Kvartettdebuten
Quatuor Mosaiques vidarefører arven etter Harnoncourt i kammermusikkform.
Ludwig van Beethoven (1770–1827), teikna av August von Kloeber i 1818.
Standardinnspelinga
Ludwig van Beethoven:
String Quartets Op. 18 Nos. 2 & 3
Quatuor Mosaiques. Naive 2007/2021
Joseph Haydn blir gjerne kalla «strykekvartettens far», for det var han som i 1760-åra etablerte sjangeren som den mest fornemme og høgverdige i musikken. At eleven Ludwig van Beethoven venta til han bikka 30 med å publisera sine fyrste kvartettar, hadde med den ovstore respekten for musikkforma å gjera.
Beethovens seks strykekvartettar i opus 18 (1801) har eg alltid hatt spesielt sans for. Den framleis unge komponisten synte nemleg her kor nøye han hadde studert lærarens sjangerkonstituerande verk, samstundes som han «føreslår» ein veg vidare for sjangeren. Med andre ord: Vel er kvartettane med si klåre form og sin lune musikalske humor særs «haydnske». Men me anar også originale trekk som særmerkjer den vegen Beethoven var i ferd med å slå inn på, med ein meir burlesk humor enn Haydns.
Harnoncourt
Det er rart kor pregande den fyrste tolkinga ein høyrer av eit verk, kan vera. Eg har opplevd mange fine framføringar av desse strykekvartettane på CD og konsert, men det er likevel innspelingane med Quatuor Mosaiques eg stadig kjem attende til.
Dette ensemblet sprang ut or Concentus Musicus Wien, dirigenten Nikolaus Harnoncourts epokegjerande tidlegmusikkorkester. Den analytiske grannsemda og kompromisslause uttrykksviljen som var typisk for Harnoncourt, som døydde i 2016, er vidareført av Quatuor Mosaiques, særleg gjennom fyrstefiolinisten Erich Höbarth og cellisten Christophe Coin.
Gamle instrument
Me får her høyra strykeinstrument som er rigga slik skikken var kring 1800, med tarmstrenger og spesielle bogar. Men viktigare enn instrumenta er måten musikarane her spelar på. Høyr til dømes på opninga av Strykekvartett nr. 3 i D-dur, korleis det lyriske fyrste temaet blir kontrastert av det meir humpande og abrupte andre temaet, og på måten musikarane seinare i satsen greier å vidareføra og kombinera desse to særs ulike musikalske ideane.
Höbarths fiolinspel har eg opplevd live fleire gonger. Han er ikkje nokon virtuos musikartype, men uvanleg solid og grundig. I oppsynet hans er det lite som minner om ein humorist (eg hugsar at eg tykte han såg ut som ein austerriksk pølsemakar fyrste gong eg såg han). Men spelet hans kan ha «glimt i augo», noko me høyrer i tredjesatsen i Strykekvartett nr. 2 i F-dur.
Fyrstefiolinens melodi er her typisk beethovensk: medvite overlest med tonar, slik at det som eigentleg skal klinga regelmessig og elegant, byrjar halta og nesten snublar i seg sjølv. Det geniale ved Höbarths framføring er at han ikkje overdriv poenga, men spelar alle tonane like samvitsfullt, uansett kor underlege dei tykkjest vera.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Standardinnspelinga
Ludwig van Beethoven:
String Quartets Op. 18 Nos. 2 & 3
Quatuor Mosaiques. Naive 2007/2021
Joseph Haydn blir gjerne kalla «strykekvartettens far», for det var han som i 1760-åra etablerte sjangeren som den mest fornemme og høgverdige i musikken. At eleven Ludwig van Beethoven venta til han bikka 30 med å publisera sine fyrste kvartettar, hadde med den ovstore respekten for musikkforma å gjera.
Beethovens seks strykekvartettar i opus 18 (1801) har eg alltid hatt spesielt sans for. Den framleis unge komponisten synte nemleg her kor nøye han hadde studert lærarens sjangerkonstituerande verk, samstundes som han «føreslår» ein veg vidare for sjangeren. Med andre ord: Vel er kvartettane med si klåre form og sin lune musikalske humor særs «haydnske». Men me anar også originale trekk som særmerkjer den vegen Beethoven var i ferd med å slå inn på, med ein meir burlesk humor enn Haydns.
Harnoncourt
Det er rart kor pregande den fyrste tolkinga ein høyrer av eit verk, kan vera. Eg har opplevd mange fine framføringar av desse strykekvartettane på CD og konsert, men det er likevel innspelingane med Quatuor Mosaiques eg stadig kjem attende til.
Dette ensemblet sprang ut or Concentus Musicus Wien, dirigenten Nikolaus Harnoncourts epokegjerande tidlegmusikkorkester. Den analytiske grannsemda og kompromisslause uttrykksviljen som var typisk for Harnoncourt, som døydde i 2016, er vidareført av Quatuor Mosaiques, særleg gjennom fyrstefiolinisten Erich Höbarth og cellisten Christophe Coin.
Gamle instrument
Me får her høyra strykeinstrument som er rigga slik skikken var kring 1800, med tarmstrenger og spesielle bogar. Men viktigare enn instrumenta er måten musikarane her spelar på. Høyr til dømes på opninga av Strykekvartett nr. 3 i D-dur, korleis det lyriske fyrste temaet blir kontrastert av det meir humpande og abrupte andre temaet, og på måten musikarane seinare i satsen greier å vidareføra og kombinera desse to særs ulike musikalske ideane.
Höbarths fiolinspel har eg opplevd live fleire gonger. Han er ikkje nokon virtuos musikartype, men uvanleg solid og grundig. I oppsynet hans er det lite som minner om ein humorist (eg hugsar at eg tykte han såg ut som ein austerriksk pølsemakar fyrste gong eg såg han). Men spelet hans kan ha «glimt i augo», noko me høyrer i tredjesatsen i Strykekvartett nr. 2 i F-dur.
Fyrstefiolinens melodi er her typisk beethovensk: medvite overlest med tonar, slik at det som eigentleg skal klinga regelmessig og elegant, byrjar halta og nesten snublar i seg sjølv. Det geniale ved Höbarths framføring er at han ikkje overdriv poenga, men spelar alle tonane like samvitsfullt, uansett kor underlege dei tykkjest vera.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.
Foto: Anne-Line Aaslund
«Moren» og søstrene hennar
Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.
Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.
Foto: Sara Johannessen Meek / NTB
Flytterett eller vetorett?
Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.
Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.
Foto: Another World Entertainment
Traust revolusjon
Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.
Metodeskuggespel med filter
Yanyas tredje album er innovervendt og lite oppsiktsvekkjande.
Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.
Foto: Henrik Laurvik / NTB
Personleg rapport om SV
Boka Steinar Stjernø har skrive om SV, reiser indirekte mange spørsmål utan svar.