Klassisk eleganse frå Hedmark
Det finst ikkje ein keisam augneblink på desse platene.
Gamaldans
Håvard Svendsrud ensemble og trio:
Anders Sørensen – 200 år. Jubileumsalbum
Håvard Svendsrud og Bente Midtsveen, trekkspel; Arvid Engegård og Mari Lerseth, fiolin; Rolf Erik Syversen, gitar; Svein Haugen, kontrabass. Aksent
Hedmarkingen Anders Sørensen (1821–1896) var ein svært populær spelemann medan han levde, musikken hans kom ut i form av notetrykk, og dei mest kjende melodiane (til dømes «Sørensens vals») har vore i bruk like inn i vår tid. For tre år sidan gav Anders Grøthe ut ein CD med musikk av Sørensen (også på Aksent), og denne produksjonen er såleis eit framhald av dette arbeidet. Men på denne doble plata er det ytterlegare 45 melodiar som vert spelte.
Elev av Ole Bull
Sørensen var så mykje meir enn lokal dansespelemann: Han spelte valthorn i militærkorps og cello i teater- og tivoliorkester i Kristiania og København. Dessutan underviste han i fiolin og presenterte stolt seg sjølv som «elev av Ole Bull».
Dette er populærmusikk som levde parallelt med romantikken innan kunstmusikken. Såleis skulle ein kanskje tru at dette er noko avleggs. Men Svendsruds ensemble og trio gjer denne mistanken til skamme. Det finst ikkje ein keisam augneblink på desse platene, og spelet er lett, elegant og virtuost, men utan å bera preg av posering. Særleg felespelet til Arvid Engegård (som òg er ein framifrå klassisk fiolinist) er verdt å merka seg.
Musikkhistorie
Musikken er eit interessant døme på at grensene mellom «folkemusikk» og «kunstmusikk» ikkje var så absolutte på 1800-talet som dei har vore i nyare tid. Omgrepet «gamaldans» er av nyare dato, og vals, polka og andre runddansformer vart nytta av alle slags musikarar.
Og atter ein gong viser denne utgjevinga at dei fysiske formata er å føretrekka, med innhaldsrikt og velskrive teksthefte forfatta av Anders Haugen og Svendsrud sjølv.
Til saman er dette ein framifrå klingande og tekstleg presentasjon av ein viktig del av norsk musikkhistorie.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Gamaldans
Håvard Svendsrud ensemble og trio:
Anders Sørensen – 200 år. Jubileumsalbum
Håvard Svendsrud og Bente Midtsveen, trekkspel; Arvid Engegård og Mari Lerseth, fiolin; Rolf Erik Syversen, gitar; Svein Haugen, kontrabass. Aksent
Hedmarkingen Anders Sørensen (1821–1896) var ein svært populær spelemann medan han levde, musikken hans kom ut i form av notetrykk, og dei mest kjende melodiane (til dømes «Sørensens vals») har vore i bruk like inn i vår tid. For tre år sidan gav Anders Grøthe ut ein CD med musikk av Sørensen (også på Aksent), og denne produksjonen er såleis eit framhald av dette arbeidet. Men på denne doble plata er det ytterlegare 45 melodiar som vert spelte.
Elev av Ole Bull
Sørensen var så mykje meir enn lokal dansespelemann: Han spelte valthorn i militærkorps og cello i teater- og tivoliorkester i Kristiania og København. Dessutan underviste han i fiolin og presenterte stolt seg sjølv som «elev av Ole Bull».
Dette er populærmusikk som levde parallelt med romantikken innan kunstmusikken. Såleis skulle ein kanskje tru at dette er noko avleggs. Men Svendsruds ensemble og trio gjer denne mistanken til skamme. Det finst ikkje ein keisam augneblink på desse platene, og spelet er lett, elegant og virtuost, men utan å bera preg av posering. Særleg felespelet til Arvid Engegård (som òg er ein framifrå klassisk fiolinist) er verdt å merka seg.
Musikkhistorie
Musikken er eit interessant døme på at grensene mellom «folkemusikk» og «kunstmusikk» ikkje var så absolutte på 1800-talet som dei har vore i nyare tid. Omgrepet «gamaldans» er av nyare dato, og vals, polka og andre runddansformer vart nytta av alle slags musikarar.
Og atter ein gong viser denne utgjevinga at dei fysiske formata er å føretrekka, med innhaldsrikt og velskrive teksthefte forfatta av Anders Haugen og Svendsrud sjølv.
Til saman er dette ein framifrå klingande og tekstleg presentasjon av ein viktig del av norsk musikkhistorie.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.
Foto: Trond A. Isaksen
Singel og sanatorium
Lars Elling skriv sprudlande, intelligent overskotsprosa
frå sinnets undergrunn.
Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.
Foto: Stord vgs
Kampen om kunstfaga
Om kunstfaglege linjer ved vidaregåande skolar har livets rett, er ein årleg debatt når elevplassar og kroner skal fordelast.
Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.
Foto: Per Anders Todal
Fiskar er fiskar verst
Striden om kvotemeldinga kan få Fiskarlaget til å rivne.
Mannsutvalet saman med kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery under overrekkinga av rapporten.
Foto: Ole Berg-Rusten
Vil avlive likestillingsmytar
Forskar Mari Teigen ønskjer seg ein kjønnsdebatt bygd på kunnskap.
Statsministeren i Storbritannia, Rishi Sunak, har varsla at dei fyrste flya mot Rwanda skal vere i lufta løpet av ti til tolv veker.
Foto: Toby Melville / Reuters / NTB
Vil nytte Rwanda
som asylskremsel
Den som prøver å ta seg til Storbritannia med båt over Den engelske kanalen for å søkje asyl, risikerer i framtida å verte sett på eit fly til Rwanda utan høve til å returnere.