I italiensk smak
Justin Taylor syner oss Bachs sydlandske førebilete.
Den fransk-amerikanske cembalisten Justin Taylor.
Foto: Justin Taylor
CD
A. Scarlatti, B. Marcello, A. Vivaldi, J.S. Bach:
Bach & l’Italie
Justin Taylor, cembalo.
Alpha 2023
Sidan slutten av renessansen gjekk Italia for å vera «musikkens heimland», som gav impulsar til musikkutviklinga i heile Europa. På albumet Bach & l’Italie syner cembalisten Justin Taylor døme på påverknaden, med Johann Sebastian Bach (1685–1750) som «saksstudie». Sjølv om Bach aldri drog på studiereise til Italia, slik den jamaldrande landsmannen Händel gjorde, sette han seg grundig inn i den virtuose italienske stilen med sine enkle og songlege melodiar.
Bachs sjølvstudium gjekk føre seg gjennom å omarbeida orkesterverk av kjende meistrar til klaverinstrumenta cembalo og orgel. I tillegg komponerte han eigen musikk i «konserterande stil», den italienske komposisjonsforma i tre satsar (snøgg–sakte–snøgg) som har klåre vekslingar mellom tutti-parti, der heile orkesteret spelar med, og solo-parti, der solisten trer fram og orkesteret held seg attende. Desse vekslingane medfører ei karakteristisk dynamisk veksling mellom forte (sterkt) og piano (svakt).
Italiensk konsert
Bachs største sjølvstendige klaververk i slik konserterande stil er «Italiensk konsert», BWV 571, som ber originaltittelen Concerto nach Italiaenischen Gusto, altså «konsert etter italiensk smak». Vekslinga mellom tutti og solo kjem særleg godt fram på cembalo, som har «terrassedynamikk», med to tangentsett, der det eine kling sterkt og det andre svakt. Imitasjonen av den klangsvake solisten, som lyt kjempa mot resten av orkesteret, blir slik tydeleg – Bach presiserer dette eksplisitt i notane, der avsnitta er merkte med høvesvis piano eller forte.
«Italiensk konsert» er sjølvsagt med på Justin Taylors album, der han trakterer eit originalt cembalo frå kring 1730. (Dette er uvanleg, dei aller fleste innspelingane er nemleg med kopiar av gamle instrument.) Spelet hans er drivande rytmisk, særleg i sistesatsen «Presto», der straumen av åttandedelsnotar er som ein perpetuum mobile, men ikkje utan den ørvesle rytmiske fleksibiliteten som gjev musikken liv.
Eigne ornament
Men det mest interessante på plata er transkripsjonane av italiensk originalmusikk, for dei høyrer me langt sjeldnare. Antonio Vivaldis (1678–1741) frodige Fiolinkonsert i D-dur, op. 3 nr. 9 (hjå Bach BWV 972), er ein fest å lytta til. Dei fikse orkestereffektane i originalen får i klaverversjonen eit mest komisk skjer, særleg i byrjinga av sistesatsen «Allegro». Alessandro Marcellos (1673–1747) Obokonsert i d-moll, op. 1 (hjå Bach BWV 974), er også verd å nemna, for i den lyriske andresatsen «Adagio» har Bach prydd melodien med eigne ornament.
Justin Taylor har elles late seg inspirera av Bachs framgangsmåte. Han har sjølv transkribert den vakre «Largo»-satsen frå Vivaldis kjende Blokkfløytekonsert i C-dur, RV 443, til instrumentet sitt – på vellukka vis.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
A. Scarlatti, B. Marcello, A. Vivaldi, J.S. Bach:
Bach & l’Italie
Justin Taylor, cembalo.
Alpha 2023
Sidan slutten av renessansen gjekk Italia for å vera «musikkens heimland», som gav impulsar til musikkutviklinga i heile Europa. På albumet Bach & l’Italie syner cembalisten Justin Taylor døme på påverknaden, med Johann Sebastian Bach (1685–1750) som «saksstudie». Sjølv om Bach aldri drog på studiereise til Italia, slik den jamaldrande landsmannen Händel gjorde, sette han seg grundig inn i den virtuose italienske stilen med sine enkle og songlege melodiar.
Bachs sjølvstudium gjekk føre seg gjennom å omarbeida orkesterverk av kjende meistrar til klaverinstrumenta cembalo og orgel. I tillegg komponerte han eigen musikk i «konserterande stil», den italienske komposisjonsforma i tre satsar (snøgg–sakte–snøgg) som har klåre vekslingar mellom tutti-parti, der heile orkesteret spelar med, og solo-parti, der solisten trer fram og orkesteret held seg attende. Desse vekslingane medfører ei karakteristisk dynamisk veksling mellom forte (sterkt) og piano (svakt).
Italiensk konsert
Bachs største sjølvstendige klaververk i slik konserterande stil er «Italiensk konsert», BWV 571, som ber originaltittelen Concerto nach Italiaenischen Gusto, altså «konsert etter italiensk smak». Vekslinga mellom tutti og solo kjem særleg godt fram på cembalo, som har «terrassedynamikk», med to tangentsett, der det eine kling sterkt og det andre svakt. Imitasjonen av den klangsvake solisten, som lyt kjempa mot resten av orkesteret, blir slik tydeleg – Bach presiserer dette eksplisitt i notane, der avsnitta er merkte med høvesvis piano eller forte.
«Italiensk konsert» er sjølvsagt med på Justin Taylors album, der han trakterer eit originalt cembalo frå kring 1730. (Dette er uvanleg, dei aller fleste innspelingane er nemleg med kopiar av gamle instrument.) Spelet hans er drivande rytmisk, særleg i sistesatsen «Presto», der straumen av åttandedelsnotar er som ein perpetuum mobile, men ikkje utan den ørvesle rytmiske fleksibiliteten som gjev musikken liv.
Eigne ornament
Men det mest interessante på plata er transkripsjonane av italiensk originalmusikk, for dei høyrer me langt sjeldnare. Antonio Vivaldis (1678–1741) frodige Fiolinkonsert i D-dur, op. 3 nr. 9 (hjå Bach BWV 972), er ein fest å lytta til. Dei fikse orkestereffektane i originalen får i klaverversjonen eit mest komisk skjer, særleg i byrjinga av sistesatsen «Allegro». Alessandro Marcellos (1673–1747) Obokonsert i d-moll, op. 1 (hjå Bach BWV 974), er også verd å nemna, for i den lyriske andresatsen «Adagio» har Bach prydd melodien med eigne ornament.
Justin Taylor har elles late seg inspirera av Bachs framgangsmåte. Han har sjølv transkribert den vakre «Largo»-satsen frå Vivaldis kjende Blokkfløytekonsert i C-dur, RV 443, til instrumentet sitt – på vellukka vis.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Morten Søberg er direktør for samfunnskontakt i SpareBank 1 og har skrive fleire essaysamlingar om økonomi, politikk og skriftkultur.
Foto: Spartacus
Fall og vekst i Sør-Atlanteren
Morten Søberg er best når han ser vidare enn pengestellet.
I heimen sin på Norneshaugane ved Sogndal har Idar Mo forfatta eit hundretal innlegg om norsk samferdslepolitikk, dei fleste om uforstanden i satsinga på jernbanen.
Foto: Per Anders Todal
Talknusaren og den store avsporinga
For Idar Mo i Sogndal er ikkje buss for tog noko å sukke over. Det er framtida.
Tanya Nedasjkivska i Butsja i Ukraina sørger over ektemannen, som var mellom dei mange myrda sivilistane som russiske invasjonsstyrkar på retrett lèt etter seg langs gatene i 2022.
Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB
«Utan den militære støtta ville Ukraina i dag vore okkupert av Russland.»
Kart: Anders Skoglund, Norsk Polarinstitutt
Arvingane til Amundsen
Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.
Hübner (t.v.) mot verdsmeister Karpov i 1979.
Foto: Rob Croes / Anefo
Doktor utan fjas
Den mest akademiske sjakkspelaren i historia døydde sundag 5. januar, 76 år gamal.