Førsteklasses hardingfelespel
Per Anders Buen Garnås feira 20 år som hardingfelespelemann med gamle og nye innspelingar.
Hardingfelespelemannen Per Anders Buen Garnås har vunne Landskappleiken fire gonger.
Foto: Gry B. Røiland
Folkemusikk
Per Anders Buen Garnås:
Anno 2001/ Anno 2021
Ta:lik
Hardingfelespelaren Per Anders Buen Garnås (f. 1980) debuterte med soloplata Åleine i 2001. Den gongen vart det spelt inn langt fleire slåttar enn dei 25 som var med på plata.
Då han i fjor skulle markera 20-årsjubileet med ny innspeling, fann han ut at dei uutgjevne slåttane som ikkje vart med på debutplata, framleis tolte dagens ljos. Dermed presenter han samstundes ukjende gamle opptak og nye innspelingar på to separate CD-plater.
Hovudskilnaden er tydelegast merkbar i lydbiletet. Medan dei 20 år gamle opptaka er innspela i ei stor kyrkje med mykje klang, er dei nye tekne opp i eit tørrare lokale og med svært edrueleg bruk av romklang i etterkant. Såleis kjem lydaren tettare på detaljane i spelet, og det vert ein annan intimitet i uttrykket.
At spelestilen er såpass lik både teknisk og musikalsk etter 20 år, inneber ikkje at det er tale om ein utøvar som ikkje har utvikla seg. Snarare viser det kor mogen Garnås var som musikar alt som 21-åring. Og i motsetnad til mange andre jamgamle folkemusikarar som har søkt seg mot mange slags samspelskonstellasjonar innan ulike stilartar, har han konsentrert seg om det tradisjonelle solistiske felespelet frå Telemark.
Sjølvsagt er det noko konserverande og attendeskodande i ein slik arbeidsmåte. Men om ein ser det totale musikklivet under eitt, er det berre sunt at det er god balanse mellom dei som tek vare på det gamle, og dei som dyrkar eksperimenteringslysta.
Men litt nytt – i tradisjonell stil, rett nok – har det òg vorte plass til på platene: fleire eigenkomponerte slåttar, og dessutan onkelen Knut Buens gangar «På gamle tufter».
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Folkemusikk
Per Anders Buen Garnås:
Anno 2001/ Anno 2021
Ta:lik
Hardingfelespelaren Per Anders Buen Garnås (f. 1980) debuterte med soloplata Åleine i 2001. Den gongen vart det spelt inn langt fleire slåttar enn dei 25 som var med på plata.
Då han i fjor skulle markera 20-årsjubileet med ny innspeling, fann han ut at dei uutgjevne slåttane som ikkje vart med på debutplata, framleis tolte dagens ljos. Dermed presenter han samstundes ukjende gamle opptak og nye innspelingar på to separate CD-plater.
Hovudskilnaden er tydelegast merkbar i lydbiletet. Medan dei 20 år gamle opptaka er innspela i ei stor kyrkje med mykje klang, er dei nye tekne opp i eit tørrare lokale og med svært edrueleg bruk av romklang i etterkant. Såleis kjem lydaren tettare på detaljane i spelet, og det vert ein annan intimitet i uttrykket.
At spelestilen er såpass lik både teknisk og musikalsk etter 20 år, inneber ikkje at det er tale om ein utøvar som ikkje har utvikla seg. Snarare viser det kor mogen Garnås var som musikar alt som 21-åring. Og i motsetnad til mange andre jamgamle folkemusikarar som har søkt seg mot mange slags samspelskonstellasjonar innan ulike stilartar, har han konsentrert seg om det tradisjonelle solistiske felespelet frå Telemark.
Sjølvsagt er det noko konserverande og attendeskodande i ein slik arbeidsmåte. Men om ein ser det totale musikklivet under eitt, er det berre sunt at det er god balanse mellom dei som tek vare på det gamle, og dei som dyrkar eksperimenteringslysta.
Men litt nytt – i tradisjonell stil, rett nok – har det òg vorte plass til på platene: fleire eigenkomponerte slåttar, og dessutan onkelen Knut Buens gangar «På gamle tufter».
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.
Foto via Wikimedia Commons
Monumental pedal
Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.
Trålar utanfor Måløy sentrum.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Barents blues, også et flytende samfunn
Min tiårige til-og-fra-periode i den tøffe trålbobla har preget meg nokså sterkt.
Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.
Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB
Overgrep som skakar folkeretten
Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.
Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.
Foto: Erik Johansen / NTB
Meir om seinfølgjer
Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.
Salman Rushdie har skrive 15 romanar. Den siste boka handlar om knivåtaket på han i 2022.
Foto: Rachel Eliza Griffiths
Ein takk til livet
Salman Rushdie nyttar språket som terapi.