Klubben på den andre sida av gata
Så lenge debutantar og veteranar byr på kvalitet, døyr ikkje rocken ut.
Ole Kirkeng platedebuterer i dag.
Foto: Joanne Sørheim
Rock
Ole Kirkeng:
Still Not Lost
Die With Your Boots On
Rock
Tom Roger Aadland:
Skyer
Embacle
Det finst ein type kjærleikssong som mest av alt skildrar djup lengt, som dveler ved minnet, og som slik på same tid rommar både avstand og nærleik til den andre. Og det er i denne kategorien, som krev slik ein finstemt balansegang frå låtskrivaren, at tittelsporet på Still Not Lost, debutalbumet til Ole Kirkeng, høyrer heime.
Eg har sett fram til utgivinga sidan eg høyrde Kirkeng som oppvarmingsartist for The Delines i fjor vår – det vesle settet var stort nok til å vise at vi har å gjere med eit stortalent, noko som verkeleg vert stadfesta med Still Not Lost. Dei åtte songane på plata er alle av høg kvalitet. Dei viser ein sikker omgang med americanaens sentrale figurar og tropar i både tekst og tone, og det skadar heller ikkje at Geir Sundstøl har produsert så stilsikkert saman med Kirkeng.
Dylansk
Det er nesten så ein skulle tru at Kirkeng har laga slik musikk i årevis, og langt lenger enn hans 29 år skulle tilseie. Faktisk minner han i tittelsporet ikkje så reint lite om ein 82-åring – «Still Not Lost» er nemleg så typisk Bob Dylan anno Time Out of Mind (1997) som det vel går an å verte, og tener som endå ei påminning om det formidable avtrykket artisten etterlèt seg på stadig nye generasjonar.
Det gjeld også i høgste grad for Tom Roger Aadland, som fleire lesarar vil kjenne som ein framifrå gjendiktar av Dylan på nynorsk. Skyer er tiande plate frå låtskrivarveteranen, som også har utstyrt Hellbillies og Vamp med tekstar. Aadland har også produsert sjølv, saman med Kjetil Steensnæs, og har med seg eit knippe framifrå musikarar på eit album der fleire av songane er skrivne og framførte på rogalandsdialekt, noko som fungerer som berre det. Kjærleikssongen som får avslutte Skyer, «Siste natta vår i lag», stiller i same kategori som Kirkengs – og Dylan lurer i skuggane også her, idet forteljinga faldar seg ut, strofe for strofe, i nesten ni minutt.
Begge albuma rommar ein fin variasjon innanfor dei klart markerte sjangergrensene, med både glimt i auget (Kirkengs «Fall In Love With You (at Ikea)») og velartikulerte spark mot ein type konformitetskrav som ikkje akkurat gjer takhøgda større (Aadlands «Normalia»). Steelgitaren får oss til smeltepunktet når vi bør dit, og det brusar i orgelet når det skal.
Rockens usikre plass
Det er ikkje openbert at generasjonen til Kirkeng skal gå rett inn i americanaen, rocken og tilgrensande sjangrar med heva hovud. Tilfellet ville ha det til at eg har lytta til desse platene og samstundes slukt andre sesong av det strålande TV-dramaet The Bear. Så å seie all musikken der finst i mi eiga platesamling, der både Kirkeng og Aadland også passar greitt inn, så eg måtte dra på smilebandet då ei avis for noko sidan skreiv at «utrendy voksenrock» spelar ei av hovudrollene i serien.
Som om ikkje det var nok, las eg også i same tidsperiode musikkskribenten Steven Hydens Twilight of the Gods: A Journey to the End of Classic Rock (2018), engasjerte og underhaldande lyttememoarar som (mellom anna) reflekterer over rockens usikre plass i samtidskulturen. Ikkje berre døyr den eine aldrande legenda etter den andre – det er heller ikkje få som erklærer sjølve rocken død, på grunn av den utdaterte, sjølvgenererande produksjonen av mytologiar som har kjenneteikna rockekulturen, den gjennomkommersialiserte nostalgien og dei rettmessige skuldingane om seigliva kjønnsdiskriminering og systemisk rasisme. Det er nok av utfordringar å ta tak i, og det er lenge sidan rocken kjendest som ei motkulturell, omveltande kraft, som ein vital del av ungdomskulturen.
Kanskje er rocken best der jazzen har vore lenge, spekulerer Hyden: i småklubbane på andre sida av gata frå stadionet, der sjangeren og kva han kan romme, vert utforska. Og kanskje er akkurat det heilt greitt. I den klubben finn vi både Kirkeng og Aadland, og eg har ikkje forlate billettkøen enno.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Rock
Ole Kirkeng:
Still Not Lost
Die With Your Boots On
Rock
Tom Roger Aadland:
Skyer
Embacle
Det finst ein type kjærleikssong som mest av alt skildrar djup lengt, som dveler ved minnet, og som slik på same tid rommar både avstand og nærleik til den andre. Og det er i denne kategorien, som krev slik ein finstemt balansegang frå låtskrivaren, at tittelsporet på Still Not Lost, debutalbumet til Ole Kirkeng, høyrer heime.
Eg har sett fram til utgivinga sidan eg høyrde Kirkeng som oppvarmingsartist for The Delines i fjor vår – det vesle settet var stort nok til å vise at vi har å gjere med eit stortalent, noko som verkeleg vert stadfesta med Still Not Lost. Dei åtte songane på plata er alle av høg kvalitet. Dei viser ein sikker omgang med americanaens sentrale figurar og tropar i både tekst og tone, og det skadar heller ikkje at Geir Sundstøl har produsert så stilsikkert saman med Kirkeng.
Dylansk
Det er nesten så ein skulle tru at Kirkeng har laga slik musikk i årevis, og langt lenger enn hans 29 år skulle tilseie. Faktisk minner han i tittelsporet ikkje så reint lite om ein 82-åring – «Still Not Lost» er nemleg så typisk Bob Dylan anno Time Out of Mind (1997) som det vel går an å verte, og tener som endå ei påminning om det formidable avtrykket artisten etterlèt seg på stadig nye generasjonar.
Det gjeld også i høgste grad for Tom Roger Aadland, som fleire lesarar vil kjenne som ein framifrå gjendiktar av Dylan på nynorsk. Skyer er tiande plate frå låtskrivarveteranen, som også har utstyrt Hellbillies og Vamp med tekstar. Aadland har også produsert sjølv, saman med Kjetil Steensnæs, og har med seg eit knippe framifrå musikarar på eit album der fleire av songane er skrivne og framførte på rogalandsdialekt, noko som fungerer som berre det. Kjærleikssongen som får avslutte Skyer, «Siste natta vår i lag», stiller i same kategori som Kirkengs – og Dylan lurer i skuggane også her, idet forteljinga faldar seg ut, strofe for strofe, i nesten ni minutt.
Begge albuma rommar ein fin variasjon innanfor dei klart markerte sjangergrensene, med både glimt i auget (Kirkengs «Fall In Love With You (at Ikea)») og velartikulerte spark mot ein type konformitetskrav som ikkje akkurat gjer takhøgda større (Aadlands «Normalia»). Steelgitaren får oss til smeltepunktet når vi bør dit, og det brusar i orgelet når det skal.
Rockens usikre plass
Det er ikkje openbert at generasjonen til Kirkeng skal gå rett inn i americanaen, rocken og tilgrensande sjangrar med heva hovud. Tilfellet ville ha det til at eg har lytta til desse platene og samstundes slukt andre sesong av det strålande TV-dramaet The Bear. Så å seie all musikken der finst i mi eiga platesamling, der både Kirkeng og Aadland også passar greitt inn, så eg måtte dra på smilebandet då ei avis for noko sidan skreiv at «utrendy voksenrock» spelar ei av hovudrollene i serien.
Som om ikkje det var nok, las eg også i same tidsperiode musikkskribenten Steven Hydens Twilight of the Gods: A Journey to the End of Classic Rock (2018), engasjerte og underhaldande lyttememoarar som (mellom anna) reflekterer over rockens usikre plass i samtidskulturen. Ikkje berre døyr den eine aldrande legenda etter den andre – det er heller ikkje få som erklærer sjølve rocken død, på grunn av den utdaterte, sjølvgenererande produksjonen av mytologiar som har kjenneteikna rockekulturen, den gjennomkommersialiserte nostalgien og dei rettmessige skuldingane om seigliva kjønnsdiskriminering og systemisk rasisme. Det er nok av utfordringar å ta tak i, og det er lenge sidan rocken kjendest som ei motkulturell, omveltande kraft, som ein vital del av ungdomskulturen.
Kanskje er rocken best der jazzen har vore lenge, spekulerer Hyden: i småklubbane på andre sida av gata frå stadionet, der sjangeren og kva han kan romme, vert utforska. Og kanskje er akkurat det heilt greitt. I den klubben finn vi både Kirkeng og Aadland, og eg har ikkje forlate billettkøen enno.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Tormod Haugland, frå Radøy i Hordaland, forfattardebuterte som 32-åring og har sidan gitt ut ei lang rekke romanar, noveller, dikt og dramatikk.
Foto: Helge Skodvin
Livets dropar
Hauglands fabel pendlar mellom draum og røynd.
«Moren» blir løfta på plass utanfor Munch-museet i 2022.
Foto: Heiko Junge / NTB
Hvor original er «Moren» foran Munchmuseet?
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.
Krig og psyke
Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.
Teikning: May Linn Clement
Ikkje til stades
«Kva er det han tråkker sånn for? Tenker folk. Skal han på besøk, eller hente noko? Nei, som vanleg skal han berre opp og snu.»
Firda på Sandane i Nordfjord er ein av få vidaregåande skular som tilbyr både drama-, dans- og musikkfag. Elevar frå 21 kommunar søker seg hit. Likevel heng trusselen om nedlegging av linjer over han.
Foto: Firda vgs / Vestland fylkeskommune
Slaktar skular med sparekniv
Når fylkeskommunane må kutte, går det hardt ut over den vidaregåande skulen. Fag, linjer og heile skular forsvinn.