JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Kjærleik og tjuveri

Eric Weisbard vier ei heil bok til å gå i djupna om «Hound Dog».

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Shonka Dukureh, i rolla som Big Mama Thornton, framfører «Hound Dog» i Elvis-filmen til Baz Luhrmann.

Shonka Dukureh, i rolla som Big Mama Thornton, framfører «Hound Dog» i Elvis-filmen til Baz Luhrmann.

Foto frå filmen

Shonka Dukureh, i rolla som Big Mama Thornton, framfører «Hound Dog» i Elvis-filmen til Baz Luhrmann.

Shonka Dukureh, i rolla som Big Mama Thornton, framfører «Hound Dog» i Elvis-filmen til Baz Luhrmann.

Foto frå filmen

4249
20240105
4249
20240105

Bok

Eric
Weisbard:

Hound Dog

Duke UP, 2022

Knapt tjue minutt ut i Baz Luhrmanns spelefilm Elvis (2022) vert vi tekne med til eit Memphis bada i postkortets pastellfargar og rett inn i Club Handy i Beale Street, der Willie Mae «Big Mama» Thornton tek ein god slurk av glaset og gir seg i kast med ein forrykande versjon av «Hound Dog».

Ein ung Elvis Presley spaserer forbi på fortauet og gløttar opp på Thornton, sitjande i glaskarmen, i ein av desse suggererande montasjane filmen er så full av, med sin forlokkande konstruksjon av populærmusikkhistoriske liner og genealogiar.

Eg kom til å tenkje på Elvis då eg las Hound Dog, Eric Weisbards vesle bok om songen, som er andre utgiving i den fine Singles-serien til Duke University Press (først ut var Joshua Clovers bok om Jonathan Richman og Modern Lovers-låta «Roadrunner», som eg omtala på desse sidene då ho kom ut i 2021).

At Weisbard, som forutan å vere kritikar er professor ved University of Alabama, er rette personen for ei slik oppgåve, vil ingen som har gjort seg kjend med Songbooks: The Literature of American Popular Music (2021), tvile på – den førre boka hans framstår som ein monumental guide til musikkskriveri i ei rekkje sjangrar, frå populærmusikkens første dagar og fram til vår eiga tid.

Systematisk rasisme

Nokre av dei mest kraftfulle scenene i Elvis byr på framføringar der Shonka Dukureh, som gjekk bort i fjor sommar rett etter at filmen hadde premiere, spelar Thornton, og der britiske Yola briljerer i rolla som Sister Rosetta Tharpe. Filmen viser at det er uråd å tenkje seg Elvis Presley (Austin Butler) utan den svarte musikken han voks opp med, og vart eksponert for, i Tennessee i unge år.

Luhrmann fekk også kritikk for nett denne framstillinga – mange meinte at regissøren glatta over ein omfattande kulturell appropriasjon som det er lett å sjå som del av den systemiske rasismen som prega alt av samfunns- og kulturliv i dei amerikanske sørstatane på den tida Elvis raskt vart eit globalt (og svært innbringande) ikon.

Thornton var heile livet bitter på det ho meinte var eit reint tjuveri av «Hound Dog» (komponert av Jerry Leiber og Mike Stoller og først spelt inn av henne i 1952, for så å verte utgitt året etter). Presleys versjon (1956) selde millionar av eksemplar og er dermed konfliktfullt symbolsk for sjølve rockens framvekst: kvite artistar gjorde kommersiell suksess med eit kulturelt uttrykk dei tok til seg frå ulike svarte musikktradisjonar. Thornton hamna i skuggen og fekk aldri den merksemda ho skulle ha fått.

Debatten rundt «Hound Dog» har gått i årevis, og sjølvsagt lenge før Elvis såg dagens lys, men spelefilmen, som i seg sjølv er eit globalt populærkulturelt fenomen, var eigna til å vekkje ordskiftet til live igjen i stor skala, ofte med høg temperatur. Historia om «Hound Dog» er likevel snirklete, innfløkt og rommar mange aktørar.

Nyansert samanheng

Weisbards nøkterne, analytiske og velinformerte bok medverkar til å nyansere samanhengar som ikkje får plass i framstillingane som når massane, som Luhrmanns film. Hos Weisbard er det rom for bakteppe og kontekst, og historisk presisjon, og for ei utforsking av tolkingsrommet i både Thorntons og Presleys versjonar, inkludert vegen sistnemnde tok «from singularity to ritual» i Presleys karriere.

Særleg opplysande er Weisbard når han går djupt ned i det som er skrive og sagt om Presleys «Hound Dog» opp gjennom tidene, som reflekterer ei slags resepsjonshistorie som leier fram til vår tids revisjonisme og identitetspolitikk. For tjue år sidan kom Presleys «Hound Dog» høgt på Rolling Stones’ oversikt over «dei fem hundre beste songane gjennom tidene», medan songen ikkje fanst på lista i same kåring for tre år sidan, der Thorntons versjon no var med, på 318. plass.

Det viktigaste som vert skrive om musikk, utfører noko av den same rolla som slike lister, skriv Weisbard, fordi målet alltid vil vere å sjå med friske auge på fortida og velte om på kanon: «change the players; retell the history from their perspective; center what was once left to the margins».

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Bok

Eric
Weisbard:

Hound Dog

Duke UP, 2022

Knapt tjue minutt ut i Baz Luhrmanns spelefilm Elvis (2022) vert vi tekne med til eit Memphis bada i postkortets pastellfargar og rett inn i Club Handy i Beale Street, der Willie Mae «Big Mama» Thornton tek ein god slurk av glaset og gir seg i kast med ein forrykande versjon av «Hound Dog».

Ein ung Elvis Presley spaserer forbi på fortauet og gløttar opp på Thornton, sitjande i glaskarmen, i ein av desse suggererande montasjane filmen er så full av, med sin forlokkande konstruksjon av populærmusikkhistoriske liner og genealogiar.

Eg kom til å tenkje på Elvis då eg las Hound Dog, Eric Weisbards vesle bok om songen, som er andre utgiving i den fine Singles-serien til Duke University Press (først ut var Joshua Clovers bok om Jonathan Richman og Modern Lovers-låta «Roadrunner», som eg omtala på desse sidene då ho kom ut i 2021).

At Weisbard, som forutan å vere kritikar er professor ved University of Alabama, er rette personen for ei slik oppgåve, vil ingen som har gjort seg kjend med Songbooks: The Literature of American Popular Music (2021), tvile på – den førre boka hans framstår som ein monumental guide til musikkskriveri i ei rekkje sjangrar, frå populærmusikkens første dagar og fram til vår eiga tid.

Systematisk rasisme

Nokre av dei mest kraftfulle scenene i Elvis byr på framføringar der Shonka Dukureh, som gjekk bort i fjor sommar rett etter at filmen hadde premiere, spelar Thornton, og der britiske Yola briljerer i rolla som Sister Rosetta Tharpe. Filmen viser at det er uråd å tenkje seg Elvis Presley (Austin Butler) utan den svarte musikken han voks opp med, og vart eksponert for, i Tennessee i unge år.

Luhrmann fekk også kritikk for nett denne framstillinga – mange meinte at regissøren glatta over ein omfattande kulturell appropriasjon som det er lett å sjå som del av den systemiske rasismen som prega alt av samfunns- og kulturliv i dei amerikanske sørstatane på den tida Elvis raskt vart eit globalt (og svært innbringande) ikon.

Thornton var heile livet bitter på det ho meinte var eit reint tjuveri av «Hound Dog» (komponert av Jerry Leiber og Mike Stoller og først spelt inn av henne i 1952, for så å verte utgitt året etter). Presleys versjon (1956) selde millionar av eksemplar og er dermed konfliktfullt symbolsk for sjølve rockens framvekst: kvite artistar gjorde kommersiell suksess med eit kulturelt uttrykk dei tok til seg frå ulike svarte musikktradisjonar. Thornton hamna i skuggen og fekk aldri den merksemda ho skulle ha fått.

Debatten rundt «Hound Dog» har gått i årevis, og sjølvsagt lenge før Elvis såg dagens lys, men spelefilmen, som i seg sjølv er eit globalt populærkulturelt fenomen, var eigna til å vekkje ordskiftet til live igjen i stor skala, ofte med høg temperatur. Historia om «Hound Dog» er likevel snirklete, innfløkt og rommar mange aktørar.

Nyansert samanheng

Weisbards nøkterne, analytiske og velinformerte bok medverkar til å nyansere samanhengar som ikkje får plass i framstillingane som når massane, som Luhrmanns film. Hos Weisbard er det rom for bakteppe og kontekst, og historisk presisjon, og for ei utforsking av tolkingsrommet i både Thorntons og Presleys versjonar, inkludert vegen sistnemnde tok «from singularity to ritual» i Presleys karriere.

Særleg opplysande er Weisbard når han går djupt ned i det som er skrive og sagt om Presleys «Hound Dog» opp gjennom tidene, som reflekterer ei slags resepsjonshistorie som leier fram til vår tids revisjonisme og identitetspolitikk. For tjue år sidan kom Presleys «Hound Dog» høgt på Rolling Stones’ oversikt over «dei fem hundre beste songane gjennom tidene», medan songen ikkje fanst på lista i same kåring for tre år sidan, der Thorntons versjon no var med, på 318. plass.

Det viktigaste som vert skrive om musikk, utfører noko av den same rolla som slike lister, skriv Weisbard, fordi målet alltid vil vere å sjå med friske auge på fortida og velte om på kanon: «change the players; retell the history from their perspective; center what was once left to the margins».

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Foto: Baard Henriksen

LitteraturKultur

Sorg og sjølvutsletting

Kva kan djup, djup sorg gjere med eit menneske? I den nye romanen sin freistar Terje Holtet Larsen gi nokre svar.

Jan H. Landro

Foto: Baard Henriksen

LitteraturKultur

Sorg og sjølvutsletting

Kva kan djup, djup sorg gjere med eit menneske? I den nye romanen sin freistar Terje Holtet Larsen gi nokre svar.

Jan H. Landro
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.

Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.

Foto: Warner Bros. Discovery

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Dyster dobbeldose

Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.

I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.

I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature
Hallgeir Opedal

Om Gud og lausriving

Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Håvard Rem
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Håvard Rem

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis