Cembalopioneren
Wanda Landowska var ei føregangskvinne innan fortidig framføringspraksis.
Den polske cembalisten Wanda Landowska (1879–1959).
Foto: Library of Congress
10 CD-ar
Ymse komponistar:
Wanda Landowska plays Bach, Mozart, Händel, Scarlatti, Rameau
Wanda Landowska, cembalo, mfl. Profil 2022
Cembaloen har same form som vår tids flygel. Hovudskilnaden er at strengene ikkje blir slåtte på med hamrar, men klimpra på med små lêrtaggar eller fjører. Dette var det dominerande klaverinstrumentet i tre hundre år, fram til slutten av 1700-talet, då det måtte vika for hammarklaveret.
Fyrst på 1900-talet, då musikklivet byrja å interessera seg for å høyra den gamle musikken framført med fortidas middel, blei cembaloen atter relevant. Ein pioner her var Wanda Landowska, eit polsk vedunderbarn som flytta til Paris og i 1903 gav ein historisk debutkonsert som cembalist.
Merkeleg instrument
Landowska var ei superstjerne i samtida. Konsertturneane førte henne også til Noreg. Harald Sæverud, som i 1928 var musikkritikar i Aftenposten, skreiv om «denne fremragende kunstnerinne, som under konserten vakte opsikt med sitt merkelige instrument».
Instrumentet den unge bergensaren høyrde, var ein «Grand modèle de concert»-cembalo, den fyrste «moderne» cembaloen som Landowska hadde utvikla i samarbeid med klaverfabrikken Pleyel i Paris. På dette spelte ho fyrst og fremst 1700-talsmusikk, men også nye cembalokonsertar som spanjolen Manuel de Falla og franske Francis Poulenc komponerte til henne i 1920-åra.
Ein slik Pleyel-cembalo er det me får høyra på den nye plateboksen med ti CD-ar, som inneheld ei mengd historisk interessante Landowska-innspelingar. Det meste er rein solomusikk, mellom anna heile J.S. Bachs ‘Wohltemperiertes Klavier’ del I og II, men plate åtte og ti har også orkesterverk med cembalo. Opptaka frå mellom 1933 og 1954 er gjorde i Frankrike og USA. Som jøde med polsk pass måtte ho nemleg flykta frå Paris i 1941 og budde resten av livet i Lakeville i Connecticut i USA.
Imponerande Haydn
Lydkvaliteten er varierande, men jamt over betre enn eg hadde venta. Måten ein framfører 1700-talsmusikken på, har endra seg mykje (til det betre) sidan Landowskas tid. Det er difor fyrst og fremst av framføringshistorisk interesse eg tok fatt på lyttinga. Somme av tolkingane er likevel overraskande friske og uromantiske, heilt ulikt den seinromantiske tradisjonen ho sprang ut or.
Særleg imponert er eg over J. Haydns cembalokonsert i D-dur på CD 8, som Landowska spelte inn med Paris-konservatoriets orkester i 1937. Tempoet og det artikulatoriske drivet mellom solist og orkester er her ikkje ulikt det eg forventar meg av gode musikarar i dag. Også Bachs cembalokonsert i d-moll er god – litt tung i sessen, rettnok, men musisert med det som for samtida må ha vore revolusjonerande klangar.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
10 CD-ar
Ymse komponistar:
Wanda Landowska plays Bach, Mozart, Händel, Scarlatti, Rameau
Wanda Landowska, cembalo, mfl. Profil 2022
Cembaloen har same form som vår tids flygel. Hovudskilnaden er at strengene ikkje blir slåtte på med hamrar, men klimpra på med små lêrtaggar eller fjører. Dette var det dominerande klaverinstrumentet i tre hundre år, fram til slutten av 1700-talet, då det måtte vika for hammarklaveret.
Fyrst på 1900-talet, då musikklivet byrja å interessera seg for å høyra den gamle musikken framført med fortidas middel, blei cembaloen atter relevant. Ein pioner her var Wanda Landowska, eit polsk vedunderbarn som flytta til Paris og i 1903 gav ein historisk debutkonsert som cembalist.
Merkeleg instrument
Landowska var ei superstjerne i samtida. Konsertturneane førte henne også til Noreg. Harald Sæverud, som i 1928 var musikkritikar i Aftenposten, skreiv om «denne fremragende kunstnerinne, som under konserten vakte opsikt med sitt merkelige instrument».
Instrumentet den unge bergensaren høyrde, var ein «Grand modèle de concert»-cembalo, den fyrste «moderne» cembaloen som Landowska hadde utvikla i samarbeid med klaverfabrikken Pleyel i Paris. På dette spelte ho fyrst og fremst 1700-talsmusikk, men også nye cembalokonsertar som spanjolen Manuel de Falla og franske Francis Poulenc komponerte til henne i 1920-åra.
Ein slik Pleyel-cembalo er det me får høyra på den nye plateboksen med ti CD-ar, som inneheld ei mengd historisk interessante Landowska-innspelingar. Det meste er rein solomusikk, mellom anna heile J.S. Bachs ‘Wohltemperiertes Klavier’ del I og II, men plate åtte og ti har også orkesterverk med cembalo. Opptaka frå mellom 1933 og 1954 er gjorde i Frankrike og USA. Som jøde med polsk pass måtte ho nemleg flykta frå Paris i 1941 og budde resten av livet i Lakeville i Connecticut i USA.
Imponerande Haydn
Lydkvaliteten er varierande, men jamt over betre enn eg hadde venta. Måten ein framfører 1700-talsmusikken på, har endra seg mykje (til det betre) sidan Landowskas tid. Det er difor fyrst og fremst av framføringshistorisk interesse eg tok fatt på lyttinga. Somme av tolkingane er likevel overraskande friske og uromantiske, heilt ulikt den seinromantiske tradisjonen ho sprang ut or.
Særleg imponert er eg over J. Haydns cembalokonsert i D-dur på CD 8, som Landowska spelte inn med Paris-konservatoriets orkester i 1937. Tempoet og det artikulatoriske drivet mellom solist og orkester er her ikkje ulikt det eg forventar meg av gode musikarar i dag. Også Bachs cembalokonsert i d-moll er god – litt tung i sessen, rettnok, men musisert med det som for samtida må ha vore revolusjonerande klangar.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Eit hus i Ål kommune vart teke av jordskred under ekstremvêret "Hans" i august i fjor.
Foto: Frederik Ringnes / NTB
Husforsikring i hardt vêr
Kan klimaendringane føre til at også norske heimar blir umoglege å forsikre?
Folkerørsla for lokalsjukehusa demonstrerer mot helseføretakmodellen utanfor Stortinget i 2017.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Vestre må avslutte konflikter og beklage
«Svært mange av de 300.000 som jobber i Helse-
vesenet, merker daglig følgene av Helseforetaks-
modellen som nå videreføres av Ap og Sp.»
Teikning: May Linn Clement
Tid for realitetsorientering
Valet av Donald Trump til president er ikkje noka tilfeldig ulukke, men ei fylgje av dårleg politisk handverk gjennom lang tid.
Ruslan Gorovij sender pengane han tener som artist, heim til Kyiv, der vener kjøper vedlass til ukrainarar som treng varme i vinter.
Foto: Ukrainian online sales
Eit nytt lovframlegg som legg opp til at det skal bli straffbart å selje ulovleg hogd skog, vil ikkje minst råke folk i øydelagde hus.
James Rebanks på Lillehammer sist veke.
Foto: Morten A. Strøksnes
Ein mann for alle årstider
LILLEHAMMER: Etter å ha skrive to svært populære bøker om landbruk og sauehald hamna James Rebanks i ei krise som førte han til eit dunvær på Helgeland.