in Time.
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.
Foto: Maria Gros Vatne
Frå draum til sorg
Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».
Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.
Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild
«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbeltgjengeri»
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.