JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Livet frå begge sider

Joni Mitchell-konserten frå Newport-festivalen i fjor er ute på plate.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Joni Mitchell på den 64. Grammy Awards-utdelinga i april i fjor.

Joni Mitchell på den 64. Grammy Awards-utdelinga i april i fjor.

Foto: Jordan Strauss / AP / NTB

Joni Mitchell på den 64. Grammy Awards-utdelinga i april i fjor.

Joni Mitchell på den 64. Grammy Awards-utdelinga i april i fjor.

Foto: Jordan Strauss / AP / NTB

3148
20230804
3148
20230804

Rock

Joni Mitchell:

Live at Newport

Rhino/Warner

Det er gode grunnar til å unngå eit klisjétungt uttrykk som «gåsehud» når ein skriv om musikk. Og likevel – sanninga er at eg kan kjenne huda trekkje seg saman og verte nuppete i møtet med opptaket frå konserten Joni Mitchell gjorde på Newport-festivalen i fjor sommar, då ho mot formidable odds vende tilbake til scenen etter at ho vart alvorleg sjuk sju år tidlegare.

I 2015 vart nemleg Mitchell sett tilbake av ei utposing i hjernen. Etterpå kunne ho verken gå eller snakke. At ho skulle dukke opp på ein scene igjen, var det vel ingen som torde å håpe på. Likevel var det akkurat det ho gjorde i fjor sommar, på den vidgjetne Newport-festivalen – den første konserten hennar på meir enn tjue år.

Eg kan hugse at eg rynka litt på nasen då dei første klippa dukka opp i sosiale medium i fjor, der den eine overgjekk den andre i emosjonelle utbrot – kor mange skulle dele med verda at dei måtte gråte ein skvett over dette mildt sagt uventa synet? Men sjølv ein grinebitar som eg måtte gi meg over. Det skulle berre nokre sekund til før tåra var der i augekroken.

Spotify live at newport joni mitchell

«Joni jam»

Dette er nemleg eit opptak det er uråd å lytte til utan å ta inn over seg kor ladd det er – av tung livserfaring, av sta livsvilje, av musikkens særeigne livskraft. Eit koppel av dyktige folk er med på scenen, med Brandi Carlile i spissen, og den første store augneblinken kjem alt før introduksjonen er over, idet det går opp for publikum at Mitchell sjølv er der.

Dramaturgien er perfekt. Carlile ber alle førestille seg at dei er i stova til Mitchell – sjå opp for alle orkideane! ­– og at dei no skal vere vitne til ein såkalla «Joni jam», kveldar der artisten i nyare tid har samla vener og musikarar i heimen sin, for å spele og syngje i lag. «How are we going to have a Joni Jam without our queen», spør Carlile. «We’re not!»

Perfekt balanse

Å flytte slike kveldar frå det private til det offentlege rommet er ikkje eit prosjekt utan risiko. Det kunne fort nok ha vorte kleint og rart, ein slags feilslått tributekonsert, prega av den heilt særeigne sentimentaliteten den amerikanske underhaldningsindustrien tidvis kan produsere. Slik gjekk det ikkje. Carlile og gjengen balanserer perfekt, for dette er både gjennomtenkt og spontant, vart og verdig – som når Mitchell, som altså ikkje var i stand til stort berre nokre få år før, spelar gitar på sitt umiskjennelege vis på instrumentalen «Just Like This Train» halvvegs uti settet.

Repertoaret er sett saman av klassiske Mitchell-komposisjonar (og ei framifrå tolking av Gershwins «Summertime»), høgdepunkt etter høgdepunkt. Skal denne lyttaren trekkje fram noko, må det vel verte «Both Sides Now», som først var å høyre på tampen av 1960-talet, då komponisten var i midten av tjueåra – ein song som rommar så mykje, og får ei heil rekkje nye tydingar framførte her, på festival, og no på plate, nokre månader før Joni Mitchell fyller 80 år i november.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Rock

Joni Mitchell:

Live at Newport

Rhino/Warner

Det er gode grunnar til å unngå eit klisjétungt uttrykk som «gåsehud» når ein skriv om musikk. Og likevel – sanninga er at eg kan kjenne huda trekkje seg saman og verte nuppete i møtet med opptaket frå konserten Joni Mitchell gjorde på Newport-festivalen i fjor sommar, då ho mot formidable odds vende tilbake til scenen etter at ho vart alvorleg sjuk sju år tidlegare.

I 2015 vart nemleg Mitchell sett tilbake av ei utposing i hjernen. Etterpå kunne ho verken gå eller snakke. At ho skulle dukke opp på ein scene igjen, var det vel ingen som torde å håpe på. Likevel var det akkurat det ho gjorde i fjor sommar, på den vidgjetne Newport-festivalen – den første konserten hennar på meir enn tjue år.

Eg kan hugse at eg rynka litt på nasen då dei første klippa dukka opp i sosiale medium i fjor, der den eine overgjekk den andre i emosjonelle utbrot – kor mange skulle dele med verda at dei måtte gråte ein skvett over dette mildt sagt uventa synet? Men sjølv ein grinebitar som eg måtte gi meg over. Det skulle berre nokre sekund til før tåra var der i augekroken.

Spotify live at newport joni mitchell

«Joni jam»

Dette er nemleg eit opptak det er uråd å lytte til utan å ta inn over seg kor ladd det er – av tung livserfaring, av sta livsvilje, av musikkens særeigne livskraft. Eit koppel av dyktige folk er med på scenen, med Brandi Carlile i spissen, og den første store augneblinken kjem alt før introduksjonen er over, idet det går opp for publikum at Mitchell sjølv er der.

Dramaturgien er perfekt. Carlile ber alle førestille seg at dei er i stova til Mitchell – sjå opp for alle orkideane! ­– og at dei no skal vere vitne til ein såkalla «Joni jam», kveldar der artisten i nyare tid har samla vener og musikarar i heimen sin, for å spele og syngje i lag. «How are we going to have a Joni Jam without our queen», spør Carlile. «We’re not!»

Perfekt balanse

Å flytte slike kveldar frå det private til det offentlege rommet er ikkje eit prosjekt utan risiko. Det kunne fort nok ha vorte kleint og rart, ein slags feilslått tributekonsert, prega av den heilt særeigne sentimentaliteten den amerikanske underhaldningsindustrien tidvis kan produsere. Slik gjekk det ikkje. Carlile og gjengen balanserer perfekt, for dette er både gjennomtenkt og spontant, vart og verdig – som når Mitchell, som altså ikkje var i stand til stort berre nokre få år før, spelar gitar på sitt umiskjennelege vis på instrumentalen «Just Like This Train» halvvegs uti settet.

Repertoaret er sett saman av klassiske Mitchell-komposisjonar (og ei framifrå tolking av Gershwins «Summertime»), høgdepunkt etter høgdepunkt. Skal denne lyttaren trekkje fram noko, må det vel verte «Both Sides Now», som først var å høyre på tampen av 1960-talet, då komponisten var i midten av tjueåra – ein song som rommar så mykje, og får ei heil rekkje nye tydingar framførte her, på festival, og no på plate, nokre månader før Joni Mitchell fyller 80 år i november.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Jonas Bals er fagleiar i LO og utdanna målarsvein og historikar. Han har skrive fleire bøker og er dessutan spaltist og bokmeldar.

Jonas Bals er fagleiar i LO og utdanna målarsvein og historikar. Han har skrive fleire bøker og er dessutan spaltist og bokmeldar.

Foto: Siw Pessar

BokMeldingar

Jonas Bals har skrive ei tjukk, viktig bok nummer to om fascisme. Men å skrive objektivt om si eiga tid er ei krevjande øving.

Torgeir E. Sæveraas
Jonas Bals er fagleiar i LO og utdanna målarsvein og historikar. Han har skrive fleire bøker og er dessutan spaltist og bokmeldar.

Jonas Bals er fagleiar i LO og utdanna målarsvein og historikar. Han har skrive fleire bøker og er dessutan spaltist og bokmeldar.

Foto: Siw Pessar

BokMeldingar

Jonas Bals har skrive ei tjukk, viktig bok nummer to om fascisme. Men å skrive objektivt om si eiga tid er ei krevjande øving.

Torgeir E. Sæveraas
«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

Alle foto: Frank Furseth

KunstMeldingar

Glede er eit aktivt val

Kva vil det seie å leve eit fullverdig liv? Amerikanske Emilie Louise Gossiaux (f. 1989) utfordrar fordommane våre gjennom ei varm, uvanleg og sterk utstilling.

Eva Furseth
«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

Alle foto: Frank Furseth

KunstMeldingar

Glede er eit aktivt val

Kva vil det seie å leve eit fullverdig liv? Amerikanske Emilie Louise Gossiaux (f. 1989) utfordrar fordommane våre gjennom ei varm, uvanleg og sterk utstilling.

Eva Furseth

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis