Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Frelsar på florentinsk

Händels Messias kom til kontinentet takka vera ein engelsk lord.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Lord George Nassau Clavering (til venstre) syner fram eit Rafael-måleri i  Uffizi-galleria i Firenze. Utsnitt av måleri (ca. 1775) av Johan Zoffani.

Lord George Nassau Clavering (til venstre) syner fram eit Rafael-måleri i Uffizi-galleria i Firenze. Utsnitt av måleri (ca. 1775) av Johan Zoffani.

Lord George Nassau Clavering (til venstre) syner fram eit Rafael-måleri i  Uffizi-galleria i Firenze. Utsnitt av måleri (ca. 1775) av Johan Zoffani.

Lord George Nassau Clavering (til venstre) syner fram eit Rafael-måleri i Uffizi-galleria i Firenze. Utsnitt av måleri (ca. 1775) av Johan Zoffani.

2824
20241108
2824
20241108

CD

Georg Friedrich Händel:

Il Messia. Florence Version 1768

Innsbrucker Festwochenorchester; dir.: Allesandro De Marchi. CPO 2024

Verknadshistoria til Georg Friedrich Händels (1685–1759) oratorium er eineståande, for dei står i ein ubroten framføringstradisjon frå dei blei komponerte og fram til i dag. Hjå andre barokkomponistar er det jo annleis. J.S. Bachs store kyrkjemusikkverk, til dømes, var gløymde i nesten hundre år før dei kom på konsertrepertoaret.

Spesielt interessant er verknadshistoria til Händels Messiah, HWV 56. Dette bibelske oratoriet, som blei urframført i Dublin i 1742, blei raskt til eit av dei oftast spelte korverka internasjonalt. Fyrsteframføringa på kontinentet kan me takka ein engelsk lord for. George Nassau Clavering, 3. jarl av Cowper (1738–1789), la i 1756 ut på den for hans stand obligatoriske grand tour gjennom Italia. Firenze skulle i utgangspunktet bli siste stopp på danningsreisa, noko det på sitt vis også blei. Han busette seg nemleg i byen, der han samla kunst og arrangerte konsertar og operaframføringar til sin døyande dag.

Il Messia

Lord Clavering formidla italienske kunstverk til kjøparar i heimlandet. Fleire av hans Rafael-målarstykke heng no i National Gallery i London. Men kulturformidlinga gjekk også andre vegen, for då han i 1768 fekk tak i eit partitur av Händels Messias, gav han ein lokal diktar i oppdrag å omsetja den engelske librettoen til italiensk, og ein komponist å tilpassa melodiane til italiensken.

Urpremieren, som fann stad i storhertugen av Toscanas residens Palazzo Pitti, var det engelskmennene kallar an instant hit. Il Messia av «Giorgio Federico Hendel», som dei skreiv namnet hans, blei dei neste åra framført årleg i Firenze og gjorde mellom anna stort inntrykk på den unge W.A. Mozart.

Italiensk gusto

Lord Claverings florentinske Messias ligg no føre i ei live-innspeling med Innsbruck-festivalens orkester. Den langsame innleiinga av ouverturen, som eigentleg er i fransk stil, blir her tolka med erkeitaliensk gusto, det vil seia i ekstra langsamt tempo og med virtuost utsmykka fiolinstemme. Det er morosamt å høyra den vidgjetne «Halleluja»-satsen (spor 14), der det bombastisk engelske «and he shall reign for ever and ever» er blitt til «e regnerà per sempre, e sempre».

Somt kling faktisk betre på italiensk enn på originalspråket. Det har å gjera med at Händel i enkelte satsar nytta musikk frå gamle verk, med melodiar som opphavleg var mynta på annan tekst. Spesielt i korsatsen «For unto us a child is born» («Ecco già nato un pargoletto», spor 7) høver den italienske gjendiktinga framifrå til den rytmiske strukturen i melodien.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Georg Friedrich Händel:

Il Messia. Florence Version 1768

Innsbrucker Festwochenorchester; dir.: Allesandro De Marchi. CPO 2024

Verknadshistoria til Georg Friedrich Händels (1685–1759) oratorium er eineståande, for dei står i ein ubroten framføringstradisjon frå dei blei komponerte og fram til i dag. Hjå andre barokkomponistar er det jo annleis. J.S. Bachs store kyrkjemusikkverk, til dømes, var gløymde i nesten hundre år før dei kom på konsertrepertoaret.

Spesielt interessant er verknadshistoria til Händels Messiah, HWV 56. Dette bibelske oratoriet, som blei urframført i Dublin i 1742, blei raskt til eit av dei oftast spelte korverka internasjonalt. Fyrsteframføringa på kontinentet kan me takka ein engelsk lord for. George Nassau Clavering, 3. jarl av Cowper (1738–1789), la i 1756 ut på den for hans stand obligatoriske grand tour gjennom Italia. Firenze skulle i utgangspunktet bli siste stopp på danningsreisa, noko det på sitt vis også blei. Han busette seg nemleg i byen, der han samla kunst og arrangerte konsertar og operaframføringar til sin døyande dag.

Il Messia

Lord Clavering formidla italienske kunstverk til kjøparar i heimlandet. Fleire av hans Rafael-målarstykke heng no i National Gallery i London. Men kulturformidlinga gjekk også andre vegen, for då han i 1768 fekk tak i eit partitur av Händels Messias, gav han ein lokal diktar i oppdrag å omsetja den engelske librettoen til italiensk, og ein komponist å tilpassa melodiane til italiensken.

Urpremieren, som fann stad i storhertugen av Toscanas residens Palazzo Pitti, var det engelskmennene kallar an instant hit. Il Messia av «Giorgio Federico Hendel», som dei skreiv namnet hans, blei dei neste åra framført årleg i Firenze og gjorde mellom anna stort inntrykk på den unge W.A. Mozart.

Italiensk gusto

Lord Claverings florentinske Messias ligg no føre i ei live-innspeling med Innsbruck-festivalens orkester. Den langsame innleiinga av ouverturen, som eigentleg er i fransk stil, blir her tolka med erkeitaliensk gusto, det vil seia i ekstra langsamt tempo og med virtuost utsmykka fiolinstemme. Det er morosamt å høyra den vidgjetne «Halleluja»-satsen (spor 14), der det bombastisk engelske «and he shall reign for ever and ever» er blitt til «e regnerà per sempre, e sempre».

Somt kling faktisk betre på italiensk enn på originalspråket. Det har å gjera med at Händel i enkelte satsar nytta musikk frå gamle verk, med melodiar som opphavleg var mynta på annan tekst. Spesielt i korsatsen «For unto us a child is born» («Ecco già nato un pargoletto», spor 7) høver den italienske gjendiktinga framifrå til den rytmiske strukturen i melodien.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Bjørn Olaf Johannessen er manusforfattar for ei rekkje filmar og TV-seriar. Årets roman er den tredje sidan debuten i 2017.

Bjørn Olaf Johannessen er manusforfattar for ei rekkje filmar og TV-seriar. Årets roman er den tredje sidan debuten i 2017.

Foto: Jacob Johannessen Maske

BokMeldingar

Inni er me like, men det er utanpå

Bjørn Olaf Johannessen skriv artig, men mest utanpå om det innvendige.

Odd W. Surén
Bjørn Olaf Johannessen er manusforfattar for ei rekkje filmar og TV-seriar. Årets roman er den tredje sidan debuten i 2017.

Bjørn Olaf Johannessen er manusforfattar for ei rekkje filmar og TV-seriar. Årets roman er den tredje sidan debuten i 2017.

Foto: Jacob Johannessen Maske

BokMeldingar

Inni er me like, men det er utanpå

Bjørn Olaf Johannessen skriv artig, men mest utanpå om det innvendige.

Odd W. Surén
Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Foto: Taiwan Military News Agency / Taiwan's Defense Ministry / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Starten på ein storkrig?

For tida bur eg i eit fredeleg, demokratisk og velståande land, som risikerer å utløysa den neste storkrigen i verda.

HalvorEifring
Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Foto: Taiwan Military News Agency / Taiwan's Defense Ministry / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Starten på ein storkrig?

For tida bur eg i eit fredeleg, demokratisk og velståande land, som risikerer å utløysa den neste storkrigen i verda.

HalvorEifring

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis