JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Med fin pensel

Chiaroscuro Quartet briljerer i Beethovens fyrste strykekvartettar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Originalinstrumentensemblet Chiaroscuro Quartet.

Originalinstrumentensemblet Chiaroscuro Quartet.

Foto: Sussie Ahlburg

Originalinstrumentensemblet Chiaroscuro Quartet.

Originalinstrumentensemblet Chiaroscuro Quartet.

Foto: Sussie Ahlburg

2703
20220916
2703
20220916

CD

Ludwig van Beethoven:

String Quartets, Op. 18 Nos 4–6

Chiaroscuro Quartet. Bis 2022

CD

Ludwig van Beethoven:

String Quartets, Op. 18 Nos 1–3

Chiaroscuro Quartet. Bis 2021

Ludwig van Beethovens (1770–1827) Seks strykekvartettar, op. 18, var hans fyrste bidrag til ein sjanger som då samlinga kom ut i 1801, gjekk for å vera den mest subtile og intellektuelle i musikken. Verka blei gjevne i oppdrag av fyrst Franz Joseph von Lobkowitz, ein av Wiens fremste mesenar, som i sitt storsinn andsynes kunstnarar øyda den fyrstelege familieformuen. Mot slutten av livet sat han att med ubetalte rekningar, pantsett eigedom – og ein sikker plass i musikkhistoria.

Innlegg i ordskiftet

Strykekvartettane i opus 18 kan oppfattast som Beethovens innlegg i det musikalske ordskiftet om kva god musikk er. Haydn og Mozart hadde med sine sjangerkonstituerande kvartettar sagt sitt. Beethovens bidrag føreslår ein veg vidare. Av dei mange innspelingane tykkjer eg den til Chiaroscuro Quartet er mellom dei beste, særleg teknisk. Volum 1 med dei tre fyrste kvartettane kom i fjor haust. No er volum 2 her.

Ensemblet er internasjonalt: Russiske Alina Ibragimova og spanske Pablo Hernán Benedí trakterer fiolinane, svenske Emilie Hörnlund bratsjen og franske Claire Thirion celloen. Gamle instrument frå mellom 1570 og 1780 blir nytta, med tarmstrenger og den typen boge som var vanleg på Beethovens tid. Dette gjer Chiaroscuro Quartet til eit såkalla originalinstrumentensemble.

Herleg syntese

Omgrepet chiaroscuro er ein måleteknikk som framhevar kontrasten mellom ljos og skugge. Dette samsvarar med eit hovudtrekk ved framføringsmåten på plata, nemleg framhevinga av kontrastar i dynamikk og klangfarge. Sjølv om tempoa ofte er høge, lid ikkje den tekniske presisjonen eller uttrykket generelt under det. Særleg fyrstefiolinisten Ibragimova gjer inntrykk, til dømes i opninga av den lidenskaplege fyrstesatsen i Kvartett nr. 4 i c-moll. Med større klåre og artikulatorisk presisjon kan ikkje dei snirklete ornamenta spelast.

Andresatsen, som overraskande nok òg er snøgg (eit konvensjonsbrot frå Beethovens side), syner kor dyktige også dei hine er. Sjølv i dei linnaste piano-partia har artikulasjonen gjennomtenkte detaljar, som skapte med den finaste pensel.

Yndlingssatsen min i heile opuset er opninga av Kvartett nr. 6 i B-dur. Den er ein herleg syntese av Haydns harmoniske klåre og Mozarts muntre melodikk, sprita opp av Beethovens eldfulle temperament. Tolkinga til Chiaroscuro Quartet kunne ikkje vore meir briljant.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Ludwig van Beethoven:

String Quartets, Op. 18 Nos 4–6

Chiaroscuro Quartet. Bis 2022

CD

Ludwig van Beethoven:

String Quartets, Op. 18 Nos 1–3

Chiaroscuro Quartet. Bis 2021

Ludwig van Beethovens (1770–1827) Seks strykekvartettar, op. 18, var hans fyrste bidrag til ein sjanger som då samlinga kom ut i 1801, gjekk for å vera den mest subtile og intellektuelle i musikken. Verka blei gjevne i oppdrag av fyrst Franz Joseph von Lobkowitz, ein av Wiens fremste mesenar, som i sitt storsinn andsynes kunstnarar øyda den fyrstelege familieformuen. Mot slutten av livet sat han att med ubetalte rekningar, pantsett eigedom – og ein sikker plass i musikkhistoria.

Innlegg i ordskiftet

Strykekvartettane i opus 18 kan oppfattast som Beethovens innlegg i det musikalske ordskiftet om kva god musikk er. Haydn og Mozart hadde med sine sjangerkonstituerande kvartettar sagt sitt. Beethovens bidrag føreslår ein veg vidare. Av dei mange innspelingane tykkjer eg den til Chiaroscuro Quartet er mellom dei beste, særleg teknisk. Volum 1 med dei tre fyrste kvartettane kom i fjor haust. No er volum 2 her.

Ensemblet er internasjonalt: Russiske Alina Ibragimova og spanske Pablo Hernán Benedí trakterer fiolinane, svenske Emilie Hörnlund bratsjen og franske Claire Thirion celloen. Gamle instrument frå mellom 1570 og 1780 blir nytta, med tarmstrenger og den typen boge som var vanleg på Beethovens tid. Dette gjer Chiaroscuro Quartet til eit såkalla originalinstrumentensemble.

Herleg syntese

Omgrepet chiaroscuro er ein måleteknikk som framhevar kontrasten mellom ljos og skugge. Dette samsvarar med eit hovudtrekk ved framføringsmåten på plata, nemleg framhevinga av kontrastar i dynamikk og klangfarge. Sjølv om tempoa ofte er høge, lid ikkje den tekniske presisjonen eller uttrykket generelt under det. Særleg fyrstefiolinisten Ibragimova gjer inntrykk, til dømes i opninga av den lidenskaplege fyrstesatsen i Kvartett nr. 4 i c-moll. Med større klåre og artikulatorisk presisjon kan ikkje dei snirklete ornamenta spelast.

Andresatsen, som overraskande nok òg er snøgg (eit konvensjonsbrot frå Beethovens side), syner kor dyktige også dei hine er. Sjølv i dei linnaste piano-partia har artikulasjonen gjennomtenkte detaljar, som skapte med den finaste pensel.

Yndlingssatsen min i heile opuset er opninga av Kvartett nr. 6 i B-dur. Den er ein herleg syntese av Haydns harmoniske klåre og Mozarts muntre melodikk, sprita opp av Beethovens eldfulle temperament. Tolkinga til Chiaroscuro Quartet kunne ikkje vore meir briljant.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigrun Slapgard er forfattar og journalist og har skrive ei rekkje kritikarroste biografiar og dokumentarbøker, særleg om sterke kvinnelagnader.

Sigrun Slapgard er forfattar og journalist og har skrive ei rekkje kritikarroste biografiar og dokumentarbøker, særleg om sterke kvinnelagnader.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Frikjend av Slapgard

Alle var på fornamn med statsministerektefellen Werna Gerhardsen på 1950-talet. Også KGB.

ArildBye
Sigrun Slapgard er forfattar og journalist og har skrive ei rekkje kritikarroste biografiar og dokumentarbøker, særleg om sterke kvinnelagnader.

Sigrun Slapgard er forfattar og journalist og har skrive ei rekkje kritikarroste biografiar og dokumentarbøker, særleg om sterke kvinnelagnader.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Frikjend av Slapgard

Alle var på fornamn med statsministerektefellen Werna Gerhardsen på 1950-talet. Også KGB.

ArildBye
Tekniske problem mellom Carlsen og Niemann.

Tekniske problem mellom Carlsen og Niemann.

Foto: Chess.com

Kunnskap
Atle Grønn

Skandaleduellen

«Før Speed Chess Championship var eg 'gira'. Dette var så spanande som moderne sjakk kan vera.»

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Foto: Sara Johannessen Meek / NTB

PolitikkSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Flytterett eller vetorett?

Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.

Den norske komponisten Sigurd Lie (1871–1904).

Den norske komponisten Sigurd Lie (1871–1904).

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Klår kulokk

Der er både norsk og tysk nasjonalromantikk i Sigurd Lies romansar.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis