Figaros ånd
I 1786 trong Mozart ikkje lenger å smiska med publikum.
Leif Ove Andsnes spelar musikk Mozart komponerte i 1786.
Foto: Helge Hansen
CD
Wolfgang Amadeus Mozart:
MM 1786
Leif Ove Andsnes, klaver og leiing; Mahler Chamber Orchestra. Sony 2022
Som oppfylgjar til albumserien Beethoven Journey gjev Leif Ove Andsnes og det Berlin-baserte Mahler Chamber Orchestra no ut ei rekkje Mozart-plater med tittelen Mozart Momentum. Her tek dei føre seg dei mest produktive åra hans, og med det nyaste dobbeltalbumet har dei nådd 1786. Kva hende i livet til komponisten det året?
Produktiv
Les ein biografiar om Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791), kan ein ikkje unngå å bli imponert over kor fenomenalt produktiv han var. Her ein dag bladde eg i sesongprogrammet til eit kjent orkester. Eit av stykka, eit relativt nykomponert – og ganske middelmåtig – strykeorkesterverk som varar i sju minutt, hadde det teke komponisten fire år å skriva. Ser me på det Mozart fekk til i 1786, veke for veke, månad for månad, skjønar me kva eit geni er.
«Ja, men på 1700-talet var det å komponera eit handverk», vil nok nokon innvenda. Det stemmer. Men lyttar me gjennom Andsnes’ album – med to klaverkonsertar, éin klaverkvartett, éin klavertrio, éin konsertarie og éin rondo for soloklaver – blir me slåtte av at han med mest kvart stykke greidde å skapa noko nytt.
Evna til nyskaping gjeld særleg klaverkonsertane. Etter omskiftelege år slo Mozart seg i 1781 ned i Wien, der han skulle freista livet som fri kunstnar dei siste ti leveåra. I 1786 hadde han avansert til å bli Wiens uomstridde stjernepianist. Kunstnarleg trong han ikkje lenger å smiska med publikum, å gje lyttarane det dei forventa. Dei slukte alt han serverte, noko me merkar i dei to klaverkonsertane, som har ein særmerkt svip av fridom – og elles blei ferdige med utrulege tre vekers mellomrom.
Idealtempoet
Lat oss, som døme, ta Klaverkonsert nr. 23 i A-dur, KV 488. Denne blei til parallelt med Figaros bryllaup, ein opera der Mozart tilførte sjangeren ein til då uhøyrd musikalsk eleganse, realisme og djupn. Ein gneiste av Figaros ånd fór openbert over på klaverkonserten. Me merkar det på den smidige, elegante dialogen mellom solist og orkester, som Andsnes og kammerorkesteret får særs godt til.
Det operaaktige gjer seg også merkbart i måten spesielle taktar og små frasar blir repeterte på. Lytt berre til sistesatsen «Allegro assai», med sine snøgge «replikkvekslingar» mellom instrumentgruppene og den raske, effektfulle alterneringa mellom dur og moll: Dette er teknikkar ein komponist som skal tonesetja dramatiske librettoar, lyt rå over.
Andsnes’ spel er (som venta) teknisk lytefritt. I dei snøgge satsane saknar eg nok litt meir eld over framføringa hans, og orkesteret kunne med fordel artikulert stakkatopartia meir distinkt. I det heile ville meir avvekslingsrik orkesterartikulasjon ha lyfta tolkinga. Verkeleg bra kling derimot dei rolege satsane, og midtsatsen «Adagio» i A-durkonserten er høgdepunktet. Andsnes har her funne idealtempoet og spelar det enkle, ukunstla temaet med edel melankoli.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Wolfgang Amadeus Mozart:
MM 1786
Leif Ove Andsnes, klaver og leiing; Mahler Chamber Orchestra. Sony 2022
Som oppfylgjar til albumserien Beethoven Journey gjev Leif Ove Andsnes og det Berlin-baserte Mahler Chamber Orchestra no ut ei rekkje Mozart-plater med tittelen Mozart Momentum. Her tek dei føre seg dei mest produktive åra hans, og med det nyaste dobbeltalbumet har dei nådd 1786. Kva hende i livet til komponisten det året?
Produktiv
Les ein biografiar om Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791), kan ein ikkje unngå å bli imponert over kor fenomenalt produktiv han var. Her ein dag bladde eg i sesongprogrammet til eit kjent orkester. Eit av stykka, eit relativt nykomponert – og ganske middelmåtig – strykeorkesterverk som varar i sju minutt, hadde det teke komponisten fire år å skriva. Ser me på det Mozart fekk til i 1786, veke for veke, månad for månad, skjønar me kva eit geni er.
«Ja, men på 1700-talet var det å komponera eit handverk», vil nok nokon innvenda. Det stemmer. Men lyttar me gjennom Andsnes’ album – med to klaverkonsertar, éin klaverkvartett, éin klavertrio, éin konsertarie og éin rondo for soloklaver – blir me slåtte av at han med mest kvart stykke greidde å skapa noko nytt.
Evna til nyskaping gjeld særleg klaverkonsertane. Etter omskiftelege år slo Mozart seg i 1781 ned i Wien, der han skulle freista livet som fri kunstnar dei siste ti leveåra. I 1786 hadde han avansert til å bli Wiens uomstridde stjernepianist. Kunstnarleg trong han ikkje lenger å smiska med publikum, å gje lyttarane det dei forventa. Dei slukte alt han serverte, noko me merkar i dei to klaverkonsertane, som har ein særmerkt svip av fridom – og elles blei ferdige med utrulege tre vekers mellomrom.
Idealtempoet
Lat oss, som døme, ta Klaverkonsert nr. 23 i A-dur, KV 488. Denne blei til parallelt med Figaros bryllaup, ein opera der Mozart tilførte sjangeren ein til då uhøyrd musikalsk eleganse, realisme og djupn. Ein gneiste av Figaros ånd fór openbert over på klaverkonserten. Me merkar det på den smidige, elegante dialogen mellom solist og orkester, som Andsnes og kammerorkesteret får særs godt til.
Det operaaktige gjer seg også merkbart i måten spesielle taktar og små frasar blir repeterte på. Lytt berre til sistesatsen «Allegro assai», med sine snøgge «replikkvekslingar» mellom instrumentgruppene og den raske, effektfulle alterneringa mellom dur og moll: Dette er teknikkar ein komponist som skal tonesetja dramatiske librettoar, lyt rå over.
Andsnes’ spel er (som venta) teknisk lytefritt. I dei snøgge satsane saknar eg nok litt meir eld over framføringa hans, og orkesteret kunne med fordel artikulert stakkatopartia meir distinkt. I det heile ville meir avvekslingsrik orkesterartikulasjon ha lyfta tolkinga. Verkeleg bra kling derimot dei rolege satsane, og midtsatsen «Adagio» i A-durkonserten er høgdepunktet. Andsnes har her funne idealtempoet og spelar det enkle, ukunstla temaet med edel melankoli.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.
Foto: Trond A. Isaksen
Singel og sanatorium
Lars Elling skriv sprudlande, intelligent overskotsprosa
frå sinnets undergrunn.
Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.
Foto: Stord vgs
Kampen om kunstfaga
Om kunstfaglege linjer ved vidaregåande skolar har livets rett, er ein årleg debatt når elevplassar og kroner skal fordelast.
Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.
Foto: Per Anders Todal
Fiskar er fiskar verst
Striden om kvotemeldinga kan få Fiskarlaget til å rivne.
Mannsutvalet saman med kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery under overrekkinga av rapporten.
Foto: Ole Berg-Rusten
Vil avlive likestillingsmytar
Forskar Mari Teigen ønskjer seg ein kjønnsdebatt bygd på kunnskap.
Statsministeren i Storbritannia, Rishi Sunak, har varsla at dei fyrste flya mot Rwanda skal vere i lufta løpet av ti til tolv veker.
Foto: Toby Melville / Reuters / NTB
Vil nytte Rwanda
som asylskremsel
Den som prøver å ta seg til Storbritannia med båt over Den engelske kanalen for å søkje asyl, risikerer i framtida å verte sett på eit fly til Rwanda utan høve til å returnere.