Høgdepunktet
Grete Pedersen dirigerte Johannespasjonen med energi som eit damplokomotiv.
Grete Pedersen dirigerer Det Norske Solistkor og Rosendal Barokkorkester i Riddarsalen.
Foto: Liv Øvdal
Les også
Masato Suzuki ved cembaloen i Kvinnherad kyrkje. Bak han fyrstefiolinist Peter Hanson.
Foto: Liv Øvland
Fullført fragment
Les også
Masato Suzuki og Leif Ove Andsnes i Kvinnherad kyrkje.
Foto: Foto: Liv Øvland
Springande
Les også
Carl Philipp Emmanuel Bach (1714–1788). Utsnitt av koparstikk.
Kjenslevart
Les også
Masato Suzuki og Antoine Tamestit i Kvinnherad kyrkje.
Foto: Liv Øvland
Trio for to
Les også
Masato Suzuki ved cembaloen i Kvinnherad kyrkje. Bak han fyrstefiolinist Peter Hanson.
Foto: Liv Øvland
Fullført fragment
Les også
Masato Suzuki og Leif Ove Andsnes i Kvinnherad kyrkje.
Foto: Foto: Liv Øvland
Springande
Les også
Carl Philipp Emmanuel Bach (1714–1788). Utsnitt av koparstikk.
Kjenslevart
Les også
Masato Suzuki og Antoine Tamestit i Kvinnherad kyrkje.
Foto: Liv Øvland
Trio for to
Konsert
J.S. Bach:
Johannespasjonen
Det Norske Solistkor, Rosendal Barokkorkester, Benedikt Kristjánsson, tenor (evangelist); mfl.; dir.: Grete Pedersen.
Riddarsalen i Rosendal, laurdag 10. august
Det er smått utruleg, men eg måtte til Rosendal for å oppleva den beste konserten under årets festivalsesong, nærare bestemt til ei ombygd løe på avlsgarden nedanfor baroniet. Riddarsalen, blir denne konsertløa med 460 sitjeplassar kalla, som trass i at ho er lang og smal, har god akustikk. På laurdag fann det som må vera Rosendal Kammermusikkfestivals største produksjon til no stad her: To framføringar av Bachs Johannespasjonen, BWV 245, med Det Norske Solistkor og Rosendal Barokkorkester, dirigert av Grete Pedersen. Eg var på den fyrste framføringa.
Alt i dei fyrste, nervøst pulserande taktane av opningssatsen fekk eg kjensla av at dette ville bli ei konsertoppleving utanom det vanlege. Tempoet var høgt, strykarklangen spenstig, dei kvasse dissonansane i oboane skjerande, og då koret kom inn med utropet «Herr, unser Herrscher», gjekk det kaldt nedover ryggen på meg. Det finst mange måtar å spela snøgt på. Dirigenten Pedersen musiserte hastig, men utan at det verka hastande, og den massive klangen kjendest aldri tyngjande.
Landshovdingrøyst
Eg har høyrt dei beste barokkorkestera i verda framføra denne pasjonen, men ein slik damplokomotivaktig energi i opninga var eineståande. Både koret og orkesteret var relativt lite med tanke på besetning. Dette gav høve til smidig frasering og dei artikulatoriske nyansane Pedersen er så god til å få fram. Dette galt også i ariane, særleg den eldfulle tenorarien «Ach, mein Sinn», der ho la opp til piskande snert i fiolinane.
Solist var her islandske Benedikt Kristjánsson. Han var også evangelist, altså den som syng bibelteksten ordrett gjennom resitativ og driv handlinga framover. Både resitativ og ariar meistra han fullgodt.
Den belgiske bassen Gunther Vandeven i rolla som Jesus, kunne vore meir malmfull, men det kan ha med plassen eg sat på å gjera, diagonalt frå Jesus.
Mest inntrykk av dei mannlege solistane gjorde uansett Pilatus, i form av slovenaren Jan Kuhar, ein bass med skakande landshovdingrøyst.
Hikstande tone
Når det gjeld dei kvinnelege ariesolistane, lyt sopranen Ditte Marie Bræin nemnast, som fekk stemma til å blanda seg godt med dei to unisone tverrfløytene i «Ich folge dir gleichfalls», og Mari Askvik, som fullførte «Es ist vollbracht!» med verdig klagande altrøyst.
I den sistnemnde satsen, som kan kallast nøkkelarien i pasjonen, beit eg meg også merke i den spesielle spelestilen til Reiko Ichise på viola da gamba. Bach nytta dette overtonerike, lett nasale strykeinstrumentet medvite for å uttrykkja smerte og død. Dirigenten hadde lagt opp til eit temmeleg lågt tempo, som takka vere Ichises intense, hikstande gambetone kledde arien godt.
300-årsjubileum
Det var vågalt av Leif Ove Andsnes å setja opp eit så stort kyrkjemusikkverk på ein kammermusikkfestival, og eg var ganske spent på om det ville bli ein kunstnarleg suksess.
Andsnes’ motivasjonen var jubileet – tre hundre år er gått sidan Johannespasjonen blei urframført langfredag 1724 i Nikolaikyrkja i Leipzig. Der opplevde eg han tidlegare i sommar. Men førre helg synte altså at verket kan ha like stor verknad i ei sunnhordlandsk løe.
Sjur Haga Bringeland
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Konsert
J.S. Bach:
Johannespasjonen
Det Norske Solistkor, Rosendal Barokkorkester, Benedikt Kristjánsson, tenor (evangelist); mfl.; dir.: Grete Pedersen.
Riddarsalen i Rosendal, laurdag 10. august
Det er smått utruleg, men eg måtte til Rosendal for å oppleva den beste konserten under årets festivalsesong, nærare bestemt til ei ombygd løe på avlsgarden nedanfor baroniet. Riddarsalen, blir denne konsertløa med 460 sitjeplassar kalla, som trass i at ho er lang og smal, har god akustikk. På laurdag fann det som må vera Rosendal Kammermusikkfestivals største produksjon til no stad her: To framføringar av Bachs Johannespasjonen, BWV 245, med Det Norske Solistkor og Rosendal Barokkorkester, dirigert av Grete Pedersen. Eg var på den fyrste framføringa.
Alt i dei fyrste, nervøst pulserande taktane av opningssatsen fekk eg kjensla av at dette ville bli ei konsertoppleving utanom det vanlege. Tempoet var høgt, strykarklangen spenstig, dei kvasse dissonansane i oboane skjerande, og då koret kom inn med utropet «Herr, unser Herrscher», gjekk det kaldt nedover ryggen på meg. Det finst mange måtar å spela snøgt på. Dirigenten Pedersen musiserte hastig, men utan at det verka hastande, og den massive klangen kjendest aldri tyngjande.
Landshovdingrøyst
Eg har høyrt dei beste barokkorkestera i verda framføra denne pasjonen, men ein slik damplokomotivaktig energi i opninga var eineståande. Både koret og orkesteret var relativt lite med tanke på besetning. Dette gav høve til smidig frasering og dei artikulatoriske nyansane Pedersen er så god til å få fram. Dette galt også i ariane, særleg den eldfulle tenorarien «Ach, mein Sinn», der ho la opp til piskande snert i fiolinane.
Solist var her islandske Benedikt Kristjánsson. Han var også evangelist, altså den som syng bibelteksten ordrett gjennom resitativ og driv handlinga framover. Både resitativ og ariar meistra han fullgodt.
Den belgiske bassen Gunther Vandeven i rolla som Jesus, kunne vore meir malmfull, men det kan ha med plassen eg sat på å gjera, diagonalt frå Jesus.
Mest inntrykk av dei mannlege solistane gjorde uansett Pilatus, i form av slovenaren Jan Kuhar, ein bass med skakande landshovdingrøyst.
Hikstande tone
Når det gjeld dei kvinnelege ariesolistane, lyt sopranen Ditte Marie Bræin nemnast, som fekk stemma til å blanda seg godt med dei to unisone tverrfløytene i «Ich folge dir gleichfalls», og Mari Askvik, som fullførte «Es ist vollbracht!» med verdig klagande altrøyst.
I den sistnemnde satsen, som kan kallast nøkkelarien i pasjonen, beit eg meg også merke i den spesielle spelestilen til Reiko Ichise på viola da gamba. Bach nytta dette overtonerike, lett nasale strykeinstrumentet medvite for å uttrykkja smerte og død. Dirigenten hadde lagt opp til eit temmeleg lågt tempo, som takka vere Ichises intense, hikstande gambetone kledde arien godt.
300-årsjubileum
Det var vågalt av Leif Ove Andsnes å setja opp eit så stort kyrkjemusikkverk på ein kammermusikkfestival, og eg var ganske spent på om det ville bli ein kunstnarleg suksess.
Andsnes’ motivasjonen var jubileet – tre hundre år er gått sidan Johannespasjonen blei urframført langfredag 1724 i Nikolaikyrkja i Leipzig. Der opplevde eg han tidlegare i sommar. Men førre helg synte altså at verket kan ha like stor verknad i ei sunnhordlandsk løe.
Sjur Haga Bringeland
Les også
Masato Suzuki ved cembaloen i Kvinnherad kyrkje. Bak han fyrstefiolinist Peter Hanson.
Foto: Liv Øvland
Fullført fragment
Les også
Masato Suzuki og Leif Ove Andsnes i Kvinnherad kyrkje.
Foto: Foto: Liv Øvland
Springande
Les også
Carl Philipp Emmanuel Bach (1714–1788). Utsnitt av koparstikk.
Kjenslevart
Les også
Masato Suzuki og Antoine Tamestit i Kvinnherad kyrkje.
Foto: Liv Øvland
Trio for to
Fleire artiklar
Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.
Foto: Marcel Leliënhof
Høgaktuelle forteljingar frå Midtausten
Trur vi Bibelen er ei utdatert bok, tek vi feil. Svein Tindberg syner korleis gamle jødisk-kristne soger talar til vår eksistens no når bombene fell mellom folkeslag.
Foto: Dag Aanderaa
Pyntesjuke og luksuslov
Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.
Miridae, ei bladtege med oval form.
Foto: via Wikimedia Commons
Levande innsikt om døyande insekt
Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Pengegaloppen i ferjetoppen
Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»