JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Grått og godt

Tim Smith drøymer seg til 1980-talet på Albion.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Tim Smith og kona Kathi Zung i Harp er inspirerte av estetikken frå 1970- og 80-åra.

Tim Smith og kona Kathi Zung i Harp er inspirerte av estetikken frå 1970- og 80-åra.

Pressefoto

Tim Smith og kona Kathi Zung i Harp er inspirerte av estetikken frå 1970- og 80-åra.

Tim Smith og kona Kathi Zung i Harp er inspirerte av estetikken frå 1970- og 80-åra.

Pressefoto

3528
20231201
3528
20231201

Rock

Harp:

Albion

Bella Union

Kor behageleg kan ein gråfarge vere? Eg vert sitjande å tyggje på spørsmålet i dei to minutta instrumentalen «The Pleasant Grey», opningssporet på albumet Albion, varer. Musikken rommar ein tiltalande melankoli, ein slik som manglar dei store bølgjedalane, men kanskje leier ein til ei erkjenning av at livet faktisk er ei gåve når det er på det jamne, i ei verd der lidingane og katastrofane ser ut til å mangle ende.

Idet Albion – som er ­­det nye albumet frå Tim Smith, under artistnamnet Harp – fører lyttaren over i «I Am The Seed», teiknar det seg eit tydeleg bilete av musikken utgivinga rommar: Dette høyrest ut som 1980-talet. Populærmusikken har eksistert lenge nok til at vi no nærast kan omtale tidsperiodar som om dei liknar sjangrar.

I slike tilfelle er det ofte ein rådande estetikk ein refererer til, nokre kjenneteikn som går att, og som lyttarar får assosiasjonar til. I så måte er det gode tider for den såkalla «åttitalsmusikken», ikkje berre fordi han trekkjer kjøpesterke nostalgikarar, men også fordi stadig nye generasjonar oppdagar han og lèt seg inspirere av han, i alle sine fasongar.

Stemningsrikt

Sjølv om det saktens er ei stund sidan, vil somme lesarar kanskje kjenne Smith som sjølve urkrafta i Midlake, der han var både frontmann, vokalist og låtskrivar i meir enn eit dusin år – han var med på å stifte Texas-bandet på tampen av førre tusenår, men forlét det brått i 2012. Alt då gjekk han ut med namnet Harp, men det skulle likevel altså ta meir enn eit tiår før Albion følgde.

Uføreseielege omvegar og retningsskifte førte etter kvart Smith hovudstups inn i 1980-talets popmusikk, med band som The Cure, Tears For Fears, The Smiths, Cocteau Twins og Joy Division – og kor ulike desse no enn er, så har oppdaginga av dei på ulike vis sett sterke spor på songane på Albion, ikkje minst klangleg og lydleg. Programmerte trommer, synthar, noko som liknar på ein mellotron eller ei fløyte, skimrande gitarar og Smiths vokal medverkar alt saman til dette.

Det tok nokre lyttingar før Albion verkeleg festa seg, men etter at det først skjedde, har eg jamleg vendt tilbake til dei stemningsrike melodiane. Ein og annan musikar dukkar opp, mellom anna Midlake-bassisten Paul Alexander, og Kathi Zung, som Smith lever saman med, men musikken er mest av alt Smiths eigen.

Gammalbritisk

Albumtittelen reflekterer klangbotnar i det gammalbritiske, og Albion refererer til dømes ganske direkte til poesien og førestillingsverda til William Blake (1757–1827). Albion er det gamle namnet på Storbritannia, visstnok først brukt av den greske oppdagaren Pytheas på 300-talet før vår tidsrekning. Ordet skal ha keltisk opphav – etymologien vil ha det til at det kombinerer «høgde» (alb) og «øy» (inn). I denne samanhengen framkallar tittelen eit mytologisk landskap Smith er ganske fortapt i, i den grad at han utstyrer omslaget med nesten komisk direkte visuelle referansar, noko eg vonar ikkje styrer nyfikne lyttarar unna.

Albion bør med klangen av grøne åsar og «katedralske» strukturar kunne lokke til seg mang ein norsk lyttar med hang til det romantiske. Treng du eit døme, ta ein lytt til typisk eteriske «Shining Spires», som nærast fangar den vestlandske tristessen som utfaldar seg utanfor glaset idet eg lyttar – gråfargen kjenner vi så altfor godt, og vi ville nok ikkje hatt det annleis.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Rock

Harp:

Albion

Bella Union

Kor behageleg kan ein gråfarge vere? Eg vert sitjande å tyggje på spørsmålet i dei to minutta instrumentalen «The Pleasant Grey», opningssporet på albumet Albion, varer. Musikken rommar ein tiltalande melankoli, ein slik som manglar dei store bølgjedalane, men kanskje leier ein til ei erkjenning av at livet faktisk er ei gåve når det er på det jamne, i ei verd der lidingane og katastrofane ser ut til å mangle ende.

Idet Albion – som er ­­det nye albumet frå Tim Smith, under artistnamnet Harp – fører lyttaren over i «I Am The Seed», teiknar det seg eit tydeleg bilete av musikken utgivinga rommar: Dette høyrest ut som 1980-talet. Populærmusikken har eksistert lenge nok til at vi no nærast kan omtale tidsperiodar som om dei liknar sjangrar.

I slike tilfelle er det ofte ein rådande estetikk ein refererer til, nokre kjenneteikn som går att, og som lyttarar får assosiasjonar til. I så måte er det gode tider for den såkalla «åttitalsmusikken», ikkje berre fordi han trekkjer kjøpesterke nostalgikarar, men også fordi stadig nye generasjonar oppdagar han og lèt seg inspirere av han, i alle sine fasongar.

Stemningsrikt

Sjølv om det saktens er ei stund sidan, vil somme lesarar kanskje kjenne Smith som sjølve urkrafta i Midlake, der han var både frontmann, vokalist og låtskrivar i meir enn eit dusin år – han var med på å stifte Texas-bandet på tampen av førre tusenår, men forlét det brått i 2012. Alt då gjekk han ut med namnet Harp, men det skulle likevel altså ta meir enn eit tiår før Albion følgde.

Uføreseielege omvegar og retningsskifte førte etter kvart Smith hovudstups inn i 1980-talets popmusikk, med band som The Cure, Tears For Fears, The Smiths, Cocteau Twins og Joy Division – og kor ulike desse no enn er, så har oppdaginga av dei på ulike vis sett sterke spor på songane på Albion, ikkje minst klangleg og lydleg. Programmerte trommer, synthar, noko som liknar på ein mellotron eller ei fløyte, skimrande gitarar og Smiths vokal medverkar alt saman til dette.

Det tok nokre lyttingar før Albion verkeleg festa seg, men etter at det først skjedde, har eg jamleg vendt tilbake til dei stemningsrike melodiane. Ein og annan musikar dukkar opp, mellom anna Midlake-bassisten Paul Alexander, og Kathi Zung, som Smith lever saman med, men musikken er mest av alt Smiths eigen.

Gammalbritisk

Albumtittelen reflekterer klangbotnar i det gammalbritiske, og Albion refererer til dømes ganske direkte til poesien og førestillingsverda til William Blake (1757–1827). Albion er det gamle namnet på Storbritannia, visstnok først brukt av den greske oppdagaren Pytheas på 300-talet før vår tidsrekning. Ordet skal ha keltisk opphav – etymologien vil ha det til at det kombinerer «høgde» (alb) og «øy» (inn). I denne samanhengen framkallar tittelen eit mytologisk landskap Smith er ganske fortapt i, i den grad at han utstyrer omslaget med nesten komisk direkte visuelle referansar, noko eg vonar ikkje styrer nyfikne lyttarar unna.

Albion bør med klangen av grøne åsar og «katedralske» strukturar kunne lokke til seg mang ein norsk lyttar med hang til det romantiske. Treng du eit døme, ta ein lytt til typisk eteriske «Shining Spires», som nærast fangar den vestlandske tristessen som utfaldar seg utanfor glaset idet eg lyttar – gråfargen kjenner vi så altfor godt, og vi ville nok ikkje hatt det annleis.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis