Heilage lundar
Bundesjugendchors albumdebut tek oss til skogs.
Bundesjugendchor (stifta i 2021) er sett saman av unge og lovande korsongarar frå heile Tyskland.
Foto: Jakob Tillmann
CD
Reger, Fußeder, Mendelssohn, Schumann, Vernon, Kopp, Schafer, Ravel:
Waldeslust
Bundesjugendchor, dir.: Anne Kohler. Carus 2024
I tysk kulturhistorie spelar skogen den same rolla som fjellet her heime. Slik karrige fjell og dalar sidan romantikken er eit sublimt symbol på den nasjonale identiteten og folkelynnet vårt, har skogen – den storvaksne, gamle lauvskogen med stammer som gotiske katedralpilarar – sidan slutten av 1700-talet vore sinnbiletet på fridomen og krafta i det tyske.
Dette går vel attende til dei germanske eikelundane, der sigrande soldatar hengde krigstroféa sine på eiketre, trofé dei heidenske prestane kransa med eikelauv. Den angelsaksiske munken Bonifatius, som blir kalla «Apostelen til tyskarane» av di han på 700-talet kristna germanarstammene i dagens Tyskland, var ivrig på å fella desse heilage eiketrea i lundane som vel kan jamstillast med domkyrkjene til dei kristne. Den heilagaste av dei alle gjekk i bakken i 713 – den såkalla «Donareika», der Donar er den kontinentalgermanske nemninga for Tor.
Eikelauv blei eit tysk alternativ til den søreuropeiske laurbærkransen, både i poesien og i det militære. Medaljen til dei høgare klassane av den prøyssiske fortenestordenen jarnkrossen, stifta i 1813, er prydd med eikelauv.
Metafor
For det tyske publikummet er det difor meiningsmetta når koret Bundesjugendchor kallar debutalbumet sitt «Waldeslust» (Skogslyst, eller Skogsglede). Som dirigenten Anne Kohler skriv i omslagsheftet, er det skogen som skodeplass for mytar og fabelvesen, og som metafor på menneskesjela, dei vil presentera på «ei musikalsk reise gjennom underskogen».
Men også dei konkrete lydane i skogen får me høyra. I tittelverket, Elisabeth Fußeders (fødd 2000) Waldeslust for kor a capella, til dømes, greier komponisten å attskapa dei korte ekkoa mellom storvaksne trestammer.
Jaktromantikk
Livsglad skogsromantikk får me i «Jagdlied» (Jaktsong), op. 59 nr. 6, som demonstrerer kor virtuost Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847) komponerte for blandakor. Eigentleg er stykket disponert som eit dobbeltkor mellom herre- og kvinnestemmene, og harmoniane er så luftige at kvart ord blir skjøneleg – noko også Bundesjugendchors tydelege diksjon bidreg til. Kontemplativ romantikk byr Robert Schumann (1810–1856) på i Der traurige Jäger (Den sorgsame jegeren), op. 75 nr. 3, som med reine, skrittvise korakkordar minner om gravferdssong.
Max Regers (1873–1916) Drei Chöre für gemischten Chor a capella, op. 39, har seinromantikkens metta harmoniske tekstur. I det fyrste nummeret, «Schweigen» (Tagnad), bit eg meg merke i dirigenten Kohlers subtile frasering. Dette er korleiing på sitt beste: Kvar frase har si eiga dynamiske utvikling, med herleg «svell» på tonen til dei unge og klåre røystene i Bundesjugendchor.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Reger, Fußeder, Mendelssohn, Schumann, Vernon, Kopp, Schafer, Ravel:
Waldeslust
Bundesjugendchor, dir.: Anne Kohler. Carus 2024
I tysk kulturhistorie spelar skogen den same rolla som fjellet her heime. Slik karrige fjell og dalar sidan romantikken er eit sublimt symbol på den nasjonale identiteten og folkelynnet vårt, har skogen – den storvaksne, gamle lauvskogen med stammer som gotiske katedralpilarar – sidan slutten av 1700-talet vore sinnbiletet på fridomen og krafta i det tyske.
Dette går vel attende til dei germanske eikelundane, der sigrande soldatar hengde krigstroféa sine på eiketre, trofé dei heidenske prestane kransa med eikelauv. Den angelsaksiske munken Bonifatius, som blir kalla «Apostelen til tyskarane» av di han på 700-talet kristna germanarstammene i dagens Tyskland, var ivrig på å fella desse heilage eiketrea i lundane som vel kan jamstillast med domkyrkjene til dei kristne. Den heilagaste av dei alle gjekk i bakken i 713 – den såkalla «Donareika», der Donar er den kontinentalgermanske nemninga for Tor.
Eikelauv blei eit tysk alternativ til den søreuropeiske laurbærkransen, både i poesien og i det militære. Medaljen til dei høgare klassane av den prøyssiske fortenestordenen jarnkrossen, stifta i 1813, er prydd med eikelauv.
Metafor
For det tyske publikummet er det difor meiningsmetta når koret Bundesjugendchor kallar debutalbumet sitt «Waldeslust» (Skogslyst, eller Skogsglede). Som dirigenten Anne Kohler skriv i omslagsheftet, er det skogen som skodeplass for mytar og fabelvesen, og som metafor på menneskesjela, dei vil presentera på «ei musikalsk reise gjennom underskogen».
Men også dei konkrete lydane i skogen får me høyra. I tittelverket, Elisabeth Fußeders (fødd 2000) Waldeslust for kor a capella, til dømes, greier komponisten å attskapa dei korte ekkoa mellom storvaksne trestammer.
Jaktromantikk
Livsglad skogsromantikk får me i «Jagdlied» (Jaktsong), op. 59 nr. 6, som demonstrerer kor virtuost Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847) komponerte for blandakor. Eigentleg er stykket disponert som eit dobbeltkor mellom herre- og kvinnestemmene, og harmoniane er så luftige at kvart ord blir skjøneleg – noko også Bundesjugendchors tydelege diksjon bidreg til. Kontemplativ romantikk byr Robert Schumann (1810–1856) på i Der traurige Jäger (Den sorgsame jegeren), op. 75 nr. 3, som med reine, skrittvise korakkordar minner om gravferdssong.
Max Regers (1873–1916) Drei Chöre für gemischten Chor a capella, op. 39, har seinromantikkens metta harmoniske tekstur. I det fyrste nummeret, «Schweigen» (Tagnad), bit eg meg merke i dirigenten Kohlers subtile frasering. Dette er korleiing på sitt beste: Kvar frase har si eiga dynamiske utvikling, med herleg «svell» på tonen til dei unge og klåre røystene i Bundesjugendchor.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Abid Raja er advokat og Venstre- politikar.
Foto: Lina Hindrum
Det trugande utanforskapet
På sitt beste er Vår ære og vår frykt historia om ei integrering på retur og ei kraftig åtvaring om kva som kan skje som følgje av det.
Fargerikt om tolsemd
Me får garantert høyra meir til komponisten Eilertsen.
Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.
Foto: Christopher Helberg
Endringar til godt og vondt
Birger Emanuelsen skriv om folk slik at ein trur på det.
Me drog til månen av di det var teknologisk mogleg. Eit strålande døme på det teknologiske imperativet. Her vandrar astronaut Buzz Aldrin frå Apollo 11 rundt og les sjekklista si på venstre arm på ekte ingeniørvis.
Kjelde: Nasa
Teknologisk imperativ!
«Birkebeinerne på ski over fjellet med kongsbarnet».
Foto: Morten Henden Aamot
Eit ikonisk stykke kunst er kome heim
Medan gode krefter arbeider for å etablere eit museum for kunstnarbrørne Bergslien på Voss, har den lokale sparebanken sikra seg ein originalversjon av eit hovudverk av målaren Knud Bergslien.