JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Kreativt tilbakeskodande

John Cale er aktuell med nye komposisjonar for første gong på ti år.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Albumaktuelle John Cale skal på turné og kjem mellom anna til Noreg.

Albumaktuelle John Cale skal på turné og kjem mellom anna til Noreg.

Foto: Playground

Albumaktuelle John Cale skal på turné og kjem mellom anna til Noreg.

Albumaktuelle John Cale skal på turné og kjem mellom anna til Noreg.

Foto: Playground

4034
20230113
4034
20230113

Rock

John Cale:

Mercy

Domino / Playground

Det var då eg først høyrde «Story of Blood», at eg tok til å sjå fram til Mercy, det nye albumet til John Cale. Den første smakebiten, «Night Crawling», det einaste sporet på plata som klokkar inn på under fem minutt, var pirrande nok, med sine utvitydige David Bowie-referansar, men med den andre singelen fekk vi auge på artisten i eit meir eksperimenterande musikalsk terreng, der han ofte er på sitt beste. Over knapt åtte minutt brettar han ut ein motsetjingsfull biletkrins, der blodet får stå som symbol for både liv og død, medan vi høyrer røysta til Natalie Mering (Weyes Blood) på ein ganske ny måte. Dette er saker, tenkte eg.

Fleire stader på Mercy møter vi Cale i dette utprøvande landskapet, der enkle løysningar ikkje er eit alternativ. På sitt mest kompromisslause er han kanskje i ein komposisjon som «The Legal Status of Ice», der han med Fat White Family kryssar fleire sjangrar i eit spor som aldri slår seg til ro musikalsk, og tematiserer den menneskeskapte utarminga av planeten i ei konfronterande og ikkje lett tilgjengeleg etisk utspørjing av handling og konsekvens. Å kalle denne musikken for ein «låt» er kanskje ikkje presist nok.

Nye komposisjonar

Ei plate med nye komposisjonar frå Cale er ikkje noka småhending, ikkje minst når det no har gått ti år sidan sist. Ei uro kjenneteiknar Mercy, både kreativt og eksistensielt, i likskap med mykje av musikken til mannen, anten vi no snakkar om Paris 1919 (1973), Fear (1974), Music for a New Society (1982), eller førre plate med nytt materiale, Shifty Adventures in Nokie Wood (2012).

Som desse utgivingane har også Mercy noko tiltalande kjølig og hardt over seg, og tida kjennest rett for stemningane Cale er så god til å mane fram.

Sidan førre album har vi levt gjennom mangt, og på ulike måtar kan ein ane dette på Mercy, i form av meir eller mindre tydelege avtrykk av Trump, brexit, covid-19, ekstremisme og borgarrettskamp, og altså tilspissinga av den vedvarande destruksjonen av kloden.

Cale, som fylte 80 i fjor, er ein slik fyr som nemner Samuel Beckett og Orson Welles i intervju, og mykje av det han har laga, fører på ulike vis ein modernistisk estetikk inn i populærmusikken og kunsten inn i populærkulturen. Han studerte musikk ved Goldsmiths i London, flytta til New York i 1963, og var med på å forme The Velvet Underground, som han forlét i 1968. I tillegg til ein rik katalog som soloartist vil fleire kjenne han frå samarbeid med mellom andre Brian Eno, og som produsent på fleire markante utgivingar (mellom dei Patti Smiths Horses).

Bowie i bakgrunnen

Desse erfaringane kan ein høyre på soliditeten i handverket på Mercy, men også i den rastlaust nyfikne musikkproduksjonen, som ikkje stivnar i velprøvde strukturar. Ei slik grunnhaldning er også reflektert i spekteret av gjestar som er inviterte inn, som ikkje høyrer til Cales eigen generasjon (Animal Collective, Sylvan Esso, Laurel Halo, Tei Shi, Actress).

I det ein vel må kalle livets haust, har Cale blikket retta både mot det som har vore, og det som skal komme. Kanskje kan ein seie at han er kreativt tilbakeskodande? På M:Fans (2016) nytolka han og skrudde om på Music for a New Society (1982). Og sjølv om alt på Mercy er nytt, spøker altså Bowie i skuggane, nett slik Nico gjer det på «Moonstruck», som Cale framførte for første gong på ein konsert der 80-årsdagen hans vart feira i fjor.

Alle som har lytta til konsertalbumet Fragments from a Rainy Season (1992), veit at Cale kan strippe ned sine eigne låtar til det heilt essensielle om han vil det, og at det han står att med då, er av særs høg kvalitet.

Dette gjeld også for Mercy, og det er berre å glede seg til han kjem til Oslo og til Loaded i juni, med ein rikhaldig katalog å trekkje frå – det skal verte spennande å høyre korleis han vel å kle både gammalt og nytt.

Mercy kjem ut 20. januar.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Rock

John Cale:

Mercy

Domino / Playground

Det var då eg først høyrde «Story of Blood», at eg tok til å sjå fram til Mercy, det nye albumet til John Cale. Den første smakebiten, «Night Crawling», det einaste sporet på plata som klokkar inn på under fem minutt, var pirrande nok, med sine utvitydige David Bowie-referansar, men med den andre singelen fekk vi auge på artisten i eit meir eksperimenterande musikalsk terreng, der han ofte er på sitt beste. Over knapt åtte minutt brettar han ut ein motsetjingsfull biletkrins, der blodet får stå som symbol for både liv og død, medan vi høyrer røysta til Natalie Mering (Weyes Blood) på ein ganske ny måte. Dette er saker, tenkte eg.

Fleire stader på Mercy møter vi Cale i dette utprøvande landskapet, der enkle løysningar ikkje er eit alternativ. På sitt mest kompromisslause er han kanskje i ein komposisjon som «The Legal Status of Ice», der han med Fat White Family kryssar fleire sjangrar i eit spor som aldri slår seg til ro musikalsk, og tematiserer den menneskeskapte utarminga av planeten i ei konfronterande og ikkje lett tilgjengeleg etisk utspørjing av handling og konsekvens. Å kalle denne musikken for ein «låt» er kanskje ikkje presist nok.

Nye komposisjonar

Ei plate med nye komposisjonar frå Cale er ikkje noka småhending, ikkje minst når det no har gått ti år sidan sist. Ei uro kjenneteiknar Mercy, både kreativt og eksistensielt, i likskap med mykje av musikken til mannen, anten vi no snakkar om Paris 1919 (1973), Fear (1974), Music for a New Society (1982), eller førre plate med nytt materiale, Shifty Adventures in Nokie Wood (2012).

Som desse utgivingane har også Mercy noko tiltalande kjølig og hardt over seg, og tida kjennest rett for stemningane Cale er så god til å mane fram.

Sidan førre album har vi levt gjennom mangt, og på ulike måtar kan ein ane dette på Mercy, i form av meir eller mindre tydelege avtrykk av Trump, brexit, covid-19, ekstremisme og borgarrettskamp, og altså tilspissinga av den vedvarande destruksjonen av kloden.

Cale, som fylte 80 i fjor, er ein slik fyr som nemner Samuel Beckett og Orson Welles i intervju, og mykje av det han har laga, fører på ulike vis ein modernistisk estetikk inn i populærmusikken og kunsten inn i populærkulturen. Han studerte musikk ved Goldsmiths i London, flytta til New York i 1963, og var med på å forme The Velvet Underground, som han forlét i 1968. I tillegg til ein rik katalog som soloartist vil fleire kjenne han frå samarbeid med mellom andre Brian Eno, og som produsent på fleire markante utgivingar (mellom dei Patti Smiths Horses).

Bowie i bakgrunnen

Desse erfaringane kan ein høyre på soliditeten i handverket på Mercy, men også i den rastlaust nyfikne musikkproduksjonen, som ikkje stivnar i velprøvde strukturar. Ei slik grunnhaldning er også reflektert i spekteret av gjestar som er inviterte inn, som ikkje høyrer til Cales eigen generasjon (Animal Collective, Sylvan Esso, Laurel Halo, Tei Shi, Actress).

I det ein vel må kalle livets haust, har Cale blikket retta både mot det som har vore, og det som skal komme. Kanskje kan ein seie at han er kreativt tilbakeskodande? På M:Fans (2016) nytolka han og skrudde om på Music for a New Society (1982). Og sjølv om alt på Mercy er nytt, spøker altså Bowie i skuggane, nett slik Nico gjer det på «Moonstruck», som Cale framførte for første gong på ein konsert der 80-årsdagen hans vart feira i fjor.

Alle som har lytta til konsertalbumet Fragments from a Rainy Season (1992), veit at Cale kan strippe ned sine eigne låtar til det heilt essensielle om han vil det, og at det han står att med då, er av særs høg kvalitet.

Dette gjeld også for Mercy, og det er berre å glede seg til han kjem til Oslo og til Loaded i juni, med ein rikhaldig katalog å trekkje frå – det skal verte spennande å høyre korleis han vel å kle både gammalt og nytt.

Mercy kjem ut 20. januar.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Foto: Maria Jemeljanova / Fide

SjakkKunnskap
Atle Grønn

«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes
St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis