JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Atterklangar

Cellisten Ernst Simon Glaser spelar ny musikk tufta på gamle tankar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Cellisten Ernst Simon Glaser.

Cellisten Ernst Simon Glaser.

Foto: Lina Ikse

Cellisten Ernst Simon Glaser.

Cellisten Ernst Simon Glaser.

Foto: Lina Ikse

2868
20230428
2868
20230428

CD

Åm, Ulvo, Kruse, Grenager, Buene, Thommessen, J.S. Bach:

Echos of What Will Come – Conversations With J.S.

Ernst Simon Glaser, cello. Simax 2022

Johann Sebastian Bach (1685–1750) har sidan «gjenoppdaginga» av han i romantikken inspirert dei fleste store komponistar. «Komponistane sin komponist» blir han gjerne kalla, sidan stykka hans har tent som epokeoverskridande musikalsk eksegese. Eit norsk døme eg nyss kom over, var noko bergensaren Harald Sæverud skreiv i Aftenposten i 1928: «Bach er den moderne musikers åndelige forbillede, – i kraft av sitt strenge kunstneriske alvor og sin intense fordypelse i det rent musikalske.»

Åm og Grenager

Solocellist i Kringkastings­orkesteret Ernst Simon Glasers dobbeltalbum Echos of What Will Come – Conversations With J.S. står slik sett i ein lang tradisjon. Utgangspunktet for plata er Bachs Suitar for cello solo, BWV 1007–1012. I «samtale» med dei seks suitane har seks nolevande komponistar skrive kvart sitt nye cello­stykke, på temmeleg ulikt vis.

I opningssporet Echos of What Will Come har Magnar Åm (fødd 1952) late seg inspirera av Bachs fyrste suite. Det er ikkje lett å finna atterklangar av suiten hjå Åm. Men stykket hans er uansett vakkert – det varaste og mest tankefulle på plata, med musikalske refleksjonar som står på eigne bein.

Lene Grenagers (fødd 1969) Der Bach an der Quelle spelar på at Bach tyder «bekk» på tysk. Verknamnet på norsk ville difor vera «Bekken ved kjelda». Den lange og repetitive komposisjonen er krevjande lyttnad, gjennomsyra av dei vide, tidvis ville spranga som pregar Bachs fjerde suite. Eg slit med å «lytta meg inn» i verket, som med fordel kunne vore korta ned. Men måten Grenager framhevar det latent fleirstemmige i Bachs måte å skriva for soloinstrumentet på, er interessant.

Ulvo og Thommessen

Heilt konkrete referansar til suitane høyrer me i to av dei andre stykka. I Dancing Shades nyttar Therese Birkelund Ulvo (fødd 1982) direkte musikalske sitat frå Bachs tredje suite. Reminisensane er tydelegast i siste sats, der den barokke springdansen «Gigue» skin gjennom.

Olav Anton Thommessen (fødd 1946) går sin eigen, karakteristiske veg i PARASIxTh, der han isolerer dei ulike kompositoriske parametrane i Bachs sjette suite. Han held nemleg fast på «originalens» rytmikk (tonelengda), men endrar melodikken (tonehøgda). Størst verknad har dette i «Courante», som er satsen med mest markante rytmar.

Cellospelet er utmerkt, både i samtidsstykka og i dei originale suitesatsane av Bach, som der er seks av. Glaser er ein uvanleg fleksibel utøvar som både teknisk og tolkingsmessig rår over dette materialet. Intonasjonen og klangen i celloens omfangsrike register er glasklåre.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Åm, Ulvo, Kruse, Grenager, Buene, Thommessen, J.S. Bach:

Echos of What Will Come – Conversations With J.S.

Ernst Simon Glaser, cello. Simax 2022

Johann Sebastian Bach (1685–1750) har sidan «gjenoppdaginga» av han i romantikken inspirert dei fleste store komponistar. «Komponistane sin komponist» blir han gjerne kalla, sidan stykka hans har tent som epokeoverskridande musikalsk eksegese. Eit norsk døme eg nyss kom over, var noko bergensaren Harald Sæverud skreiv i Aftenposten i 1928: «Bach er den moderne musikers åndelige forbillede, – i kraft av sitt strenge kunstneriske alvor og sin intense fordypelse i det rent musikalske.»

Åm og Grenager

Solocellist i Kringkastings­orkesteret Ernst Simon Glasers dobbeltalbum Echos of What Will Come – Conversations With J.S. står slik sett i ein lang tradisjon. Utgangspunktet for plata er Bachs Suitar for cello solo, BWV 1007–1012. I «samtale» med dei seks suitane har seks nolevande komponistar skrive kvart sitt nye cello­stykke, på temmeleg ulikt vis.

I opningssporet Echos of What Will Come har Magnar Åm (fødd 1952) late seg inspirera av Bachs fyrste suite. Det er ikkje lett å finna atterklangar av suiten hjå Åm. Men stykket hans er uansett vakkert – det varaste og mest tankefulle på plata, med musikalske refleksjonar som står på eigne bein.

Lene Grenagers (fødd 1969) Der Bach an der Quelle spelar på at Bach tyder «bekk» på tysk. Verknamnet på norsk ville difor vera «Bekken ved kjelda». Den lange og repetitive komposisjonen er krevjande lyttnad, gjennomsyra av dei vide, tidvis ville spranga som pregar Bachs fjerde suite. Eg slit med å «lytta meg inn» i verket, som med fordel kunne vore korta ned. Men måten Grenager framhevar det latent fleirstemmige i Bachs måte å skriva for soloinstrumentet på, er interessant.

Ulvo og Thommessen

Heilt konkrete referansar til suitane høyrer me i to av dei andre stykka. I Dancing Shades nyttar Therese Birkelund Ulvo (fødd 1982) direkte musikalske sitat frå Bachs tredje suite. Reminisensane er tydelegast i siste sats, der den barokke springdansen «Gigue» skin gjennom.

Olav Anton Thommessen (fødd 1946) går sin eigen, karakteristiske veg i PARASIxTh, der han isolerer dei ulike kompositoriske parametrane i Bachs sjette suite. Han held nemleg fast på «originalens» rytmikk (tonelengda), men endrar melodikken (tonehøgda). Størst verknad har dette i «Courante», som er satsen med mest markante rytmar.

Cellospelet er utmerkt, både i samtidsstykka og i dei originale suitesatsane av Bach, som der er seks av. Glaser er ein uvanleg fleksibel utøvar som både teknisk og tolkingsmessig rår over dette materialet. Intonasjonen og klangen i celloens omfangsrike register er glasklåre.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn
Håvard Rem

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

UtanriksSamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Ein lang marsj mot idiotveldet

NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB

KommentarSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Politikk i grenseland

Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis