JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Elegi for trompet

Verka på Tine Thing Helseths nyaste album er av ujamn kvalitet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Trompetisten Tine Thing Helseth er solist med Ensemble Allegria.

Trompetisten Tine Thing Helseth er solist med Ensemble Allegria.

Foto: Anna-Julia Granberg

Trompetisten Tine Thing Helseth er solist med Ensemble Allegria.

Trompetisten Tine Thing Helseth er solist med Ensemble Allegria.

Foto: Anna-Julia Granberg

2906
20230825
2906
20230825

CD

Ewazen, Wallin, MacMillan, Arutiunian, Poulenc, Grieg, Satie:

Seraph

Tine Thing Helseth, trompet; Ensemble Allegria. Lawo 2022

Tine Thing Helseth spelar her relativt ny og ukjend musikk for trompet og orkester, i tillegg til nokre klassikarar av Francis Poulenc, Edvard Grieg og Erik Satie (arrangert for trompet av Jarle Storløkken). Med det norske kammerorkesteret Ensemble Allegria byr plata på gneistrande godt samspel. Komposisjonane, derimot, er berre delvis interessante.

To fullskala trompetkonsertar frå høvesvis 1990 og 2010 tek den mest prominente plassen på programmet: Concerto for Trumpet and Strings av amerikanaren Eric Ewazen (fødd 1954) og Seraph av skotten James MacMillan (fødd 1959).

Konsertane

Ewazens verk er det mest tonale, med klangar som slektar på seinromantikken, samstundes som tonaliteten og rytmikken i melodiane minner om engelsk 1900-talsmusikk à la Vaughan Williams og Britten (stikkord: ujamne fraselengder). Eit gjennomgåande trekk er at den harmoniske utviklinga i orkesterparten er abrupt (somme stader på grensa til det retningslause), medan trompeten bitt dette stykkevise og delte saman gjennom lyriske melodiar.

Finast musikalsk dialog mellom solist og orkester høyrer me i andresatsen «Scherzo», der Helseth formar snøgge tonerekkjer til songlege melodiar. Sjølv om det går raskt på mikronivå, er den overordna pulsen i framføringa hennar roleg. Tredjesatsen «Elegia» overskrid grensa til det sukkersøtt sentimentale og seier meg lite. Finalen «Allegro agitato» har betre balanse mellom søtt og bittert. Det er rytmikken som utgjer det bitre, medan harmonikken er keisamt konvensjonell.

MacMillans Seraph er rikare på kompositoriske fasettar. Bak kvar av dei tre satsane oppfattar eg ein idé, og utarbeidinga av ideane overtyder. Fyrstesatsen (utan satsnamn) er neoklassisk, med drivande rytmar og fri harmonikk. Andresatsen «Adagio», ein songleg duett mellom trompet og fiolin, grensar til det sukkersøte, men bikkar aldri over, for dei melodiske «kollisjonane» mellom solostemmene fører til uventa, pikante dissonansar. Også den sterkt polyfone, kompositorisk kompakte finalen «Marcato e ritmico» er god.

Elegiane

Dei to stutte verka av nyare dato er begge klagesongar. Nordmannen Rolf Wallin (fødd 1957) skreiv sin Elegi til systera si gravferd i 2009 – eit kompositorisk enkelt, men verknadsfullt stykke musikk der trompeten får syngja over eit teppe av bivrande strykarar.

Armenaren Alexander Arutiunians (1920–2012) Elegy frå 2020, derimot, manglar den naudsynte gneisten av originalitet som gjer Wallins stykke interessant. Verket kling skuleflinkt og føreseieleg, og den «jazzete» avslutninga er berre banal. Sjølv ikkje Helseths gode trompetspel kan redda det.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Ewazen, Wallin, MacMillan, Arutiunian, Poulenc, Grieg, Satie:

Seraph

Tine Thing Helseth, trompet; Ensemble Allegria. Lawo 2022

Tine Thing Helseth spelar her relativt ny og ukjend musikk for trompet og orkester, i tillegg til nokre klassikarar av Francis Poulenc, Edvard Grieg og Erik Satie (arrangert for trompet av Jarle Storløkken). Med det norske kammerorkesteret Ensemble Allegria byr plata på gneistrande godt samspel. Komposisjonane, derimot, er berre delvis interessante.

To fullskala trompetkonsertar frå høvesvis 1990 og 2010 tek den mest prominente plassen på programmet: Concerto for Trumpet and Strings av amerikanaren Eric Ewazen (fødd 1954) og Seraph av skotten James MacMillan (fødd 1959).

Konsertane

Ewazens verk er det mest tonale, med klangar som slektar på seinromantikken, samstundes som tonaliteten og rytmikken i melodiane minner om engelsk 1900-talsmusikk à la Vaughan Williams og Britten (stikkord: ujamne fraselengder). Eit gjennomgåande trekk er at den harmoniske utviklinga i orkesterparten er abrupt (somme stader på grensa til det retningslause), medan trompeten bitt dette stykkevise og delte saman gjennom lyriske melodiar.

Finast musikalsk dialog mellom solist og orkester høyrer me i andresatsen «Scherzo», der Helseth formar snøgge tonerekkjer til songlege melodiar. Sjølv om det går raskt på mikronivå, er den overordna pulsen i framføringa hennar roleg. Tredjesatsen «Elegia» overskrid grensa til det sukkersøtt sentimentale og seier meg lite. Finalen «Allegro agitato» har betre balanse mellom søtt og bittert. Det er rytmikken som utgjer det bitre, medan harmonikken er keisamt konvensjonell.

MacMillans Seraph er rikare på kompositoriske fasettar. Bak kvar av dei tre satsane oppfattar eg ein idé, og utarbeidinga av ideane overtyder. Fyrstesatsen (utan satsnamn) er neoklassisk, med drivande rytmar og fri harmonikk. Andresatsen «Adagio», ein songleg duett mellom trompet og fiolin, grensar til det sukkersøte, men bikkar aldri over, for dei melodiske «kollisjonane» mellom solostemmene fører til uventa, pikante dissonansar. Også den sterkt polyfone, kompositorisk kompakte finalen «Marcato e ritmico» er god.

Elegiane

Dei to stutte verka av nyare dato er begge klagesongar. Nordmannen Rolf Wallin (fødd 1957) skreiv sin Elegi til systera si gravferd i 2009 – eit kompositorisk enkelt, men verknadsfullt stykke musikk der trompeten får syngja over eit teppe av bivrande strykarar.

Armenaren Alexander Arutiunians (1920–2012) Elegy frå 2020, derimot, manglar den naudsynte gneisten av originalitet som gjer Wallins stykke interessant. Verket kling skuleflinkt og føreseieleg, og den «jazzete» avslutninga er berre banal. Sjølv ikkje Helseths gode trompetspel kan redda det.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Fleire artiklar

Rita Paramalingam er fødd i 1993 i Oslo og er jurist. Ho debuterte i 2017 og kjem no med sin andre roman.

Rita Paramalingam er fødd i 1993 i Oslo og er jurist. Ho debuterte i 2017 og kjem no med sin andre roman.

Foto: Marthe Haarstad

Meldingar

Den vanskelege sameksistensen

Rita Paramalingam skriv overtydande om sosial dysfunksjonalitet.

Odd W. Surén
Rita Paramalingam er fødd i 1993 i Oslo og er jurist. Ho debuterte i 2017 og kjem no med sin andre roman.

Rita Paramalingam er fødd i 1993 i Oslo og er jurist. Ho debuterte i 2017 og kjem no med sin andre roman.

Foto: Marthe Haarstad

Meldingar

Den vanskelege sameksistensen

Rita Paramalingam skriv overtydande om sosial dysfunksjonalitet.

Odd W. Surén

Teikning: May Linn Clement

BokMeldingar
Olav H. Hauge

Olav H. Hauge-dagbøkene

15. mars 1938: «Sume er so redde for å ta frå andre, eller rettare vera ved at dei låner; dei prøver på død og liv vera originale.»

Det er seks år sidan Norma Winstone gav ut førre album.

Det er seks år sidan Norma Winstone gav ut førre album.

Foto: Michael Putland / ECM Records

MusikkMeldingar
Lars Mossefinn

Hand-i-hanske-duo

Norma Winstone er ein tekstforfattar av rang.

Erling Indreeide har mellom anna skrive fleire diktsamlingar, musikk- drama og essay.

Erling Indreeide har mellom anna skrive fleire diktsamlingar, musikk- drama og essay.

Foto: Julie Engvik

BokMeldingar
Sindre Ekrheim

Noko for seg sjølv og noko for kvarandre

Erling Indreeide har skrive ei bok som eig ei uvanleg sterk poetisk tankekraft.

Svenske soldatar øver på grensa mellom Noreg og Finland under Nordic Response i 2024.

Svenske soldatar øver på grensa mellom Noreg og Finland under Nordic Response i 2024.

Foto: Heiko Junge / NTB

Ordskifte

«Det dreier seg om å ha eit truverdig forsvar som held fiendar borte.»

Tor OlavHauge
Svenske soldatar øver på grensa mellom Noreg og Finland under Nordic Response i 2024.

Svenske soldatar øver på grensa mellom Noreg og Finland under Nordic Response i 2024.

Foto: Heiko Junge / NTB

Ordskifte

«Det dreier seg om å ha eit truverdig forsvar som held fiendar borte.»

Tor OlavHauge

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis