Ekte vare
«Standardrepertoaret» tolka av dei beste.
Folkemusikk
Elias Akselsen, Ola Kvernberg og Stian Carstensen:
Horta
Elias Akselsen, vokal; Ola Kvernberg, fele og bratsj; Stian Carstensen, trekkspel; Anita Kleppe og Sara Wilhelmsen, vokal (3,6). Heilo
Kulturen til tater- og romanifolket er rik og har inspirert langt utanfor eigen kulturkrins. Forteljingane om friksjonen mellom dei vandrande og dei stadbundne er mange og brutale, men musikken har likevel vore ein katalysator som me i dag kan gle oss over.
Elias Akselsen (73) har lært songtradisjonen gjennom tradering. Han er truleg den siste av tradisjonsberarane som har lært stoffet på denne måten. Akselsen er ikkje berre ei unik kunnskapskjelde – han har eit vokaluttrykk som gjer han til ein av dei store vokalistane uansett sjanger.
Den musikkforma finst ikkje som ikkje på eit eller anna vis er av interesse for Kvernberg og Carstensen. Ikkje berre har dei denne altomfemnande interessa – dei brukar henne på spanande vis i sitt eige kunstnarskap. Carstensen har i tillegg arbeidd saman med Akselsen i over 20 år. Tre plater dokumenterer samarbeidet.
Horta, som tyder «ekte» på romani, inneheld ni songar som må kunna karakteriserast som tradisjonens «standardrepertoar». Tekstane byggjer på poesien til skillingsvisa, der biletspråket er enkelt og ofte svulstig, men med hjelp av ein sofistikert mikrotonalitet og dynamikk hevar Akselsen metabodskapen elegant over dette nivået.
Arrangementa og musiseringa til Carstensen og Kvernberg får fram det rike tilfanget som er samla i denne musikktradisjonen. Det er fascinerande å lytta til det Bach- og bluesinspirerte kompet til Kvernberg på høvesvis «Vandringsstaven» og «I mange år». Det oppstemte høgdepunktet er tvillaust «Det var i fjor jag tjena dreng» der dynamikk, svensk pols og eit ørlite dryss cajun er med på å få dansefoten til å røra seg hjå sjølv den mest fanatiske dansemotstandar.
Lars Mossefinn
Lars Mossefinn er frilans journalist og fast jazzmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Folkemusikk
Elias Akselsen, Ola Kvernberg og Stian Carstensen:
Horta
Elias Akselsen, vokal; Ola Kvernberg, fele og bratsj; Stian Carstensen, trekkspel; Anita Kleppe og Sara Wilhelmsen, vokal (3,6). Heilo
Kulturen til tater- og romanifolket er rik og har inspirert langt utanfor eigen kulturkrins. Forteljingane om friksjonen mellom dei vandrande og dei stadbundne er mange og brutale, men musikken har likevel vore ein katalysator som me i dag kan gle oss over.
Elias Akselsen (73) har lært songtradisjonen gjennom tradering. Han er truleg den siste av tradisjonsberarane som har lært stoffet på denne måten. Akselsen er ikkje berre ei unik kunnskapskjelde – han har eit vokaluttrykk som gjer han til ein av dei store vokalistane uansett sjanger.
Den musikkforma finst ikkje som ikkje på eit eller anna vis er av interesse for Kvernberg og Carstensen. Ikkje berre har dei denne altomfemnande interessa – dei brukar henne på spanande vis i sitt eige kunstnarskap. Carstensen har i tillegg arbeidd saman med Akselsen i over 20 år. Tre plater dokumenterer samarbeidet.
Horta, som tyder «ekte» på romani, inneheld ni songar som må kunna karakteriserast som tradisjonens «standardrepertoar». Tekstane byggjer på poesien til skillingsvisa, der biletspråket er enkelt og ofte svulstig, men med hjelp av ein sofistikert mikrotonalitet og dynamikk hevar Akselsen metabodskapen elegant over dette nivået.
Arrangementa og musiseringa til Carstensen og Kvernberg får fram det rike tilfanget som er samla i denne musikktradisjonen. Det er fascinerande å lytta til det Bach- og bluesinspirerte kompet til Kvernberg på høvesvis «Vandringsstaven» og «I mange år». Det oppstemte høgdepunktet er tvillaust «Det var i fjor jag tjena dreng» der dynamikk, svensk pols og eit ørlite dryss cajun er med på å få dansefoten til å røra seg hjå sjølv den mest fanatiske dansemotstandar.
Lars Mossefinn
Lars Mossefinn er frilans journalist og fast jazzmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
«Rørslene me skildrar som vipping, er gjerne større og kjem mindre tett enn dei me omtalar som vibrering.»
Foto: Agnete Brun
Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Turistinvasjonen har gjort Johan Jógvanson til den sintaste bonden på Færøyane.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Kapitulasjon i klimapolitikken
Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.