JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Familieskattar

Reinhard Goebel lyfter fram ukjend musikk frå Bach-slekta.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Albumet inneheld ein musikalsk slagscene (battaglia) av bestefar til J.S. Bachs andre kone. Her slaget ved Beograd i 1717, måla av J.G. Auerbach (1697–1753).

Albumet inneheld ein musikalsk slagscene (battaglia) av bestefar til J.S. Bachs andre kone. Her slaget ved Beograd i 1717, måla av J.G. Auerbach (1697–1753).

Albumet inneheld ein musikalsk slagscene (battaglia) av bestefar til J.S. Bachs andre kone. Her slaget ved Beograd i 1717, måla av J.G. Auerbach (1697–1753).

Albumet inneheld ein musikalsk slagscene (battaglia) av bestefar til J.S. Bachs andre kone. Her slaget ved Beograd i 1717, måla av J.G. Auerbach (1697–1753).

3061
20220624
3061
20220624

Standard­innspelinga

H. Bach, J.L. Bach, J.C. Bach, C. Wilche, «Sign. Pagh», J.S. Bach:

Bachiana

Musica Antiqua Köln; leiing og fiolin: Reinhard Goebel. Archiv 2000

Til 250-årsmarkeringa for Johann Sebastian Bach (1685–1750) i 2000 gav den tyske fiolinisten og dirigenten Reinhard Goebel ut Bachiana. Music by the Bach Family. Her tok han føre seg instrumentalmusikk av eldre komponistar i Bach-slekta og avslutta det heile med ein rekonstruksjon av J.S. Bachs forspel til «Påskeoratoriet», BWV 249, der den tredje og siste satsen er ei vellukka omarbeiding av ein korsats til rein orkestermusikk.

Klangtale

Goebels orkester, Musica Antiqua Köln, som eksisterte frå 1973 til 2006, har på fleire vis prega måten barokkmusikken i vår tid blir spelt på. Ein ting er dei høge tempoa Goebel ofte insisterte på, som tilførte tidlegmusikken ein ny type virtuositet. Noko anna og viktigare er at ensemblet var ein skule for mange no framståande musikarar og dirigentar som i sine yngre år blei drilla – og då meiner eg verkeleg drilla – i Goebels strenge orkesterdisiplin.

Goebel har i dag lagt fiolinen på hylla og er professor i historisk framføringspraksis ved musikkhøgskulen Mozarteum i Salzburg. Meir enn nokon annan forma han den barokke strykarklangen slik ein kultiverer han i dag, med slank og overtonerik klang heilt utan vibrato, og tysk sans for distinkt, gjennomtenkt artikulasjon i fraseringane. Nærleiken til språket, det retoriske ved musikken (på tysk samanfatta med 1700-talsomgrepet Klangrede, «klangtale») er noko Goebel støtt nemner i intervju og artiklar.

Musikalsk slagscene

Repertoaret på plata spenner frå seinrenessanse til høgbarokk. Ho opnar passande nok med ein ouverture i fransk stil av Johann Ludwig Bach (1677–1711), Johann Sebastians firmenning. Ouverturen og dei fylgjande dansesatsane er sobert komponerte. Særleg frydefull er den kvikke rytmikken i finalesatsen Bourrée.

Seinrenessansens tette klang og røffe akkordvekslingar pregar dei to femstemmige sonatane av Heinrich Bach (1615–1692), ein av stamfedrane i slekta. Den fyrste sonaten i C-dur er litt keisam. Han har for mange repetisjonar. Meir liv er det i den andre sonaten i F-dur, som har parti med fine ekkoeffektar. Det einaste soloverket er av Heinrichs son, Johann Christoph Bach (1642–1703), nemleg eit tema med variasjonar for cembalo som varer i 16 minutt og i form liknar på Johann Sebastians «Goldbergvariasjonar».

Cyriacus Wilche (ca. 1620–1667) er med på plata sidan han truleg var bestefar til Johann Sebastians andre kone, Anna Magdalena Bach. Hans Battaglia er morosam. Dette er ein musikalsk slagscene av typen som var populær på 1600-talet, med marsjar, imitasjon av kanonsmell, sørgjesongar og sigersfanfarar. Utan samanlikning best er likevel dei tre sluttspora med Johann Sebastians alt nemnde forspel til «Påskeoratoriet», der musikken løfter seg til eit heilt anna nivå.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Standard­innspelinga

H. Bach, J.L. Bach, J.C. Bach, C. Wilche, «Sign. Pagh», J.S. Bach:

Bachiana

Musica Antiqua Köln; leiing og fiolin: Reinhard Goebel. Archiv 2000

Til 250-årsmarkeringa for Johann Sebastian Bach (1685–1750) i 2000 gav den tyske fiolinisten og dirigenten Reinhard Goebel ut Bachiana. Music by the Bach Family. Her tok han føre seg instrumentalmusikk av eldre komponistar i Bach-slekta og avslutta det heile med ein rekonstruksjon av J.S. Bachs forspel til «Påskeoratoriet», BWV 249, der den tredje og siste satsen er ei vellukka omarbeiding av ein korsats til rein orkestermusikk.

Klangtale

Goebels orkester, Musica Antiqua Köln, som eksisterte frå 1973 til 2006, har på fleire vis prega måten barokkmusikken i vår tid blir spelt på. Ein ting er dei høge tempoa Goebel ofte insisterte på, som tilførte tidlegmusikken ein ny type virtuositet. Noko anna og viktigare er at ensemblet var ein skule for mange no framståande musikarar og dirigentar som i sine yngre år blei drilla – og då meiner eg verkeleg drilla – i Goebels strenge orkesterdisiplin.

Goebel har i dag lagt fiolinen på hylla og er professor i historisk framføringspraksis ved musikkhøgskulen Mozarteum i Salzburg. Meir enn nokon annan forma han den barokke strykarklangen slik ein kultiverer han i dag, med slank og overtonerik klang heilt utan vibrato, og tysk sans for distinkt, gjennomtenkt artikulasjon i fraseringane. Nærleiken til språket, det retoriske ved musikken (på tysk samanfatta med 1700-talsomgrepet Klangrede, «klangtale») er noko Goebel støtt nemner i intervju og artiklar.

Musikalsk slagscene

Repertoaret på plata spenner frå seinrenessanse til høgbarokk. Ho opnar passande nok med ein ouverture i fransk stil av Johann Ludwig Bach (1677–1711), Johann Sebastians firmenning. Ouverturen og dei fylgjande dansesatsane er sobert komponerte. Særleg frydefull er den kvikke rytmikken i finalesatsen Bourrée.

Seinrenessansens tette klang og røffe akkordvekslingar pregar dei to femstemmige sonatane av Heinrich Bach (1615–1692), ein av stamfedrane i slekta. Den fyrste sonaten i C-dur er litt keisam. Han har for mange repetisjonar. Meir liv er det i den andre sonaten i F-dur, som har parti med fine ekkoeffektar. Det einaste soloverket er av Heinrichs son, Johann Christoph Bach (1642–1703), nemleg eit tema med variasjonar for cembalo som varer i 16 minutt og i form liknar på Johann Sebastians «Goldbergvariasjonar».

Cyriacus Wilche (ca. 1620–1667) er med på plata sidan han truleg var bestefar til Johann Sebastians andre kone, Anna Magdalena Bach. Hans Battaglia er morosam. Dette er ein musikalsk slagscene av typen som var populær på 1600-talet, med marsjar, imitasjon av kanonsmell, sørgjesongar og sigersfanfarar. Utan samanlikning best er likevel dei tre sluttspora med Johann Sebastians alt nemnde forspel til «Påskeoratoriet», der musikken løfter seg til eit heilt anna nivå.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.

Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.

Foto: Trond A. Isaksen

BokMeldingar
Odd W. Surén

Singel og sanatorium

Lars Elling skriv sprudlande, intelligent overskotsprosa
frå sinnets undergrunn.

Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.

Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.

Foto: Stord vgs

MusikkKultur
Helga JohanneStørdal

Kampen om kunstfaga

Om kunstfaglege linjer ved vidaregåande skolar har livets rett, er ein årleg debatt når elevplassar og kroner skal fordelast.

Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.

Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.

Foto: Per Anders Todal

Samfunn
Per Anders Todal

Fiskar er fiskar verst

Striden om kvotemeldinga kan få Fiskarlaget til å rivne.

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen
Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis