Barbarisk venleik
Les Musiciens de Saint-Julien spelar Telemann ekstra polsk.
Det franske barokkorkesteret Les Musiciens de Saint-Julien.
Foto: Jean-Baptiste Millot
CD
Georg Philipp Telemann:
Beauté barbare
Les Musiciens de Saint-Julien; fløyte og leiing: François Lazarevitch. Alpha 2023
Tradisjonelt finst der vel to grunnleggjande måtar å tilnærma seg folkemusikken på for ein klassisk komponist. Ein kan enten skriva verk som er stilistisk inspirerte av folkemelodiar, slik Edvard Grieg gjorde det i den springaraktige sistesatsen i klaverkonserten sin. Eller ein kan ta utgangspunkt i (meir eller mindre) nøyaktige transkripsjonar av genuin folkemusikk, slik Grieg fekk det så godt til i Slåtter, op. 72, der han laga klavermusikk av hardingfeleslåttane til meisterspelemannen Knut Johannesen Dale.
Frankofil greve
Georg Philipp Telemann (1681–1767) soknar hovudsakleg til den fyrstnemnde kategorien tonekunstnarar. Han var utan tvil den tyske barokkomponisten som lét seg inspirera mest av folkemusikk, særleg den polske. I ein av sjølvbiografiane skriv han om tida som hoffkapellmeister i Sorau i Schlesien (dagens Zary i Polen) kring 1705:
Greven hadde vore i Frankrike og blitt frankofil, og hoffmusikken skulle difor vera i fransk stil. Den musikalske kameleonen Telemann leverte – som alltid – det herren bad om, særleg i form av franske orkestersuitar, som han laga hundrevis av. Men det som prega han mest i Sorau, var oppdaginga av «den sanne barbariske venleiken til den polske og hanakiske musikken». I orkestersuitane finn me – etter den obligatoriske franske ouverturen – satsnamn som «Moskovittane» og «Janitsjarane».
Serbisk trefløyte
Det er denne «barbariske venleiken» som har gjeve tittel til det franske orkesteret Les Musiciens de Saint-Juliens nye album Beauté barbare. Den fløytespelande ensembleleiaren François Lazarevitch gjev oss Telemanns polskinspirerte kunstmusikk – her spelt på ekstra polsk vis – blanda med «ekte» austeuropeisk folkemusikk frå byrjinga av 1700-talet. I tillegg til klassiske instrument høyrer me også sekkepipe og cimbalom, eit flatt strengeinstrument som blir slått på med små klubber, og ei serbisk trefløyte traktert av Lazarevitch sjølv.
Plata er ikkje noko for tidlegmusikkpuristar. Men ho er artig å lytta til (med unntak av spora som læt påteke jazzprega; dette blir éin stilingrediens for mykje). Særleg likar eg «oppsprita» suitesatsar som «Les janissaires», der trommer og cymbal går amok, og «Rondo Hanaquoise», der den serbiske trefløyta skapar eit fyrverkeri av lynsnare ornament.
Lazarevitch er elles open om at målet hans med innspelinga ikkje er å rekonstruera den faktiske musikken som Telemann lét seg inspirera av i polske kneiper og vertshus i 1705 – den komponisten meinte «på åtte dagar kunne forsyna ein merksam lyttar med nok musikalske påhitt for eit heilt liv».
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Georg Philipp Telemann:
Beauté barbare
Les Musiciens de Saint-Julien; fløyte og leiing: François Lazarevitch. Alpha 2023
Tradisjonelt finst der vel to grunnleggjande måtar å tilnærma seg folkemusikken på for ein klassisk komponist. Ein kan enten skriva verk som er stilistisk inspirerte av folkemelodiar, slik Edvard Grieg gjorde det i den springaraktige sistesatsen i klaverkonserten sin. Eller ein kan ta utgangspunkt i (meir eller mindre) nøyaktige transkripsjonar av genuin folkemusikk, slik Grieg fekk det så godt til i Slåtter, op. 72, der han laga klavermusikk av hardingfeleslåttane til meisterspelemannen Knut Johannesen Dale.
Frankofil greve
Georg Philipp Telemann (1681–1767) soknar hovudsakleg til den fyrstnemnde kategorien tonekunstnarar. Han var utan tvil den tyske barokkomponisten som lét seg inspirera mest av folkemusikk, særleg den polske. I ein av sjølvbiografiane skriv han om tida som hoffkapellmeister i Sorau i Schlesien (dagens Zary i Polen) kring 1705:
Greven hadde vore i Frankrike og blitt frankofil, og hoffmusikken skulle difor vera i fransk stil. Den musikalske kameleonen Telemann leverte – som alltid – det herren bad om, særleg i form av franske orkestersuitar, som han laga hundrevis av. Men det som prega han mest i Sorau, var oppdaginga av «den sanne barbariske venleiken til den polske og hanakiske musikken». I orkestersuitane finn me – etter den obligatoriske franske ouverturen – satsnamn som «Moskovittane» og «Janitsjarane».
Serbisk trefløyte
Det er denne «barbariske venleiken» som har gjeve tittel til det franske orkesteret Les Musiciens de Saint-Juliens nye album Beauté barbare. Den fløytespelande ensembleleiaren François Lazarevitch gjev oss Telemanns polskinspirerte kunstmusikk – her spelt på ekstra polsk vis – blanda med «ekte» austeuropeisk folkemusikk frå byrjinga av 1700-talet. I tillegg til klassiske instrument høyrer me også sekkepipe og cimbalom, eit flatt strengeinstrument som blir slått på med små klubber, og ei serbisk trefløyte traktert av Lazarevitch sjølv.
Plata er ikkje noko for tidlegmusikkpuristar. Men ho er artig å lytta til (med unntak av spora som læt påteke jazzprega; dette blir éin stilingrediens for mykje). Særleg likar eg «oppsprita» suitesatsar som «Les janissaires», der trommer og cymbal går amok, og «Rondo Hanaquoise», der den serbiske trefløyta skapar eit fyrverkeri av lynsnare ornament.
Lazarevitch er elles open om at målet hans med innspelinga ikkje er å rekonstruera den faktiske musikken som Telemann lét seg inspirera av i polske kneiper og vertshus i 1705 – den komponisten meinte «på åtte dagar kunne forsyna ein merksam lyttar med nok musikalske påhitt for eit heilt liv».
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.
Foto: Kim E. Andreassen / UiB
Israel-boikott splittar akademia
Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.
Foto: Terje Pedersen / NTB
FHI svikter sitt samfunnsoppdrag
«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»
Foto: Universitetet i Bergen
Nord-Noreg ord for ord
Bak Nordnorsk ordbok ligg livsverket til ein stor kvinneleg språkforskar frå Lofoten. Ho kjempa seg forbi mange hinder, men møtte alltid nye og fekk aldri anerkjenninga ho fortente.
Emilie Enger Mehl avbilda på veg til pressetreff på Grøndland for å presentere Revidert nasjonalbudsjett, 14.05.2024. I budsjettet vert det mellom anna satt av penger til å reversere domstolsreforma. Foto: Javad Parsa / NTB.
Javad Parsa
– Uforståeleg domstolsendring
Sorenskrivar Kirsti Høegh Bjørneset er kritisk til at regjeringa vil reversere domstolsreforma.
Anne Kalvig er religionsvitar og tidlegare professor ved Universitetet i Stavanger. I fjor etablerte ho Medvit forlag.
Foto: Anja Bakken
Tru og tvil
Vi må framleis snakke om kvinner og menn. Men kan vi ikkje samstundes ta rimeleg omsyn til dei andre?