JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Inne på 512

William Eggleston inviterer oss inn – musikaren, ikkje fotografen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
William Eggleston er ikkje musikar, men kjend som ein av dei store fotografane i det tjuande hundreåret.

William Eggleston er ikkje musikar, men kjend som ein av dei store fotografane i det tjuande hundreåret.

William Eggleston er ikkje musikar, men kjend som ein av dei store fotografane i det tjuande hundreåret.

William Eggleston er ikkje musikar, men kjend som ein av dei store fotografane i det tjuande hundreåret.

3186
20231124
3186
20231124

Instrumental

William Eggleston:

512

Secretly Canadian

Kva er det eigentleg som skjer der inne, bak døra til 512? Jau, der sit ein eldre mann ved tangentane, han leitar fram gamle tonar med fingrane, som om melodiane er klossar ein kan stable om på, eller plukke frå kvarandre og dele opp i bitar og plassere saman på nytt for å sjå kva som skjer.

84-åringen er ikkje musikar – snarare er William Eggleston kjend som ein av dei store fotografane i det tjuande hundreåret. Fleire vil endåtil hevde at det var han som verkeleg fekk fargefotografiet inn i kunstmuseet. Geoff Dyer skreiv ein gong at bileta til Eggleston ser ut som dei er tekne av ein marsbuar som mista returbilletten og enda med å arbeide i ei våpenforretning i ein småby utanfor Memphis. Ein plass må vel billetten liggje, skriv Dyer i The Ongoing Moment (2005) – og i helgane leitar marsbuaren på ein tilfeldig, omhyggeleg måte som verkar overrumplande på ein etterforskar med meir tradisjonelle metodar.

Om du ikkje kjenner til bileta, vil eit aldri så lite internettsøk vil gi deg ein idé om kva Dyer meiner, etter kvart som fotografia Eggleston har teke i dei amerikanske sørstatane, rullar over skjermen. Sitatet, som nok også fortel noko om Dyers eigen arbeidsmåte, kom i tankane då eg lytta til 512, plata Eggleston har gitt ut i haust. «Tilfeldig» og «omhyggeleg» – orda vert ikkje så ofte plasserte side om side, men det er ein typisk velvald konstellasjon frå Dyers side som kanskje også seier noko om musikaren Eggleston, i alle fall den vi møter på 512.

Sitjande ved Bösendorfer-flygelet sitt finn nemleg Eggleston vegen til fire låtar frå standardrepertoaret – «Ol’ Man River», «Smoke Gets In Your Eyes», «Over the Rainbow» og «Onward Christian Soldiers» – som han kombinerer med ein innleiande improvisasjon og eit stykke som har fått tittelen «That’s Some Robert Burns». Dette kan høyrast i overkant nostalgisk ut, men slik vert det ikkje – snarare er det som om Eggleston løftar melodiane opp i lyset og studerer dei og ser kva dei kan romme. Nokre ganske prominente gjester tilfører små, men vesentlege nyansar: Sam Amidon er med på både fele, banjo og gitar, og Leo Abrahams på synth, orgel og elgitar. I anslaget er Brian Eno på plass med bjeller. Matana Roberts hentar fram saksofonen på «Smoke Gets In Your Eyes», og på «Onward Christian Soldiers» trengst det bass (Mikele Montolli) og trommer (Seb Rochford).

512 er ikkje den første utgivinga frå Eggleston. I 2017 kom Musik, der han boltra seg på sitt digitale keyboard, ei samling med variasjonar som blanda impulsar frå folk, country, gospel og den amerikanske songboka med Händel og Bach. Mellom slaga var det plass til litt pianospel, og ein meir enn eit kvarter lang improvisasjon mot slutten av albumet gav ein indikasjon på kva som var i vente med 512. Det er fascinerande å høyre ei kreativ kraft utfalde seg utforskande i eit anna medium enn det vi tradisjonelt knyter kunstnarskapet til – og eg er glad Eggleston fann vegen til tangentane igjen.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Instrumental

William Eggleston:

512

Secretly Canadian

Kva er det eigentleg som skjer der inne, bak døra til 512? Jau, der sit ein eldre mann ved tangentane, han leitar fram gamle tonar med fingrane, som om melodiane er klossar ein kan stable om på, eller plukke frå kvarandre og dele opp i bitar og plassere saman på nytt for å sjå kva som skjer.

84-åringen er ikkje musikar – snarare er William Eggleston kjend som ein av dei store fotografane i det tjuande hundreåret. Fleire vil endåtil hevde at det var han som verkeleg fekk fargefotografiet inn i kunstmuseet. Geoff Dyer skreiv ein gong at bileta til Eggleston ser ut som dei er tekne av ein marsbuar som mista returbilletten og enda med å arbeide i ei våpenforretning i ein småby utanfor Memphis. Ein plass må vel billetten liggje, skriv Dyer i The Ongoing Moment (2005) – og i helgane leitar marsbuaren på ein tilfeldig, omhyggeleg måte som verkar overrumplande på ein etterforskar med meir tradisjonelle metodar.

Om du ikkje kjenner til bileta, vil eit aldri så lite internettsøk vil gi deg ein idé om kva Dyer meiner, etter kvart som fotografia Eggleston har teke i dei amerikanske sørstatane, rullar over skjermen. Sitatet, som nok også fortel noko om Dyers eigen arbeidsmåte, kom i tankane då eg lytta til 512, plata Eggleston har gitt ut i haust. «Tilfeldig» og «omhyggeleg» – orda vert ikkje så ofte plasserte side om side, men det er ein typisk velvald konstellasjon frå Dyers side som kanskje også seier noko om musikaren Eggleston, i alle fall den vi møter på 512.

Sitjande ved Bösendorfer-flygelet sitt finn nemleg Eggleston vegen til fire låtar frå standardrepertoaret – «Ol’ Man River», «Smoke Gets In Your Eyes», «Over the Rainbow» og «Onward Christian Soldiers» – som han kombinerer med ein innleiande improvisasjon og eit stykke som har fått tittelen «That’s Some Robert Burns». Dette kan høyrast i overkant nostalgisk ut, men slik vert det ikkje – snarare er det som om Eggleston løftar melodiane opp i lyset og studerer dei og ser kva dei kan romme. Nokre ganske prominente gjester tilfører små, men vesentlege nyansar: Sam Amidon er med på både fele, banjo og gitar, og Leo Abrahams på synth, orgel og elgitar. I anslaget er Brian Eno på plass med bjeller. Matana Roberts hentar fram saksofonen på «Smoke Gets In Your Eyes», og på «Onward Christian Soldiers» trengst det bass (Mikele Montolli) og trommer (Seb Rochford).

512 er ikkje den første utgivinga frå Eggleston. I 2017 kom Musik, der han boltra seg på sitt digitale keyboard, ei samling med variasjonar som blanda impulsar frå folk, country, gospel og den amerikanske songboka med Händel og Bach. Mellom slaga var det plass til litt pianospel, og ein meir enn eit kvarter lang improvisasjon mot slutten av albumet gav ein indikasjon på kva som var i vente med 512. Det er fascinerande å høyre ei kreativ kraft utfalde seg utforskande i eit anna medium enn det vi tradisjonelt knyter kunstnarskapet til – og eg er glad Eggleston fann vegen til tangentane igjen.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Håvard Rem
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Håvard Rem
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.

Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.

Foto: Warner Bros. Discovery

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Dyster dobbeldose

Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.

I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.

I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature
Hallgeir Opedal

Om Gud og lausriving

Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis