JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Kjenslevart

C.P.E. Bachs sentimentale symfoniar lever av kontrastar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Carl Philipp Emmanuel Bach (1714–1788). Utsnitt av koparstikk.

Carl Philipp Emmanuel Bach (1714–1788). Utsnitt av koparstikk.

Carl Philipp Emmanuel Bach (1714–1788). Utsnitt av koparstikk.

Carl Philipp Emmanuel Bach (1714–1788). Utsnitt av koparstikk.

3013
20240816
3013
20240816

CD

C.P.E. Bach:

Symphonies

Akademie für Alte Musik Berlin.
Harmonia Mundi 2024

Uventa dissonansar og akkordkombinasjonar, plutselege stemningsskifte og pausar der musikken brått blir hengande i lufta – slikt var det tyskarane i 1750-åra kunne venta seg på orkesterkonsert. Musikkhistorisk var perioden ei brytingstid, for der barokkmusikken hadde vore regelbunden og kunstferdig og komponeringa fyrst og fremst eit handverk, streva den nye generasjonen tonekunstnarar etter spontanitet og originalitet. Det sentimentale erstatta det systembundne i dette som dei samtidige kalla empfindsamer Stil, «kjenslevar stil».

Sju symfoniar

I spissen for dei kjenslevare stod Carl Philipp Emmanuel Bach, komponisten som den gongen var meir kjend enn far sin, Johann Sebastian. Originaliteten hans kjem særleg til uttrykk i symfoniane, som skulle koma til å prega wienerklassikarar som J. Haydn og W.A. Mozart.

På det nye albumet sitt gjev Akademie für Alte Musik Berlin oss suverene tolkingar av sju slike verk. Plata har undertittelen From Berlin to Hamburg. Verka blei nemleg til i tida då C.P.E. Bach skifta frå stillinga som kammercembalist hjå prøyssarkongen Fredrik den store i Potsdam, til å bli kyrkjemusikkdirektør i Hamburg, eit embete han overtok etter G.P. Telemann, fadderen hans, som døydde i 1767.

Generalpausar

Symfoni i e-moll, Wq 177, som C.P.E. Bach komponerte i 1756 og lét prenta i Nürnberg tre år seinare, var den mest vidgjetne symfonien hans i samtida – og truleg òg den beste. Her syner han evne til å byggja opp forventningar hjå lyttaren, for så å bryta med desse på nærast provoserande vis.

Fyrstesatsen «Allegro assai» (spor 7) byrjar med ein dyster orkesterunisono, der alle instrumenta spelar same melodien. Straks fiolinane frigjer seg frå unisonoen, bivrar bassen vidare på snøgge, gjentekne tonar. Cembaloen får det til å høyrast ut som skarptrommekvervlar. Dei mange generalpausane, der heile orkesteret brått teier, tek pusten frå lyttaren, for Akademie für Alte Musik Berlin spelar så intenst at pausar blir like viktige som klangar. Denne musikken lever av kontrastar; hadde partitur hatt utropsteikn, ville dei stått tett, gjerne to og tre i slengen.

Denne symfonien er også typisk for C.P.E. Bach av di han er så teknisk krevjande. Lytt berre til finalesatsen «Allegro» (spor 9), der fiolinane rasar opp og ned gjennom registeret med skarpt punkterte rytmar. Dette er ikkje musikk for amatørar, men for eit orkester av virtuosar.

Men lysare uttrykk finst òg. I Symfoni i D-dur, Wq 176, merkar me den gryande wienerklassisismens hang til gladlynt trompetspel, munter fløytekvitring og yndig, litt floskelaktig melodikk. Spesielt framtak har fyrstesatsen «Allegro assai» (spor 4), som vitnar om Akademie für Alte Musik Berlins lange røynsle med – og begeistring for – C.P.E. Bachs uttrykkssterke orkestermusikk.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

C.P.E. Bach:

Symphonies

Akademie für Alte Musik Berlin.
Harmonia Mundi 2024

Uventa dissonansar og akkordkombinasjonar, plutselege stemningsskifte og pausar der musikken brått blir hengande i lufta – slikt var det tyskarane i 1750-åra kunne venta seg på orkesterkonsert. Musikkhistorisk var perioden ei brytingstid, for der barokkmusikken hadde vore regelbunden og kunstferdig og komponeringa fyrst og fremst eit handverk, streva den nye generasjonen tonekunstnarar etter spontanitet og originalitet. Det sentimentale erstatta det systembundne i dette som dei samtidige kalla empfindsamer Stil, «kjenslevar stil».

Sju symfoniar

I spissen for dei kjenslevare stod Carl Philipp Emmanuel Bach, komponisten som den gongen var meir kjend enn far sin, Johann Sebastian. Originaliteten hans kjem særleg til uttrykk i symfoniane, som skulle koma til å prega wienerklassikarar som J. Haydn og W.A. Mozart.

På det nye albumet sitt gjev Akademie für Alte Musik Berlin oss suverene tolkingar av sju slike verk. Plata har undertittelen From Berlin to Hamburg. Verka blei nemleg til i tida då C.P.E. Bach skifta frå stillinga som kammercembalist hjå prøyssarkongen Fredrik den store i Potsdam, til å bli kyrkjemusikkdirektør i Hamburg, eit embete han overtok etter G.P. Telemann, fadderen hans, som døydde i 1767.

Generalpausar

Symfoni i e-moll, Wq 177, som C.P.E. Bach komponerte i 1756 og lét prenta i Nürnberg tre år seinare, var den mest vidgjetne symfonien hans i samtida – og truleg òg den beste. Her syner han evne til å byggja opp forventningar hjå lyttaren, for så å bryta med desse på nærast provoserande vis.

Fyrstesatsen «Allegro assai» (spor 7) byrjar med ein dyster orkesterunisono, der alle instrumenta spelar same melodien. Straks fiolinane frigjer seg frå unisonoen, bivrar bassen vidare på snøgge, gjentekne tonar. Cembaloen får det til å høyrast ut som skarptrommekvervlar. Dei mange generalpausane, der heile orkesteret brått teier, tek pusten frå lyttaren, for Akademie für Alte Musik Berlin spelar så intenst at pausar blir like viktige som klangar. Denne musikken lever av kontrastar; hadde partitur hatt utropsteikn, ville dei stått tett, gjerne to og tre i slengen.

Denne symfonien er også typisk for C.P.E. Bach av di han er så teknisk krevjande. Lytt berre til finalesatsen «Allegro» (spor 9), der fiolinane rasar opp og ned gjennom registeret med skarpt punkterte rytmar. Dette er ikkje musikk for amatørar, men for eit orkester av virtuosar.

Men lysare uttrykk finst òg. I Symfoni i D-dur, Wq 176, merkar me den gryande wienerklassisismens hang til gladlynt trompetspel, munter fløytekvitring og yndig, litt floskelaktig melodikk. Spesielt framtak har fyrstesatsen «Allegro assai» (spor 4), som vitnar om Akademie für Alte Musik Berlins lange røynsle med – og begeistring for – C.P.E. Bachs uttrykkssterke orkestermusikk.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Foto: Maria Gros Vatne

FilmKultur
Mona Louise Dysvik Mørk

Frå draum til sorg

Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild

BokMeldingar
Oddmund Hagen

«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbelt­gjengeri»

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis