JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Elegant orkester

Puccinis messe er operamusikk i kyrkjebunad.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Domkyrkja i Lucca, der Puccini-familien gjennom generasjonar var organistar.

Domkyrkja i Lucca, der Puccini-familien gjennom generasjonar var organistar.

Foto: Sjur Haga Bringeland

Domkyrkja i Lucca, der Puccini-familien gjennom generasjonar var organistar.

Domkyrkja i Lucca, der Puccini-familien gjennom generasjonar var organistar.

Foto: Sjur Haga Bringeland

2919
20240119
2919
20240119

CD

Giacomo Puccini, Giuseppe Verdi:

Kyrkje­musikk

Gaechinger Cantorey; Dresdner Kammerchor; Stuttgarter Philharmoniker; dir.: Hans-Christoph Rademann. Carus 2023

Giacomo Puccini (1858–1924) er i dag kjend for eviggrøne operaer som La Bohème og Tosca. Men eigentleg var han etla til organist- og kyrkjemusikaryrket. Han kom frå eit to hundreår gamalt musikardynasti i Lucca, der forfedrane hans hadde vore organistar og musikkdirektørar ved domkyrkja San Martino. Også Puccini blei som 15-åring organist i heimbyen, men tre år seinare førte ei skilsetjande oppleving han på andre tankar. I nabobyen Pisa høyrde han Giuseppe Verdis (1813–1901) opera Aida, og «då eg høyrde operaen, kjende eg at eit musikalsk vindauge opna seg for meg», skreiv han seinare.

Likevel fullførte Puccini utdanninga si ved Lucca-konservatoriet. Som skikken er i Italia, feira byen store og påkosta helgenfestar fleire gonger i året. I samband med ein slik fest i 1878 var det at ei «Credo»-tonesetjing blei urframført, og to år seinare integrerte han denne i ein fullstendig messekomposisjon i høve slutteksamenen hans ved konservatoriet.

Berre menn

Denne Messa a 4 voci con orchestra (seinare kalla «Messa di Gloria») er fyrste verket på dobbeltalbumet til den dyktige tyske kordirigenten Hans-Christoph Rademann, som byr på kyrkjemusikk av to operakomponistar. Puccinis messe ber bod om operaverksemda hans, for koret blir akkompagnert av eit fullskala romantisk orkester, som «luktar» sterkt av scenemusikk. I tillegg er der soloparti for mannlege songarar, for berre menn kunne den gongen syngja i kyrkja. (Sopranane i Rademanns kor skulle difor, om framføringa skulle vore historisk korrekt, vore gutesopranar.)

Innspelinga er gjort live, med applaus. Både orkesteret og koret læt kraftfullt. Særleg imponerer den dynamisk-plastiske måten Rademann får koret til å frasera på, med nyansar som den gode lydkvaliteten på innspelinga får tydeleg fram. Her finst korfugar og andre tradisjonelle kyrkjemusikkformer, men dei rytmisk-pompøse korpartia dominerer, med elegant orkesterakkompagnement som kling som forkledd opera.

Arkaisk

Puccini-messa er altså eit ungdomsverk. Samlinga Quattro pezzi sacri av Verdi, derimot, blei til mot slutten av karrieren hans. «Gå attende til det gamle, det vil vera eit framsteg!» skreiv han i eit brev i 1871. Det gjorde han så definitivt i a cappella-stykket «Ave Maria», det fyrste og finaste av dei fire i samlinga.

Inspirasjonen frå Palestrina er tydeleg, renessansekomponisten som i italiensk kyrkjemusikk har same status som Bach i den tyske. Både her, og i stykket «Laudi alla Vergine Maria» – også dette a capella, men med tekst frå Dantes guddommelege kome­die – provar Rademann at koret hans framleis er eit av verdas beste.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musik­kmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Giacomo Puccini, Giuseppe Verdi:

Kyrkje­musikk

Gaechinger Cantorey; Dresdner Kammerchor; Stuttgarter Philharmoniker; dir.: Hans-Christoph Rademann. Carus 2023

Giacomo Puccini (1858–1924) er i dag kjend for eviggrøne operaer som La Bohème og Tosca. Men eigentleg var han etla til organist- og kyrkjemusikaryrket. Han kom frå eit to hundreår gamalt musikardynasti i Lucca, der forfedrane hans hadde vore organistar og musikkdirektørar ved domkyrkja San Martino. Også Puccini blei som 15-åring organist i heimbyen, men tre år seinare førte ei skilsetjande oppleving han på andre tankar. I nabobyen Pisa høyrde han Giuseppe Verdis (1813–1901) opera Aida, og «då eg høyrde operaen, kjende eg at eit musikalsk vindauge opna seg for meg», skreiv han seinare.

Likevel fullførte Puccini utdanninga si ved Lucca-konservatoriet. Som skikken er i Italia, feira byen store og påkosta helgenfestar fleire gonger i året. I samband med ein slik fest i 1878 var det at ei «Credo»-tonesetjing blei urframført, og to år seinare integrerte han denne i ein fullstendig messekomposisjon i høve slutteksamenen hans ved konservatoriet.

Berre menn

Denne Messa a 4 voci con orchestra (seinare kalla «Messa di Gloria») er fyrste verket på dobbeltalbumet til den dyktige tyske kordirigenten Hans-Christoph Rademann, som byr på kyrkjemusikk av to operakomponistar. Puccinis messe ber bod om operaverksemda hans, for koret blir akkompagnert av eit fullskala romantisk orkester, som «luktar» sterkt av scenemusikk. I tillegg er der soloparti for mannlege songarar, for berre menn kunne den gongen syngja i kyrkja. (Sopranane i Rademanns kor skulle difor, om framføringa skulle vore historisk korrekt, vore gutesopranar.)

Innspelinga er gjort live, med applaus. Både orkesteret og koret læt kraftfullt. Særleg imponerer den dynamisk-plastiske måten Rademann får koret til å frasera på, med nyansar som den gode lydkvaliteten på innspelinga får tydeleg fram. Her finst korfugar og andre tradisjonelle kyrkjemusikkformer, men dei rytmisk-pompøse korpartia dominerer, med elegant orkesterakkompagnement som kling som forkledd opera.

Arkaisk

Puccini-messa er altså eit ungdomsverk. Samlinga Quattro pezzi sacri av Verdi, derimot, blei til mot slutten av karrieren hans. «Gå attende til det gamle, det vil vera eit framsteg!» skreiv han i eit brev i 1871. Det gjorde han så definitivt i a cappella-stykket «Ave Maria», det fyrste og finaste av dei fire i samlinga.

Inspirasjonen frå Palestrina er tydeleg, renessansekomponisten som i italiensk kyrkjemusikk har same status som Bach i den tyske. Både her, og i stykket «Laudi alla Vergine Maria» – også dette a capella, men med tekst frå Dantes guddommelege kome­die – provar Rademann at koret hans framleis er eit av verdas beste.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musik­kmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature
ÅshildEliassen

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Foto: Sara Johannessen Meek / NTB

PolitikkSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Flytterett eller vetorett?

Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.

Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.

Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Traust revolusjon

Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.

Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Foto: Sveinung Lindaas

Feature

Låvesvalehale

For å bestemme alder og kjønn hjå ei låvesvale skal ein ty til fargane i fjørdrakta og til lengda på dei ytste halefjørene.

Naïd Mubalegh
Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Foto: Sveinung Lindaas

Feature

Låvesvalehale

For å bestemme alder og kjønn hjå ei låvesvale skal ein ty til fargane i fjørdrakta og til lengda på dei ytste halefjørene.

Naïd Mubalegh

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis