JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Høgdepunktet

Grete Pedersen dirigerte Johannespasjonen med energi som eit damplokomotiv.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Grete Pedersen dirigerer Det Norske Solistkor og Rosendal Barokkorkester i Riddarsalen.

Grete Pedersen dirigerer Det Norske Solistkor og Rosendal Barokkorkester i Riddarsalen.

Foto: Liv Øvdal

Grete Pedersen dirigerer Det Norske Solistkor og Rosendal Barokkorkester i Riddarsalen.

Grete Pedersen dirigerer Det Norske Solistkor og Rosendal Barokkorkester i Riddarsalen.

Foto: Liv Øvdal

3413
20240816
3413
20240816

Konsert

J.S. Bach:

Johannespasjonen

Det Norske Solistkor, Rosendal Barokkorkester, Benedikt Kristjánsson, tenor (evangelist); mfl.; dir.: Grete Pedersen.
Riddarsalen i Rosendal, laurdag 10. august

Det er smått utruleg, men eg måtte til Rosendal for å oppleva den beste konserten under årets festivalsesong, nærare bestemt til ei ombygd løe på avlsgarden nedanfor baroniet. Riddarsalen, blir denne konsertløa med 460 sitjeplassar kalla, som trass i at ho er lang og smal, har god akustikk. På laurdag fann det som må vera Rosendal Kammermusikkfestivals største produksjon til no stad her: To framføringar av Bachs Johannespasjonen, BWV 245, med Det Norske Solistkor og Rosendal Barokkorkester, dirigert av Grete Pedersen. Eg var på den fyrste framføringa.

Alt i dei fyrste, nervøst pulserande taktane av opningssatsen fekk eg kjensla av at dette ville bli ei konsertoppleving utanom det vanlege. Tempoet var høgt, strykarklangen spenstig, dei kvasse dissonansane i oboane skjerande, og då koret kom inn med utropet «Herr, unser Herrscher», gjekk det kaldt nedover ryggen på meg. Det finst mange måtar å spela snøgt på. Dirigenten Pedersen musiserte hastig, men utan at det verka hastande, og den massive klangen kjendest aldri tyngjande.

Landshovdingrøyst

Eg har høyrt dei beste barokkorkestera i verda framføra denne pasjonen, men ein slik damplokomotivaktig energi i opninga var eineståande. Både koret og orkesteret var relativt lite med tanke på besetning. Dette gav høve til smidig frasering og dei artikulatoriske nyansane Pedersen er så god til å få fram. Dette galt også i ariane, særleg den eldfulle tenorarien «Ach, mein Sinn», der ho la opp til piskande snert i fiolinane.

Solist var her islandske Benedikt Kristjánsson. Han var også evangelist, altså den som syng bibelteksten ordrett gjennom resitativ og driv handlinga framover. Både resitativ og ariar meistra han fullgodt.

Den belgiske bassen Gunther Vandeven i rolla som Jesus, kunne vore meir malmfull, men det kan ha med plassen eg sat på å gjera, diagonalt frå Jesus.

Mest inntrykk av dei mannlege solistane gjorde uansett Pilatus, i form av slovenaren Jan Kuhar, ein bass med skakande landshovdingrøyst.

Hikstande tone

Når det gjeld dei kvinnelege ariesolistane, lyt sopranen Ditte Marie Bræin nemnast, som fekk stemma til å blanda seg godt med dei to unisone tverrfløytene i «Ich folge dir gleichfalls», og Mari Askvik, som fullførte «Es ist vollbracht!» med verdig klagande altrøyst.

I den sistnemnde satsen, som kan kallast nøkkelarien i pasjonen, beit eg meg også merke i den spesielle spelestilen til Reiko Ichise på viola da gamba. Bach nytta dette overtonerike, lett nasale strykeinstrumentet medvite for å uttrykkja smerte og død. Dirigenten hadde lagt opp til eit temmeleg lågt tempo, som takka vere Ichises intense, hikstande gambetone kledde arien godt.

300-årsjubileum

Det var vågalt av Leif Ove Andsnes å setja opp eit så stort kyrkjemusikkverk på ein kammermusikkfestival, og eg var ganske spent på om det ville bli ein kunstnarleg suksess.

Andsnes’ motivasjonen var jubileet – tre hundre år er gått sidan Johannespasjonen blei urframført langfredag 1724 i Nikolaikyrkja i Leipzig. Der opplevde eg han tidlegare i sommar. Men førre helg synte altså at verket kan ha like stor verknad i ei sunnhordlandsk løe.

Sjur Haga Bringeland

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Konsert

J.S. Bach:

Johannespasjonen

Det Norske Solistkor, Rosendal Barokkorkester, Benedikt Kristjánsson, tenor (evangelist); mfl.; dir.: Grete Pedersen.
Riddarsalen i Rosendal, laurdag 10. august

Det er smått utruleg, men eg måtte til Rosendal for å oppleva den beste konserten under årets festivalsesong, nærare bestemt til ei ombygd løe på avlsgarden nedanfor baroniet. Riddarsalen, blir denne konsertløa med 460 sitjeplassar kalla, som trass i at ho er lang og smal, har god akustikk. På laurdag fann det som må vera Rosendal Kammermusikkfestivals største produksjon til no stad her: To framføringar av Bachs Johannespasjonen, BWV 245, med Det Norske Solistkor og Rosendal Barokkorkester, dirigert av Grete Pedersen. Eg var på den fyrste framføringa.

Alt i dei fyrste, nervøst pulserande taktane av opningssatsen fekk eg kjensla av at dette ville bli ei konsertoppleving utanom det vanlege. Tempoet var høgt, strykarklangen spenstig, dei kvasse dissonansane i oboane skjerande, og då koret kom inn med utropet «Herr, unser Herrscher», gjekk det kaldt nedover ryggen på meg. Det finst mange måtar å spela snøgt på. Dirigenten Pedersen musiserte hastig, men utan at det verka hastande, og den massive klangen kjendest aldri tyngjande.

Landshovdingrøyst

Eg har høyrt dei beste barokkorkestera i verda framføra denne pasjonen, men ein slik damplokomotivaktig energi i opninga var eineståande. Både koret og orkesteret var relativt lite med tanke på besetning. Dette gav høve til smidig frasering og dei artikulatoriske nyansane Pedersen er så god til å få fram. Dette galt også i ariane, særleg den eldfulle tenorarien «Ach, mein Sinn», der ho la opp til piskande snert i fiolinane.

Solist var her islandske Benedikt Kristjánsson. Han var også evangelist, altså den som syng bibelteksten ordrett gjennom resitativ og driv handlinga framover. Både resitativ og ariar meistra han fullgodt.

Den belgiske bassen Gunther Vandeven i rolla som Jesus, kunne vore meir malmfull, men det kan ha med plassen eg sat på å gjera, diagonalt frå Jesus.

Mest inntrykk av dei mannlege solistane gjorde uansett Pilatus, i form av slovenaren Jan Kuhar, ein bass med skakande landshovdingrøyst.

Hikstande tone

Når det gjeld dei kvinnelege ariesolistane, lyt sopranen Ditte Marie Bræin nemnast, som fekk stemma til å blanda seg godt med dei to unisone tverrfløytene i «Ich folge dir gleichfalls», og Mari Askvik, som fullførte «Es ist vollbracht!» med verdig klagande altrøyst.

I den sistnemnde satsen, som kan kallast nøkkelarien i pasjonen, beit eg meg også merke i den spesielle spelestilen til Reiko Ichise på viola da gamba. Bach nytta dette overtonerike, lett nasale strykeinstrumentet medvite for å uttrykkja smerte og død. Dirigenten hadde lagt opp til eit temmeleg lågt tempo, som takka vere Ichises intense, hikstande gambetone kledde arien godt.

300-årsjubileum

Det var vågalt av Leif Ove Andsnes å setja opp eit så stort kyrkjemusikkverk på ein kammermusikkfestival, og eg var ganske spent på om det ville bli ein kunstnarleg suksess.

Andsnes’ motivasjonen var jubileet – tre hundre år er gått sidan Johannespasjonen blei urframført langfredag 1724 i Nikolaikyrkja i Leipzig. Der opplevde eg han tidlegare i sommar. Men førre helg synte altså at verket kan ha like stor verknad i ei sunnhordlandsk løe.

Sjur Haga Bringeland

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Foto: Nina Leen

Frå bridgeverdaKunnskap

Nevrosexisme

«Er det ikkje noko grunnleggjande problematisk ved å ha ein eigen dame­klasse i ein sport som ikkje dreier seg om fysiske eigenskapar, men om logisk tenking?»

Erlend Skjetne
Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Foto: Nina Leen

Frå bridgeverdaKunnskap

Nevrosexisme

«Er det ikkje noko grunnleggjande problematisk ved å ha ein eigen dame­klasse i ein sport som ikkje dreier seg om fysiske eigenskapar, men om logisk tenking?»

Erlend Skjetne
Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.

Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.

Foto: Marcel Leliënhof

TeaterMeldingar
KristinAalen

Høgaktuelle forteljingar frå Midtausten

Trur vi Bibelen er ei utdatert bok, tek vi feil. Svein Tindberg syner korleis gamle jødisk-kristne soger talar til vår eksistens no når bombene fell mellom folkeslag.

Foto: Dag Aanderaa

Ordskifte
DagAanderaa

Pyntesjuke og luksuslov

Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.

Miridae, ei bladtege med oval form.

Miridae, ei bladtege med oval form.

Foto: via Wikimedia Commons

BokMeldingar
Per Roger Sandvik

Levande innsikt om døyande insekt

Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.

Ein kan finne kveis i levra til sei og torsk.

Ein kan finne kveis i levra til sei og torsk.

Foto: Cornelius Poppe / NTB

KunnskapFeature

Parasittar i fiskekjøtet er ikkje berre ulekkert, det kan òg vere helsefarleg

Arve Nilsen
Ein kan finne kveis i levra til sei og torsk.

Ein kan finne kveis i levra til sei og torsk.

Foto: Cornelius Poppe / NTB

KunnskapFeature

Parasittar i fiskekjøtet er ikkje berre ulekkert, det kan òg vere helsefarleg

Arve Nilsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis