Atterklangar
Cellisten Ernst Simon Glaser spelar ny musikk tufta på gamle tankar.
Cellisten Ernst Simon Glaser.
Foto: Lina Ikse
CD
Åm, Ulvo, Kruse, Grenager, Buene, Thommessen, J.S. Bach:
Echos of What Will Come – Conversations With J.S.
Ernst Simon Glaser, cello. Simax 2022
Johann Sebastian Bach (1685–1750) har sidan «gjenoppdaginga» av han i romantikken inspirert dei fleste store komponistar. «Komponistane sin komponist» blir han gjerne kalla, sidan stykka hans har tent som epokeoverskridande musikalsk eksegese. Eit norsk døme eg nyss kom over, var noko bergensaren Harald Sæverud skreiv i Aftenposten i 1928: «Bach er den moderne musikers åndelige forbillede, – i kraft av sitt strenge kunstneriske alvor og sin intense fordypelse i det rent musikalske.»
Åm og Grenager
Solocellist i Kringkastingsorkesteret Ernst Simon Glasers dobbeltalbum Echos of What Will Come – Conversations With J.S. står slik sett i ein lang tradisjon. Utgangspunktet for plata er Bachs Suitar for cello solo, BWV 1007–1012. I «samtale» med dei seks suitane har seks nolevande komponistar skrive kvart sitt nye cellostykke, på temmeleg ulikt vis.
I opningssporet Echos of What Will Come har Magnar Åm (fødd 1952) late seg inspirera av Bachs fyrste suite. Det er ikkje lett å finna atterklangar av suiten hjå Åm. Men stykket hans er uansett vakkert – det varaste og mest tankefulle på plata, med musikalske refleksjonar som står på eigne bein.
Lene Grenagers (fødd 1969) Der Bach an der Quelle spelar på at Bach tyder «bekk» på tysk. Verknamnet på norsk ville difor vera «Bekken ved kjelda». Den lange og repetitive komposisjonen er krevjande lyttnad, gjennomsyra av dei vide, tidvis ville spranga som pregar Bachs fjerde suite. Eg slit med å «lytta meg inn» i verket, som med fordel kunne vore korta ned. Men måten Grenager framhevar det latent fleirstemmige i Bachs måte å skriva for soloinstrumentet på, er interessant.
Ulvo og Thommessen
Heilt konkrete referansar til suitane høyrer me i to av dei andre stykka. I Dancing Shades nyttar Therese Birkelund Ulvo (fødd 1982) direkte musikalske sitat frå Bachs tredje suite. Reminisensane er tydelegast i siste sats, der den barokke springdansen «Gigue» skin gjennom.
Olav Anton Thommessen (fødd 1946) går sin eigen, karakteristiske veg i PARASIxTh, der han isolerer dei ulike kompositoriske parametrane i Bachs sjette suite. Han held nemleg fast på «originalens» rytmikk (tonelengda), men endrar melodikken (tonehøgda). Størst verknad har dette i «Courante», som er satsen med mest markante rytmar.
Cellospelet er utmerkt, både i samtidsstykka og i dei originale suitesatsane av Bach, som der er seks av. Glaser er ein uvanleg fleksibel utøvar som både teknisk og tolkingsmessig rår over dette materialet. Intonasjonen og klangen i celloens omfangsrike register er glasklåre.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Åm, Ulvo, Kruse, Grenager, Buene, Thommessen, J.S. Bach:
Echos of What Will Come – Conversations With J.S.
Ernst Simon Glaser, cello. Simax 2022
Johann Sebastian Bach (1685–1750) har sidan «gjenoppdaginga» av han i romantikken inspirert dei fleste store komponistar. «Komponistane sin komponist» blir han gjerne kalla, sidan stykka hans har tent som epokeoverskridande musikalsk eksegese. Eit norsk døme eg nyss kom over, var noko bergensaren Harald Sæverud skreiv i Aftenposten i 1928: «Bach er den moderne musikers åndelige forbillede, – i kraft av sitt strenge kunstneriske alvor og sin intense fordypelse i det rent musikalske.»
Åm og Grenager
Solocellist i Kringkastingsorkesteret Ernst Simon Glasers dobbeltalbum Echos of What Will Come – Conversations With J.S. står slik sett i ein lang tradisjon. Utgangspunktet for plata er Bachs Suitar for cello solo, BWV 1007–1012. I «samtale» med dei seks suitane har seks nolevande komponistar skrive kvart sitt nye cellostykke, på temmeleg ulikt vis.
I opningssporet Echos of What Will Come har Magnar Åm (fødd 1952) late seg inspirera av Bachs fyrste suite. Det er ikkje lett å finna atterklangar av suiten hjå Åm. Men stykket hans er uansett vakkert – det varaste og mest tankefulle på plata, med musikalske refleksjonar som står på eigne bein.
Lene Grenagers (fødd 1969) Der Bach an der Quelle spelar på at Bach tyder «bekk» på tysk. Verknamnet på norsk ville difor vera «Bekken ved kjelda». Den lange og repetitive komposisjonen er krevjande lyttnad, gjennomsyra av dei vide, tidvis ville spranga som pregar Bachs fjerde suite. Eg slit med å «lytta meg inn» i verket, som med fordel kunne vore korta ned. Men måten Grenager framhevar det latent fleirstemmige i Bachs måte å skriva for soloinstrumentet på, er interessant.
Ulvo og Thommessen
Heilt konkrete referansar til suitane høyrer me i to av dei andre stykka. I Dancing Shades nyttar Therese Birkelund Ulvo (fødd 1982) direkte musikalske sitat frå Bachs tredje suite. Reminisensane er tydelegast i siste sats, der den barokke springdansen «Gigue» skin gjennom.
Olav Anton Thommessen (fødd 1946) går sin eigen, karakteristiske veg i PARASIxTh, der han isolerer dei ulike kompositoriske parametrane i Bachs sjette suite. Han held nemleg fast på «originalens» rytmikk (tonelengda), men endrar melodikken (tonehøgda). Størst verknad har dette i «Courante», som er satsen med mest markante rytmar.
Cellospelet er utmerkt, både i samtidsstykka og i dei originale suitesatsane av Bach, som der er seks av. Glaser er ein uvanleg fleksibel utøvar som både teknisk og tolkingsmessig rår over dette materialet. Intonasjonen og klangen i celloens omfangsrike register er glasklåre.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.
Alle foto: Håvard Rem
Det blonde reservatet
PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Eldspåsetting og steinkasting i Ramels veg i Rosengård i Malmö. Ivar Hippe har intervjua innbyggarar i utsette bydelar i Vest-Sverige.
Foto: Johan Nilsson / TT / AP / NTB
– Det kjem til å bli stygt
Ivar Hippe fekk lyst til å sjå nærmare på dei svenske tilstandane. Etter tre års arbeid er Sverige 2024: Beretninger om et land i krise her. Staten må ta styring, seier han.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»