JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Galileos lutt

Christian Zimmermann spelar luttmusikk av musikarfamilien Galilei dårleg.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Galileo Galilei (1564–1642). Utsnitt frå måleri av Justus Sustermans frå 1636.

Galileo Galilei (1564–1642). Utsnitt frå måleri av Justus Sustermans frå 1636.

Galileo Galilei (1564–1642). Utsnitt frå måleri av Justus Sustermans frå 1636.

Galileo Galilei (1564–1642). Utsnitt frå måleri av Justus Sustermans frå 1636.

3052
20230106
3052
20230106

CD

Vincenzo Galilei, Michelangelo Galilei:

Musiche per liuto

Christian Zimmermann, lutt. Tactus 2022.

Pisanaren Galileo Galilei levde i ei brytingstid, i eit akademisk og kunstnarleg miljø som resulterte i det vitskaplege paradigmeskiftet som framleis pregar verdssynet vårt. Som fysikar ytte han viktige tilskot til rørslelæra, og han var ein pioner i bruken av teleskop i astronomien. Han propaganderte Nicolaus Copernicus’ lære om sola som sentrum for jordrørsla. Dette likte inkvisisjonen dårleg – seremoniell avsverjing av det kopernikanske verdsbiletet og livsvarig fengsel blei resultatet.

Paven gav heldigvis snart nåde. Men den vitskaplege verksemda kosta han mykje – til og med synet, for teleskoptittinga på sola svei augo hans så han blei nærast blind. Dauv blei han forresten også mot slutten av livet.

Dyktig musikar

Eg vil tru at dauvskapen gjorde Galileo sorgsam, for den fyrste biografen skildrar han som ein habil luttspelar og cembalist. Dette lærte han av far sin, Vincenzo Galilei (ca. 1520–1591). Denne spelte lutt så ofte han kunne, anten «han ferdast gjennom byen, sat til hest, stod ved vindauget eller låg i senga», som føreordet til ei av noteutgåvene hans opplyser.

Men Vincenzo var ikkje berre praktisk musikar. Som musikkteoretikar forfekta han nye teoretiske prinsipp som førte til framveksten av operaen – og slik resulterte i eit musikalsk paradigmeskifte mellom renessanse og barokk i musikkhistoria. Han var medlem av camerata fiorentina, ein lærd humanistkrins i Firenze som ynskte å attskapa den greske tragedien. Denne kunstforma meinte dei blei sungen i antikken, ikkje talt. «Monodien» var resultatet, ein ny komposisjonsmåte der songaren framfører teksten resitativisk til eit enkelt, akkordbasert akkompagnement. Dette radikale brotet med renessansens kunstferdig-kompliserte polyfoni la grunnlaget for barokkoperaens resitativ.

Skuffande

Musikk av Galileo Galilei er ikkje overlevert, sjølv om han sikkert komponerte. Det er derimot komposisjonane til faren Vincenzo og dei til veslebroren Michelangelo Galileo (1575–1631), som var hoffmusikar i München. På albumet Musiche per liuto (Musikk for lutt) framfører tyske Christian Zimmermann kring 30 småstykke av dei begge.

Zimmermanns spel skuffar. Nivået er langt under det ein bør forventa av ein moderne luttspelar. Han bommar på viktige tonar, snublar i ornamenta, fraserer stivt og livlaust, og der teknikken blir for krevjande, legg han inn små juksepausar.

Kva så med komposisjonane? Vincenzo skriv i sober renessansestil prega av lærd kontrapunktikk. Saklege satsnamn som «Contrapunto quarto» og «Contrapunto quinto» florerer. Sonen Michelangelos stil er friare og nærare barokken, med dansesatsar som «Corrente» og «Saltarello». Summa summarum lyt eg likevel innrømma at det er det biografiske ved albumet, og ikkje det kunstnarlege, som interesserer meg mest.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Vincenzo Galilei, Michelangelo Galilei:

Musiche per liuto

Christian Zimmermann, lutt. Tactus 2022.

Pisanaren Galileo Galilei levde i ei brytingstid, i eit akademisk og kunstnarleg miljø som resulterte i det vitskaplege paradigmeskiftet som framleis pregar verdssynet vårt. Som fysikar ytte han viktige tilskot til rørslelæra, og han var ein pioner i bruken av teleskop i astronomien. Han propaganderte Nicolaus Copernicus’ lære om sola som sentrum for jordrørsla. Dette likte inkvisisjonen dårleg – seremoniell avsverjing av det kopernikanske verdsbiletet og livsvarig fengsel blei resultatet.

Paven gav heldigvis snart nåde. Men den vitskaplege verksemda kosta han mykje – til og med synet, for teleskoptittinga på sola svei augo hans så han blei nærast blind. Dauv blei han forresten også mot slutten av livet.

Dyktig musikar

Eg vil tru at dauvskapen gjorde Galileo sorgsam, for den fyrste biografen skildrar han som ein habil luttspelar og cembalist. Dette lærte han av far sin, Vincenzo Galilei (ca. 1520–1591). Denne spelte lutt så ofte han kunne, anten «han ferdast gjennom byen, sat til hest, stod ved vindauget eller låg i senga», som føreordet til ei av noteutgåvene hans opplyser.

Men Vincenzo var ikkje berre praktisk musikar. Som musikkteoretikar forfekta han nye teoretiske prinsipp som førte til framveksten av operaen – og slik resulterte i eit musikalsk paradigmeskifte mellom renessanse og barokk i musikkhistoria. Han var medlem av camerata fiorentina, ein lærd humanistkrins i Firenze som ynskte å attskapa den greske tragedien. Denne kunstforma meinte dei blei sungen i antikken, ikkje talt. «Monodien» var resultatet, ein ny komposisjonsmåte der songaren framfører teksten resitativisk til eit enkelt, akkordbasert akkompagnement. Dette radikale brotet med renessansens kunstferdig-kompliserte polyfoni la grunnlaget for barokkoperaens resitativ.

Skuffande

Musikk av Galileo Galilei er ikkje overlevert, sjølv om han sikkert komponerte. Det er derimot komposisjonane til faren Vincenzo og dei til veslebroren Michelangelo Galileo (1575–1631), som var hoffmusikar i München. På albumet Musiche per liuto (Musikk for lutt) framfører tyske Christian Zimmermann kring 30 småstykke av dei begge.

Zimmermanns spel skuffar. Nivået er langt under det ein bør forventa av ein moderne luttspelar. Han bommar på viktige tonar, snublar i ornamenta, fraserer stivt og livlaust, og der teknikken blir for krevjande, legg han inn små juksepausar.

Kva så med komposisjonane? Vincenzo skriv i sober renessansestil prega av lærd kontrapunktikk. Saklege satsnamn som «Contrapunto quarto» og «Contrapunto quinto» florerer. Sonen Michelangelos stil er friare og nærare barokken, med dansesatsar som «Corrente» og «Saltarello». Summa summarum lyt eg likevel innrømma at det er det biografiske ved albumet, og ikkje det kunstnarlege, som interesserer meg mest.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn

Cuba framfor kollaps?

Den cubanske nasjonen lir no av den kanskje største systemkrisa sidan kolonitida.

VegardBye

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn

Cuba framfor kollaps?

Den cubanske nasjonen lir no av den kanskje største systemkrisa sidan kolonitida.

VegardBye
Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Foto: Heiko Junge / NTB

UtanriksSamfunn

Noreg skal vera det mest demokratiske landet i verda, men ignorerer Asias fremste og samstundes mest truga demokrati

HalvorEifring
Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Foto: Heiko Junge / NTB

UtanriksSamfunn

Noreg skal vera det mest demokratiske landet i verda, men ignorerer Asias fremste og samstundes mest truga demokrati

HalvorEifring

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis