Det gylne buret
Sofia Coppolas Priscilla fortel om menneske som er fanga i guderoller.
Elvis (Jacob Elordi) var ti år eldre enn Pricilla (Cailee Spaeny).
Foto: Philippe Le Sourd
Film
Regi: Sofia Coppola
Priscilla
Bergen internasjonale filmfestival
Med: Cailee Spaeny, Jacob Elordi
Finst det ein meir einsam stad enn dette? Spørsmålet reiser seg eit stykke ute i Priscilla, Sofia Coppolas spelefilm om Priscilla Presley (gneistrande spelt av Cailee Spaeny), i ei scene der ho går rundt i heimen Graceland, mutters åleine – noko ho skulle gjere mang ein gong i løpet av åra saman med Elvis Presley.
Det dreier seg om ei heilt eiga einsemd, og ein særeigen isolasjon, som Coppola, som har bygd filmen på Priscilla Presleys memoarar Elvis and Me (1985), skildrar med tolmod og presisjon. Ikkje ein einaste Elvis Presley-song figurerer i spelefilmen i originalversjon, og filmen kan dermed knapt kallast ein musikkfilm. Når han likevel får omtale på desse sidene, er det fordi han seier noko viktig om rockens og populærkulturens mytedanning, og dei menneskelege kostnadene denne fører med seg.
Kvasireligiøs dyrking
Kritikaren Steven Hyden lèt seg inspirere av Joseph Campbells Helten med tusen ansikter når han hevdar at det gir meining å tenkje på rockestjerner som gudar som vert utsette for ei kvasireligiøs dyrking.
I tilfellet Elvis Presley har det vore skrive mykje om dette lenge før Hyden gav ut Twilight of the Gods i 2018. Då Presley døydde i 1977, var hendinga som ein slags «stille eksplosjon», skreiv Greil Marcus i Dead Elvis: The Chronicle of a Cultural Obsession (1991), der bitane som var att, endrar form igjen og igjen.
Ted Harrisons The Death and Resurrection of Elvis Presley (2016) dokumenterte eit levande Presleyiana, med ei vedvarande, intens global interesse for all things Elvis, ikkje minst med full rulle på Graceland, der Priscilla Presley har spela ei meir sentral rolle i forvaltninga enn det mange veit. Same år som Harrisons bok kom ut, vart det opna eit stort hotell og eit gedigent underhaldningskompleks i det som har vorte eit Elvis-tematisert nabolag på Elvis Presley Boulevard.
Coppola lukkast
Formålet med Priscilla er å gi oss eit bilete av menneska som er fanga i rollene sine i denne gudeverda, som altså sjølv i dag er kulturindustri i stor skala.
Det lukkast Coppola langt betre med enn Baz Luhrmanns Elvis (2022). Priscillas lagnad, som fekk ein sentral plass i Peter Guralnicks definitive tobandsbiografi om Elvis Presley (1994 og 1999), forsvann i Luhrmanns spetakkel, men her kjem vi verkeleg bak fasaden (og Jacob Elordis Elvis er den beste som har nådd eit kinolerret).
Ved å vise oss det som utspelar seg frå Priscillas sårt trengde perspektiv, fortel Priscilla noko som er viktig og strategisk underkommunisert av det korporate Elvis Presley Enterprises, som nok var meir begeistra for Luhrmanns versjon. I Priscilla får det tragiske og dysfunksjonelle – inkludert eit omfattande pillemisbruk, og Priscilla Beaulieus altfor unge alder då Elvis først peika henne ut – ein heilt sentral plass, når historia endeleg vert fortald slik, eit halvt hundreår etter at ekteskapet gjekk i oppløysing i 1973.
Filmen inngår i ein stadig aukande kulturproduksjon – ein ny sesong av The Crown er til dømes rett rundt hjørnet – som tematiserer korleis det å vere ein celebritet kan øydeleggje menneske, på ein måte som kan verke ubønhøyrleg og uunngåeleg, nett som i tragedien.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Film
Regi: Sofia Coppola
Priscilla
Bergen internasjonale filmfestival
Med: Cailee Spaeny, Jacob Elordi
Finst det ein meir einsam stad enn dette? Spørsmålet reiser seg eit stykke ute i Priscilla, Sofia Coppolas spelefilm om Priscilla Presley (gneistrande spelt av Cailee Spaeny), i ei scene der ho går rundt i heimen Graceland, mutters åleine – noko ho skulle gjere mang ein gong i løpet av åra saman med Elvis Presley.
Det dreier seg om ei heilt eiga einsemd, og ein særeigen isolasjon, som Coppola, som har bygd filmen på Priscilla Presleys memoarar Elvis and Me (1985), skildrar med tolmod og presisjon. Ikkje ein einaste Elvis Presley-song figurerer i spelefilmen i originalversjon, og filmen kan dermed knapt kallast ein musikkfilm. Når han likevel får omtale på desse sidene, er det fordi han seier noko viktig om rockens og populærkulturens mytedanning, og dei menneskelege kostnadene denne fører med seg.
Kvasireligiøs dyrking
Kritikaren Steven Hyden lèt seg inspirere av Joseph Campbells Helten med tusen ansikter når han hevdar at det gir meining å tenkje på rockestjerner som gudar som vert utsette for ei kvasireligiøs dyrking.
I tilfellet Elvis Presley har det vore skrive mykje om dette lenge før Hyden gav ut Twilight of the Gods i 2018. Då Presley døydde i 1977, var hendinga som ein slags «stille eksplosjon», skreiv Greil Marcus i Dead Elvis: The Chronicle of a Cultural Obsession (1991), der bitane som var att, endrar form igjen og igjen.
Ted Harrisons The Death and Resurrection of Elvis Presley (2016) dokumenterte eit levande Presleyiana, med ei vedvarande, intens global interesse for all things Elvis, ikkje minst med full rulle på Graceland, der Priscilla Presley har spela ei meir sentral rolle i forvaltninga enn det mange veit. Same år som Harrisons bok kom ut, vart det opna eit stort hotell og eit gedigent underhaldningskompleks i det som har vorte eit Elvis-tematisert nabolag på Elvis Presley Boulevard.
Coppola lukkast
Formålet med Priscilla er å gi oss eit bilete av menneska som er fanga i rollene sine i denne gudeverda, som altså sjølv i dag er kulturindustri i stor skala.
Det lukkast Coppola langt betre med enn Baz Luhrmanns Elvis (2022). Priscillas lagnad, som fekk ein sentral plass i Peter Guralnicks definitive tobandsbiografi om Elvis Presley (1994 og 1999), forsvann i Luhrmanns spetakkel, men her kjem vi verkeleg bak fasaden (og Jacob Elordis Elvis er den beste som har nådd eit kinolerret).
Ved å vise oss det som utspelar seg frå Priscillas sårt trengde perspektiv, fortel Priscilla noko som er viktig og strategisk underkommunisert av det korporate Elvis Presley Enterprises, som nok var meir begeistra for Luhrmanns versjon. I Priscilla får det tragiske og dysfunksjonelle – inkludert eit omfattande pillemisbruk, og Priscilla Beaulieus altfor unge alder då Elvis først peika henne ut – ein heilt sentral plass, når historia endeleg vert fortald slik, eit halvt hundreår etter at ekteskapet gjekk i oppløysing i 1973.
Filmen inngår i ein stadig aukande kulturproduksjon – ein ny sesong av The Crown er til dømes rett rundt hjørnet – som tematiserer korleis det å vere ein celebritet kan øydeleggje menneske, på ein måte som kan verke ubønhøyrleg og uunngåeleg, nett som i tragedien.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.
Foto: Erika Hebbert
Sterkt om livsløgn og overleving
Gode skodespelarprestasjonar i intens kamp på liv og død.
Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.
Foto: Stephane De Sakutin / Reuters / NTB
Ny statsminister med gjeld, utan budsjett
No lyt alt skje raskt i fransk politikk for å avverje nye kriser.
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.
Foto: Thomas Fure / NTB
– No ser me effekten av færre politifolk
Det er mykje regjeringa kunne gjort som dei ikkje har gjort. Me er ikkje imponerte, seier Helge André Njåstad (FrP).
Den oppdaterte boka om rettens ironi er ei samling av tekstar frå Rune Slagstad gjennom førti år.
Foto: André Johansen / Pax Forlag
Jussen som styringsverktøy
Rettens ironi, no i fjerde og utvida utgåve, har for lengst blitt ein klassikar i norsk idé- og rettshistorie.
Finn Olstad har doktorgrad i historie og er tidlegare professor ved Seksjon for kultur og samfunn ved Noregs idrettshøgskule.
Foto: Edvard Thorup
Det nye klassesamfunnet
Finn Olstads nye bok er eit lettlese innspel til ei sårt tiltrengd innsikt i skilnaden mellom fakta og ideologi.