JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Kjærleik og tjuveri

Eric Weisbard vier ei heil bok til å gå i djupna om «Hound Dog».

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Shonka Dukureh, i rolla som Big Mama Thornton, framfører «Hound Dog» i Elvis-filmen til Baz Luhrmann.

Shonka Dukureh, i rolla som Big Mama Thornton, framfører «Hound Dog» i Elvis-filmen til Baz Luhrmann.

Foto frå filmen

Shonka Dukureh, i rolla som Big Mama Thornton, framfører «Hound Dog» i Elvis-filmen til Baz Luhrmann.

Shonka Dukureh, i rolla som Big Mama Thornton, framfører «Hound Dog» i Elvis-filmen til Baz Luhrmann.

Foto frå filmen

4249
20240105
4249
20240105

Bok

Eric
Weisbard:

Hound Dog

Duke UP, 2022

Knapt tjue minutt ut i Baz Luhrmanns spelefilm Elvis (2022) vert vi tekne med til eit Memphis bada i postkortets pastellfargar og rett inn i Club Handy i Beale Street, der Willie Mae «Big Mama» Thornton tek ein god slurk av glaset og gir seg i kast med ein forrykande versjon av «Hound Dog».

Ein ung Elvis Presley spaserer forbi på fortauet og gløttar opp på Thornton, sitjande i glaskarmen, i ein av desse suggererande montasjane filmen er så full av, med sin forlokkande konstruksjon av populærmusikkhistoriske liner og genealogiar.

Eg kom til å tenkje på Elvis då eg las Hound Dog, Eric Weisbards vesle bok om songen, som er andre utgiving i den fine Singles-serien til Duke University Press (først ut var Joshua Clovers bok om Jonathan Richman og Modern Lovers-låta «Roadrunner», som eg omtala på desse sidene då ho kom ut i 2021).

At Weisbard, som forutan å vere kritikar er professor ved University of Alabama, er rette personen for ei slik oppgåve, vil ingen som har gjort seg kjend med Songbooks: The Literature of American Popular Music (2021), tvile på – den førre boka hans framstår som ein monumental guide til musikkskriveri i ei rekkje sjangrar, frå populærmusikkens første dagar og fram til vår eiga tid.

Systematisk rasisme

Nokre av dei mest kraftfulle scenene i Elvis byr på framføringar der Shonka Dukureh, som gjekk bort i fjor sommar rett etter at filmen hadde premiere, spelar Thornton, og der britiske Yola briljerer i rolla som Sister Rosetta Tharpe. Filmen viser at det er uråd å tenkje seg Elvis Presley (Austin Butler) utan den svarte musikken han voks opp med, og vart eksponert for, i Tennessee i unge år.

Luhrmann fekk også kritikk for nett denne framstillinga – mange meinte at regissøren glatta over ein omfattande kulturell appropriasjon som det er lett å sjå som del av den systemiske rasismen som prega alt av samfunns- og kulturliv i dei amerikanske sørstatane på den tida Elvis raskt vart eit globalt (og svært innbringande) ikon.

Thornton var heile livet bitter på det ho meinte var eit reint tjuveri av «Hound Dog» (komponert av Jerry Leiber og Mike Stoller og først spelt inn av henne i 1952, for så å verte utgitt året etter). Presleys versjon (1956) selde millionar av eksemplar og er dermed konfliktfullt symbolsk for sjølve rockens framvekst: kvite artistar gjorde kommersiell suksess med eit kulturelt uttrykk dei tok til seg frå ulike svarte musikktradisjonar. Thornton hamna i skuggen og fekk aldri den merksemda ho skulle ha fått.

Debatten rundt «Hound Dog» har gått i årevis, og sjølvsagt lenge før Elvis såg dagens lys, men spelefilmen, som i seg sjølv er eit globalt populærkulturelt fenomen, var eigna til å vekkje ordskiftet til live igjen i stor skala, ofte med høg temperatur. Historia om «Hound Dog» er likevel snirklete, innfløkt og rommar mange aktørar.

Nyansert samanheng

Weisbards nøkterne, analytiske og velinformerte bok medverkar til å nyansere samanhengar som ikkje får plass i framstillingane som når massane, som Luhrmanns film. Hos Weisbard er det rom for bakteppe og kontekst, og historisk presisjon, og for ei utforsking av tolkingsrommet i både Thorntons og Presleys versjonar, inkludert vegen sistnemnde tok «from singularity to ritual» i Presleys karriere.

Særleg opplysande er Weisbard når han går djupt ned i det som er skrive og sagt om Presleys «Hound Dog» opp gjennom tidene, som reflekterer ei slags resepsjonshistorie som leier fram til vår tids revisjonisme og identitetspolitikk. For tjue år sidan kom Presleys «Hound Dog» høgt på Rolling Stones’ oversikt over «dei fem hundre beste songane gjennom tidene», medan songen ikkje fanst på lista i same kåring for tre år sidan, der Thorntons versjon no var med, på 318. plass.

Det viktigaste som vert skrive om musikk, utfører noko av den same rolla som slike lister, skriv Weisbard, fordi målet alltid vil vere å sjå med friske auge på fortida og velte om på kanon: «change the players; retell the history from their perspective; center what was once left to the margins».

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Bok

Eric
Weisbard:

Hound Dog

Duke UP, 2022

Knapt tjue minutt ut i Baz Luhrmanns spelefilm Elvis (2022) vert vi tekne med til eit Memphis bada i postkortets pastellfargar og rett inn i Club Handy i Beale Street, der Willie Mae «Big Mama» Thornton tek ein god slurk av glaset og gir seg i kast med ein forrykande versjon av «Hound Dog».

Ein ung Elvis Presley spaserer forbi på fortauet og gløttar opp på Thornton, sitjande i glaskarmen, i ein av desse suggererande montasjane filmen er så full av, med sin forlokkande konstruksjon av populærmusikkhistoriske liner og genealogiar.

Eg kom til å tenkje på Elvis då eg las Hound Dog, Eric Weisbards vesle bok om songen, som er andre utgiving i den fine Singles-serien til Duke University Press (først ut var Joshua Clovers bok om Jonathan Richman og Modern Lovers-låta «Roadrunner», som eg omtala på desse sidene då ho kom ut i 2021).

At Weisbard, som forutan å vere kritikar er professor ved University of Alabama, er rette personen for ei slik oppgåve, vil ingen som har gjort seg kjend med Songbooks: The Literature of American Popular Music (2021), tvile på – den førre boka hans framstår som ein monumental guide til musikkskriveri i ei rekkje sjangrar, frå populærmusikkens første dagar og fram til vår eiga tid.

Systematisk rasisme

Nokre av dei mest kraftfulle scenene i Elvis byr på framføringar der Shonka Dukureh, som gjekk bort i fjor sommar rett etter at filmen hadde premiere, spelar Thornton, og der britiske Yola briljerer i rolla som Sister Rosetta Tharpe. Filmen viser at det er uråd å tenkje seg Elvis Presley (Austin Butler) utan den svarte musikken han voks opp med, og vart eksponert for, i Tennessee i unge år.

Luhrmann fekk også kritikk for nett denne framstillinga – mange meinte at regissøren glatta over ein omfattande kulturell appropriasjon som det er lett å sjå som del av den systemiske rasismen som prega alt av samfunns- og kulturliv i dei amerikanske sørstatane på den tida Elvis raskt vart eit globalt (og svært innbringande) ikon.

Thornton var heile livet bitter på det ho meinte var eit reint tjuveri av «Hound Dog» (komponert av Jerry Leiber og Mike Stoller og først spelt inn av henne i 1952, for så å verte utgitt året etter). Presleys versjon (1956) selde millionar av eksemplar og er dermed konfliktfullt symbolsk for sjølve rockens framvekst: kvite artistar gjorde kommersiell suksess med eit kulturelt uttrykk dei tok til seg frå ulike svarte musikktradisjonar. Thornton hamna i skuggen og fekk aldri den merksemda ho skulle ha fått.

Debatten rundt «Hound Dog» har gått i årevis, og sjølvsagt lenge før Elvis såg dagens lys, men spelefilmen, som i seg sjølv er eit globalt populærkulturelt fenomen, var eigna til å vekkje ordskiftet til live igjen i stor skala, ofte med høg temperatur. Historia om «Hound Dog» er likevel snirklete, innfløkt og rommar mange aktørar.

Nyansert samanheng

Weisbards nøkterne, analytiske og velinformerte bok medverkar til å nyansere samanhengar som ikkje får plass i framstillingane som når massane, som Luhrmanns film. Hos Weisbard er det rom for bakteppe og kontekst, og historisk presisjon, og for ei utforsking av tolkingsrommet i både Thorntons og Presleys versjonar, inkludert vegen sistnemnde tok «from singularity to ritual» i Presleys karriere.

Særleg opplysande er Weisbard når han går djupt ned i det som er skrive og sagt om Presleys «Hound Dog» opp gjennom tidene, som reflekterer ei slags resepsjonshistorie som leier fram til vår tids revisjonisme og identitetspolitikk. For tjue år sidan kom Presleys «Hound Dog» høgt på Rolling Stones’ oversikt over «dei fem hundre beste songane gjennom tidene», medan songen ikkje fanst på lista i same kåring for tre år sidan, der Thorntons versjon no var med, på 318. plass.

Det viktigaste som vert skrive om musikk, utfører noko av den same rolla som slike lister, skriv Weisbard, fordi målet alltid vil vere å sjå med friske auge på fortida og velte om på kanon: «change the players; retell the history from their perspective; center what was once left to the margins».

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis