JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Kvartettdebuten

Quatuor Mosaiques vidarefører arven etter Harnoncourt i kammermusikkform.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ludwig van Beethoven (1770–1827), teikna av August von Kloeber i 1818.

Ludwig van Beethoven (1770–1827), teikna av August von Kloeber i 1818.

Ludwig van Beethoven (1770–1827), teikna av August von Kloeber i 1818.

Ludwig van Beethoven (1770–1827), teikna av August von Kloeber i 1818.

2880
20231027
2880
20231027

Standard­innspelinga

Ludwig van Beethoven:

String Quartets Op. 18 Nos. 2 & 3

Quatuor Mosaiques. Naive 2007/2021

Joseph Haydn blir gjerne kalla «strykekvartettens far», for det var han som i 1760-åra etablerte sjangeren som den mest fornemme og høgverdige i musikken. At eleven Ludwig van Beethoven venta til han bikka 30 med å publisera sine fyrste kvartettar, hadde med den ovstore respekten for musikkforma å gjera.

Beethovens seks strykekvartettar i opus 18 (1801) har eg alltid hatt spesielt sans for. Den framleis unge komponisten synte nemleg her kor nøye han hadde studert lærarens sjangerkonstituerande verk, samstundes som han «føreslår» ein veg vidare for sjangeren. Med andre ord: Vel er kvartettane med si klåre form og sin lune musikalske humor særs «haydnske». Men me anar også originale trekk som særmerkjer den vegen Beethoven var i ferd med å slå inn på, med ein meir burlesk humor enn Haydns.

Harnoncourt

Det er rart kor pregande den fyrste tolkinga ein høyrer av eit verk, kan vera. Eg har opplevd mange fine framføringar av desse strykekvartettane på CD og konsert, men det er likevel innspelingane med Quatuor Mosaiques eg stadig kjem attende til.

Dette ensemblet sprang ut or Concentus Musicus Wien, dirigenten Nikolaus Harnoncourts epokegjerande tidlegmusikkorkester. Den analytiske grannsemda og kompromisslause uttrykksviljen som var typisk for Harnoncourt, som døydde i 2016, er vidareført av Quatuor Mosaiques, særleg gjennom fyrstefiolinisten Erich Höbarth og cellisten Christophe Coin.

Gamle instrument

Me får her høyra strykeinstrument som er rigga slik skikken var kring 1800, med tarmstrenger og spesielle bogar. Men viktigare enn instrumenta er måten musikarane her spelar på. Høyr til dømes på opninga av Strykekvartett nr. 3 i D-dur, korleis det lyriske fyrste temaet blir kontrastert av det meir humpande og abrupte andre temaet, og på måten musikarane seinare i satsen greier å vidareføra og kombinera desse to særs ulike musikalske ideane.

Höbarths fiolinspel har eg opplevd live fleire gonger. Han er ikkje nokon virtuos musikartype, men uvanleg solid og grundig. I oppsynet hans er det lite som minner om ein humorist (eg hugsar at eg tykte han såg ut som ein austerriksk pølsemakar fyrste gong eg såg han). Men spelet hans kan ha «glimt i augo», noko me høyrer i tredjesatsen i Strykekvartett nr. 2 i F-dur.

Fyrstefiolinens melodi er her typisk beethovensk: medvite overlest med tonar, slik at det som eigentleg skal klinga regelmessig og elegant, byrjar halta og nesten snublar i seg sjølv. Det geniale ved Höbarths framføring er at han ikkje overdriv poenga, men spelar alle tonane like samvitsfullt, uansett kor underlege dei tykkjest vera.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Standard­innspelinga

Ludwig van Beethoven:

String Quartets Op. 18 Nos. 2 & 3

Quatuor Mosaiques. Naive 2007/2021

Joseph Haydn blir gjerne kalla «strykekvartettens far», for det var han som i 1760-åra etablerte sjangeren som den mest fornemme og høgverdige i musikken. At eleven Ludwig van Beethoven venta til han bikka 30 med å publisera sine fyrste kvartettar, hadde med den ovstore respekten for musikkforma å gjera.

Beethovens seks strykekvartettar i opus 18 (1801) har eg alltid hatt spesielt sans for. Den framleis unge komponisten synte nemleg her kor nøye han hadde studert lærarens sjangerkonstituerande verk, samstundes som han «føreslår» ein veg vidare for sjangeren. Med andre ord: Vel er kvartettane med si klåre form og sin lune musikalske humor særs «haydnske». Men me anar også originale trekk som særmerkjer den vegen Beethoven var i ferd med å slå inn på, med ein meir burlesk humor enn Haydns.

Harnoncourt

Det er rart kor pregande den fyrste tolkinga ein høyrer av eit verk, kan vera. Eg har opplevd mange fine framføringar av desse strykekvartettane på CD og konsert, men det er likevel innspelingane med Quatuor Mosaiques eg stadig kjem attende til.

Dette ensemblet sprang ut or Concentus Musicus Wien, dirigenten Nikolaus Harnoncourts epokegjerande tidlegmusikkorkester. Den analytiske grannsemda og kompromisslause uttrykksviljen som var typisk for Harnoncourt, som døydde i 2016, er vidareført av Quatuor Mosaiques, særleg gjennom fyrstefiolinisten Erich Höbarth og cellisten Christophe Coin.

Gamle instrument

Me får her høyra strykeinstrument som er rigga slik skikken var kring 1800, med tarmstrenger og spesielle bogar. Men viktigare enn instrumenta er måten musikarane her spelar på. Høyr til dømes på opninga av Strykekvartett nr. 3 i D-dur, korleis det lyriske fyrste temaet blir kontrastert av det meir humpande og abrupte andre temaet, og på måten musikarane seinare i satsen greier å vidareføra og kombinera desse to særs ulike musikalske ideane.

Höbarths fiolinspel har eg opplevd live fleire gonger. Han er ikkje nokon virtuos musikartype, men uvanleg solid og grundig. I oppsynet hans er det lite som minner om ein humorist (eg hugsar at eg tykte han såg ut som ein austerriksk pølsemakar fyrste gong eg såg han). Men spelet hans kan ha «glimt i augo», noko me høyrer i tredjesatsen i Strykekvartett nr. 2 i F-dur.

Fyrstefiolinens melodi er her typisk beethovensk: medvite overlest med tonar, slik at det som eigentleg skal klinga regelmessig og elegant, byrjar halta og nesten snublar i seg sjølv. Det geniale ved Höbarths framføring er at han ikkje overdriv poenga, men spelar alle tonane like samvitsfullt, uansett kor underlege dei tykkjest vera.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes
St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes
Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Foto: Maria Jemeljanova / Fide

SjakkKunnskap
Atle Grønn

«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»

Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.

Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.

Foto: Terje Pedersen / NTB

PolitikkSamfunn
Eva Aalberg Undheim

Veksande fjernstyre

Tilknytinga vår til EU veks og veks, både gjennom EØS-avtalen og utanfor, ifølgje ei ny utgreiing. Og det er få som kjenner heilskapen.

Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Foto: Catharina Caprino

BokMeldingar

Draum og traume

Karin Haugane skriv dikt med ein særeigen mytisk og forheksande dåm over seg.

Sindre Ekrheim
Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Foto: Catharina Caprino

BokMeldingar

Draum og traume

Karin Haugane skriv dikt med ein særeigen mytisk og forheksande dåm over seg.

Sindre Ekrheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis