JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Gamalrussisk korklang

Det var ortodoks intensitet over opningskonserten til Bergen kirkeautunnale i Bergen domkyrkje.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Bergen Domkor i Bergen domkyrkje.

Bergen Domkor i Bergen domkyrkje.

Foto: Gyrid Cecilie Nygaard / Bergen kirkeautunnale

Bergen Domkor i Bergen domkyrkje.

Bergen Domkor i Bergen domkyrkje.

Foto: Gyrid Cecilie Nygaard / Bergen kirkeautunnale

4585
20221007
4585
20221007

Kyrkjekonsert

Sergej Rakhmaninov:

Vespermesse for kor, op. 37

Bergen Domkor; dir.: Kjetil Almenning
Bergen domkyrkje, onsdag 21. september

Same dagen som Vladimir Putin varsla delvis mobilisering og truga Vesten med atomvåpen, opna Bergen kirkeautunnale med malmfull russisk korsong. Slikt får ein sjølvsagt til å tenkja, når ein veit kor tett diktatoren har knytt leiarskapen i kyrkja til seg – og har sett bilete av prestar i full pontifikalia som skvetter vigslevatn over stablar med kalasjnikovar.

Å skilja musikk og politikk kan vera vanskeleg, særleg når dei uhyggelege fylgjene av den sistnemnde kjem så nært på oss gjennom media. Å høyra eit av dei sterkaste verka frå den russisk­ortodokse kyrkjemusikken sette meg i ei melankolsk sinnsstemning denne kvelden.

Men russaren Rakhmaninov har ikkje noko med Putin å gjera, like lite som Bach, Beethoven og Brahms hadde med Hitler å gjera. Den gongen krigen ramma oss, skjøna me det. Då musikklivet blei stadig meir nazifisert i 1943, gjekk det under jorda. Illegale «motstandskonsertar» blei arrangerte, men der var ikkje tysk musikk bannlyst frå repertoaret. Tvert imot: I ei barbarisk tid blei særleg Bachs musikk eit symbol for det me ikkje ville missa.

Sentralt verk

Sergej Rakhmaninov blir rekna mellom dei siste store romantikarane. Klavervirtuosen er mest kjend for krevjande solostykke og solokonsertar. Kormusikk komponerte han lite av, og han distanserte seg frå kyrkja. Likevel skapte han med sitt opus 47, Vespermesse for kor, den russiske kyrkjemusikktradisjonens mest sentrale korverk – like før revolusjonen sette ein stoppar for denne musikkforma.

Messa blei til på under to veker krigsvinteren 1915. Denne tida var vanskeleg for komponisten. Han blei innkalla til militærteneste, men slapp unna på grunn av svak helse. Så døydde faren, og då den politiske situasjonen blei stadig meir prekær, ynskte han å emigrera. Etter Oktoberrevolusjonen i 1917 blei han invitert til å halda konsert i Sverige. Han nytta høvet og drog med heile familien – for aldri å venda attende til Russland.

Arkaisk

Messa er sjølvsagt a cappella, altså reint vokal, for i den russisk-ortodokse gudstenesta var (og er) bruken av instrument forbode. Det arkaisk-kraftfulle og nokså framandvorne ved uttrykket merka me alt i opningstaktane, då Bergen Domkor under leiing av domkantor Kjetil Almenning med full kraft framførte opningsorda «Kom, lat oss tilbe Gud, vår Konge».

For sjølv om dette er komponert kunstmusikk med harmoniske vendingar kjende frå felleseuropeisk seinromantikk, krinsar dei fleste av satsane kring gamalortodokse hymnar med opphav i Kyiv og Konstantinopel. For nokre av satsane ligg nykomponerte melodiar til grunn. Men også her legg komponisten seg nært opp til den gamle salmesongen.

Presis artikulasjon

Klangen til Bergen Domkor var slankare og klårare enn eg kjenner det frå innspelingar med andre ensemble, særleg dei med russiske kor (der sopranane plar synga med veldig vibrato i dei dynamisk sterke partia, noko som gjer stemmebalansen topptung). Domkoret gjorde størst inntrykk i dei dramatiske satsane, der det lukkast å realisera Rakhmaninovs detaljerte dynamiske merknadar i partituret. Men mest avgjerande for resultatet var den presise tekstuttalen til songarane. Det kan ikkje vera lett å synga på russisk, så her har russiskkyndige openbert lukkast med innstuderinga.

Stykket krev mykje av bassane, som skal uvanleg langt ned i song­registeret. Mest namngjeten er den djupe avslutninga av femte sats («Simeons lovsong»), der mennene i domkoret klarte jamvel dei lågaste tonane. Høgdepunktet denne kvelden var likevel den sentrale niande satsen, som er ei musikalsk skifterik skildring av Kristi oppstode. Dirigenten klarte verkeleg å byggja opp spenninga frå partiet der dei djupe og dulde mannsrøystene stemmer i på «Ære vera Faderen og Sonen og Den Heilage Ande» med drivande rytmikk, og fram til alle bryt ut i samstemte hallelujarop.

Herleg uklår

Satsen er typisk for det framandvorne ved verket. Det er nemleg alltid teksten som styrer musikken. Tonane er orda sine slavar, noko som skapar asymmetriske fraselengder og uventa rytmiske betoningar midt i takten. Dette er ein ganske annan estetikk enn den me er vande med i vestleg kyrkjemusikk. Bergen Domkor fekk til den rette schwungen – ein særeigen slavisk schwung der grensa mellom melankoli og eufori er herleg uklår.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Kyrkjekonsert

Sergej Rakhmaninov:

Vespermesse for kor, op. 37

Bergen Domkor; dir.: Kjetil Almenning
Bergen domkyrkje, onsdag 21. september

Same dagen som Vladimir Putin varsla delvis mobilisering og truga Vesten med atomvåpen, opna Bergen kirkeautunnale med malmfull russisk korsong. Slikt får ein sjølvsagt til å tenkja, når ein veit kor tett diktatoren har knytt leiarskapen i kyrkja til seg – og har sett bilete av prestar i full pontifikalia som skvetter vigslevatn over stablar med kalasjnikovar.

Å skilja musikk og politikk kan vera vanskeleg, særleg når dei uhyggelege fylgjene av den sistnemnde kjem så nært på oss gjennom media. Å høyra eit av dei sterkaste verka frå den russisk­ortodokse kyrkjemusikken sette meg i ei melankolsk sinnsstemning denne kvelden.

Men russaren Rakhmaninov har ikkje noko med Putin å gjera, like lite som Bach, Beethoven og Brahms hadde med Hitler å gjera. Den gongen krigen ramma oss, skjøna me det. Då musikklivet blei stadig meir nazifisert i 1943, gjekk det under jorda. Illegale «motstandskonsertar» blei arrangerte, men der var ikkje tysk musikk bannlyst frå repertoaret. Tvert imot: I ei barbarisk tid blei særleg Bachs musikk eit symbol for det me ikkje ville missa.

Sentralt verk

Sergej Rakhmaninov blir rekna mellom dei siste store romantikarane. Klavervirtuosen er mest kjend for krevjande solostykke og solokonsertar. Kormusikk komponerte han lite av, og han distanserte seg frå kyrkja. Likevel skapte han med sitt opus 47, Vespermesse for kor, den russiske kyrkjemusikktradisjonens mest sentrale korverk – like før revolusjonen sette ein stoppar for denne musikkforma.

Messa blei til på under to veker krigsvinteren 1915. Denne tida var vanskeleg for komponisten. Han blei innkalla til militærteneste, men slapp unna på grunn av svak helse. Så døydde faren, og då den politiske situasjonen blei stadig meir prekær, ynskte han å emigrera. Etter Oktoberrevolusjonen i 1917 blei han invitert til å halda konsert i Sverige. Han nytta høvet og drog med heile familien – for aldri å venda attende til Russland.

Arkaisk

Messa er sjølvsagt a cappella, altså reint vokal, for i den russisk-ortodokse gudstenesta var (og er) bruken av instrument forbode. Det arkaisk-kraftfulle og nokså framandvorne ved uttrykket merka me alt i opningstaktane, då Bergen Domkor under leiing av domkantor Kjetil Almenning med full kraft framførte opningsorda «Kom, lat oss tilbe Gud, vår Konge».

For sjølv om dette er komponert kunstmusikk med harmoniske vendingar kjende frå felleseuropeisk seinromantikk, krinsar dei fleste av satsane kring gamalortodokse hymnar med opphav i Kyiv og Konstantinopel. For nokre av satsane ligg nykomponerte melodiar til grunn. Men også her legg komponisten seg nært opp til den gamle salmesongen.

Presis artikulasjon

Klangen til Bergen Domkor var slankare og klårare enn eg kjenner det frå innspelingar med andre ensemble, særleg dei med russiske kor (der sopranane plar synga med veldig vibrato i dei dynamisk sterke partia, noko som gjer stemmebalansen topptung). Domkoret gjorde størst inntrykk i dei dramatiske satsane, der det lukkast å realisera Rakhmaninovs detaljerte dynamiske merknadar i partituret. Men mest avgjerande for resultatet var den presise tekstuttalen til songarane. Det kan ikkje vera lett å synga på russisk, så her har russiskkyndige openbert lukkast med innstuderinga.

Stykket krev mykje av bassane, som skal uvanleg langt ned i song­registeret. Mest namngjeten er den djupe avslutninga av femte sats («Simeons lovsong»), der mennene i domkoret klarte jamvel dei lågaste tonane. Høgdepunktet denne kvelden var likevel den sentrale niande satsen, som er ei musikalsk skifterik skildring av Kristi oppstode. Dirigenten klarte verkeleg å byggja opp spenninga frå partiet der dei djupe og dulde mannsrøystene stemmer i på «Ære vera Faderen og Sonen og Den Heilage Ande» med drivande rytmikk, og fram til alle bryt ut i samstemte hallelujarop.

Herleg uklår

Satsen er typisk for det framandvorne ved verket. Det er nemleg alltid teksten som styrer musikken. Tonane er orda sine slavar, noko som skapar asymmetriske fraselengder og uventa rytmiske betoningar midt i takten. Dette er ein ganske annan estetikk enn den me er vande med i vestleg kyrkjemusikk. Bergen Domkor fekk til den rette schwungen – ein særeigen slavisk schwung der grensa mellom melankoli og eufori er herleg uklår.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Samstundes som Russland har formannskapet i Tryggingsrådet, er landet inne i det tredje året som aggressor mot Ukraina. Slik er det uhyggelege paradokset i internasjonal politikk nett no, skriv Bernt Hagtvet.

Samstundes som Russland har formannskapet i Tryggingsrådet, er landet inne i det tredje året som aggressor mot Ukraina. Slik er det uhyggelege paradokset i internasjonal politikk nett no, skriv Bernt Hagtvet.

Foto: Eduardo Munoz Alvarez / AP / NTB

Samfunn

Ei verdsordning i oppløysing

Internasjonal politikk tek meir og meir farge av dei resultatlause samkomene, med Tryggingsrådet i FN som fremste symbolet på manglande handlekraft.

Bernt Hagtvet
Samstundes som Russland har formannskapet i Tryggingsrådet, er landet inne i det tredje året som aggressor mot Ukraina. Slik er det uhyggelege paradokset i internasjonal politikk nett no, skriv Bernt Hagtvet.

Samstundes som Russland har formannskapet i Tryggingsrådet, er landet inne i det tredje året som aggressor mot Ukraina. Slik er det uhyggelege paradokset i internasjonal politikk nett no, skriv Bernt Hagtvet.

Foto: Eduardo Munoz Alvarez / AP / NTB

Samfunn

Ei verdsordning i oppløysing

Internasjonal politikk tek meir og meir farge av dei resultatlause samkomene, med Tryggingsrådet i FN som fremste symbolet på manglande handlekraft.

Bernt Hagtvet
Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal
Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis