JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Kykeliky!

Gitaristen Marc Ribot viser seg å ha ein god penn.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2716
20211203
2716
20211203

Bok

Marc Ribot:

Unstrung: Rants and Stories of a Noise Guitarist

Akashic Books

Då Marc Ribot for nokre år sidan vitja Barriada Clark, ein liten landsby på den puertoricanske øya Culebra, fekk han høve til å stille spørsmål ved uttrykket «ved hanegal». Dei karibiske hanane utanfor soveromsglaset hans byrja nemleg ikkje å gale ved morgongry, men snarare i tretida om natta.

Det er ei tid på døgnet då gitaristen ofte likevel er vaken, fortel han i Unstrung: Rants and Stories of a Noise Guitarist, som er hans første bok. Rett som det er, vert han nemleg liggjande og gruble på både det eine og det andre og får ei uro over seg som ikkje heilt slepper taket før sola står opp.

Herleg tekst

Nettene i Barriada Clark resulterte i alle fall i den herlege teksten «We Tell Children the Cow Says Moo», som skildrar den veksande irritasjonen til den akk så søvnlause gitaristen over hanen utanfor: «I’m sure the animal behaviorists can explain very well the function of the rooster’s cry – but what accounts for its disturbed aesthetic?» Som lesar skjøner eg at eg kanskje aldri verkeleg har høyrt hanar før, og i alle fall ikkje slik Ribot høyrer dei: «The final insult of the rooster’s performance is its repetition – its identical expression, again and again, without variation, development, or history.»

Eg kom til Ribots bok for å høyre han fortelje om musikk, og det gjer han i den eine framifrå teksten etter den andre i Unstrung. Men han gjer også så mykje meir. For om hanegal er ei form for musikk, kva for musikk er det? Slike spørsmål kjem ein ikkje over kvar dag.

Eg finn teksten om produsenten Hal Willner, først publisert då han gjekk bort i fjor vår, både slåande og rørande. Ribot er ein raus forfattar og skriv med varme, takksemd og innsikt om profilar som har vore viktige for han som musikar og menneske, som gitaristen han i ungdomsåra fekk timar hos, Frantz Casseus. 

Avslappa røyst

Som gitarist er Ribot sjølv makelaus, ein ikonoklast i beste tyding av ordet, på plater Tom Waits gav ut på midten av 1980-talet og ein haug med andre utgivingar, eg skal ikkje eingong prøve å liste dei opp her. Stubbane i Unstrung rommar både minne og (litt) fiksjon, men er av aller største interesse når dei dreier seg om musikk. Om det finst ein gitarist som skriv betre om utstyr enn dette, vil eg gjerne vite det! «Guitar equipment, for those who love it, is a language», heiter det i den flotte teksten om Robert Quine. Skal eg tilrå ei utgåve av Unstrung, må det vere lydboka, lesen av forfattaren sjølv, med ei elegant avslappa røyst som får fram fargane i språket hans.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Bok

Marc Ribot:

Unstrung: Rants and Stories of a Noise Guitarist

Akashic Books

Då Marc Ribot for nokre år sidan vitja Barriada Clark, ein liten landsby på den puertoricanske øya Culebra, fekk han høve til å stille spørsmål ved uttrykket «ved hanegal». Dei karibiske hanane utanfor soveromsglaset hans byrja nemleg ikkje å gale ved morgongry, men snarare i tretida om natta.

Det er ei tid på døgnet då gitaristen ofte likevel er vaken, fortel han i Unstrung: Rants and Stories of a Noise Guitarist, som er hans første bok. Rett som det er, vert han nemleg liggjande og gruble på både det eine og det andre og får ei uro over seg som ikkje heilt slepper taket før sola står opp.

Herleg tekst

Nettene i Barriada Clark resulterte i alle fall i den herlege teksten «We Tell Children the Cow Says Moo», som skildrar den veksande irritasjonen til den akk så søvnlause gitaristen over hanen utanfor: «I’m sure the animal behaviorists can explain very well the function of the rooster’s cry – but what accounts for its disturbed aesthetic?» Som lesar skjøner eg at eg kanskje aldri verkeleg har høyrt hanar før, og i alle fall ikkje slik Ribot høyrer dei: «The final insult of the rooster’s performance is its repetition – its identical expression, again and again, without variation, development, or history.»

Eg kom til Ribots bok for å høyre han fortelje om musikk, og det gjer han i den eine framifrå teksten etter den andre i Unstrung. Men han gjer også så mykje meir. For om hanegal er ei form for musikk, kva for musikk er det? Slike spørsmål kjem ein ikkje over kvar dag.

Eg finn teksten om produsenten Hal Willner, først publisert då han gjekk bort i fjor vår, både slåande og rørande. Ribot er ein raus forfattar og skriv med varme, takksemd og innsikt om profilar som har vore viktige for han som musikar og menneske, som gitaristen han i ungdomsåra fekk timar hos, Frantz Casseus. 

Avslappa røyst

Som gitarist er Ribot sjølv makelaus, ein ikonoklast i beste tyding av ordet, på plater Tom Waits gav ut på midten av 1980-talet og ein haug med andre utgivingar, eg skal ikkje eingong prøve å liste dei opp her. Stubbane i Unstrung rommar både minne og (litt) fiksjon, men er av aller største interesse når dei dreier seg om musikk. Om det finst ein gitarist som skriv betre om utstyr enn dette, vil eg gjerne vite det! «Guitar equipment, for those who love it, is a language», heiter det i den flotte teksten om Robert Quine. Skal eg tilrå ei utgåve av Unstrung, må det vere lydboka, lesen av forfattaren sjølv, med ei elegant avslappa røyst som får fram fargane i språket hans.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Christiane Jordheim Larsen
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Christiane Jordheim Larsen
Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.

Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.

Foto: Warner Bros. Discovery

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Dyster dobbeldose

Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.

I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.

I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature
Hallgeir Opedal

Om Gud og lausriving

Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

UtanriksSamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Ein lang marsj mot idiotveldet

NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.

Foto: Baard Henriksen

LitteraturKultur

Sorg og sjølvutsletting

Kva kan djup, djup sorg gjere med eit menneske? I den nye romanen sin freistar Terje Holtet Larsen gi nokre svar.

Jan H. Landro

Foto: Baard Henriksen

LitteraturKultur

Sorg og sjølvutsletting

Kva kan djup, djup sorg gjere med eit menneske? I den nye romanen sin freistar Terje Holtet Larsen gi nokre svar.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis