JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Høge tempo

Masaaki Suzuki spelar Bachs orgelmusikk med kvikke fingrar og føter.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Treutmann-orgelet (1737) i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Treutmann-orgelet (1737) i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

Treutmann-orgelet (1737) i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Treutmann-orgelet (1737) i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

2756
20230908
2756
20230908

CD

Johann Sebastian Bach:

Bach Organ Works
Vol. 4

Masaaki Suzuki, orgel.
BIS 2023.

Instrumentet japanaren Masaaki Suzuki spelar på i volum 4 i serien med alle Johann Sebastian Bachs (1685–1750) orgelverk, er eit av dei finaste og best bevarte tyske orgla frå barokken. I den katolske St. Georg-kyrkja i Grauhof søraust for Hannover reiste orgelbyggjaren Christian Treutmann mellom 1734 og 1737 sitt magnum opus: eit svært instrument med tre manual (klaviatur) og pedalar som merkjer seg ut med sine linne, intime strykestemmer. Denne pipetypen, som me veit at Bach sette spesielt pris på, imiterer klangen av strykeinstrumentet viola da gamba. Ein meir kuriøs effekt ved Treutmann-orgelet er det komplette, innebygde klokkespelet som nyss er restaurert.

Treutmann har elles ein indirekte forbindelse til Noreg. Han var nemleg læremeisteren til Joachim Wagner, den tyske orgelbyggjaren som i 1741 laga barokkorgelet i Nidarosdomen.

Syngande

Suzuki er mest kjend som cembalist, dirigent og grunnleggjar av Bach Collegium Japan. Innspelingsserien hans med alle Bach-kantatane tykkjer eg er den beste i sitt slag. Men på dette albumet spelar han altså orgel, nærare bestemt to store preludium og fugar, i tillegg til 26 stykke frå Orgel-Büchlein («Den vesle orgelboka»), ei samling stutte koralforspel over melodiar frå den lutherske salmeboka.

Plata er forma som eit avvekslingsrikt konsertprogram. Teknisk er Suzukis orgelspel lytefritt, med presis artikulasjon i både fingrar og føter og fin sans for agogikk, altså dei små tempoforskyvingane som ikkje er noterte, men som det blir overlate til utøvaren å utføra. Best er han i koralforspela, der han tek seg god tid og får salmemelodiane til å synga. Andre stader er der godt driv, til dømes i In dulci jubilo, BWV 608, julesalmen me i Bernt Støylens omsetjing kjenner som «Eg synger julekvad».

Spenstige triller

Likevel tykkjer eg stundom at Suzuki spelar orgelet som om det skulle ha vore ein cembalo. Tempoa i preludia og fugane tenderer til det hektiske. Fyrstesatsen i Preludium og fuge i a-moll, BWV 543, har eldfullt uttrykk, med snøgge noterekkjer som han framfører som ein virtuos fiolinist. Men han lèt ikkje alltid dei lange notane få nok plass; orgeltonen får ikkje klunge skikkeleg ut. På cembalo, der lyden kjem straks, men ikkje varer lenge, ville denne spelemåten fungert optimalt.

Preludium og fuge i c-moll, BWV 549, lèt betre. Begge satsane opnar med ein pedalsolo der Suzuki briljerer. Sjeldan har eg høyrt så flittig og velfrasert fotarbeid hjå ein organist, med elegante, spenstige pedaltriller.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Johann Sebastian Bach:

Bach Organ Works
Vol. 4

Masaaki Suzuki, orgel.
BIS 2023.

Instrumentet japanaren Masaaki Suzuki spelar på i volum 4 i serien med alle Johann Sebastian Bachs (1685–1750) orgelverk, er eit av dei finaste og best bevarte tyske orgla frå barokken. I den katolske St. Georg-kyrkja i Grauhof søraust for Hannover reiste orgelbyggjaren Christian Treutmann mellom 1734 og 1737 sitt magnum opus: eit svært instrument med tre manual (klaviatur) og pedalar som merkjer seg ut med sine linne, intime strykestemmer. Denne pipetypen, som me veit at Bach sette spesielt pris på, imiterer klangen av strykeinstrumentet viola da gamba. Ein meir kuriøs effekt ved Treutmann-orgelet er det komplette, innebygde klokkespelet som nyss er restaurert.

Treutmann har elles ein indirekte forbindelse til Noreg. Han var nemleg læremeisteren til Joachim Wagner, den tyske orgelbyggjaren som i 1741 laga barokkorgelet i Nidarosdomen.

Syngande

Suzuki er mest kjend som cembalist, dirigent og grunnleggjar av Bach Collegium Japan. Innspelingsserien hans med alle Bach-kantatane tykkjer eg er den beste i sitt slag. Men på dette albumet spelar han altså orgel, nærare bestemt to store preludium og fugar, i tillegg til 26 stykke frå Orgel-Büchlein («Den vesle orgelboka»), ei samling stutte koralforspel over melodiar frå den lutherske salmeboka.

Plata er forma som eit avvekslingsrikt konsertprogram. Teknisk er Suzukis orgelspel lytefritt, med presis artikulasjon i både fingrar og føter og fin sans for agogikk, altså dei små tempoforskyvingane som ikkje er noterte, men som det blir overlate til utøvaren å utføra. Best er han i koralforspela, der han tek seg god tid og får salmemelodiane til å synga. Andre stader er der godt driv, til dømes i In dulci jubilo, BWV 608, julesalmen me i Bernt Støylens omsetjing kjenner som «Eg synger julekvad».

Spenstige triller

Likevel tykkjer eg stundom at Suzuki spelar orgelet som om det skulle ha vore ein cembalo. Tempoa i preludia og fugane tenderer til det hektiske. Fyrstesatsen i Preludium og fuge i a-moll, BWV 543, har eldfullt uttrykk, med snøgge noterekkjer som han framfører som ein virtuos fiolinist. Men han lèt ikkje alltid dei lange notane få nok plass; orgeltonen får ikkje klunge skikkeleg ut. På cembalo, der lyden kjem straks, men ikkje varer lenge, ville denne spelemåten fungert optimalt.

Preludium og fuge i c-moll, BWV 549, lèt betre. Begge satsane opnar med ein pedalsolo der Suzuki briljerer. Sjeldan har eg høyrt så flittig og velfrasert fotarbeid hjå ein organist, med elegante, spenstige pedaltriller.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Foto: Mohamed Azakir / Reuters / NTB

KommentarSidene 2-3

Krig med personsøkjarar i folkerettsleg gråsone

Kvelden før personsøkjaråtaket endra Israels krigskabinett målsetjingane med krigen i nord. Ei eskalering låg derfor i kjømda.

Cecilie Hellestveit
Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Foto: Mohamed Azakir / Reuters / NTB

KommentarSidene 2-3

Krig med personsøkjarar i folkerettsleg gråsone

Kvelden før personsøkjaråtaket endra Israels krigskabinett målsetjingane med krigen i nord. Ei eskalering låg derfor i kjømda.

Cecilie Hellestveit
Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.

Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.

Foto: Erika Hebbert

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Sterkt om livsløgn og overleving

Gode skodespelar­prestasjonar i intens kamp på liv og død.

Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.

Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.

Foto: Stephane De Sakutin / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ny statsminister med gjeld, utan budsjett

No lyt alt skje raskt i fransk politikk for å avverje nye kriser.

Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.

Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

– No ser me effekten av færre politifolk

Det er mykje regjeringa kunne gjort som dei ikkje har gjort. Me er ikkje imponerte, seier Helge André Njåstad (FrP).

Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925.  I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925. I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Nytt frå vestfronten

Ute i Atlanterhavet ligg Færøyane som ein front mot lågtrykk, vestavêr og liberale haldningar.

Hallgeir Opedal
Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925.  I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925. I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Nytt frå vestfronten

Ute i Atlanterhavet ligg Færøyane som ein front mot lågtrykk, vestavêr og liberale haldningar.

Hallgeir Opedal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis