JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

I italiensk smak

Justin Taylor syner oss Bachs sydlandske førebilete.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den fransk-amerikanske cembalisten Justin Taylor.

Den fransk-amerikanske cembalisten Justin Taylor.

Foto: Justin Taylor

Den fransk-amerikanske cembalisten Justin Taylor.

Den fransk-amerikanske cembalisten Justin Taylor.

Foto: Justin Taylor

3017
20240202
3017
20240202

CD

A. Scarlatti, B. Marcello, A. Vivaldi, J.S. Bach:

Bach & l’Italie

Justin Taylor, cembalo.
Alpha 2023

Sidan slutten av renessansen gjekk Italia for å vera «musikkens heimland», som gav impulsar til musikkutviklinga i heile Europa. På albumet Bach & l’Italie syner cembalisten Justin Taylor døme på påverknaden, med Johann Sebastian Bach (1685–1750) som «saksstudie». Sjølv om Bach aldri drog på studiereise til Italia, slik den jamaldrande landsmannen Händel gjorde, sette han seg grundig inn i den virtuose italienske stilen med sine enkle og songlege melodiar.

Bachs sjølvstudium gjekk føre seg gjennom å omarbeida orkesterverk av kjende meistrar til klaverinstrumenta cembalo og orgel. I tillegg komponerte han eigen musikk i «konserterande stil», den italienske komposisjonsforma i tre satsar (snøgg–sakte–snøgg) som har klåre vekslingar mellom tutti-parti, der heile orkesteret spelar med, og solo-parti, der solisten trer fram og orkesteret held seg attende. Desse vekslingane medfører ei karakteristisk dynamisk veksling mellom forte (sterkt) og piano (svakt).

Italiensk konsert

Bachs største sjølvstendige klaververk i slik konserterande stil er «Italiensk konsert», BWV 571, som ber originaltittelen Concerto nach Italiaenischen Gusto, altså «konsert etter italiensk smak». Vekslinga mellom tutti og solo kjem særleg godt fram på cembalo, som har «terrassedynamikk», med to tangentsett, der det eine kling sterkt og det andre svakt. Imitasjonen av den klangsvake solisten, som lyt kjempa mot resten av orkesteret, blir slik tydeleg – Bach presiserer dette eksplisitt i notane, der avsnitta er merkte med høvesvis piano eller forte.

«Italiensk konsert» er sjølvsagt med på Justin Taylors album, der han trakterer eit originalt cembalo frå kring 1730. (Dette er uvanleg, dei aller fleste innspelingane er nemleg med kopiar av gamle instrument.) Spelet hans er drivande rytmisk, særleg i sistesatsen «Presto», der straumen av åttandedelsnotar er som ein perpetuum mobile, men ikkje utan den ørvesle rytmiske fleksibiliteten som gjev musikken liv.

Eigne ornament

Men det mest interessante på plata er transkripsjonane av italiensk originalmusikk, for dei høyrer me langt sjeldnare. Antonio Vivaldis (1678–1741) frodige Fiolinkonsert i D-dur, op. 3 nr. 9 (hjå Bach BWV 972), er ein fest å lytta til. Dei fikse orkestereffektane i originalen får i klaverversjonen eit mest komisk skjer, særleg i byrjinga av sistesatsen «Allegro». Alessandro Marcellos (1673–1747) Obokonsert i d-moll, op. 1 (hjå Bach BWV 974), er også verd å nemna, for i den lyriske andresatsen «Adagio» har Bach prydd melodien med eigne ornament.

Justin Taylor har elles late seg inspirera av Bachs framgangsmåte. Han har sjølv transkribert den vakre «Largo»-satsen frå Vivaldis kjende Blokkfløytekonsert i C-dur, RV 443, til instrumentet sitt – på vellukka vis.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

A. Scarlatti, B. Marcello, A. Vivaldi, J.S. Bach:

Bach & l’Italie

Justin Taylor, cembalo.
Alpha 2023

Sidan slutten av renessansen gjekk Italia for å vera «musikkens heimland», som gav impulsar til musikkutviklinga i heile Europa. På albumet Bach & l’Italie syner cembalisten Justin Taylor døme på påverknaden, med Johann Sebastian Bach (1685–1750) som «saksstudie». Sjølv om Bach aldri drog på studiereise til Italia, slik den jamaldrande landsmannen Händel gjorde, sette han seg grundig inn i den virtuose italienske stilen med sine enkle og songlege melodiar.

Bachs sjølvstudium gjekk føre seg gjennom å omarbeida orkesterverk av kjende meistrar til klaverinstrumenta cembalo og orgel. I tillegg komponerte han eigen musikk i «konserterande stil», den italienske komposisjonsforma i tre satsar (snøgg–sakte–snøgg) som har klåre vekslingar mellom tutti-parti, der heile orkesteret spelar med, og solo-parti, der solisten trer fram og orkesteret held seg attende. Desse vekslingane medfører ei karakteristisk dynamisk veksling mellom forte (sterkt) og piano (svakt).

Italiensk konsert

Bachs største sjølvstendige klaververk i slik konserterande stil er «Italiensk konsert», BWV 571, som ber originaltittelen Concerto nach Italiaenischen Gusto, altså «konsert etter italiensk smak». Vekslinga mellom tutti og solo kjem særleg godt fram på cembalo, som har «terrassedynamikk», med to tangentsett, der det eine kling sterkt og det andre svakt. Imitasjonen av den klangsvake solisten, som lyt kjempa mot resten av orkesteret, blir slik tydeleg – Bach presiserer dette eksplisitt i notane, der avsnitta er merkte med høvesvis piano eller forte.

«Italiensk konsert» er sjølvsagt med på Justin Taylors album, der han trakterer eit originalt cembalo frå kring 1730. (Dette er uvanleg, dei aller fleste innspelingane er nemleg med kopiar av gamle instrument.) Spelet hans er drivande rytmisk, særleg i sistesatsen «Presto», der straumen av åttandedelsnotar er som ein perpetuum mobile, men ikkje utan den ørvesle rytmiske fleksibiliteten som gjev musikken liv.

Eigne ornament

Men det mest interessante på plata er transkripsjonane av italiensk originalmusikk, for dei høyrer me langt sjeldnare. Antonio Vivaldis (1678–1741) frodige Fiolinkonsert i D-dur, op. 3 nr. 9 (hjå Bach BWV 972), er ein fest å lytta til. Dei fikse orkestereffektane i originalen får i klaverversjonen eit mest komisk skjer, særleg i byrjinga av sistesatsen «Allegro». Alessandro Marcellos (1673–1747) Obokonsert i d-moll, op. 1 (hjå Bach BWV 974), er også verd å nemna, for i den lyriske andresatsen «Adagio» har Bach prydd melodien med eigne ornament.

Justin Taylor har elles late seg inspirera av Bachs framgangsmåte. Han har sjølv transkribert den vakre «Largo»-satsen frå Vivaldis kjende Blokkfløytekonsert i C-dur, RV 443, til instrumentet sitt – på vellukka vis.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Skodespelarane Joseph Engel (Bastien) og Sara Montpetit (Chloé) i regidebuten til Charlotte Le Bon.

Skodespelarane Joseph Engel (Bastien) og Sara Montpetit (Chloé) i regidebuten til Charlotte Le Bon.

Foto: Cinemateket

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Søte sommarskrømt

Falcon Lake er ein ven og var knalldebut frå Quebec.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro
Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis