Kjenslevart
C.P.E. Bachs sentimentale symfoniar lever av kontrastar.
Carl Philipp Emmanuel Bach (1714–1788). Utsnitt av koparstikk.
Les også
Masato Suzuki ved cembaloen i Kvinnherad kyrkje. Bak han fyrstefiolinist Peter Hanson.
Foto: Liv Øvland
Fullført fragment
Les også
Masato Suzuki og Leif Ove Andsnes i Kvinnherad kyrkje.
Foto: Foto: Liv Øvland
Springande
Les også
Grete Pedersen dirigerer Det Norske Solistkor og Rosendal Barokkorkester i Riddarsalen.
Foto: Liv Øvdal
Høgdepunktet
Les også
Masato Suzuki og Antoine Tamestit i Kvinnherad kyrkje.
Foto: Liv Øvland
Trio for to
Les også
Masato Suzuki ved cembaloen i Kvinnherad kyrkje. Bak han fyrstefiolinist Peter Hanson.
Foto: Liv Øvland
Fullført fragment
Les også
Masato Suzuki og Leif Ove Andsnes i Kvinnherad kyrkje.
Foto: Foto: Liv Øvland
Springande
Les også
Grete Pedersen dirigerer Det Norske Solistkor og Rosendal Barokkorkester i Riddarsalen.
Foto: Liv Øvdal
Høgdepunktet
Les også
Masato Suzuki og Antoine Tamestit i Kvinnherad kyrkje.
Foto: Liv Øvland
Trio for to
CD
C.P.E. Bach:
Symphonies
Akademie für Alte Musik Berlin.
Harmonia Mundi 2024
Uventa dissonansar og akkordkombinasjonar, plutselege stemningsskifte og pausar der musikken brått blir hengande i lufta – slikt var det tyskarane i 1750-åra kunne venta seg på orkesterkonsert. Musikkhistorisk var perioden ei brytingstid, for der barokkmusikken hadde vore regelbunden og kunstferdig og komponeringa fyrst og fremst eit handverk, streva den nye generasjonen tonekunstnarar etter spontanitet og originalitet. Det sentimentale erstatta det systembundne i dette som dei samtidige kalla empfindsamer Stil, «kjenslevar stil».
Sju symfoniar
I spissen for dei kjenslevare stod Carl Philipp Emmanuel Bach, komponisten som den gongen var meir kjend enn far sin, Johann Sebastian. Originaliteten hans kjem særleg til uttrykk i symfoniane, som skulle koma til å prega wienerklassikarar som J. Haydn og W.A. Mozart.
På det nye albumet sitt gjev Akademie für Alte Musik Berlin oss suverene tolkingar av sju slike verk. Plata har undertittelen From Berlin to Hamburg. Verka blei nemleg til i tida då C.P.E. Bach skifta frå stillinga som kammercembalist hjå prøyssarkongen Fredrik den store i Potsdam, til å bli kyrkjemusikkdirektør i Hamburg, eit embete han overtok etter G.P. Telemann, fadderen hans, som døydde i 1767.
Generalpausar
Symfoni i e-moll, Wq 177, som C.P.E. Bach komponerte i 1756 og lét prenta i Nürnberg tre år seinare, var den mest vidgjetne symfonien hans i samtida – og truleg òg den beste. Her syner han evne til å byggja opp forventningar hjå lyttaren, for så å bryta med desse på nærast provoserande vis.
Fyrstesatsen «Allegro assai» (spor 7) byrjar med ein dyster orkesterunisono, der alle instrumenta spelar same melodien. Straks fiolinane frigjer seg frå unisonoen, bivrar bassen vidare på snøgge, gjentekne tonar. Cembaloen får det til å høyrast ut som skarptrommekvervlar. Dei mange generalpausane, der heile orkesteret brått teier, tek pusten frå lyttaren, for Akademie für Alte Musik Berlin spelar så intenst at pausar blir like viktige som klangar. Denne musikken lever av kontrastar; hadde partitur hatt utropsteikn, ville dei stått tett, gjerne to og tre i slengen.
Denne symfonien er også typisk for C.P.E. Bach av di han er så teknisk krevjande. Lytt berre til finalesatsen «Allegro» (spor 9), der fiolinane rasar opp og ned gjennom registeret med skarpt punkterte rytmar. Dette er ikkje musikk for amatørar, men for eit orkester av virtuosar.
Men lysare uttrykk finst òg. I Symfoni i D-dur, Wq 176, merkar me den gryande wienerklassisismens hang til gladlynt trompetspel, munter fløytekvitring og yndig, litt floskelaktig melodikk. Spesielt framtak har fyrstesatsen «Allegro assai» (spor 4), som vitnar om Akademie für Alte Musik Berlins lange røynsle med – og begeistring for – C.P.E. Bachs uttrykkssterke orkestermusikk.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
C.P.E. Bach:
Symphonies
Akademie für Alte Musik Berlin.
Harmonia Mundi 2024
Uventa dissonansar og akkordkombinasjonar, plutselege stemningsskifte og pausar der musikken brått blir hengande i lufta – slikt var det tyskarane i 1750-åra kunne venta seg på orkesterkonsert. Musikkhistorisk var perioden ei brytingstid, for der barokkmusikken hadde vore regelbunden og kunstferdig og komponeringa fyrst og fremst eit handverk, streva den nye generasjonen tonekunstnarar etter spontanitet og originalitet. Det sentimentale erstatta det systembundne i dette som dei samtidige kalla empfindsamer Stil, «kjenslevar stil».
Sju symfoniar
I spissen for dei kjenslevare stod Carl Philipp Emmanuel Bach, komponisten som den gongen var meir kjend enn far sin, Johann Sebastian. Originaliteten hans kjem særleg til uttrykk i symfoniane, som skulle koma til å prega wienerklassikarar som J. Haydn og W.A. Mozart.
På det nye albumet sitt gjev Akademie für Alte Musik Berlin oss suverene tolkingar av sju slike verk. Plata har undertittelen From Berlin to Hamburg. Verka blei nemleg til i tida då C.P.E. Bach skifta frå stillinga som kammercembalist hjå prøyssarkongen Fredrik den store i Potsdam, til å bli kyrkjemusikkdirektør i Hamburg, eit embete han overtok etter G.P. Telemann, fadderen hans, som døydde i 1767.
Generalpausar
Symfoni i e-moll, Wq 177, som C.P.E. Bach komponerte i 1756 og lét prenta i Nürnberg tre år seinare, var den mest vidgjetne symfonien hans i samtida – og truleg òg den beste. Her syner han evne til å byggja opp forventningar hjå lyttaren, for så å bryta med desse på nærast provoserande vis.
Fyrstesatsen «Allegro assai» (spor 7) byrjar med ein dyster orkesterunisono, der alle instrumenta spelar same melodien. Straks fiolinane frigjer seg frå unisonoen, bivrar bassen vidare på snøgge, gjentekne tonar. Cembaloen får det til å høyrast ut som skarptrommekvervlar. Dei mange generalpausane, der heile orkesteret brått teier, tek pusten frå lyttaren, for Akademie für Alte Musik Berlin spelar så intenst at pausar blir like viktige som klangar. Denne musikken lever av kontrastar; hadde partitur hatt utropsteikn, ville dei stått tett, gjerne to og tre i slengen.
Denne symfonien er også typisk for C.P.E. Bach av di han er så teknisk krevjande. Lytt berre til finalesatsen «Allegro» (spor 9), der fiolinane rasar opp og ned gjennom registeret med skarpt punkterte rytmar. Dette er ikkje musikk for amatørar, men for eit orkester av virtuosar.
Men lysare uttrykk finst òg. I Symfoni i D-dur, Wq 176, merkar me den gryande wienerklassisismens hang til gladlynt trompetspel, munter fløytekvitring og yndig, litt floskelaktig melodikk. Spesielt framtak har fyrstesatsen «Allegro assai» (spor 4), som vitnar om Akademie für Alte Musik Berlins lange røynsle med – og begeistring for – C.P.E. Bachs uttrykkssterke orkestermusikk.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Les også
Masato Suzuki ved cembaloen i Kvinnherad kyrkje. Bak han fyrstefiolinist Peter Hanson.
Foto: Liv Øvland
Fullført fragment
Les også
Masato Suzuki og Leif Ove Andsnes i Kvinnherad kyrkje.
Foto: Foto: Liv Øvland
Springande
Les også
Grete Pedersen dirigerer Det Norske Solistkor og Rosendal Barokkorkester i Riddarsalen.
Foto: Liv Øvdal
Høgdepunktet
Les også
Masato Suzuki og Antoine Tamestit i Kvinnherad kyrkje.
Foto: Liv Øvland
Trio for to
Fleire artiklar
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.
Foto: Maria Gros Vatne
Frå draum til sorg
Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».
Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.
Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild
«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbeltgjengeri»
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.
The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkfilmen Strange Darling tuklar med tida for å trekke i gang tankane.
Sveinung Rotevatn (V), som ser opp, talte ikkje under behandlinga av den nye abortlova 3. desember. Den som gjekk fram til talarstolen flest gonger, var Marian Hussein (SV).
Foto: Thomas Fure / AP / NTB
Mors liv i salen
Debatten vi fekk høyre då den nye abortlova blei behandla tysdag, strekte seg frå 10.00 til 14.30, frå 1915 til framtida og frå fosteret til den store verda.