JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Gamle og nye skuggar

Bob Dylans nettstrøymde konsertfilm frå 2021 kjem ut på plate.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Å finne nye konsertbilete av Bob Dylan er ikkje lett. Difor eit utsnitt frå omslaget til det nye albumet.

Å finne nye konsertbilete av Bob Dylan er ikkje lett. Difor eit utsnitt frå omslaget til det nye albumet.

Å finne nye konsertbilete av Bob Dylan er ikkje lett. Difor eit utsnitt frå omslaget til det nye albumet.

Å finne nye konsertbilete av Bob Dylan er ikkje lett. Difor eit utsnitt frå omslaget til det nye albumet.

3517
20230526
3517
20230526

Rock

Bob Dylan:

Shadow Kingdom

Sony

Då eg høyrde Bob Dylan i ein gammal, staseleg kino i Paris i fjor haust, gjorde ei nostalgisk kjensle av takksemd seg gjeldande, og den kjensla berre voks i løpet av dei sytten songane det varte: Tenk at eg skulle få høyre denne artisten, som har hatt så enormt mykje å seie for meg, endå ein gong, og i storform, med eit framifrå, relativt ferskt album (Rough and Rowdy Ways, 2020) i bagasjen attpåtil, summa det i meg der eg sat.

Det verka ikkje openbert sommaren før, då eg hadde benka meg ein julikveld på sørlandshytta for å få med meg Shadow Kingdom, den virtuelle konsertfilmen i svartkvitt som er ute på plate om nokre dagar (og i skjermutgåve litt etterpå). Dylan, som lèt til å vere avhengig av å turnere for å kunne leve, hadde på det tidspunktet ikkje stått på ein scene sidan 8. desember 2019. Pandemien hadde kasta sine skuggar på konsertverksemda, og eg var ikkje åleine om å lure på om vi nokon gong kom til å sjå han igjen.

Nytt band

Heldigvis hadde artisten og folka rundt han bestemt seg for å gjere noko heilt spesielt med Shadow Kingdom, i staden for berre å filme ei liveframføring av det nyaste materialet. Regissør Alma Har’el inviterte oss inn i noko som skulle emulere ein røykfull, folksam fransk klubb frå ei anna tid, til eit spel i lys og skuggar i beste noir-stil, med lunefulle, overrumplande tolkingar av songar som til dels hadde lege urørte lenge.

Bandet var nytt, med folk som Buck Meek (Big Thief) og Shahzad Ismaily på plass, i ei mima framføring av førehandsinnspelt materiale (som fleire kjelder på nettet vil ha det til vart laga av andre musikarar enn dei vi ser i filmen, inkludert Greg Leisz og Don Was, i Los Angeles). Kor som er, alt var smakfullt og høveleg cinematisk utført, og altså ikkje heilt utan eit slør av mystikk. Kva var dette? Kva skulle skje vidare?

Det veit vi meir om no. Dylan fylte 82 for eit par dagar sidan og er tilbake på sin evigvarande turné, som om litt fører han tilbake til det sørlege Europa. Dylan-senteret ved universitetet i Tulsa, som opna sine omfattande samlingar i fjor vår, arrangerer neste veke «The World of Bob Dylan 2023», som samlar forskarar, kritikarar og musikarar i eit heilt fabelaktig program. Skodespelaryndlingen Timothée Chalamet skal spele artisten i spelefilmen Complete Unknown, som snart skal inn i produksjon. Det kokar på alle plater i Dylan-kjøkkenet.

Banebrytande

Skuggane frå pandemien, som for underteikna var uløyseleg knytte til strøyminga av dette materialet som hending, ser for mange ut til å bleikne bort litt meir for kvar dag. Korleis høyrest Shadow Kingdom ut midtvegs i 2023? Fleire banebrytande versjonar frå plata hadde festa seg i repertoaret då eg høyrde Dylan i Paris.

Likevel er det ei oppdaging å høyre denne musikken på nytt, for også lausriven frå Har’els regi og Lol Crawleys filmfotografi framstår Shadow Kingdom som markant og vital. Songane listar seg liksom inn i noko nytt og kler det akustiske uttrykket – ikkje minst bruken av trekkspel, som tilfører eit kledeleg element av fortauskafé.

Det skulle ikkje overraske meg om fleire av desse songane her framstår i versjonar som vil verte ståande. Ein bør altså ikkje la seg lure av at dette verket ikkje heilt er verken ei konsertplate eller eit nytt studioalbum – Shadow Kingdom vil få ein sentral plass i forteljinga om Dylans seine år.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Rock

Bob Dylan:

Shadow Kingdom

Sony

Då eg høyrde Bob Dylan i ein gammal, staseleg kino i Paris i fjor haust, gjorde ei nostalgisk kjensle av takksemd seg gjeldande, og den kjensla berre voks i løpet av dei sytten songane det varte: Tenk at eg skulle få høyre denne artisten, som har hatt så enormt mykje å seie for meg, endå ein gong, og i storform, med eit framifrå, relativt ferskt album (Rough and Rowdy Ways, 2020) i bagasjen attpåtil, summa det i meg der eg sat.

Det verka ikkje openbert sommaren før, då eg hadde benka meg ein julikveld på sørlandshytta for å få med meg Shadow Kingdom, den virtuelle konsertfilmen i svartkvitt som er ute på plate om nokre dagar (og i skjermutgåve litt etterpå). Dylan, som lèt til å vere avhengig av å turnere for å kunne leve, hadde på det tidspunktet ikkje stått på ein scene sidan 8. desember 2019. Pandemien hadde kasta sine skuggar på konsertverksemda, og eg var ikkje åleine om å lure på om vi nokon gong kom til å sjå han igjen.

Nytt band

Heldigvis hadde artisten og folka rundt han bestemt seg for å gjere noko heilt spesielt med Shadow Kingdom, i staden for berre å filme ei liveframføring av det nyaste materialet. Regissør Alma Har’el inviterte oss inn i noko som skulle emulere ein røykfull, folksam fransk klubb frå ei anna tid, til eit spel i lys og skuggar i beste noir-stil, med lunefulle, overrumplande tolkingar av songar som til dels hadde lege urørte lenge.

Bandet var nytt, med folk som Buck Meek (Big Thief) og Shahzad Ismaily på plass, i ei mima framføring av førehandsinnspelt materiale (som fleire kjelder på nettet vil ha det til vart laga av andre musikarar enn dei vi ser i filmen, inkludert Greg Leisz og Don Was, i Los Angeles). Kor som er, alt var smakfullt og høveleg cinematisk utført, og altså ikkje heilt utan eit slør av mystikk. Kva var dette? Kva skulle skje vidare?

Det veit vi meir om no. Dylan fylte 82 for eit par dagar sidan og er tilbake på sin evigvarande turné, som om litt fører han tilbake til det sørlege Europa. Dylan-senteret ved universitetet i Tulsa, som opna sine omfattande samlingar i fjor vår, arrangerer neste veke «The World of Bob Dylan 2023», som samlar forskarar, kritikarar og musikarar i eit heilt fabelaktig program. Skodespelaryndlingen Timothée Chalamet skal spele artisten i spelefilmen Complete Unknown, som snart skal inn i produksjon. Det kokar på alle plater i Dylan-kjøkkenet.

Banebrytande

Skuggane frå pandemien, som for underteikna var uløyseleg knytte til strøyminga av dette materialet som hending, ser for mange ut til å bleikne bort litt meir for kvar dag. Korleis høyrest Shadow Kingdom ut midtvegs i 2023? Fleire banebrytande versjonar frå plata hadde festa seg i repertoaret då eg høyrde Dylan i Paris.

Likevel er det ei oppdaging å høyre denne musikken på nytt, for også lausriven frå Har’els regi og Lol Crawleys filmfotografi framstår Shadow Kingdom som markant og vital. Songane listar seg liksom inn i noko nytt og kler det akustiske uttrykket – ikkje minst bruken av trekkspel, som tilfører eit kledeleg element av fortauskafé.

Det skulle ikkje overraske meg om fleire av desse songane her framstår i versjonar som vil verte ståande. Ein bør altså ikkje la seg lure av at dette verket ikkje heilt er verken ei konsertplate eller eit nytt studioalbum – Shadow Kingdom vil få ein sentral plass i forteljinga om Dylans seine år.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

ÅshildEliassen
Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

ÅshildEliassen
Johannes Engelsen Espedals «Brottsjø» (2023) er laga av eit gamalt stakittgjerde frå kyrkjegarden ved Hoff kyrkje på Toten.

Johannes Engelsen Espedals «Brottsjø» (2023) er laga av eit gamalt stakittgjerde frå kyrkjegarden ved Hoff kyrkje på Toten.

Foto: Eva Furseth

Meldingar
Eva Furseth

Retrobølgje på Haustutstillinga

Haustutstillinga 2024 er ei spenstig og særs variert utstilling. Her er det ingen kunstnarar som trampar i takt.

Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.

Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.

Foto: Henrik Laurvik / NTB

BokMeldingar
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Personleg rapport om SV

Boka Steinar Stjernø har skrive om SV, reiser indirekte mange spørsmål utan svar.

Ukrainsk personell bruker søkjelys når dei ser etter russiske dronar.

Ukrainsk personell bruker søkjelys når dei ser etter russiske dronar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

Samfunn
Andrej Kurkov

Pengar er makt

Krigen utløyser stadig nye kontroversar, som når kopeken får nytt namn, medan dei russiske droneåtaka forsterkar konflikten mellom Belarus og Russland.

Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Samfunn

Ei skrantande folkehelse

Kan det tenkast at sjukefråværet aukar fordi fleire enn før blir sjuke?

Per Anders Todal
Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Samfunn

Ei skrantande folkehelse

Kan det tenkast at sjukefråværet aukar fordi fleire enn før blir sjuke?

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis