JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

A-wop-bop-a-loo-bop!

Lisa Cortés’ film om Little Richard stikk seg ut i flaumen av musikkdokumentarar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Little Richard, som eigentleg heitte Richard Wayne Penniman, på scena.

Little Richard, som eigentleg heitte Richard Wayne Penniman, på scena.

Foto frå dokumentarfilmen

Little Richard, som eigentleg heitte Richard Wayne Penniman, på scena.

Little Richard, som eigentleg heitte Richard Wayne Penniman, på scena.

Foto frå dokumentarfilmen

4392
20231215
4392
20231215

Film

Regi: Lisa Cortés

Little Richard: I Am
Everything

USA, 2023

Året er 1972, og Little Richard sit ved tangentane der han vert intervjua av BBC. Pianospelet, røysta, utstrålinga, heile det ustyrlege, frigjerande vesenet som utfaldar seg på skjermen med slik kraft: Det vesle klippet som får opne Lisa Cortés’ film av året passar perfekt.

Skal du velje deg ein musikkfilm denne jula, kan du gjere verre val enn å få på Little Richard: I Am Everything, som til sjuande og sist vert ein film om langt meir enn musikk. Då Little Richard gjekk bort for tre år sidan, peika kritikaren og forskaren Tavia Nyong’o – ei av dei viktige røystene i filmen til Cortés – i eit minneord på korleis artistens svarte og skeive urkraft kan verte mobilisert mot den kvite nasjonalismen som har fått så stor politisk makt i USA.

Når I Am Everything kjennest så viktig her og no, er det ikkje berre fordi filmen maktar å vise kor fundamentalt og undervurdert avtrykket til artisten har vore, men også fordi Cortés insisterer på dei etiske og politiske implikasjonane som følgjer ein slik revisjon. «Fleire av oss bør kunne erkjenne og erklære kven vi er», seier forfattaren og forskaren Zandria Robinson – ei anna viktig røyst – mot slutten av filmen, utan den patosen vi ofte ser i slike dokumentarfilmar. Snarare kjennest det heilt rett og passande at akkurat I Am Everything insisterer på menneskeverd, idet forteljinga om Little Richard munnar ut.

Overskridande

Richard Wayne Penniman var grunnleggjande annleis, observerer Robinson, med referanse til klangbotnane i ordet queerness. Oddsa var store mot at han skulle verte Little Richard slik vi kjenner han: oppvekst med ein fot som var kortare enn den andre, i ein tolvbarns familie i eit bitte lite hus i Macon i Georgia, med ein far som fungerte som både diakon i ei baptistkyrkje, nattklubbeigar og heimebrentproduset.

Gutungen vart fødd inn i eit liv med motsetnader, og dei skulle det ikkje verte færre av i vaksenlivet, der både rocken og religionen drog i han og ikkje sleppte taket. Då han etter ei omvending fornekta legninga si på seinkvelds-TV, var det tungt for mange, særleg dei som kjende til dei verkelege røtene i hans overskridande, performative kraft.

Før Penniman vart Little Richard, framførte han musikk i drag som Princess LaVonne, og mellom dei som løftar han fram som eit skeivt ikon i denne filmen, finn vi Sir Lady Java. I omtalen sin av «Tutti Frutti» i The Philosophy of Modern Song (2022) spør Bob Dylan: Visste eigentleg Elvis kva han song om då han framførte låten på Ed Sullivans TV-program? Visste Sullivan det?

Ordet fruit refererer til ein mannleg homoseksuell, påpeikar Dylan, som også slår fast at båe Sue og Daisy er transvestittar. I filmen til Cortés får vi høyre om korleis Dorothy LaBostrie, som laga «Tutti Frutti» saman med Little Richard, måtte pynte kraftig på teksten undervegs, slik at han ikkje skulle verte grovare enn det den amerikanske hovudstraumen kunne tolerere: «Tutti frutti, good booty» vart til «Tutti frutti, oh rootie».

Motstridande impulsar

Cortés skrur frå kvarandre personaen og musikken og får fram dei motstridande, men definerande impulsane som bur i begge. Mellom komprimerte, effektive intervju med både celebritetar, forfattarar og forskarar og menneske som på ulike vis kom tett på Little Richard, finst det arkivopptak som rett og slett berre er gull. Her og der tolkar artistar kjende låtar, i sekvensar som illustrerer breidda i nedslagsfeltet. Somme gonger, som i «Tutti Frutti»-sekvensen, er montasjen kreativ og assosiativ på ein måte som kler musikken.

Då eg tidlegare i haust vitja barndomsheimen til Little Richard, i Macon, kom eg mutters åleine, og åleine vart eg til eg gjekk igjen, med unntak av den strålande formidlaren som følgde meg rundt i det vesle huset, som ein vel må seie berre til dels er autentisk (berre nokre plankar her og der er vel heilt originale, i ein bygning som har vorte flytta fleire gonger). Ein monitor viste kjende klipp, og vi vart ståande og sjå på – eg skulle ønskje at også forteljinga til Cortés fann vegen til den skjermen, plassert som han er i ein delstat der kampane skildra i I Am Everything langt frå er over.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Film

Regi: Lisa Cortés

Little Richard: I Am
Everything

USA, 2023

Året er 1972, og Little Richard sit ved tangentane der han vert intervjua av BBC. Pianospelet, røysta, utstrålinga, heile det ustyrlege, frigjerande vesenet som utfaldar seg på skjermen med slik kraft: Det vesle klippet som får opne Lisa Cortés’ film av året passar perfekt.

Skal du velje deg ein musikkfilm denne jula, kan du gjere verre val enn å få på Little Richard: I Am Everything, som til sjuande og sist vert ein film om langt meir enn musikk. Då Little Richard gjekk bort for tre år sidan, peika kritikaren og forskaren Tavia Nyong’o – ei av dei viktige røystene i filmen til Cortés – i eit minneord på korleis artistens svarte og skeive urkraft kan verte mobilisert mot den kvite nasjonalismen som har fått så stor politisk makt i USA.

Når I Am Everything kjennest så viktig her og no, er det ikkje berre fordi filmen maktar å vise kor fundamentalt og undervurdert avtrykket til artisten har vore, men også fordi Cortés insisterer på dei etiske og politiske implikasjonane som følgjer ein slik revisjon. «Fleire av oss bør kunne erkjenne og erklære kven vi er», seier forfattaren og forskaren Zandria Robinson – ei anna viktig røyst – mot slutten av filmen, utan den patosen vi ofte ser i slike dokumentarfilmar. Snarare kjennest det heilt rett og passande at akkurat I Am Everything insisterer på menneskeverd, idet forteljinga om Little Richard munnar ut.

Overskridande

Richard Wayne Penniman var grunnleggjande annleis, observerer Robinson, med referanse til klangbotnane i ordet queerness. Oddsa var store mot at han skulle verte Little Richard slik vi kjenner han: oppvekst med ein fot som var kortare enn den andre, i ein tolvbarns familie i eit bitte lite hus i Macon i Georgia, med ein far som fungerte som både diakon i ei baptistkyrkje, nattklubbeigar og heimebrentproduset.

Gutungen vart fødd inn i eit liv med motsetnader, og dei skulle det ikkje verte færre av i vaksenlivet, der både rocken og religionen drog i han og ikkje sleppte taket. Då han etter ei omvending fornekta legninga si på seinkvelds-TV, var det tungt for mange, særleg dei som kjende til dei verkelege røtene i hans overskridande, performative kraft.

Før Penniman vart Little Richard, framførte han musikk i drag som Princess LaVonne, og mellom dei som løftar han fram som eit skeivt ikon i denne filmen, finn vi Sir Lady Java. I omtalen sin av «Tutti Frutti» i The Philosophy of Modern Song (2022) spør Bob Dylan: Visste eigentleg Elvis kva han song om då han framførte låten på Ed Sullivans TV-program? Visste Sullivan det?

Ordet fruit refererer til ein mannleg homoseksuell, påpeikar Dylan, som også slår fast at båe Sue og Daisy er transvestittar. I filmen til Cortés får vi høyre om korleis Dorothy LaBostrie, som laga «Tutti Frutti» saman med Little Richard, måtte pynte kraftig på teksten undervegs, slik at han ikkje skulle verte grovare enn det den amerikanske hovudstraumen kunne tolerere: «Tutti frutti, good booty» vart til «Tutti frutti, oh rootie».

Motstridande impulsar

Cortés skrur frå kvarandre personaen og musikken og får fram dei motstridande, men definerande impulsane som bur i begge. Mellom komprimerte, effektive intervju med både celebritetar, forfattarar og forskarar og menneske som på ulike vis kom tett på Little Richard, finst det arkivopptak som rett og slett berre er gull. Her og der tolkar artistar kjende låtar, i sekvensar som illustrerer breidda i nedslagsfeltet. Somme gonger, som i «Tutti Frutti»-sekvensen, er montasjen kreativ og assosiativ på ein måte som kler musikken.

Då eg tidlegare i haust vitja barndomsheimen til Little Richard, i Macon, kom eg mutters åleine, og åleine vart eg til eg gjekk igjen, med unntak av den strålande formidlaren som følgde meg rundt i det vesle huset, som ein vel må seie berre til dels er autentisk (berre nokre plankar her og der er vel heilt originale, i ein bygning som har vorte flytta fleire gonger). Ein monitor viste kjende klipp, og vi vart ståande og sjå på – eg skulle ønskje at også forteljinga til Cortés fann vegen til den skjermen, plassert som han er i ein delstat der kampane skildra i I Am Everything langt frå er over.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø
Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Foto: Javad Parsa / NTB

Ordskifte
AndreasBjelland Eriksen

Bedre forhold for villreinen

Villreinen som lever i fjellområdene i Sør-Norge, sliter. Skal vi lykkes med å snu utviklingen, må vi finne løsninger sammen.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis