JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Elegant orkester

Puccinis messe er operamusikk i kyrkjebunad.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Domkyrkja i Lucca, der Puccini-familien gjennom generasjonar var organistar.

Domkyrkja i Lucca, der Puccini-familien gjennom generasjonar var organistar.

Foto: Sjur Haga Bringeland

Domkyrkja i Lucca, der Puccini-familien gjennom generasjonar var organistar.

Domkyrkja i Lucca, der Puccini-familien gjennom generasjonar var organistar.

Foto: Sjur Haga Bringeland

2919
20240119
2919
20240119

CD

Giacomo Puccini, Giuseppe Verdi:

Kyrkje­musikk

Gaechinger Cantorey; Dresdner Kammerchor; Stuttgarter Philharmoniker; dir.: Hans-Christoph Rademann. Carus 2023

Giacomo Puccini (1858–1924) er i dag kjend for eviggrøne operaer som La Bohème og Tosca. Men eigentleg var han etla til organist- og kyrkjemusikaryrket. Han kom frå eit to hundreår gamalt musikardynasti i Lucca, der forfedrane hans hadde vore organistar og musikkdirektørar ved domkyrkja San Martino. Også Puccini blei som 15-åring organist i heimbyen, men tre år seinare førte ei skilsetjande oppleving han på andre tankar. I nabobyen Pisa høyrde han Giuseppe Verdis (1813–1901) opera Aida, og «då eg høyrde operaen, kjende eg at eit musikalsk vindauge opna seg for meg», skreiv han seinare.

Likevel fullførte Puccini utdanninga si ved Lucca-konservatoriet. Som skikken er i Italia, feira byen store og påkosta helgenfestar fleire gonger i året. I samband med ein slik fest i 1878 var det at ei «Credo»-tonesetjing blei urframført, og to år seinare integrerte han denne i ein fullstendig messekomposisjon i høve slutteksamenen hans ved konservatoriet.

Berre menn

Denne Messa a 4 voci con orchestra (seinare kalla «Messa di Gloria») er fyrste verket på dobbeltalbumet til den dyktige tyske kordirigenten Hans-Christoph Rademann, som byr på kyrkjemusikk av to operakomponistar. Puccinis messe ber bod om operaverksemda hans, for koret blir akkompagnert av eit fullskala romantisk orkester, som «luktar» sterkt av scenemusikk. I tillegg er der soloparti for mannlege songarar, for berre menn kunne den gongen syngja i kyrkja. (Sopranane i Rademanns kor skulle difor, om framføringa skulle vore historisk korrekt, vore gutesopranar.)

Innspelinga er gjort live, med applaus. Både orkesteret og koret læt kraftfullt. Særleg imponerer den dynamisk-plastiske måten Rademann får koret til å frasera på, med nyansar som den gode lydkvaliteten på innspelinga får tydeleg fram. Her finst korfugar og andre tradisjonelle kyrkjemusikkformer, men dei rytmisk-pompøse korpartia dominerer, med elegant orkesterakkompagnement som kling som forkledd opera.

Arkaisk

Puccini-messa er altså eit ungdomsverk. Samlinga Quattro pezzi sacri av Verdi, derimot, blei til mot slutten av karrieren hans. «Gå attende til det gamle, det vil vera eit framsteg!» skreiv han i eit brev i 1871. Det gjorde han så definitivt i a cappella-stykket «Ave Maria», det fyrste og finaste av dei fire i samlinga.

Inspirasjonen frå Palestrina er tydeleg, renessansekomponisten som i italiensk kyrkjemusikk har same status som Bach i den tyske. Både her, og i stykket «Laudi alla Vergine Maria» – også dette a capella, men med tekst frå Dantes guddommelege kome­die – provar Rademann at koret hans framleis er eit av verdas beste.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musik­kmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Giacomo Puccini, Giuseppe Verdi:

Kyrkje­musikk

Gaechinger Cantorey; Dresdner Kammerchor; Stuttgarter Philharmoniker; dir.: Hans-Christoph Rademann. Carus 2023

Giacomo Puccini (1858–1924) er i dag kjend for eviggrøne operaer som La Bohème og Tosca. Men eigentleg var han etla til organist- og kyrkjemusikaryrket. Han kom frå eit to hundreår gamalt musikardynasti i Lucca, der forfedrane hans hadde vore organistar og musikkdirektørar ved domkyrkja San Martino. Også Puccini blei som 15-åring organist i heimbyen, men tre år seinare førte ei skilsetjande oppleving han på andre tankar. I nabobyen Pisa høyrde han Giuseppe Verdis (1813–1901) opera Aida, og «då eg høyrde operaen, kjende eg at eit musikalsk vindauge opna seg for meg», skreiv han seinare.

Likevel fullførte Puccini utdanninga si ved Lucca-konservatoriet. Som skikken er i Italia, feira byen store og påkosta helgenfestar fleire gonger i året. I samband med ein slik fest i 1878 var det at ei «Credo»-tonesetjing blei urframført, og to år seinare integrerte han denne i ein fullstendig messekomposisjon i høve slutteksamenen hans ved konservatoriet.

Berre menn

Denne Messa a 4 voci con orchestra (seinare kalla «Messa di Gloria») er fyrste verket på dobbeltalbumet til den dyktige tyske kordirigenten Hans-Christoph Rademann, som byr på kyrkjemusikk av to operakomponistar. Puccinis messe ber bod om operaverksemda hans, for koret blir akkompagnert av eit fullskala romantisk orkester, som «luktar» sterkt av scenemusikk. I tillegg er der soloparti for mannlege songarar, for berre menn kunne den gongen syngja i kyrkja. (Sopranane i Rademanns kor skulle difor, om framføringa skulle vore historisk korrekt, vore gutesopranar.)

Innspelinga er gjort live, med applaus. Både orkesteret og koret læt kraftfullt. Særleg imponerer den dynamisk-plastiske måten Rademann får koret til å frasera på, med nyansar som den gode lydkvaliteten på innspelinga får tydeleg fram. Her finst korfugar og andre tradisjonelle kyrkjemusikkformer, men dei rytmisk-pompøse korpartia dominerer, med elegant orkesterakkompagnement som kling som forkledd opera.

Arkaisk

Puccini-messa er altså eit ungdomsverk. Samlinga Quattro pezzi sacri av Verdi, derimot, blei til mot slutten av karrieren hans. «Gå attende til det gamle, det vil vera eit framsteg!» skreiv han i eit brev i 1871. Det gjorde han så definitivt i a cappella-stykket «Ave Maria», det fyrste og finaste av dei fire i samlinga.

Inspirasjonen frå Palestrina er tydeleg, renessansekomponisten som i italiensk kyrkjemusikk har same status som Bach i den tyske. Både her, og i stykket «Laudi alla Vergine Maria» – også dette a capella, men med tekst frå Dantes guddommelege kome­die – provar Rademann at koret hans framleis er eit av verdas beste.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musik­kmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø
Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Foto: Javad Parsa / NTB

Ordskifte
AndreasBjelland Eriksen

Bedre forhold for villreinen

Villreinen som lever i fjellområdene i Sør-Norge, sliter. Skal vi lykkes med å snu utviklingen, må vi finne løsninger sammen.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis